[Keyplan] Transactiekosten keyplan
TIP
[Keyplan] Transactiekosten keyplan
Hallo,
Ik heb het forum (en google) doorzocht op dit onderwerp maar helaas niets over gevonden.
Keyplan wordt gepromoot als kostenloos te zijn. Ook betreft het kapitaliserende beveks in geval van mijn plan (gedurfd) dus enkel 1,32% beurstaks te betalen bij verkoop.
Nu, bij het afsluiten van het keyplan vind ik volgende terug onder eenmalige kosten:
Transactiekosten 8,77 €
(0,38%)
(simulatie is startbedrag 2000 euro en maandelijks 25 euro).
Verder staan er ook lopende kosten, deze versta ik en kan ik ook terugvinden in de KII documenten van de onderliggende fondsen, maar die transactiekosten heb ik geen idee waar deze vandaan komen. Iemand enig idee wat dit moet voorstellen?
Alvast bedankt
Ik heb het forum (en google) doorzocht op dit onderwerp maar helaas niets over gevonden.
Keyplan wordt gepromoot als kostenloos te zijn. Ook betreft het kapitaliserende beveks in geval van mijn plan (gedurfd) dus enkel 1,32% beurstaks te betalen bij verkoop.
Nu, bij het afsluiten van het keyplan vind ik volgende terug onder eenmalige kosten:
Transactiekosten 8,77 €
(0,38%)
Verder staan er ook lopende kosten, deze versta ik en kan ik ook terugvinden in de KII documenten van de onderliggende fondsen, maar die transactiekosten heb ik geen idee waar deze vandaan komen. Iemand enig idee wat dit moet voorstellen?
Alvast bedankt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: [Keyplan] Transactiekosten keyplan
Als voor 5 j iets verkocht wordt uit keyplan zijn er inderdaad die kosten.Flame schreef: ↑28 augustus 2020, 11:54 Hallo,
Transactiekosten 8,77 €
(0,38%)
Alvast bedankt
Estate Guru believer.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Maar dat is dan toch niet dat bedrag? Het is 9.95 per fonds, dan zou die totale kost 6x 9.95 euro zijn want er zijn 6 fondsen in het gedurfd pakket. De kost die staat bij die transactiekosten lijken mij toch iets helemaal anders te zijn?
Dit zijn kosten die ze nu moeten publiceren omwille van MIFID II (Europese wetgeving). Iets wat het alleen maar ingewikkelder maakt voor iedereen
Een fonds heeft kosten, bv. 1,35% per jaar. Deze worden elke dag een heel klein beetje afgehouden, en zitten verrekend in de koers die voor die dag gepubliceerd wordt. Je krijgt er dus niet op jaarbasis een factuur voor.
De enige kosten die je hebt, zijn bij de uiteindelijke verkoop. En het zijn geen kosten, maar taksen.
Verkoop je je fondsen binnen de 5 jaar na het starten van je Keyplan, dan betaal je wel 9,95 euro per fonds.
Een fonds heeft kosten, bv. 1,35% per jaar. Deze worden elke dag een heel klein beetje afgehouden, en zitten verrekend in de koers die voor die dag gepubliceerd wordt. Je krijgt er dus niet op jaarbasis een factuur voor.
De enige kosten die je hebt, zijn bij de uiteindelijke verkoop. En het zijn geen kosten, maar taksen.
Verkoop je je fondsen binnen de 5 jaar na het starten van je Keyplan, dan betaal je wel 9,95 euro per fonds.
Die kosten zijn reeds in de koers verwerkt.
Het zijn de kosten die de fondsmanager maakt voor aankoop/verkoop van aandelen én natuurlijk zijn vergoeding.
Het zijn de kosten die de fondsmanager maakt voor aankoop/verkoop van aandelen én natuurlijk zijn vergoeding.
En een deel daarvan gaat naar Keytrade natuurlijk (je dacht toch niet dat ze een gratis platform aanbieden )
Wat ik wel merkte toen ik een keyplan wou aanmaken is dat ze (toch voor het eerste jaar) een iets hoger tarief aanrekenden (in mijn geval was dat 1,43% ipv 1,33%).
Ik snap niet goed waar dit vandaan komt en volgens mij is dit een kost uniek aan een Keyplan (als ik hetzelfde fonds zou aankopen op bvb Medirect is er geen sprake van een extra 0,10%).
Deze 0,10% wordt over het geïnvesteerde kapitaal van het eerste jaar gerekend (1300 = 1x100+12x100 en daar 0,10% van).
Dusja, ik snap ook niet goed waar die transactiekosten vandaan komen in een gratis beleggingsplan, en dan ook niet waarom die enkel het eerste jaar worden aangerekend.
Ik snap niet goed waar dit vandaan komt en volgens mij is dit een kost uniek aan een Keyplan (als ik hetzelfde fonds zou aankopen op bvb Medirect is er geen sprake van een extra 0,10%).
Deze 0,10% wordt over het geïnvesteerde kapitaal van het eerste jaar gerekend (1300 = 1x100+12x100 en daar 0,10% van).
Dusja, ik snap ook niet goed waar die transactiekosten vandaan komen in een gratis beleggingsplan, en dan ook niet waarom die enkel het eerste jaar worden aangerekend.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Er zijn geen instapkosten maar ik denk dat elk fonds wel een beheerskost heeft en dat keytrade dit toch wel vergoed wil zien.
Keytrade krijgt (zoals Medirect) van die 1,33% in mijn voorbeeld netjes 0,45% uitbetaald, althans als ik het systeem goed begrijp.Timoootjex schreef: ↑28 augustus 2020, 12:58 Er zijn geen instapkosten maar ik denk dat elk fonds wel een beheerskost heeft en dat keytrade dit toch wel vergoed wil zien.
Deze en verdere beheerskosten van het fonds zijn ingerekend in de koers van het fonds en zijn zo niet belangrijk als je de koersen vergelijkt.
Die 0,10% blijft me nog steeds een raadsel waar die vandaan komt.
Niet te veel van wakker liggen.
Als het over identiek hetzelfde fonds gaat (dus dezelfde ISIN code) kan de ene bank niet meer of minder van die kosten aanrekenen dan een andere bank.
Deze kosten zitten in de koers al verwerkt. En de koersen worden per dag gepubliceerd.
De enige kosten die banken kunnen kiezen (binnen marges) zijn:
Instap-, uitstap- en bewaarkosten.
Als het over identiek hetzelfde fonds gaat (dus dezelfde ISIN code) kan de ene bank niet meer of minder van die kosten aanrekenen dan een andere bank.
Deze kosten zitten in de koers al verwerkt. En de koersen worden per dag gepubliceerd.
De enige kosten die banken kunnen kiezen (binnen marges) zijn:
Instap-, uitstap- en bewaarkosten.
Ik snap dat dit kosten zijn van de fondsenbeheerder en dat deze verwerkt in de NIW/koers van het fonds, maar ik verwacht deze eerlijk gezegd in de lopende kosten (die ook apart vermeld staan op dat overzicht).
Een transactiekost (bij openen keyplan dus bij aankoop), lees ik niets van in de documenten van de onderliggende fondsen. Daarom vind ik het bizar en snap ik er niets van waar deze "transactiekost" vandaan komt.
Ze staan trouwens bij éénmalige kosten, wat het nog vreemder maakt. De kosten die verwerkt zijn in de NIW zie ik als lopende kosten (en dus geen éénmalige). Zou hier toch ergens stiekem iets afgehouden worden als soort van instapkost?
Een transactiekost (bij openen keyplan dus bij aankoop), lees ik niets van in de documenten van de onderliggende fondsen. Daarom vind ik het bizar en snap ik er niets van waar deze "transactiekost" vandaan komt.
Ze staan trouwens bij éénmalige kosten, wat het nog vreemder maakt. De kosten die verwerkt zijn in de NIW zie ik als lopende kosten (en dus geen éénmalige). Zou hier toch ergens stiekem iets afgehouden worden als soort van instapkost?
Die transactiekosten zijn volgens mij de kosten die de fondsbeheerder maakt om aandelen te kunnen kopen/verkopen. Die zijn ook eigen aan het fonds, en zitten mee verwerkt in de jaarlijkse kost, die dagelijks van de NIW gaat.
Nogmaals, dit zijn verplichtingen door MIFID 2, die het allemaal overzichtelijker zouden moeten maken. Alleen vraag ik me af of het hun doel niet voorbijschiet. Transparanter misschien wel, maar overzichtelijker kan je het moeilijk noemen.
Nogmaals, dit zijn verplichtingen door MIFID 2, die het allemaal overzichtelijker zouden moeten maken. Alleen vraag ik me af of het hun doel niet voorbijschiet. Transparanter misschien wel, maar overzichtelijker kan je het moeilijk noemen.
Fondsen hebben een reeks kosten die dagelijks in de koers verwerkt worden; een deel daarvan zijn "vaste" kosten zoals de echte kosten en winst van het fondsbeheer en de som die teruggestort word aan de fondsverdelers (retrosessies, kickback), samen met de performantiegerelateerde kosten zijn dit de kosten die gepubliceerd worden in de fondsfiches. Fondsen kopen en verkopen de onderliggende effecten. De kosten die hieraan verbonden zijn worden ook direct verwerkt in de niw, maar worden niet meegerekend in de gepubliceerde kosten in de fiches.
Bovenop de fondskosten kan de fondsverdelers ook nog kosten aanrekenen zoals aankoopkosten, verkoopkosten, beheerskosten,....
Bovenop de fondskosten kan de fondsverdelers ook nog kosten aanrekenen zoals aankoopkosten, verkoopkosten, beheerskosten,....
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Moeten dergelijke kosten dan ook niet in die prospectussen of KII documenten beschikbaar zijn? Momenteel zie je enkel prestatievergoedingen, lopende kosten en de maximale instap-, uitstap- en dergelijke andere kosten. Maar van deze transactiekosten geen sprake. Vraag me ook af hoe Keytrade deze berekent.
Bon, ga er niet van wakker liggen, was eerder een curiositeit . Bedankt voor de informatie.
Bon, ga er niet van wakker liggen, was eerder een curiositeit . Bedankt voor de informatie.
De interne transactiekosten kan je terugvinden in de jaarverslagen. Deze zullen verschillen van jaar tot jaar.
Neen, ze maken geen deel uit van de kosten die fondsen moeten publiceren in hun KI(I)D documenten. Weinig fondsbeleggers lezen blijkbaar de jaarverslagen; een van de redenen dat Mifid2 wel verplicht om de volledige kosten te publiceren.
Neen, ze maken geen deel uit van de kosten die fondsen moeten publiceren in hun KI(I)D documenten. Weinig fondsbeleggers lezen blijkbaar de jaarverslagen; een van de redenen dat Mifid2 wel verplicht om de volledige kosten te publiceren.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.