Belfius vermogensbeheer stoppen
TIP
Re: Belfius vermogensbeheer stoppen
Helaas is dit bij veel mensen nog steeds het geval.
Torenhoog vertrouwen in wat "de bank" zegt zonder daar zelf eens kritisch naar te kijken.
Het is ook gemakkelijk om er zelf niets te moeten voor doen.
Juist daarom wil ik mijn schoonvader wakker schudden en ervoor zorgen dat hij al die kosten niet meer moet betalen.
Torenhoog vertrouwen in wat "de bank" zegt zonder daar zelf eens kritisch naar te kijken.
Het is ook gemakkelijk om er zelf niets te moeten voor doen.
Juist daarom wil ik mijn schoonvader wakker schudden en ervoor zorgen dat hij al die kosten niet meer moet betalen.
De resultaten van het beheer zijn meestal "ondermaats" : véél geblaat maar weinig wol
Wie kan er nu nog de banken "geloven" ?
![Cry :'(](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cry.gif)
Wie kan er nu nog de banken "geloven" ?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Je schoonvader kan de de effectenportefeuille bij Belfius ook gewoon schenken aan zijn kinderen. Op die manier vermijd je tenminste al de uitstapkosten. Indien de portefeuille momenteel positief staat, kan je nadien gewoon alles liquideren... Hier zijn toch geen uitstapkosten aan verbonden? Normaal is er enkel een jaarlijkse beheerskost op het belegd vermogen.ThibautD schreef: ↑4 augustus 2020, 10:13 Goeiemorgen
Even een vraagje over het vermogensbeheer dat bij Belfius aangeboden wordt.
Mijn schoonvader is hier enkele jaren geleden (2014) ingestapt om de centjes van zijn ouders wat meer te laten opbrengen.
Bij Belfius zijn ze hier volgens mij niet 100% correct mee omgesprongen en hebben mijn schoonvader een bepaald beleggingsprofiel laten ondertekenen waarmee hij niet overeenkomt. Resultaat daarvan is een bezorgde man die zijn spaarcenten en die van zijn ouders veel omhoog en omlaag ziet gaat met de nodige kopzorgen en slapeloze nachten als gevolg.
Doordat het nu wat minder goed gaat met zijn moeder ging hij eens langs bij een onafhankelijk kantoor om het successieverhaal te bekijken. Eén van de voorstellen was een schenking naar de kinderen. Hiervoor zou hij een deel gebruiken dat momenteel nog in dat vermogensbeheer zit. Natuurlijk moet hij hier dan uitstapkosten op betalen.
Is er een manier om dit tot een minimum te herleiden?
Ik vermoed eerlijk gezegd van niet maar wil hier toch eens de vraag stellen.
Mijn voorstel voor mijn schoonvader is om dat vermogensbeheer stop te zetten en door de zure appel van die kosten te bijten. Die gift te doen aan zijn kinderen om zo zijn eigen vermogen te laten zakken (met betrekking tot de successiekosten later). En met het resterende bedrag via een keytrade of andere online bank de centjes in enkele globale fondsen en/of ETF's te steken die de wereldindex volgen. Op die manier heeft hij wat minder risico en ook minder kosten.
Het is niet de bedoeling dat hij het maximale eruit perst, gewoon een mooi rendement op de centjes is al genoeg.
Iemand tips?
Indien de portefeuille niet positief staat, kunnen de kinderen gewoon beslissen om nog even te wachten met te verkopen.
Ik denk dat je daarmee moet beginnen. Eens geliquideerd, kan je dan bekijken in wat je herbelegt.
Waarom zou je wachten als de portefeuille negatief staat?LaCucaracha schreef: ↑6 augustus 2020, 11:36 Indien de portefeuille niet positief staat, kunnen de kinderen gewoon beslissen om nog even te wachten met te verkopen.
Een kleine update.
Ik ben vorige week meegeweest naar de bank om het één en ander te bespreken.
Mijn schoonvader gaat het vermogensbeheer stop zetten (met de nodige kosten).
Eens dit stop gezet is gaat hij een gift doen naar de beide dochters en met het resterende bedrag zou hij dan opnieuw willen beleggen.
Hiervoor zou ik hem aanraden om een account te openen bij Keytrade (of iets dergelijks) en daar het grootste deel in Vanguard FTSE All-World UCITS ETF te steken en een deel in een obligatiefonds (bvb. Allianz Langlopend Obligatie Fonds). Hiermee heeft hij de grootste spreiding die er is zonder al te veel risico?
Eventueel kan hij ook een deel in goud beleggen of wat denken jullie?
Persoonlijk zou ik hem niet aanraden om naar kleinere fondsen zoals SOfina/Brederode/... of individuele aandelen te gaan. H
Is dit een goeie start of zouden jullie toch andere zaken aanraden?
Het idee is dus om een mooi rendement te halen met een grote spreiding en dus niet al te veel risico.
Met "mooi rendemen" bedoel ik dan rond de 5-7%.
Eens dit stop gezet is gaat hij een gift doen naar de beide dochters en met het resterende bedrag zou hij dan opnieuw willen beleggen.
Hiervoor zou ik hem aanraden om een account te openen bij Keytrade (of iets dergelijks) en daar het grootste deel in Vanguard FTSE All-World UCITS ETF te steken en een deel in een obligatiefonds (bvb. Allianz Langlopend Obligatie Fonds). Hiermee heeft hij de grootste spreiding die er is zonder al te veel risico?
Persoonlijk zou ik hem niet aanraden om naar kleinere fondsen zoals SOfina/Brederode/... of individuele aandelen te gaan. H
Het idee is dus om een mooi rendement te halen met een grote spreiding en dus niet al te veel risico.
Maar... enfin zeg nu toch geen obligatiefondsen meer kopen! Obligaties staan op een dieptepunt van zodra die gaan stijgenThibautD schreef: ↑3 september 2020, 09:45 Een kleine update.
zakt het rendement van uw obligatiefondsen naar zo goed als 0% want wat brengt een obligatie tegenwoordig nog op op 5 jaar?
-
- Hero Member
- Contacteer:
5-7% per jaar, da's utopisch met deze waarderingen.ThibautD schreef: ↑3 september 2020, 09:45 Een kleine update.
-In een obligatiefonds moet die inderdaad niet meer stappen. Risico op -20% bij rentestijging, terwijl bij verdere rentedaling de winst bijna niks meer is. Ik herinner mij nog jaren waar een doodgewoon obligatiefonds aan +- -23% op een jaar stond.
-Dan in een wereldwijd aandelenfonds: Als je nu nog instapt, stap je in op een grote risico locatie. Zie nu gewoon de parabolische stijgingen op de Amerikaanse beurs en weet dat alle beurzen van de wereld mee de dieperik ingaan als die begint te zakken. Ik heb maandag en dinsdag echte kooppaniek en grote wanhoop aankopen gezien in de prijzen van de aandelen die de beurs leiden. Ik scale dan. In het verleden werden paniekaankopen steeds afgestraft.
Er is wel kans op een kleinere pullback dan in het verleden wegens het enorme kapitaal van de obligatiemarkt die verder naar de aandelenmarkt kan verhuizen. (Er kan geen deftig rendement meer op de obligaties gemaakt worden en daar zit meer geld dan in de aandelenmarkt). Toch zou ik voorzichtig zijn. "This time is different" zeiden ze steeds, maar toch stopte de muziek steeds. Het is natuurlijk heel moeilijk om het dal van een grote pullback te vinden.
Een aandelen fonds mag je nooit kopen tijdens kooppaniek, maar wel tijdens verkooppaniek als de boel al iets uitbodemt.
Best neem je dan de S&P CSPX ETF en indien tijd om op te volgen zeker ook vooral CNDX nemen. Deze laatste opvolgen omdat bij een echte daling van de beurzen, hij het nog veel slechter doet dan de S&P. Omdat deze tijdens stijgende beurzen steeds parabolish gaat. Alleen in Amerika zitten parels van bedrijven en je mag zelfs een fel dalende dollar hebben.
Jaren heb ik hier al de raad gegeven met grafieken waarom je Europa en Em. markets (wel goed bij dalende dollar) moet vermijden. In Europa zijn er maar 60 echte goede lange termijn aandelen (leiders) die je individueel moet kopen.(Die zitten nergens te samen in een ETF of een fonds.)
Daarvan zijn er 30 echt Europese parels. In Amerika zijn er dat 240. In Vectorvest Europa zijn er ook rond de 30 maar met een hoge safety. Natuurlijk gaan deze bij een beurscorrectie ook veel meer dalen dan de index door hun parabolische prestaties.
-Dan in een wereldwijd aandelenfonds: Als je nu nog instapt, stap je in op een grote risico locatie. Zie nu gewoon de parabolische stijgingen op de Amerikaanse beurs en weet dat alle beurzen van de wereld mee de dieperik ingaan als die begint te zakken. Ik heb maandag en dinsdag echte kooppaniek en grote wanhoop aankopen gezien in de prijzen van de aandelen die de beurs leiden. Ik scale dan. In het verleden werden paniekaankopen steeds afgestraft.
Er is wel kans op een kleinere pullback dan in het verleden wegens het enorme kapitaal van de obligatiemarkt die verder naar de aandelenmarkt kan verhuizen. (Er kan geen deftig rendement meer op de obligaties gemaakt worden en daar zit meer geld dan in de aandelenmarkt). Toch zou ik voorzichtig zijn. "This time is different" zeiden ze steeds, maar toch stopte de muziek steeds. Het is natuurlijk heel moeilijk om het dal van een grote pullback te vinden.
Een aandelen fonds mag je nooit kopen tijdens kooppaniek, maar wel tijdens verkooppaniek als de boel al iets uitbodemt.
Best neem je dan de S&P CSPX ETF en indien tijd om op te volgen zeker ook vooral CNDX nemen. Deze laatste opvolgen omdat bij een echte daling van de beurzen, hij het nog veel slechter doet dan de S&P. Omdat deze tijdens stijgende beurzen steeds parabolish gaat. Alleen in Amerika zitten parels van bedrijven en je mag zelfs een fel dalende dollar hebben.
Jaren heb ik hier al de raad gegeven met grafieken waarom je Europa en Em. markets (wel goed bij dalende dollar) moet vermijden. In Europa zijn er maar 60 echte goede lange termijn aandelen (leiders) die je individueel moet kopen.(Die zitten nergens te samen in een ETF of een fonds.)
Daarvan zijn er 30 echt Europese parels. In Amerika zijn er dat 240. In Vectorvest Europa zijn er ook rond de 30 maar met een hoge safety. Natuurlijk gaan deze bij een beurscorrectie ook veel meer dalen dan de index door hun parabolische prestaties.
Ik versta nog steeds niet waarom er kosten zouden zijn aan het stopzetten van het vermogensbeheer.ThibautD schreef: ↑3 september 2020, 09:45 Een kleine update.
Eventueel begrijp ik wel dat er kosten bij het verkopen van de huidige portefeuille kunnen zijn.
Pas heel goed op met het geven van beleggingsadvies. Dit is eigenlijk een no-win situatie.
Als het slecht gaat heb jij het gedaan. Zelfs als het goed gaat is er altijd iets dat beter deed: "waarom heb je me toen afgeraden om Tesla en Apple te kopen".
De belegger moet goed bepalen welk risico hij wil lopen. Veilige aandelen bestaan niet. Aandelen hebben altijd een hoog risico. Aandelen kunnen altijd op korte termijn veel van hun waarde ( 30,50,80% ) verliezen, een verlies dat ook na vele jaren niet goedgemaakt kan worden.
Ik zou denken dat je schoonvader nu een veel minder agressief beleggingsprofiel heeft; hij is ouder en zal al een deel van zijn kapitaal afgegeven hebben. Kan hij echt 50% van zijn aandelen verliezen?
Niemand kan de toekomst voorspellen. Er zijn heel weinig experten die een rendement van 5-7% per jaar vooropstellen. Zeker niet reeel (na inflatie). Ik zou dit zeker niet "aanpraten" aan je schoonvader.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
@B7H4long: Na wat nadenken was ik hier ook toe gekomen. Ik hoorde ook van mijn schoonvader dat hij er toch sterk over nadenkt om het resterende bedrag bij Belfius te laten en daar in een belegging te steken. Op zich zal hij daarvoor hogere kosten hebben dan bij andere banken/brokers maar dan heb ik er tenminste niets mee te maken. Kosten die gepaard gaan zijn inderdaad niet echt uitstapkosten maar kosten voor het verkopen van de portefeuille (komt neer op 1% ongeveer).
Hij spaart dan minstens de directe kost van het vermogensbeheer; iets van 1%/jaar is het niet?ThibautD schreef: ↑4 september 2020, 08:49 @B7H4long: Na wat nadenken was ik hier ook toe gekomen. Ik hoorde ook van mijn schoonvader dat hij er toch sterk over nadenkt om het resterende bedrag bij Belfius te laten en daar in een belegging te steken. Op zich zal hij daarvoor hogere kosten hebben dan bij andere banken/brokers maar dan heb ik er tenminste niets mee te maken. Kosten die gepaard gaan zijn inderdaad niet echt uitstapkosten maar kosten voor het verkopen van de portefeuille (komt neer op 1% ongeveer).
Als hij bij Belfius blijft, moet hij misschien niet alles direct verkopen, en kan hij dus op verkoopkosten sparen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.