SuperiorQuality: nieuwe aandelenportefeuille
TIP
Re: SuperiorQuality: nieuwe aandelenportefeuille
Stagnerende fcf's, klopt. Nu, analisten verwachten voor dit jaar een daling van de vks van 15,6%, en dat lijkt mij nogal veel te zijn aangezien de vks in de eerste jaarhelft met 44,5% gestegen is en met 4,7% gedaald is als je geen rekening houdt met werkkapitaal. Ergens hoop ik dat de vks volgend jaar het record van ruim €1,3 miljard uit 2015 kan evenaren en dat het bedrijf dan terug vertrokken is voor verdere stijgingen, al geef ik toe dat het ook alleen maar hoop is. Ik zou mijn cash graag nog uitgeven aan een bijkomend aandeel (bedrijf), alleen noteert alles op mijn watchlist (EMS, Geberit, KONE, SimCorp, Spirax-Sarco, Illumina, Dassault Systèmes, Ansys, MSCI, Nemetschek en Cadence) aan minstens 30x de door analisten verwachte vks voor 2021. Dus de thesis is dat als de vks bij KONE volgend jaar een pak hoger zou uitkomen dan de verwachtingen, als de fcf's nadien zouden doorstijgen, en als de koers wat zou terugvallen, pakweg 10% tov huidig niveau, dat het dan interessant zou zijn om (terug) in te stappen. Als de stagnatie van de fcf's toch zou aanhouden, dan zal het wel een miskoop geweest zijn.
Otis heb ik niet gevolgd omdat ik in principe niet geïnteresseerd ben in IPO's. Ik heb het nu eens wat bekeken en ik zie dat ook zij kampen met stagnerende fcf's: $1317 mio in 2017, $1378 mio in 2018 en $1324 in 2019. Voor het huidige jaar verwacht het management ong. $1050 mio. Voor de volgende drie jaren (2021-2023) ligt de consensus van analisten telkens onder de $1,3 miljard. Dus ook hier wel onzekerheid. Organische groei ligt onder deze van KONE. Aandeel noteert niettemin een pak goedkoper dan KONE.
Het heeft niet veel gescheeld of de cash zou vandaag naar Qualys gegaan zijn (cybersecurity, heb de naam in april al eens laten vallen in deze thread). Heb deze middag gezien dat de koers gisteren serieus gedaald was. Nabeurs zijn ze met halfjaarresultaten gekomen en die waren beter dan de verwachtingen van analisten. Ook de guidance voor het hele jaar ligt boven de verwachtingen. Toch daalde de koers nabeurs verder. Ik wou vandaag kopen aan $101,50 maar de koers is gezakt tot $102 en is nadien opgeveerd. Pech.
Otis heb ik niet gevolgd omdat ik in principe niet geïnteresseerd ben in IPO's. Ik heb het nu eens wat bekeken en ik zie dat ook zij kampen met stagnerende fcf's: $1317 mio in 2017, $1378 mio in 2018 en $1324 in 2019. Voor het huidige jaar verwacht het management ong. $1050 mio. Voor de volgende drie jaren (2021-2023) ligt de consensus van analisten telkens onder de $1,3 miljard. Dus ook hier wel onzekerheid. Organische groei ligt onder deze van KONE. Aandeel noteert niettemin een pak goedkoper dan KONE.
Het heeft niet veel gescheeld of de cash zou vandaag naar Qualys gegaan zijn (cybersecurity, heb de naam in april al eens laten vallen in deze thread). Heb deze middag gezien dat de koers gisteren serieus gedaald was. Nabeurs zijn ze met halfjaarresultaten gekomen en die waren beter dan de verwachtingen van analisten. Ook de guidance voor het hele jaar ligt boven de verwachtingen. Toch daalde de koers nabeurs verder. Ik wou vandaag kopen aan $101,50 maar de koers is gezakt tot $102 en is nadien opgeveerd. Pech.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Qualys de dag na je post toch nog rond de $100 geweest. Kunnen binnenhalen?
Heb je (of iemand anders) trouwens ooit Woodward Inc. bekeken? Fabrikant van (regel)systemen voor o.a. vliegtuigmotoren, stoomturbines en industriële motoren. De koers is nog maar deels hersteld van de crash tov andere bedrijven. Ze zijn natuurlijk blootgesteld aan de luchtvaart en blijven een industrieel bedrijf. Een derde van de omzet komt van defensie. Met hun turbineregelingen profiteren ze van de energietransitie en toenemende vraag naar energie. Ze werken ook met onderhoudscontracten (zoals de liftenproducenten etc). Rendement van +3250% sinds 1996. Wel geen groot bedrijf, ca. 3 miljard dollar omzet.
Ik ben bekend met minstens één van hun producten/diensten, op dat vlak is het alleszins al onberispelijke quality
Heb je (of iemand anders) trouwens ooit Woodward Inc. bekeken? Fabrikant van (regel)systemen voor o.a. vliegtuigmotoren, stoomturbines en industriële motoren. De koers is nog maar deels hersteld van de crash tov andere bedrijven. Ze zijn natuurlijk blootgesteld aan de luchtvaart en blijven een industrieel bedrijf. Een derde van de omzet komt van defensie. Met hun turbineregelingen profiteren ze van de energietransitie en toenemende vraag naar energie. Ze werken ook met onderhoudscontracten (zoals de liftenproducenten etc). Rendement van +3250% sinds 1996. Wel geen groot bedrijf, ca. 3 miljard dollar omzet.
Ik ben bekend met minstens één van hun producten/diensten, op dat vlak is het alleszins al onberispelijke quality
Bedoeling was om Qualys te kopen aan 28,5x de verwachte vrije kasstroom (aangepast voor betalingen ivm RSU's want die liggen nogal hoog) voor volgend jaar, wat overeenkwam met $101,5 per aandeel. Maar de dag erna zag ik dat de consensus voor de fcf intussen verlaagd was en vond ik die multiple eigenlijk ook nog te hoog. Ben nu bereid om 27x te betalen, wat ongeveer rond de $95 is en wat nog altijd royaal is, al is de kans klein dat we dat niveau nog terugzien.
Woodward kende ik niet. Die grote exposure aan de luchtvaart staat me wel niet zo aan. Zal het nog wel eens wat diepgaander bekijken.
Woodward kende ik niet. Die grote exposure aan de luchtvaart staat me wel niet zo aan. Zal het nog wel eens wat diepgaander bekijken.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Bureau Veritas (5,7% van mijn port):
Koers blijft maar ter plaatse trappelen, we zitten nog steeds op het niveau van begin april.
Vorige week zei Goldman Sachs dat het aandeel door beleggers als 'van mindere kwaliteit' wordt beschouwd gezien de zwakke organische groei in de periode 2015-2018. GS ziet meer opwaarts koerspotentieel bij de concurrentie.
Als we de cijfers er nu even bijnemen...
Organische groei van BV en concurrentie:
Bureau Veritas:
2018: +4,0%
2019: +4,3%
2020: -9,0% H1
Intertek:
2018: +3,3%
2019: +3,7%
2020: -8,0% H1
SGS:
2018: +5,3%
2019: +2,6%
2020: -10,4% H1
De waardering dan, op basis van p-to-fcf 2021 (analisten):
Bureau Veritas: 18,1x
Intertek: 27,6x
SGS: 29,1x
koers YTD:
Bureau Veritas: -18,4%
Intertek: +2,2%
SGS: -9,4%
Koers blijft maar ter plaatse trappelen, we zitten nog steeds op het niveau van begin april.
Vorige week zei Goldman Sachs dat het aandeel door beleggers als 'van mindere kwaliteit' wordt beschouwd gezien de zwakke organische groei in de periode 2015-2018. GS ziet meer opwaarts koerspotentieel bij de concurrentie.
Als we de cijfers er nu even bijnemen...
Organische groei van BV en concurrentie:
Bureau Veritas:
2018: +4,0%
2019: +4,3%
2020: -9,0% H1
Intertek:
2018: +3,3%
2019: +3,7%
2020: -8,0% H1
SGS:
2018: +5,3%
2019: +2,6%
2020: -10,4% H1
De waardering dan, op basis van p-to-fcf 2021 (analisten):
Bureau Veritas: 18,1x
Intertek: 27,6x
SGS: 29,1x
koers YTD:
Bureau Veritas: -18,4%
Intertek: +2,2%
SGS: -9,4%
Ik heb even Intertek vergeleken met Bureau Veritas (op basis van Sharepad gegevens). Intertek heeft hogere operationele en vrije kasstroommarges, een hogere return on capital en iets betere schuldratio's op het eerste zicht. Weet natuurlijk niet hoe accuraat de gegevens van Sharepad zijn, maar moest het ongeveer kloppen, zou dit een verklaring voor de lagere waardering kunnen zijn?
BV heeft idd meer schulden dan SGS en Intertek, maar of dàt de reden is...
Voor de rest zijn de marges bij BV en SGS de laatste paar jaar vergelijkbaar (Intertek scoort beter) maar is de fcf-trend bij BV gunstiger. Toch wordt SGS veel hoger gewaardeerd, ook qua EV/FCF.
Volgens mij heeft het met deze lelijke, wazige foto te maken op de corporate homepage van BV:
https://group.bureauveritas.com/sites/g ... ission.jpg Zo'n beeld van slechte kwaliteit geeft een slechte indruk
Voor de rest zijn de marges bij BV en SGS de laatste paar jaar vergelijkbaar (Intertek scoort beter) maar is de fcf-trend bij BV gunstiger. Toch wordt SGS veel hoger gewaardeerd, ook qua EV/FCF.
Volgens mij heeft het met deze lelijke, wazige foto te maken op de corporate homepage van BV:
https://group.bureauveritas.com/sites/g ... ission.jpg Zo'n beeld van slechte kwaliteit geeft een slechte indruk
-
- Hero Member
- Contacteer:
Jeetje die foto is precies minecraftgpv1 schreef: ↑27 augustus 2020, 19:00
Daarnet mijn positie in Adobe verkocht. Waardering is opgelopen tot 45x de fcf voor 2021 rekening houdend met een paar honderden miljoenen dollars aan belastingen ivm RSU's. Denk niet dat er nog veel rek zit op dergelijke waardering.
Cash-positie van ruim 7% nu.
Voorbije weken serieuze underperformance van mijn port. Ook lage handelsvolumes. Hopelijk vanaf volgende week weer big boys die uit vakantie zijn en die op de koopknoppen duwen.
Voorbije weken serieuze underperformance van mijn port. Ook lage handelsvolumes. Hopelijk vanaf volgende week weer big boys die uit vakantie zijn en die op de koopknoppen duwen.
Of de verkoopknoppen?gpv1 schreef: ↑28 augustus 2020, 15:49 Daarnet mijn positie in Adobe verkocht. Waardering is opgelopen tot 45x de fcf voor 2021 rekening houdend met een paar honderden miljoenen dollars aan belastingen ivm RSU's. Denk niet dat er nog veel rek zit op dergelijke waardering.
Ik denk dat SGS gewoon hoger gewaardeerd wordt omdat het een Zwitsers bedrijf is. Geen idee of dat rationeel is, maar quasi-alle Zwitserse aandelen die ik volg, hebben veel hogere waarderingen dan sectorgenoten buiten Zwitserland. Het land straalt een zekere voor vorm van degelijkheid en vertrouwen uit vermoed ik.gpv1 schreef: ↑27 augustus 2020, 19:00 BV heeft idd meer schulden dan SGS en Intertek, maar of dàt de reden is...
Kroegmann heeft een punt, je zal zelden echt goedkope Zwitserse bedrijven vinden. En veel bedrijven (comment los van SGS) hebben dan vaak ook nog eens een robuuste balans. Spijtig dat de Zwitserse dividendbelasting 35% is, ik zou anders ook wel voor wat Zwitserse degelijkheid kiezen.
Ligt gewoon aan de munt waarin ze noteren hoor Google maar eens op CHF/EUR.
Overigens ook mijn positie in Moury Construct verkocht. Na de aankoop van een woning mijn resterende beleggingsportefeuille zo defensief houden hield geen steek. Zeker omdat ik sterk overtuigd ben van het principe achter quality-beleggen, maar slechts beperkte blootstelling heb (had). Ca. 60% vd port bestaat nog steeds uit VGP en Wendel. Beide reken ik onder quality. Draadje van VGP spreekt voor zich, Wendel wegens de grote Bureau Veritas-participatie. Andere posities zijn gelijkgewogen.
Overigens ook mijn positie in Moury Construct verkocht. Na de aankoop van een woning mijn resterende beleggingsportefeuille zo defensief houden hield geen steek. Zeker omdat ik sterk overtuigd ben van het principe achter quality-beleggen, maar slechts beperkte blootstelling heb (had). Ca. 60% vd port bestaat nog steeds uit VGP en Wendel. Beide reken ik onder quality. Draadje van VGP spreekt voor zich, Wendel wegens de grote Bureau Veritas-participatie. Andere posities zijn gelijkgewogen.
Dat is idd een mogelijke verklaring waar ik niet aan gedacht heb.
Heb je bepaalde namen in gedachten (Flughafen Zürich misschien) ? Waarschijnlijk high yield en niet zozeer bedrijven type SGS, Geberit, EMS of Sonova die ik associeer met degelijkheid ?
ik denk aan (telkens met EV/Ebitda)
Givaudan (27)
Schindler (17)
Lindt (26)
nestlé (18) vergelijk met ULVR (15, met hogere leverage)
EMS (32) en dat voor een chemiebedrijf; vergelijk met BASF (9)
"vroeger" was alles boven de 12 duur
Er zullen er nog wel zijn, maar bovenstaande volg ik op de voet
Givaudan (27)
Schindler (17)
Lindt (26)
nestlé (18) vergelijk met ULVR (15, met hogere leverage)
EMS (32) en dat voor een chemiebedrijf; vergelijk met BASF (9)
"vroeger" was alles boven de 12 duur
Er zullen er nog wel zijn, maar bovenstaande volg ik op de voet
Nee, yield interesseert me niet zozeer (en al helemaal niet als de helft naar belastingen gaat).
Maar in Zwitserland zoek ik al jaren naar een goed instapmoment voor bijvoorbeeld Vetropack, Bucher industries, Sulzer en Buckhard Compression. Nooit echt gelukt jammer genoeg. Bij die laatste heb ik in Maart wel de boot gemist. Mijn schuld, mag ik niet op de Zwitserse markt steken