nieuwe federale regering
Re: nieuwe federale regering
- Zou graag Vivaldi zien slagen. Reden: er komt volgende keer in VL dan een VB/NVA regering die veel kan blokkeren. Men spreekt er nu reeds van. Bij de volgende nationale verkiezing is die dan uitgegroeid tot 1 sterk Vlaams blok . Cordon is dan gedaan.
- Inquirer: durf het haast niet vragen, maar was je bij de verkiezingen kandidaat of ben je een kaderlid ?
- Inquirer: durf het haast niet vragen, maar was je bij de verkiezingen kandidaat of ben je een kaderlid ?
Dat was achteraf gezien inderdaad nog de minst erge...Timoootjex schreef: ↑7 september 2020, 17:49 En opeens knakt het.
@bespaar dat is waar. Ik moet zeggen dat van al de regeringen die ik heb gevolgd ik di rupo het beste vond maar alle opvolgers waren bucht. Di rupo heeft niet top bestuurd ofzo maar heeft zeker geen grote dingen verkloot.
Mathematisch hoef je inderdaad geen meerderheid te halen volgens de taalgroep, maar dat is toch wel meer dan wenselijk als je een breder draagvlak bij de bevolking wil hebben die je vertegenwoordigt! In het verleden was het inderdaad al eens andersom, vandaar ook de jarenlange schroeiharde oppositie in Wallonië met de 6 zetels verlies van MR als gevolg. Volgens links Wallonië was tijdens de Zweedse coalitie precies de tijd van Daens terug aangebroken ... nochtans denk ik niet echt dat de Walen in die periode een boterham minder gegeten hebben. Dus als je draagvlak wil voor moeilijke besparingen/belastingen die er zitten aan te komen ... dan is het zonneklaar dat een meerderheid in elke landsgedeelte meer dan aangewezen is.
Je hebt een punt dat de taal van een verkozen politicus in principe niet uitmaakt mits een politicus over een correcte langetermijnvisie beschikt. Helaas zie ik dat echt niet bij een Bouchez, Nollet of Magnette ... Overigens ook niet bij de meeste Vlaamse politici.
-
- VIP member
- Contacteer:
Aldi is wel een succesverhaal! Een van de rijkste Duitse families die er zijn! Dus ik vind het van weinig respect tonen om Aldi te vergelijken met die prutsers vzn de Belgische politiek!
Ik vind dat we een spelletje moeten doen! Welke belasting komt er niet en welke aftrek in de personenbelasting gaan ze niet afschaffen?
Ik kan er spijtig genoeg geen bedenken.... Ik denk dat open vld absoluut niet kan raken aan de aftrek in de personenbelasting voor de tax shelter startende ondernemingen! Maar ja, ik dacht dat een vermogenswinstbelasting ook snel van de baan zou zijn
Ik vind dat we een spelletje moeten doen! Welke belasting komt er niet en welke aftrek in de personenbelasting gaan ze niet afschaffen?
Ik kan er spijtig genoeg geen bedenken.... Ik denk dat open vld absoluut niet kan raken aan de aftrek in de personenbelasting voor de tax shelter startende ondernemingen! Maar ja, ik dacht dat een vermogenswinstbelasting ook snel van de baan zou zijn
De breekpunten van CDV stonden per toeval niet vermeld in de nota van Lachaert
Zucht* even had ik hoop dat het alsnog zou misgaan.
De regering DI Rupo I was een klassieke tripartite: dat komt het dichtst in de buurt van een technocratische regering met dat verschil dat er daar wel politici in zitten natuurlijk en dat zag je ook aan het gevoerde beleid: een beetje van dit, een beetje van dat, nooit te veel van het ene en zeker niet van het andere... en als er toch eens iets verkeerd viel bij de publieke opinie, dan werd dat haast meteen bijgestuurd. Da's pijnloos beleid en goed voor even, maar het biedt geen antwoorden op de vele structurele problemen die ons land in zich draagt dus dat kan je niet blijven voeren. Reden waarom CD&V in 2014 besloot om niet voor Di Rupo II te gaan, alhoewel het mathematisch wel perfect mogelijk was...BEspaar schreef: ↑7 september 2020, 18:12Dat was achteraf gezien inderdaad nog de minst erge...Timoootjex schreef: ↑7 september 2020, 17:49 En opeens knakt het.
@bespaar dat is waar. Ik moet zeggen dat van al de regeringen die ik heb gevolgd ik di rupo het beste vond maar alle opvolgers waren bucht. Di rupo heeft niet top bestuurd ofzo maar heeft zeker geen grote dingen verkloot.
In principe kan Vivaldi een gelijkaardig parcours proberen te rijden, al zal de aanwezigheid van de groenen deze keer een serieus probleem vormen: niet vergeten dat zij toch vrij radicale oplossingen voorstellen en dat ze een revolutionair trekje met zich meedragen (vooral dan de Franstaligen): benieuwd of het hen lukt om in recordtempo te vervellen van fundamentalisten naar beoefenaars van realpolitik....
Daarenboven zit het deze keer ook niet goed qua respect en vertrouwen tussen de partners eigenlijk: MR gunt PS het licht in de ogen niet, CD&V vertrouwt duidelijk de groenen en de liberalen niet (da's na vandaag wel duidelijk), om nog maar te zwijgen over de persoonlijke vete tussen Bouchez en Magnette... Ze zijn nog niet eens aan de echte onderhandelingen begonnen, en ze hebben al 2 mini-crisissen achter de rug: die van vandaag (een 'misverstand') en die van vrijdag (over de formateur).
Reken maar dat dat allemaal met de regelmaat van de klok telkens terug opborrelt van zodra een klein probleempje opduikt: een onverwacht politiek probleem in de Wetstraat, een ongunstige begrotingscontrole, een plots buitenlands conflict, een militaire investering... eigenlijk om het even wat sowieso eens zal gebeuren en het spel zit weer op de wagen.
Het eerste jaar zal men nog wel doorspartellen wegens de allesbeheersende Corona-crisis waardoor zo ongeveer alles toegelaten is (zo is het momenteel ook met de regering Wilmes), maar eens Europa terug een serieus beleid zal vragen van de lidstaten loopt deze coalitie op de klippen.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Je kent ongetwijfeld de fabel van de kikker en de schorpioen?inquirer schreef: ↑7 september 2020, 19:32In principe kan Vivaldi een gelijkaardig parcours proberen te rijden, al zal de aanwezigheid van de groenen deze keer een serieus probleem vormen: niet vergeten dat zij toch vrij radicale oplossingen voorstellen en dat ze een revolutionair trekje met zich meedragen
Wel, Vivaldi/Avanti is nog niet uit de startblokken en ze kunnen het alweer niet laten om de Vlaamse burger te pesten:‘Nu ga ik jullie over een schorpioen vertellen. Deze schorpioen wilde een rivier oversteken en vroeg aan de kikker om hem te dragen. “Nee”, zei de kikker, “nee bedankt. Als ik je op mijn rug draag, zal je mij steken en de steek van een schorpioen is dodelijk.” Maar de schorpioen zei: “Het zou onlogisch zijn om jou te steken: als ik jou steek, ga je dood en dan zal ik verdrinken.” De kikker was nu overtuigd en liet de schorpioen op zijn rug zitten. In het midden van de rivier voelde hij plots echter een verschrikkelijke pijn en hij realiseerde zich dat de schorpioen hem toch had gestoken. “Dit is niet logisch!” riep de stervende kikker terwijl hij verdronk. ”Ik weet het zei de schorpioen, maar ik kan er niets aan doen. Het is mijn aard”.’
Meyrem Almaci vandaag op Twitter:
Los van de Engelse ziekte:En zo blijft Vlaanderen achterop hinken: 100% gerecycleerd plastic voor Coca-Cola in NL & Noorwegen, gedreven door statiegeld systeem in die landen...
Statiegeld voor plastiek en blik zit er al aan te komen. Net als in de vorige doortocht van de Groene azijnpissers zal er niets groens op hun verlanglijstje staan. Burgertje pesten daarentegen...
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Wat is dan het politieke nu van die man?Timoootjex schreef: ↑7 september 2020, 17:29 Ik geloof niet dat hij iets kan veranderen maar de dingen dat hij zegt kloppen wel alleen doet hij er niets mee.
Er is geen kunst aan zaken te verkondigen die leuk klinken om er vervolgens niets mee te doen waardoor je uiteraard ook niets verandert.
Hoe zie je dat, een federale regering met in Vlaanderen een VB/NVA regering
-
- Hero Member
- Contacteer:
Heb liever dat iemand iets zegt dat hij niet doet dan dingen doen dat die niet moet doen...Jefdewit schreef: ↑7 september 2020, 20:03Wat is dan het politieke nu van die man?Timoootjex schreef: ↑7 september 2020, 17:29 Ik geloof niet dat hij iets kan veranderen maar de dingen dat hij zegt kloppen wel alleen doet hij er niets mee.
Er is geen kunst aan zaken te verkondigen die leuk klinken om er vervolgens niets mee te doen waardoor je uiteraard ook niets verandert.
En waarom denken de Vlamingen dan dat dit voor hen, bij een omgekeerde stelling, wel het geval zou zijn?Ardennois schreef: ↑7 september 2020, 18:19 nochtans denk ik niet echt dat de Walen in die periode een boterham minder gegeten hebben. Dus als je draagvlak wil voor moeilijke besparingen/belastingen die er zitten aan te komen ... dan is het zonneklaar dat een meerderheid in elke landsgedeelte meer dan aangewezen is.
Je hebt een punt dat de taal van een verkozen politicus in principe niet uitmaakt mits een politicus over een correcte langetermijnvisie beschikt. Helaas zie ik dat echt niet bij een Bouchez, Nollet of Magnette ...
Ziedaar mijn punt.Overigens ook niet bij de meeste Vlaamse politici.
Wat maakt het dan voor jou als kiezer uit welke taalgroep bij politici de meerderheid uitmaakt?
Je zal je eigen boontjes moeten doppen, ongeacht wie er die dag even aan de macht is.
Als je moet wachten tot een of andere Vlaamse politicus/politica jouw leven gaat verbeteren laat staan je problemen zal oplossen, zal je nog lang op je honger blijven zitten.
Zo ver is het dus al gekomen bij de doorsnee Vlaming?Timoootjex schreef: ↑7 september 2020, 20:07 Heb liever dat iemand iets zegt dat hij niet doet dan dingen doen dat die niet moet doen...
Typischer kan een voorbeeld niet zijn dat je de politici krijgt die je verdient.
-
- Hero Member
- Contacteer:
MwaJefdewit schreef: ↑7 september 2020, 20:14Zo ver is het dus al gekomen bij de doorsnee Vlaming?Timoootjex schreef: ↑7 september 2020, 20:07 Heb liever dat iemand iets zegt dat hij niet doet dan dingen doen dat die niet moet doen...
Typischer kan een voorbeeld niet zijn dat je de politici krijgt die je verdient.
Ik heb Europees liberaal gestemd. Lokaal onafhankelijk. Federaal spa en Vlaams N-VA dusja idk dan hoor haha
Doet me denken aan een ´grap´ in Wallonie paar jaar terug. Zogezegd had Vlaanderen eenzijdig de onafhankelijkheid uitgeroepen en stond het leger aan de grensovergangen met Wallonië om iedereen tegen te houden die de grens over wou.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bye_Bye_Belgium
What a wonderful world this could be.
Ik heb nochtans niks tegen Walen of Franstaligen. Wel tegen de zakkenrollers die nu aan zet zijn.