Verhuur vastgoed - Hoeveel % te voorzien voor onverwachte en verwachte kosten?
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle VAPZ aanbieders
-
- Newbie
- Contacteer:
Verhuur vastgoed - Hoeveel % te voorzien voor onverwachte en verwachte kosten?
Hoeveel wordt doorgaans, in %, opzij gehouden voor verwachte en onverwachte kosten bij het verhuren van vastgoed?
Ik heb het dan over het totaalpakket; belastingen, verzekeringen, groot en klein onderhoud (indien het niet kan doorgerekend worden aan de huurder). Ik denk o.a. aan gemeentebelastignen, brnadverzekeringen, schilderwerken, loodgieterskosten, leegstand, maar ook... een dak dat bijv. op termijn moet vervangen worden etc. Ik ga er hier vanuit dat we niets zelf doen, dus alles uitbesteden aan aannemers. Het beheren van het vastgoed, incl. alle bijkomende administratie, doen we wel zelf.
Ik weet natuurlijk dat dit afhangt van heel wat variabele factoren, zoals bouwjaar, verloop onder huurders, huurprijs etc.
Maar ik ben gewoon op zoek naar een gemiddelde.
Alvast bedankt!
Ik heb het dan over het totaalpakket; belastingen, verzekeringen, groot en klein onderhoud (indien het niet kan doorgerekend worden aan de huurder). Ik denk o.a. aan gemeentebelastignen, brnadverzekeringen, schilderwerken, loodgieterskosten, leegstand, maar ook... een dak dat bijv. op termijn moet vervangen worden etc. Ik ga er hier vanuit dat we niets zelf doen, dus alles uitbesteden aan aannemers. Het beheren van het vastgoed, incl. alle bijkomende administratie, doen we wel zelf.
Ik weet natuurlijk dat dit afhangt van heel wat variabele factoren, zoals bouwjaar, verloop onder huurders, huurprijs etc.
Maar ik ben gewoon op zoek naar een gemiddelde.
Alvast bedankt!
Re: Verhuur vastgoed - Hoeveel % te voorzien voor onverwachte en verwachte kosten?
12 maand verhuren en minimum 2 maanden huurgeld per jaar als lopende kosten voorzien.. .
Grote dure herstellingen zoals dak / vernieuwing badkamer / centrale verwarming niet meegerekend natuurlijk..
Voor een plat dak langs buiten te laten isoleren en vernieuwen zit je snel aan 100/120 euro per m²
Grote dure herstellingen zoals dak / vernieuwing badkamer / centrale verwarming niet meegerekend natuurlijk..
Voor een plat dak langs buiten te laten isoleren en vernieuwen zit je snel aan 100/120 euro per m²
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Verhuur vastgoed - Hoeveel % te voorzien voor onverwachte en verwachte kosten?
Bij een klein rijhuis werk ik met 2 maanden per jaar, grote kosten inbegrepen.
Een klein rijhuis heeft dan ook weinig extra kosten.
Bijkomend voordeel is dat je je maandelijkse huur in je hoofd maal 10 kan doen om je return te berekenen
Een klein rijhuis heeft dan ook weinig extra kosten.
Bijkomend voordeel is dat je je maandelijkse huur in je hoofd maal 10 kan doen om je return te berekenen
-
- Newbie
- Contacteer:
De bank neemt dikwijls als interne richtlijn 80% van de jaarlijkse verhuurinkomsten indien je een bijkomende lening zou willen of bijkomend pand kopen. Komt dus overeen met de 2 maanden huurinkomsten als buffer.
-
- Newbie
- Contacteer:
Bedankt voor jullie reacties. Wij zaten aan 25% te denken, dus ruim genoeg gerekend.
Alle kosten en renovaties inbegrepen moet je zéker 25% rekenen. Meer nog als het een wat ouder appartement is.
Ook nog even wachten welke belastingen Lachaert nog zal uitvinden.
Ook nog even wachten welke belastingen Lachaert nog zal uitvinden.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik vrees dat mijn reactie u zal teleurstellen:
Uw huuropbrengst is ongeveer 3% maximum/jaarlijks van de waarde van het pand. Je wil je huurder in de ogen kunnen kijken, je wil dat hij ook kan leven. Kwade huurder geeft problemen, schade en wanbetaling.
Als je een goede huurder hebt, doe dan uw best om die te houden, ook al is er eens een maand dat die niet kan betalen, of niet volledig kan betalen. Sla al eens een index aanpassing over om die huurder te kunnen behouden.
Als je berucht geraakt voor hoge huur, zal je lange periodes van leegstand krijgen. ( zie ik hier bij de buur zijn nieuwbouw dakappartement )
Ouder gebouw geeft redelijk veel kosten, is het een appartement, wel dan beslis je niet zelf over sommige kosten, stemrecht per duizendsten, of je moet het hele gebouw bezitten. Dak, gevel, terras-renovaties en dubbele beglazing is na de liften de hoofdprijs als je 2 a 3 stuks in het zelfde gebouw hebt, het komt er vroeg of laat altijd aan, dan ben je weer enkele jaren voor niets aan het verhuren. ( zelf gevoeld, hehe )
Ongeveer 2 maanden huur, eigenlijk iets meer, is net genoeg voor de grondlasten en verzekeringen. Bij appartementen moet je nog kuisen, onderhoud en elektriciteit/water verbruik gemeenschappelijke delen, maar dan heb je nog geen reserve voor kosten. Bij appartementen is er soms een door de meerderheid gestemde verplichte spaarpot, jaarlijks aan te vullen.
Wil je je kinderen iets nalaten of een rustige oude dag moet je op het levenseinde van uw gebouw, een nieuw gebouw kunnen neerzetten dat aan alle ( isolatie)normen voldoet. Dees wil je niet horen SPAAR DUS MAAR 100% VAN UW HUUR.
Bij elke aankoop of vererving vreet de staat mee, de staat heeft honger.
Door huisjesmelkers of verhuurders die onvoldoende zorg dragen voor hun patrimonium, krijg je al automatisch de zelfde stempel: Huisjesmelker dus. Als je pech hebt met uw huurder kan uw eigendom er op korte tijd uitzien als een krot van een huisjesmelker.
Begin er niet aan, je zal er niet rijk van worden.
Uw huuropbrengst is ongeveer 3% maximum/jaarlijks van de waarde van het pand. Je wil je huurder in de ogen kunnen kijken, je wil dat hij ook kan leven. Kwade huurder geeft problemen, schade en wanbetaling.
Als je een goede huurder hebt, doe dan uw best om die te houden, ook al is er eens een maand dat die niet kan betalen, of niet volledig kan betalen. Sla al eens een index aanpassing over om die huurder te kunnen behouden.
Als je berucht geraakt voor hoge huur, zal je lange periodes van leegstand krijgen. ( zie ik hier bij de buur zijn nieuwbouw dakappartement )
Ouder gebouw geeft redelijk veel kosten, is het een appartement, wel dan beslis je niet zelf over sommige kosten, stemrecht per duizendsten, of je moet het hele gebouw bezitten. Dak, gevel, terras-renovaties en dubbele beglazing is na de liften de hoofdprijs als je 2 a 3 stuks in het zelfde gebouw hebt, het komt er vroeg of laat altijd aan, dan ben je weer enkele jaren voor niets aan het verhuren. ( zelf gevoeld, hehe )
Ongeveer 2 maanden huur, eigenlijk iets meer, is net genoeg voor de grondlasten en verzekeringen. Bij appartementen moet je nog kuisen, onderhoud en elektriciteit/water verbruik gemeenschappelijke delen, maar dan heb je nog geen reserve voor kosten. Bij appartementen is er soms een door de meerderheid gestemde verplichte spaarpot, jaarlijks aan te vullen.
Wil je je kinderen iets nalaten of een rustige oude dag moet je op het levenseinde van uw gebouw, een nieuw gebouw kunnen neerzetten dat aan alle ( isolatie)normen voldoet. Dees wil je niet horen SPAAR DUS MAAR 100% VAN UW HUUR.
Bij elke aankoop of vererving vreet de staat mee, de staat heeft honger.
Door huisjesmelkers of verhuurders die onvoldoende zorg dragen voor hun patrimonium, krijg je al automatisch de zelfde stempel: Huisjesmelker dus. Als je pech hebt met uw huurder kan uw eigendom er op korte tijd uitzien als een krot van een huisjesmelker.
Begin er niet aan, je zal er niet rijk van worden.
Beter initiatief nemen en wat risico lopen dan te berusten in 'dendop'.WannesDenDopper schreef: ↑3 september 2020, 06:05 Begin er niet aan, je zal er niet rijk van worden.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Volledig akkoord, ik wil in geen enkel geval in deze onzekere tijd mensen in aandelen praten. Het verschil in rendement tussen aandelen en vastgoed was voor mij het laatste decennium enorm. Ik moet wel benadrukken dat ik het herstel van de crisis na 2008 in mijn voordeel had. De volgende jaren kan beleggen moeilijk worden, het is onmogelijk te voorspellen of de beurs enorm gaat dalen, of door lage rente, devaluatie door bijdrukken van geld en ogenschijnlijk oneindige steun maatregels gewoon zal blijven stijgen. Misschien ben ik in 2028 blij met wat nu een vastgoed blok aan mijn been lijkt.Jefdewit schreef: ↑3 september 2020, 14:09Beter initiatief nemen en wat risico lopen dan te berusten in 'dendop'.WannesDenDopper schreef: ↑3 september 2020, 06:05 Begin er niet aan, je zal er niet rijk van worden.
Groetjes,
Edit: Ga je voor vastgoed, spaar dan de eerste 5 a 6 jaar al uw huuropbrengst . Als je een stevige reserve hebt voor grote kosten( €20.000 tot €25.000), kan je ongeveer de helft van uw huur anders besteden.