Corona-virus.
Re: Corona-virus.
Op het eerste stuk kan ik zeggen dat het hier VOL zit met mensen die het verschil niet kennen tussen een kasbon en een termijnrekening, niet weten hoe de getrouwheidspremie wordt berekend en uitbetaald,etc..CarpeNoctem schreef: ↑23 september 2020, 16:53
Je bent andermaal aan het zwemmen. Deelnemers aan een financieel forum gaan natuurlijk veel meer snappen van exponentiële groei dan pakweg die van het Vlaamse vissersforum of tuinierdersforum.
Kijk, het lijkt me duidelijk dat diegene die verklaart heeft dat de ziekenhuisopnames exponentieel stijgen er niet veel van snapt.
Voorbeeld: aantal ziekenhuisopnames op
14/9: 31
15/9: 48 ( dus x 1.55)
Indien dit de start zou geweest zijn van een exponentiële groei zaten we op 24/9 (vandaag dus) aan 2455 opnames/dag.
Dus... Je conclusie is dan wel lachwekkend.
Dat jij weet wat dat betekent : je bent geen hardcore belegger hier maar toch. Die hardcores en enkele anderen zullen wel weten wat het betekent.
Het andere... Dat maak je ook alleen aan de armen van geest wijs. Men waarschuwt voor wat het zou betekenen als er exponentiële groei is. Er wordt niet gezegd dat we daar al mee bezig zijn. Natuurlijk is er met een zekere besmettingsgraad wel een mechanisme bezig dat in die richting gaat.
Onze goede prof legt het verschil uit met lineaire groei.. dat is al zeker niet het geval voor covid besmettingen. Bereken zelf maar wat er gebeurt als ieder besmet persoon twee anderen zou besmetten. En of we dichter bij lineaire of exponentiële groei zitten als de vliegenstront de ventilator raakt.
Man toch... Wat blaas je toch altijd 'smoke from your ass'.
Pfff, weekgemiddelde op 12/9: 26 opnames per dag, tien dagen later op 22/9: 53 opnames, dat is een verdubbeling om de tien dagen, gigantisch verschil met x11.6 op 2 weken. Onmiskenbaar een groei maar aan dit tempo zal het nog wel even duren eer we aan die 5800 bezetting zijn, de verspreiding verloopt nu aanzienlijk trager dan bij de eerste golf, de maatregelen en ons gedrag hebben dus nog steeds een remmend effect. Wellicht gaat door betere behandeling en kennis de verblijftijd in het ziekenhuis korter zijn wat er ook voor zorgt dat de capaciteit minder snel uitgeput wordt. Kortom nog geen reden tot paniek.Dixit schreef: ↑22 september 2020, 20:03Mwoh...
Er stond een stuk in De Morgen vandaag, maar ik kan de link niet vinden op de homepage.
Ook de ziekenhuisopnames exploderen exponentieel.
Op 17 maart zo'n 500 opnames, twee weken later zo'n 5800.
Dus als je het aantal ziekenhuisopnames aanneemt als maatstaf is het over twee weken ook om zeep.
https://www.coronaviruscovid19.be/coronavirus-cijfers
Wel spijtig voor die professor dat de cijfers niet elke dag verdubbelen maar slechts om de tien dagen, maw na één maand zou hij 8 euro krijgen ipv 1.073.741.826. Scheelt niet zo veel hé, geef mij maar die 500 aan het begin Goochelen met termen als "exponentiële groei" om het angst niveau hoog te houden allicht, terwijl het feitelijk maar om een trage weliswaar exponentiële toename gaat.haelewyn schreef: ↑23 september 2020, 15:04 Voor wie nog niet door heeft dat gewoon laten betijen tot er veel opnames zijn niet de beste keuze is : """"Experts en artsen blijven waarschuwen voor de almaar stijgende coronacijfers. “Als het aantal opnames exponentieel begint te stijgen, is het te laat. Dan komen de ziekenhuizen in de problemen”, zei professor intensieve zorg Geert Meyfroidt gisteren nog in ‘Het Journaal’. Waarom is die exponentiële stijging zo gevaarlijk en toch zo moeilijk te begrijpen? We illustreren het met een paar voorbeelden.
Stel: je krijgt een wilde weldoener over de vloer en je moet kiezen tussen meteen 500 euro in één keer ontvangen of met 1 euro starten aan het begin van de maand. Bij die tweede optie krijg je elke dag twee keer zo veel als de dag ervoor. Of anders gezegd: het bedrag groeit exponentieel aan. Dat wil zeggen dat je op dag 2 twee euro krijgt, op dag 3 vier euro en dag 4 acht euro. Op het eerste zicht lijkt de eerste optie de beste, want je krijgt het bedrag in één keer, tot je merkt dat je op dag 31, het einde van de maand, 1.073.741.826 euro kon verzameld hebben."""" (HLN)
Betere behandeling ?
Tenzij voor de gehospitaliseerde patiënten en die op icu lijkt er toch niet veel nieuws onder de zon ? Voor ieder medicijn dat misschien helpt is er wel een onderzoek dat zegt dat het niets uithaalt.
Welke nieuwe inzichten zijn er om te voorkomen dat iemand in het ziekenhuis geraakt ? Voorkomen van overlijdens tgv tromboses door het toedienen van bloedverdunners ? Is dat alles ?
Er zijn nu veel meer jonge slachtoffers dan in de eerste golf en daardoor is het aantal opnames en doden kleiner.
Maar vroeg of laat slaat het virus weer over naar de rusthuizen waar nog genoeg mensen vatbaar zijn.
Paniek is nooit goed maar niets doen zal ook niet de beste stap zijn. Of minder doen op een moment dat het virus meer mensen besmet en we over de 1000 per dag gaan..
Tenzij voor de gehospitaliseerde patiënten en die op icu lijkt er toch niet veel nieuws onder de zon ? Voor ieder medicijn dat misschien helpt is er wel een onderzoek dat zegt dat het niets uithaalt.
Welke nieuwe inzichten zijn er om te voorkomen dat iemand in het ziekenhuis geraakt ? Voorkomen van overlijdens tgv tromboses door het toedienen van bloedverdunners ? Is dat alles ?
Er zijn nu veel meer jonge slachtoffers dan in de eerste golf en daardoor is het aantal opnames en doden kleiner.
Maar vroeg of laat slaat het virus weer over naar de rusthuizen waar nog genoeg mensen vatbaar zijn.
Paniek is nooit goed maar niets doen zal ook niet de beste stap zijn. Of minder doen op een moment dat het virus meer mensen besmet en we over de 1000 per dag gaan..
Met argumenten ben je niet sterk vandaag..CarpeNoctem schreef: ↑23 september 2020, 17:05 Maar wie zijn de kl*zakjes? Diegene die de afgelopen maanden (toen de ziekenhuizen capaciteit te over hadden) belet hebben dat onze immuniteit steeg? Of diegene die zich opgeloten hebben in hun zelfisolatie en dan ook maar eisten van het rationele deel van de bevolking om hetzelfde te doen?
Diegenen die de afgelopen maanden de regels volgden hadden zich vrijwillig moeten blootstellen aan besmetting ?
Eisten zij iets van de anderen ? Ze volgden gewoon de regels die opgesteld werden door deskundigen en door onze staat.
En zij zouden dan schuldig zijn aan iets ?
Rationele gedeelte van onze bevolking : van het soort die denken dat ze slimmer zijn dan virologen, epidemiologen, etc zeker he ?
Grapjas !
Ik denk dat je nog altijd niet snapt wat een epidemoloog zegt: die zeggen wat je moet doen om de epidemie in te dijken.
Die zeggen NIET wat je moet doen om het aantal doden te minimaliseren en de levenskwaliteit te maximaliseren.
Dat zijn andere mensen
We hebben dat eerste gedaan, en dat is ten koste gegaan van levenskwaliteit en levens.
Nu is het tijd om te focussen op het tweede en hier kunnen virologen ons niet bij helpen.
Hadden virologen ongelijk? niet persé, maar het indijken van het virus is niet langer relevant en prioritair.
Die zeggen NIET wat je moet doen om het aantal doden te minimaliseren en de levenskwaliteit te maximaliseren.
Dat zijn andere mensen
We hebben dat eerste gedaan, en dat is ten koste gegaan van levenskwaliteit en levens.
Nu is het tijd om te focussen op het tweede en hier kunnen virologen ons niet bij helpen.
Hadden virologen ongelijk? niet persé, maar het indijken van het virus is niet langer relevant en prioritair.
Citeer je daarmee president Bolsonaro of president Trump?
Die zijn inderdaad beter bezig :-)
Ik doe een voorspelling (het moeten niet altijd dezelfde zijn). Dit is tijdelijk.
Eerst laat men het aantal besmettingen toenemen en de vraag naar maatregelen toenemen. En dan gaan we weer stappen terug omdat er geen andere keuze is.
Electorale damage control. En niets voorkeur aan kwalitatief leven.
Virologen beslissen niets maar adviseren wel.
Liever dat men het advies volgt van Van Gucht dan dat van Johnny Thijs. Die laatste mag me adviseren over welke postzegel ik moet kopen (ja, ik weet dat hij weg is bij Bpost), niet over volksgezondheid.
To be continued
Die zijn inderdaad beter bezig :-)
Ik doe een voorspelling (het moeten niet altijd dezelfde zijn). Dit is tijdelijk.
Eerst laat men het aantal besmettingen toenemen en de vraag naar maatregelen toenemen. En dan gaan we weer stappen terug omdat er geen andere keuze is.
Electorale damage control. En niets voorkeur aan kwalitatief leven.
Virologen beslissen niets maar adviseren wel.
Liever dat men het advies volgt van Van Gucht dan dat van Johnny Thijs. Die laatste mag me adviseren over welke postzegel ik moet kopen (ja, ik weet dat hij weg is bij Bpost), niet over volksgezondheid.
To be continued
Ik heb al een hele tijd geleden (als je wil zoek ik de post) hier gezegd dat we ranglijsten en evaluaties pas binnen 5 à 10 jaar kunnen maken. Net omdat je op dit moment het aantal doden door de lockdown etc nog niet kan inschatten.
Dus zijn Trump en Bolsonaro goed bezig? geen idee, mogelijk wel, mogelijk niet...
Dus inderdaad: to be continued, binnen x jaar.
Dus zijn Trump en Bolsonaro goed bezig? geen idee, mogelijk wel, mogelijk niet...
Dus inderdaad: to be continued, binnen x jaar.
Gaat inderdaad over betere behandeling in het ziekenhuis, naast enkele medicijnen die effectief nuttig zijn (bloedverdunners tegen tromboses, ontstekingsremmers die een cytokine storm voorkomen,...) weten we nu ook wat geen goeie medicijnen of behandelingen zijn, ook dat voorkomt extra slachtoffers of onnodig lange opname.haelewyn schreef: ↑23 september 2020, 18:37 Betere behandeling ?
Ook dat zal niet meer zo dramatisch uit de hand lopen zoals de eerste keer, er wordt nu wel getest, er is nu wel voldoende kennis en beschermingsmateriaal voor zorgverleners, besmettingen worden nu wel sneller opgemerkt en geïsoleerd. Kortom er is op dit moment totaal geen reden waarom men strengere regels moet verzinnen, waakzaamheid en de belangrijkste basis regels toepassen zal wel volstaan.
Daar is dat "niets doen" argument weer, klopt langs geen kanten, we doen met ons allen wel iets, er zijn nog talloze gedragsaanpassingen en regels die wel vrij goed gevolgd worden, bewijs is de trage toename van de verspreiding. Als we echt niks zouden doen, dan is er elke 2 a 3 dagen een verdubbeling, daar zitten we heel ver van af.
De kans dat er over een half jaar een vaccin zal zijn is vrij groot maar we moeten ook rekening houden met een scenario waarbij er geen goed vaccin gevonden wordt. Dan zal het er effectief op aankomen om dit virus op een gecontroleerde manier zijn gang te laten gaan zodat er een natuurlijke weerstand en of selectie ontstaat, we kunnen ons immers niet eeuwig af schermen. Heel strenge regels om onder de 100 besmettingen per dag te blijven kunnen we niet volhouden, zowel economisch als op gebied van welzijn niet, er zal niks anders opzitten dat het virus te tolereren en er voor te zorgen dat het voldoende geremd wordt zodat het te managen is en ondertussen stijgt onze groepsweerstand.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Van mij mogen ze doen wat ze willen, maar dan niet komen klagen dat de meer rationelen wel hun leven voortzetten.
Yep, en nog geen klein beetje. Bankjespolizei vergeten?
Je hebt communistische paniekzaaier misspeld.
Waar is de evidence-based-aanpak bij covid-19?
Meer en meer studies tonen ondertussen aan dat het virus niet de 'killer' is die we initieel dachten. Verder wordt duidelijk dat het beleid van lockdown, quarantaine, hygïenische maatregelen en physical distancing slechts weinig tot niets bijdragen aan de beheersing van de viruscirculatie en -infectie.
Dat er bij aanvang van de crisis veel patiënten werden opgenomen op intensieve diensten kan men verklaren vanuit een (terecht) voorzorgsprincipe. Niemand wist hoe het virus zou evolueren. De grote meerderheid van de opgenomen patiënten heeft de ziekenhuizen zonder complicaties verlaten en de restcomplicaties (lange tijd verzwakt en cardio-pulmonale pathologie) die we bij een kleine groep patiënten vaststellen zijn echter niet uitzonderlijk bij virale infecties.
Wat vindt de schetenwapper MVR daarvan?De ernst van het virus, uitgedrukt door de IFR (Infection Fatality Rate) is heden internationaal om en bij de 0,24% en blijft dalen sinds de aanvang van de uitbraak. Voor griep in een pandemisch jaar komen we uit tussen de 0,17% en 0,20%. Er wordt nu steevast gecommuniceerd door Sciensano, de media en experten over 'besmettingen'. Besmettingen zeggen weinig. Het zegt niets over de besmettelijkheid. Het geeft geen beeld of het een oude besmetting (eerste golf) betreft, noch zegt het iets over de ernst.
Ook andere virale deeltjes kunnen een positieve test uitlokken. Meer nog, uit zowat elk recent onderzoek blijkt de gebruikte RT-PCR-test onbetrouwbaar om Sars-Cov-2 op te sporen. De CDC (tegenhanger Sciensano in de VS) concludeerde dat tussen de 43% en 63% van de positieve casussen 'vals positief' kunnen zijn, afhankelijk van het aantal testcycli die worden uitgevoerd in het labo.
Wel, je kan toch moeilijk ontkennen dat onze immuniteit verder ging gestaan hebben hadden zij ook gewoon hun leven verder geleid?
Nu, ik begrijp eigenlijk ook niet goed waar de commotie vandaag vandaan kwam bij de opiniemakers en andere paniekzaaiers.
Er gaat mi weinig veranderen.
Ik zal wat extreme bewoordingen gebruiken zodat iedereen het snapt:
De smetvrezende hypochonders gaan toch gewoon verder al die idiote maatregelen volgen (mondmaskers in open lucht, ontsmettingsgel, ophokplicht)?
De broekvagers daarentegen die altijd gewoon verder geleefd hebben idem dito.
Gaat er hier één spaargidser zijn levensstijl aanpassen omdat onze vroede vaderen andermaal de regels aangepast hebben?
Dus, waarom al die paniek in het kippenhok?
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 23 september 2020, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Is het eigenlijk al wetenschappelijk aangetoond dat er, eenmaal je het hebt opgelopen of een vaccin hebt gekregen, een natuurlijke blijvende immuniteit tegen het virus ontstaat?vortex schreef: ↑23 september 2020, 19:33 De kans dat er over een half jaar een vaccin zal zijn is vrij groot maar we moeten ook rekening houden met een scenario waarbij er geen goed vaccin gevonden wordt. Dan zal het er effectief op aankomen om dit virus op een gecontroleerde manier zijn gang te laten gaan zodat er een natuurlijke weerstand en of selectie ontstaat, we kunnen ons immers niet eeuwig af schermen.
Zoniet zijn een periodieke herhaling van het vaccin (als er een werkbaar vaccin op de markt komt) of 'natuurlijke selectie' zowat de enige overblijvende opties.
Ah, nee. Want:
Moet je eens op een wietforum gaan lezen. Je lacht je dood. Maar je kan er ook wat opsteken natuurlijk, als je voorbij de posts geraakt die van onze eigenste Platin hier een Professor in de Letterkunde Platin maken.CarpeNoctem schreef: ↑23 september 2020, 16:53 Deelnemers aan een financieel forum gaan natuurlijk veel meer snappen van exponentiële groei dan pakweg die van het Vlaamse vissersforum of tuinierdersforum. Net zoals er daar meer zullen zitten die weten hoe je een karper vangt en de grootste aardappelen kweekt. Nogal wiedes.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Nee, juist daarom schrijf ik "natuurlijke weerstand en of selectie". De kans op blijvende immuniteit lijkt mij onbestaande, voor geen enkele corona of influenza hebben we blijvende immuniteit, en zelfs al zou dat wel zo zijn, dan zijn we nog niet immuun tegen mutaties van het virus. De overlevers gaan wel een zekere weerstand opbouwen waardoor het virus minder impact krijgt.Jefdewit schreef: ↑23 september 2020, 19:52Is het eigenlijk al wetenschappelijk aangetoond dat er, eenmaal je het hebt opgelopen of een vaccin hebt gekregen, een natuurlijke blijvende immuniteit tegen het virus ontstaat?vortex schreef: ↑23 september 2020, 19:33 De kans dat er over een half jaar een vaccin zal zijn is vrij groot maar we moeten ook rekening houden met een scenario waarbij er geen goed vaccin gevonden wordt. Dan zal het er effectief op aankomen om dit virus op een gecontroleerde manier zijn gang te laten gaan zodat er een natuurlijke weerstand en of selectie ontstaat, we kunnen ons immers niet eeuwig af schermen.
Ik waardeer je nuchtere commentaren !CarpeNoctem schreef: ↑23 september 2020, 19:39 Nu, ik begrijp eigenlijk ook niet goed waar de commotie vandaag vandaan kwam bij de opiniemakers en andere paniekzaaiers.
Er gaat mi weinig veranderen.
Ik zal wat extreme bewoordingen gebruiken zodat iedereen het snapt:
De smetvrezende hypochonders gaan toch gewoon verder al die idiote maatregelen volgen (mondmaskers in open lucht, ontsmettingsgel, ophokplicht)?
De broekvagers daarentegen die altijd gewoon verder geleefd hebben idem dito.
Gaat er hier één spaargidser zijn levensstijl aanpassen omdat onze vroede vaderen andermaal de regels aangepast hebben?
Dus, waarom al die paniek in het kippenhok?
Nochtans heb ik wel degelijk mijn gedrag aangepast sinds maart:
- Ik heb sinds 17 maart geen hand meer gegeven en al helemaal niet mensen afgelebberd (behalve mijn eigen vrouw)
- Ik was alijd mijn handen als ik weer terug thuis ben.
- Ik draag een mondmasker op drukke plaatsen waar alle anderen ook een mondmasker dragen.
- Ik vul altijd mijn echte gegevens (niet Bart De Wever) in als dat voor contact tracing wordt gevraagd.
- Mijn werkgever verbiedt mij de grens over te gaan. Ik ben sinds maart niet meer de grens over gegaan voor mijn werk (een aardschok, gegeven dat mijn werk 50% buiten België was).
- Ik heb me wel degelijk aan de bubbel van vijf gehouden. De eerste inbreuk is pas aanstaande zaterdag (maar hé... dan mag het weer).
Dus ja... er zit nog wat nuance tussen "je broek ermee afvegen" en "hypochonder".
Oh, bijna vergeten:
- Ik laat mij testen als ik symptomen vertoon en ik laat mij vooral testen als ik symptomen vertoon EN uit een oranje zone terugkeer. Ondanks dat een doktoresje dat op alle mogelijke manieren saboteerde.
Ouch!