nieuwe federale regering
Re: nieuwe federale regering
Er is meer geld nodig. Geen enkele partij zal de belastingvoorstellen van een andere partij blokkeren, hoogstens een beetje aanpassen.
Er is meer geld nodig, uiteraard: ze hebben nooit genoeg. Michel I was al een regering van rechts lullen maar links zakken vullen, wat moet het nu dan worden? PS de open pest is al vergeten dat ze onder verhofstadt het migrantenstemrecht door de strot van de vlaming duwde, 70% was tegen, daarna zijn ze gedecimeerd.
Daarom ook dat ik het woord 'donkerblauw' consequent tussen haakjes zet bij hem.Fakkel schreef: ↑5 september 2020, 18:27 Iedereen die hier ooit dacht dat Lachaert een donkerblauwe was, heeft nu hopelijk z´n vergissing ingezien.
Meer dan een decennium samen voetballen heeft mij geleerd dat
A) hij anti-Vlaams is. Zei ooit letterlijk dat het Vlaams parlement overbodig is. Toen ik hem daar maanden later aan herinnerde en zei dat hij dan niet zo hypocriet moest zijn om op te komen voor ´t Vlaams parlement bij de verkiezingen, flikkerde hij mij uit z´n Facebook vriendjes. Die hard Standard supporter, overigens.
B) Hij zichzelf een sociaal liberaal noemt. Wie daar ooit iets donker blauw in kan zien is kleurenblind.
Laten we niet flauw doen: Egbert Lachaert is in aloude VLD traditie een pure carrièrist, die om het even wat zegt en doet om persoonlijk vooruit te komen.
Zijn volgende carrière move (vanuit het fractievoorzitterschap) was het partijvoorzitterschap te ambiëren en daartoe moest Rutten haar 'chou-chou' opzij gezet worden; wat kan je daartoe beter doen dan je fel af te zetten tegen haar beleid en dat van haar voorgangers, dat -elke liberaal zal dat beamen- de partij niet echt veel heeft opgebracht de voorbije jaren?
De carrière van de kopstukken heeft er steeds wel bij gevaren, maar de gewone militant moet toch rood van woede zijn uittgeslaan telkens hij zag wat zijn partij hem nu weer opdrong? En ondertussen maar braaf 1000-den flyers zitten plooien en affiches zitten oprollen bij elke verkiezing...
Rutten heeft een uitgesproken links-liberaal profiel en is binnen de partij opgeklommen tijdens de paars-groene periode dus wat moet je dan doen vanuit een rasechte marketing strategie als je jezelf als fris alternatief in de markt wil zetten?
Juist: net het tegenovergestelde gaan beweren te zijn: rechts-liberaal en uitgesproken tégen paars-groen.
Binnen een partij waar de basis altijd al veel rechtser was dan het establishment, ging dat er natuurlijk in als zoete broodjes en dus heeft hij die voorzittersverkiezing op 1 been gewonnen eigenlijk: De Croo had dat goed begrepen dat hij met Tommelein te steunen persoonlijk niets zou winnen en veel beter zijn eieren in de mand kon leggen van een 'originalist' van het liberalisme: bij winst was hij de enige 'chou-chou' van de voorzitter en bij verlies kon hij achteraf nog altijd spreken van het volgen van zijn liberale hart naar de kernwaarden, net zoals Lachaert ook zou doen bij verlies van Tommelein...
Dat het allemaal pure marketing was, is nu wel duidelijk, want er is meer dan 4 maand op de komst van Lachaert gewacht door alle andere partijen van een paars-gele regering die ondertussen al stevig achter de schermen het programma aan het uitschrijven waren en elk hun achterban aan het voorbereiden waren: vooral Rousseau heeft toen echt bergen werk verricht (reden waarom hij nu ook 'bedankt' is door hem voor de eerste keer een officiêle koninklijke functie te geven).
Toen Lachaert eindelijk voorzitter was, werd het discrete project ook voor het eerst aan VLD zelf voorgelegd...
En dan loopt hij meer dan 3 weken lang letterlijk weg van elk persoonlijk gesprek met één van anderen, of het nu BDW, Rousseau of Coens is, zelfs nadat de kabinetchef van de koning hem vraagt om toch eens te komen luisteren (!) om vervolgens de boel doodleuk publiek op te blazen en simpelweg dat te doen waar hij tot aan zijn voorzittersverkiezing zo fel tegen was: voluit voor paars-groen graan????
Eigenlijk ging het hem er dus enkel over om absoluut op die voorzittersstoel te klimmen en heeft hij nooit het minste probleem gehad met de inhoud van paars-groen...
Men had het land dan evengoed de 9 maand miserie kunnen besparen die het sinds januari meemaakt eigenlijk en het ten minste een volwaardige regering kunnen geven tijdens de Corona-crisis, ipv al dat gepruts met die veiligheidsraad en een stelletje almachtige experten die ons economisch helemaal gewurgd hebben door vanuit hun ivoren toren allerlei maatregelen door de strot van de mensen te blijven rammen die achteraf gezien absoluut overdreven waren (cfr de 2de 'golf', die echt wel een lachertje was!): hoeveel miljard van het begrotingstekort van dit jaar is alzo te wijten aan de voorzittersverkiezingen bij VLD????
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ooh ik maakte me al geen illusies bij blauw hoor.
Het vertrouwen in deze partij was ik al helemaal kwijt na dit uitschuifsel
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/27 ... wetstraat/
Dat heeft toen al voor miljarden aan schade toegebracht.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Re: Stapt VLD in een linkse belastingsregering?
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Daarom ben ik er eigenlijk nog steeds behoorlijk gerust in.inquirer schreef: ↑6 september 2020, 09:26 De carrière van de kopstukken heeft er steeds wel bij gevaren, maar de gewone militant moet toch rood van woede zijn uittgeslaan telkens hij zag wat zijn partij hem nu weer opdrong? En ondertussen maar braaf 1000-den flyers zitten plooien en affiches zitten oprollen bij elke verkiezing...
Rutten heeft een uitgesproken links-liberaal profiel en is binnen de partij opgeklommen tijdens de paars-groene periode dus wat moet je dan doen vanuit een rasechte marketing strategie als je jezelf als fris alternatief in de markt wil zetten?
Juist: net het tegenovergestelde gaan beweren te zijn: rechts-liberaal en uitgesproken tégen paars-groen.
Als dat Vivaldi-gedoch er al in slaagt om iets op papier te krijgen dat lijkt op een regeerakkoord, dan nog moet het goedgekeurd geraken bij de achterban van CD&V én VLD.
Lachaert kan dan wel zijn kar keren met alles wat hij beloofd heeft, ik denk niet dat dat met dank zal worden afgenomen bij de leden die op hem gestemd hebben bij de voorzittersverkiezing. Idem bij de CD&V, het ongenoegen was er al bij de eerste poging om NVA te droppen, dat zal vroeg of laat ook opnieuw gaan opborrelen, zonder het regeerakkoord nog maar te lezen.
CD&V mag dan mss wel overbodig zijn om aan een meerderheid te komen, maar zonder hen is het aan Vlaamse zijde enkel met VLD, spa en groen te doen, of slechts een goeie 21% aan Vlaamse stemmen, totaal onrealistisch en ongeloofwaardig om hier mee door te gaan.
Ze zullen dus imo al van heel ver moeten komen dit te doen slagen.
Het is een feit dat geen enkele partij zo beziggehouden wordt door allerlei interne persooonlijke vetes als VLD.Timoootjex schreef: ↑6 september 2020, 09:48Ooh ik maakte me al geen illusies bij blauw hoor.
Het vertrouwen in deze partij was ik al helemaal kwijt na dit uitschuifsel
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/27 ... wetstraat/
Dat heeft toen al voor miljarden aan schade toegebracht.
Je zou eerder verwachten dan een standenpartij als CD&V die absoluut op 2 stoelen tegelijk wil zitten hieraan leidt, maar een liberale partij zou toch in staat moeten zijn om gelijkgezinde mensen aan te trekken?
Maar blijkbaar is het liberalisme in Vlaanderen écht wel de ideologie van het eigenbelang eerst, want je ziet keer op keer weer hoe VLD kopstukken om het even wat zeggen en doen, puur om hun eigen carrière vooruit te helpen of een partijgenoot die ze als een concurrent zijn vakkundig in de vangrail te rijden.
Daarnaast is VLD ook een piepklein Vlaams familiebedrijf eigenlijk, want zowat de hele partijtop is ofwel 'zoon van', ofwel 'familie van': je zal maar een gewone militant zijn die écht overtuigd is van de kernwaarden en je schouders zetten onder dit project: veel verder dan een leven lang foldertjes plooien en affiches plakken ga je er nooit komen, hoor als je niet in de juiste wieg geboren bent!
het begint al aan de basis:
https://www.standaard.be/cnt/blrto_20121012_003
En het is gewoon een must aan de top zelfs:
Lachaert's vader was VLD parlementslid en zijn grootvader langs moeders kant zelfs minister.
Wannebe premier De Croo dienen niet meer voor te stellen zeker?
Kamervoorzitter De Wael's halve familie heeft ook jarenlang in één of andere regering gezeten
kandidaat-ministers J-J. De Gught en M.Declercq kregen al een verkiesbare plek op een VLD lijst cadeau als geboortegeschenk
en ga zo maar door...
En zoals in zo vele KMO-tjes waar de 2de en 3de generatie de zaak overneemt, gaat ze ten onder aan familievetes en incompetentie.
De Wever 'on fire' in De zevende dag
Dat zou zeer welgekomen nieuws zijn, maar is helaas ook zeer onwaarschijnlijk.
Bedenkt eens hoe dat in de praktijk gebeurt, zo'n goedkeuring van regeringsdeelname?
Op een extra partijcongres, maar wie zit daar meestal denkt u?
Slechts een paar honderd man, allemaal met een rechtstreeks belang bij de goedkeuring van dat regeerakkoord: het voltallige partijbestuur, de toekomstige ministers en staatssecretarissen, alle parlementsleden en hun opvolgers, de meeste provincieraadsleden ook en dan nog een hoop zogezegd 'gewone' leden om de zaal mee te vullen en vervolgens de kabinetten van de ministers te komen bevolken, of wat dacht u?
Regeringsdeelname levert ongeveer 'werk' op voor 50 man per ministerie (meer nog voor een topministerie) dus à rato van de premier, 2 ministers en misschien nog een staatsecretariaat of een regeringscommissaris zit ja al aan 200 man, plus de hele stoelendans in de parlementen... da's al bijna de hele zaal eigenlijk, zeker in tijden van corona.
Welk doodgewoon partijlid schrijft zich hiervoor in en neemt een volle dag vrij op zijn werk of sluit zijn eigen zaak om pakweg 200km te rijden naar een of ander congrescentrum in Kortrijk of Maaseik om daar een rode kaart omhoog te gaan steken, denkt u?
Is het u nog nooit opgevallen dat belangrijke partijcongressen waarop lastige zaken moeten beslist worden, altijd 'toevallig' in een uithoek van het land gehouden worden? En altijd in de week? De Nekkerhallen in Mechelen op een zaterdagnamiddag is te riskant, begrijpt u? Centrale plekken zijn voor familiedagen, de uithoek van het land is voor een congres over regeringsdeelname waar een groot deel van de achterban niet van wil weten.
De corona-maatregelen maken het trouwens wel interessant om te zien hoe ze het nu gaan aanpakken, want je kan eigenlijk geen normaal partijcongres bijeenroepen in deze tijden, maar reken er maar niet op dat ze een eenvoudige online bevraging zullen organiseren onder alle leden: dat geeft hen veel te veel macht en is veel te riskant!
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik denk dat Vlaanderen heel zwak zal staan tot 2024
Sterke performance, zowel op het federale als op het lokale, waar men bij VRT blijkbaar alle pijlen op wou richten.
En passant nog een punt uit het groot akkoord met Magnette onthuld: er zou een federale DEA komen om drugsgerelateerde misdrijven met bijzondere opsporingstechnieken op te sporen en keihard de top van de bendes aan te pakken vermits dit de capaciteit van een lokale politiezone ruim overstijgt en de parketten veel te traag zijn.
Benieuwd of écolo/groen nog mee is hierin, wetende dat voor hen drugs vooral een sociaal probleem zijn dat opgelost wordt door straathoekwerkers uit te sturen en uitkeringen te geven.
Laatst gewijzigd door inquirer op 6 september 2020, 12:09, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
écolo vergeet wel dat het een hoofdzakelijk geïmporteerd probleem is en dat die uitkeringen enkel zullen gebruikt worden voor nog meer stabiliteit en handel in de drugsscene.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
We hebben nog een waterkans dat het ontspoort op ideologische gronden, euh ik bedoel over de postjes.
GLB meent in de Vlaminghatende krant Le Swaar dat de MR 70% kans maakt om het voornaamste postje in de wacht te slepen:
GLB: «Selon moi, il y a 70% de chances que Sophie Wilmès reste Première Ministre»
Men kan van die Bergense posterboy zeggen wat men wil, het ontbreekt hem niet aan zelfvertrouwen. En hij slaagt er toch maar in om met wat in se een klein partijtje (14 zetels van de 150) is België te gijzelen.
Een man om rekening mee te houden.
Er komt intern verzet bij de VLD, van een andere kandidaat-voorzitter dan nog
GLB meent in de Vlaminghatende krant Le Swaar dat de MR 70% kans maakt om het voornaamste postje in de wacht te slepen:
GLB: «Selon moi, il y a 70% de chances que Sophie Wilmès reste Première Ministre»
Men kan van die Bergense posterboy zeggen wat men wil, het ontbreekt hem niet aan zelfvertrouwen. En hij slaagt er toch maar in om met wat in se een klein partijtje (14 zetels van de 150) is België te gijzelen.
Een man om rekening mee te houden.
Er komt intern verzet bij de VLD, van een andere kandidaat-voorzitter dan nog
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Lees het vooral als: "bedankt vrienden van de VLD om ons erbij te halen, maar vanaf nu rijd ik terug voor eigen rekening..."CarpeNoctem schreef: ↑6 september 2020, 12:40 GLB meent in de Vlaminghatende krant Le Swaar dat de MR 70% kans maakt om het voornaamste postje in de wacht te slepen:
A. De Croo zal het zich toch wel net ietsje anders ingebeeld hebben.
Hoe dan ook: denk niet dat Magnette het MR zal gunnen; net zo min als MR het Magnette gunt.
Men wil in Franstalig België de premier uit hun taalgroep verwijderd zien om electorale redenen en het is ook niet nodig: door hun overwicht wordt het gevoerde beleid sowieso Waals genoeg, wat het regeerakkoord ook beweert: elke begrotingscontrole en ministerraad zal een pijnlijke demonstratie hiervan worden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ba ... ~a848080d/
Terecht dat hij boos is. Ik ben geen N-VA'er maar dit wat nu komt heb ik zeker niet gewilt.
Waar komt dit terecht de grootste partij van het land + de 3rde grootste partij van het land(geen families gerekent) die zo buitengeschopt worden.
Dat is 28,6 procent van België in Vlaamse partijen die je gewoon buitenhoud... Ik voorzie een heel zwart 2024.
Terecht dat hij boos is. Ik ben geen N-VA'er maar dit wat nu komt heb ik zeker niet gewilt.
Waar komt dit terecht de grootste partij van het land + de 3rde grootste partij van het land(geen families gerekent) die zo buitengeschopt worden.
Dat is 28,6 procent van België in Vlaamse partijen die je gewoon buitenhoud... Ik voorzie een heel zwart 2024.