laten opjutten door makelaar
TIP
Re: laten opjutten door makelaar
Er zijn inderdaad artiesten die voorafgaand aan de bank geen "princiepe akkoord " vragen of ze voldoen om een lening te bekomen, en maar op de wilde toer zich ertoe verbinden tot een overeenkomst ,..
Als je een ""princiepe akkoord"" vraagt toets de bank je inkomsten en uitgaven, en zal je omzeggens direkt meedelen tot welk bedrag je kan lenen, als op het moment van de leningsaanvraag er niets aan je in of uitgaven gewijzigd is..
Op die manier kan je je zoektocht naar een pand beginnen..
Als je een ""princiepe akkoord"" vraagt toets de bank je inkomsten en uitgaven, en zal je omzeggens direkt meedelen tot welk bedrag je kan lenen, als op het moment van de leningsaanvraag er niets aan je in of uitgaven gewijzigd is..
Op die manier kan je je zoektocht naar een pand beginnen..
Ja.
Zeker vanuit het standpunt van de verkoper.
Als je als koper op voorhand je doelen en limieten voor jezelf zeer duidelijk stelt en koopt met uitsluitingsregels (die niet gelimiteerd moeten zijn tot het verkrijgen van een hypotheek) heb je feitelijk ook geen probleem.
Je moet, zeker voor zo'n bedragen, niet overhaast over gaan tot een koop die niet aan je verwachtingen voldoet en al zeker je eigen draagkracht (die je best op voorhand berekent) overstijgt.
Als verkoper moet ik niet opdraaien voor het eventuele geklungel van een kandidaat koper.
Een goed geïnformeerd verkoper kent ook de mogelijke sancties van een niet te verantwoorden ontbonden verkoop.
Als je op voorhand de spelregels kent moet je niet gaan zagen omdat je de regels zelf niet meer kan volgen en de verantwoordelijkheid daarvoor in de andere partij zijn schoenen proberen te schuiven.
Om onverantwoorde klungelaars die altijd hun eigen verantwoordelijkheid proberen te ontlopen nog iets harder te doen nadenken voor ze een ingrijpende beslissing nemen?Ik vraag mij af waarom er ten eerste een proportioneel boetebeleid van toepassing is.
Wat heeft dat er nu mee te maken? Reden te meer om als koper op voorhand je stellingname te bepalen.Ten tweede worden de huizen steeds duurder, waardoor de boetes belachelijk hoog oplopen tov vroeger en ten derde zijn er veel te veel mensen die geen kaas hebben gegeten van de duurste aankoop die ze ooit zullen doen. Wie kent er iets van de huizenmarkt qua waarderingen, hoe "eerlijk" is de prijs en is de makelaar? In hoeverre kan je vertrouwen op de makelaar? De huizenmarkt is de moeilijkste markt om te doorgronden. Hoe ijkt ge de prijzen? D
Je moet als koper niet her en der een bod doen (wat zeker zal gebeuren als de schadevergoedingen gereduceerd worden tot een belachelijk laag niveau) om pas dan een antwoord proberen te vinden op de vragen die je hiervoor stelt. Dat doe je er voor. Of niet. Maar dan zal het na je bod ook niet veel meer uitmaken want door een bod te doen word je plots niet veel slimmer.
Het staat je als koper volledig vrij om andere voorwaarden te bedingen. Of, indien niet akkoord, niet tot koop over te gaan.De termijnen die vaak worden gegeven om een lening aan te vragen bij de bank (opschortende voorwaarde) zijn ook lachwekkend. Standaard 2 weken, terwijl een bank er vaak langer over doet om een lening goed te keuren.
Wat wil je dan? Dat je als koper enkele maanden tijd krijgt om bij de bank alles rond te krijgen en dat de verkoper telkens zo'n koper een bod doet zijn huis voor die periode van de markt haalt?
Als koper maak je je huiswerk op voorhand. Ook bij de bank. Niet pas na je beslissing.
Voor de verkoper geen probleem. Er zijn tegenwoordig, voor een goed gelegen pand binnen een aanvaardbare prijsrange, meer kandidaat kopers dan er panden beschikbaar zijn. Als verkoper van je woning ben je geen sociale instelling maar bezig met een economische transactie die zo veel mogelijk dient op te brengen.
Als je op dit gebied ook gepamperd en bijgestaan wil worden moet je je niet op de vrije markt begeven.
Nee dat doe je niet. Dat doe je alleen als je onverantwoorde daden stelt en onvoorbereid begint aan een van de belangrijkste economische transacties van je leven.Op een huis van 400k betaal je 20 a 40k boete
In het kort: bezint eer ge begint.
Aan de andere kant is het voor een verkoper geen ramp als iemand zich bedenkt over een dergelijk groot bedrag binnen een periode van enkele dagen of uren.
Hij heeft ook maar een bod gedaan. Er is geen verkoopsovereenkomst getekend, als ik het goed genoeg gelezen heb.
Dat de verkoper dan nog niet zou verkocht hebben is jammer voor hem.
Als de koper vasthangt aan een huis en enkele honderdduizenden euro moet betalen voor iets dat hij dan toch niet echt wil, is het ook weer jammer.
Als grote mens zou je eigenlijk je nooit door iemand anders mogen laten pushen maar dat is een fabel eigenlijk. Wie zonder zonden is, hij werpe de eerste steen.
Zelf zou ik voor bv een occasiewagen al bepalen dat ik tot een bepaald bedrag ga en niet verder .. indien nodig neem ik bedenktijd. Ben ik dan te laat : ten pis. Liever dat dan spijt over een gigantisch grote uitgave.
De vraagprijs bieden : hoeveel was die te hoog ? Zou het huis niet weggaan voor die prijs ? Wil je dat huis echt hebben ?
Waarom zou het huis minder waard zijn dan de vraagprijs ?
Als de antwoorden op die vragen meevallen is je verlies niet groot en kan je gewoon doorgaan.
Of : als je 200.000 geboden hebt en het was voor 180.000 ook weggegaan. Tja... Shit happens.
Als je daarentegen 400.000 hebt geboden op iets wat de helft waard was, is het al veel erger.
Hij heeft ook maar een bod gedaan. Er is geen verkoopsovereenkomst getekend, als ik het goed genoeg gelezen heb.
Dat de verkoper dan nog niet zou verkocht hebben is jammer voor hem.
Als de koper vasthangt aan een huis en enkele honderdduizenden euro moet betalen voor iets dat hij dan toch niet echt wil, is het ook weer jammer.
Als grote mens zou je eigenlijk je nooit door iemand anders mogen laten pushen maar dat is een fabel eigenlijk. Wie zonder zonden is, hij werpe de eerste steen.
Zelf zou ik voor bv een occasiewagen al bepalen dat ik tot een bepaald bedrag ga en niet verder .. indien nodig neem ik bedenktijd. Ben ik dan te laat : ten pis. Liever dat dan spijt over een gigantisch grote uitgave.
De vraagprijs bieden : hoeveel was die te hoog ? Zou het huis niet weggaan voor die prijs ? Wil je dat huis echt hebben ?
Waarom zou het huis minder waard zijn dan de vraagprijs ?
Als de antwoorden op die vragen meevallen is je verlies niet groot en kan je gewoon doorgaan.
Of : als je 200.000 geboden hebt en het was voor 180.000 ook weggegaan. Tja... Shit happens.
Als je daarentegen 400.000 hebt geboden op iets wat de helft waard was, is het al veel erger.
Een huis is waard wat de koper er voor wil betalen, ni meer ni minder...
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Yep, alweer zo'n draadje dat stinkt van in 't begin.
Mijn raad aan TS is bij zijn volgende aankoop iets beter voorbereid te werk te gaan.
Mijn raad aan TS is bij zijn volgende aankoop iets beter voorbereid te werk te gaan.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Bwa ja, zoals in "haelewyn trekt ten pis met zijn force keu"
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
'Tant pis' schijnt het te zijn in het Frans.
Vergeef me dat ik niet de schaamte wil opbrengen voor gemaakte schrijffouten in Franse woorden.
Er zijn er hier veel die dat niet opbrengen voor het Nederlands of het Vlaams... Wat zal ik er van wakker liggen dat ik het in het Frans op mijn eigen manier schrijf.
Ach ja. Als de inhoud maar klopt he mannen. Zolang je je niet eindeloos uit je ongelijk liegt en zevert... is het ok zeker ?
In mijn dialect is het trouwens voor iedereen een Force keu en geen Fausse keu.
In onze streek worden wel meer Franse woorden vervormd tot een lokaal dialectwoord dat er gewoon nog op lijkt.
""""fausse-queue: een misstoot die een kets veroorzaakt bij het biljarten
spellingsvarianten: fausse keu, fosse keu, foskeu""""
Vergeef me dat ik niet de schaamte wil opbrengen voor gemaakte schrijffouten in Franse woorden.
Er zijn er hier veel die dat niet opbrengen voor het Nederlands of het Vlaams... Wat zal ik er van wakker liggen dat ik het in het Frans op mijn eigen manier schrijf.
Ach ja. Als de inhoud maar klopt he mannen. Zolang je je niet eindeloos uit je ongelijk liegt en zevert... is het ok zeker ?
In mijn dialect is het trouwens voor iedereen een Force keu en geen Fausse keu.
In onze streek worden wel meer Franse woorden vervormd tot een lokaal dialectwoord dat er gewoon nog op lijkt.
""""fausse-queue: een misstoot die een kets veroorzaakt bij het biljarten
spellingsvarianten: fausse keu, fosse keu, foskeu""""
Die boetes zijn inderdaad te hoog. €1000 is toch ook voldoende om te voorkomen dat mensen zomaar een bod doen.
Het is grappig dat een prul van €5 online je kan terugsturen en je geld terugvragen binnen een termijn, maar een aankoop van 100000'den Euro ligt vast met boetes ter waarde van een auto.
Ik begrijp dat de verkoper ook beschermd moet worden, maar redelijkheid kan toch ook. Zeg dat je een bod tot 24 uur na het plaatsen kosteloos ongedaan kan worden (meestal duurt het toch langer voordat verkoper op een bod reageert) en vanaf 24 uur tot pakweg 5 dagen €1000 à €2000 is.
Dat het nadien 5 tot 10% is tot daar aan toe.
En ja, Immo makelaars zijn verkopers en een hoge dunk van verkopers heb ik niet. Dingen verzwijgen of verbloemen en terwijl riante vergoedingen opstrijken.
De eerste eerlijke immomakelaar dient nog geboren te worden.
Ik kan begrijpen dat voor sommige mensen zulke profielen intimiderend zijn.
Het is grappig dat een prul van €5 online je kan terugsturen en je geld terugvragen binnen een termijn, maar een aankoop van 100000'den Euro ligt vast met boetes ter waarde van een auto.
Ik begrijp dat de verkoper ook beschermd moet worden, maar redelijkheid kan toch ook. Zeg dat je een bod tot 24 uur na het plaatsen kosteloos ongedaan kan worden (meestal duurt het toch langer voordat verkoper op een bod reageert) en vanaf 24 uur tot pakweg 5 dagen €1000 à €2000 is.
En ja, Immo makelaars zijn verkopers en een hoge dunk van verkopers heb ik niet. Dingen verzwijgen of verbloemen en terwijl riante vergoedingen opstrijken.
Boetes zijn correct. Gezin eer je begint. Als de verkoper heeft het geld waarschijnlijk ook nodig. In onze compromis bij verkoop van woning was het zonder opschortende voorwaarden.SMGGM schreef: ↑12 september 2020, 18:20 Die boetes zijn inderdaad te hoog. €1000 is toch ook voldoende om te voorkomen dat mensen zomaar een bod doen.
Korte samenvatting.aletoeta schreef: ↑10 september 2020, 14:11 Graag een advies
Onlangs bezochten wij een woning , hierbij hebben wij ons ( dom genoeg) laten opjutten door de makelaar en de volledige vraagprijs geboden. Bij nader inzien ( ook dom genoeg) hadden we dit beter niet gedaan. Afbetaling zal op het randje van ons kunnen liggen en er zijn nog kosten aan de woning
Wij hebben wel getekend onder opschortende voorwaarden van verkrijgen krediet, maar als ik met dit naar de bank stap weet ik dat ze me het krediet wel zouden geven
Suggesties? Aanbevelingen??
Hoe annulleer je een bod op het huis (indien de eigenaars nog niet aanvaard hebben)?
1/ mail de makelaar dat je het bod intrekt,
2/ stuur ook nog een aangetekend schrijven
Voila. Kan simpel zijn. Behalve in speciale gevallen raakt het huis later toch voor een mooie prijs verkocht, en is er dus geen impact voor de eigenaar. De makelaar heeft dubbel werk. Zie het als een leuke manier om die eik*ls wat extra werk te geven
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
blijven hoe dan ook gevaarlijke spelletjes die wel eens veel geld zouden kunnen kosten, als het bod reeds aanvaard zou zijn
Er zijn regels voor kopers en er zijn regels voor verkopers. Ben je er niet mee akkoord, doe dan geen bod. Wil je er onderuit, om welke reden dan ook, gedraag je dan als een volwassen persoon. Zeg tegen de eigenaar en de makelaar hoe de steel aan de vork zit en hoop op een voordelige schikking. Wordt het geen voordelige schikking; ten pis ... Altijd dat gez**k over niet eerlijk en te duur.
Ja, 'wij' zijn de louche figuren, de geldwolven, blabla, maar die domme kl*ten van kopers die boven hun limieten bieden, zijn de kwetsbare personen. NOT !
Note: sommige moeilijke woorden zijn mogelijk foutief geschreven. Ik schreef ze zoals ik ze laatst gelezen heb. Google kon ik niet meer raadplegen wegens het late uur.![Tongue :P](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/tongue.gif)
![Angry >:(](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/angry.gif)
Note: sommige moeilijke woorden zijn mogelijk foutief geschreven. Ik schreef ze zoals ik ze laatst gelezen heb. Google kon ik niet meer raadplegen wegens het late uur.
![Tongue :P](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/tongue.gif)
pukkie007 schreef: ↑12 september 2020, 22:43 Er zijn regels voor kopers en er zijn regels voor verkopers. Ben je er niet mee akkoord, doe dan geen bod. Wil je er onderuit, om welke reden dan ook, gedraag je dan als een volwassen persoon. Zeg tegen de eigenaar en de makelaar hoe de steel aan de vork zit en hoop op een voordelige schikking.
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Hier zitten toch wa sjarels bijeen manman. 40k boete is nooit te verantwoorden. Waanzinnig dat er zelfs mensen zijn die zoiets durven verdedigen. En met die flauwe zever van "begint eer ge begint", klinkt vrij elitair. Ik heb jarenlang gewerkt bij een grootbank, ik zal u zeggen dat het merendeel van de mensen (jong en oud) vrij beperkte financiële kennis heeft. Ma nee geef die mensen een boete van 40k zodat ze voor de rest van hun leven in de miserie zitten voor 1 "fout". Maar de elite van spaargids.be heeft gesproken, stelletje moraalridders.