TOB Aangeven
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
TOB Aangeven
Dag allen,
Ik ben sinds recent actief op Interactive Brokers. Deze houden zelf niet automatisch de TOB in, wat wel het geval is met Belgische banken. Ik heb mijn TOB uitgerekend door de som van al mijn transacties (aandelen) x 0.35% te doen. Echter, de pdf die ik moet invullen is mij niet geheel duidelijk:
https://financien.belgium.be/sites/defa ... OB1-NL.pdf
Ik moet de rij invullen van 0.35% zonder plafond. Maar wat is het 'aantal' dat ze vragen? Stel dat ik 2 aandelen gekocht heb, resp. voor 2000 en 3000 euro euro. Mij lijkt het logisch om hier dan aantal = 1 en bedrag = 5000 in te vullen, aangezien ik maar 1 rij heb en ik geen onderscheid kan maken tussen al mijn transacties (die in de praktijk veel hoger ligt dan 2).
Hoe vullen jullie die onduidelijke pdf, die geen handleiding heeft, in? Want ik heb gezien dat de boetes voor fouten redelijk hoog zijn, en ik krijg de indruk dat ze fouten proberen uit te lokken.
Bedankt!
Ik ben sinds recent actief op Interactive Brokers. Deze houden zelf niet automatisch de TOB in, wat wel het geval is met Belgische banken. Ik heb mijn TOB uitgerekend door de som van al mijn transacties (aandelen) x 0.35% te doen. Echter, de pdf die ik moet invullen is mij niet geheel duidelijk:
https://financien.belgium.be/sites/defa ... OB1-NL.pdf
Ik moet de rij invullen van 0.35% zonder plafond. Maar wat is het 'aantal' dat ze vragen? Stel dat ik 2 aandelen gekocht heb, resp. voor 2000 en 3000 euro euro. Mij lijkt het logisch om hier dan aantal = 1 en bedrag = 5000 in te vullen, aangezien ik maar 1 rij heb en ik geen onderscheid kan maken tussen al mijn transacties (die in de praktijk veel hoger ligt dan 2).
Hoe vullen jullie die onduidelijke pdf, die geen handleiding heeft, in? Want ik heb gezien dat de boetes voor fouten redelijk hoog zijn, en ik krijg de indruk dat ze fouten proberen uit te lokken.
Bedankt!
Re: TOB Aangeven
Zelf, zoals de meeste Belgische beleggers, laat ik dit door mijn broker doen, dan is het zeker allemaal correct, en zelfs als het fout is is het de schuld van de broker. Ik wil geen risico nemen met deze materie.
Nu dat je het toch zelf moet doen: als ik naar het formulier kijk (nota: ik heb hiervan helemaal geen ervaring. Onderzoek het zelf grondig) lijkt de tabel te gaan over "verrichtingen (transacties)" dus 2 verrichtingen voor een totaal van 5000 Euro.
Good Luck.
Denk er diep over na om je aandelen te transfereren naar een broker die wel de Belgische wetgeving volgt.
Vergeet ook niet de dividen aan te geven en Reynders taks.
Nu dat je het toch zelf moet doen: als ik naar het formulier kijk (nota: ik heb hiervan helemaal geen ervaring. Onderzoek het zelf grondig) lijkt de tabel te gaan over "verrichtingen (transacties)" dus 2 verrichtingen voor een totaal van 5000 Euro.
Good Luck.
Denk er diep over na om je aandelen te transfereren naar een broker die wel de Belgische wetgeving volgt.
Vergeet ook niet de dividen aan te geven en Reynders taks.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik heb sinds het in voege is het vakje 'aantal' altijd leeggelaten, nooit opmerkingen over gekregen. Indien er vragen komen, ik heb alles netjes in een Excel staan. Ik vermoed dat het belangrijker is voor hen om het geld te krijgen dan exact te weten over hoeveel transacties het gaat. Als ze beginnen aandringen op 'aantal' is dat een veeg teken dat ze willen zien of het goede huisvader-beheer is. Maar voorlopig dus nog geen vragen over gekregen. En hopelijk blijft dat zo.
" Als ze beginnen aandringen op 'aantal' is dat een veeg teken dat ze willen zien of het goede huisvader-beheer is."
Klopt en als je geen goed huismoeder bent, kunnen ze je 33% belasten op je winst, een indicatie kan zijn heel veel transacties
Klopt en als je geen goed huismoeder bent, kunnen ze je 33% belasten op je winst, een indicatie kan zijn heel veel transacties
Aantal zijn aantal transacties. 1x kopen en 1x verkopen = 2. 3x kopen = 3. Zo vul ik het steeds in. Ik koop eigenlijk enkel bij. Bedrag is inderdaad het totaal van de transacties. Aangezien men beurstaks heft op aankopen en verkopen dien je het totaalvolume aankoop en verkoop op te tellen.
Jij bent ordergever, dus bovenaan ook tussenpersoon van beroep en aansprakelijke vertegenwoordiger doorstrepen.
Voor de rest niet echt heel complex. Ik gebruik ook Interactive Brokers.
Jij bent ordergever, dus bovenaan ook tussenpersoon van beroep en aansprakelijke vertegenwoordiger doorstrepen.
Voor de rest niet echt heel complex. Ik gebruik ook Interactive Brokers.
Wat ik me nu afvraag...
Wij vullen dit formulier in. Dit gaat dan naar de bevoegde overheidsdienst, en deze moeten dit nakijken.
Als wij nu voor 10.000 euro aandelen kopen, en hierop 0.35% verschuldigd zijn, dan zijn we 35 euro verschuldigd aan de overheid.
De ambtenaar die dit nakijkt zal toch al snel mogen werken om te zorgen dat hij minder dan 35 euro kost aan de staat.
En dat gaat al uit van een aankoop van 10.000. Ik ga er van uit dat de meeste aankopen waarbij TOB manueel aangegeven wordt veel kleinere bedragen zijn, gezien de grote spelers dit waarschijnlijk geautomatiseerd laten verlopen.
Of mis ik iets?
Wij vullen dit formulier in. Dit gaat dan naar de bevoegde overheidsdienst, en deze moeten dit nakijken.
Als wij nu voor 10.000 euro aandelen kopen, en hierop 0.35% verschuldigd zijn, dan zijn we 35 euro verschuldigd aan de overheid.
De ambtenaar die dit nakijkt zal toch al snel mogen werken om te zorgen dat hij minder dan 35 euro kost aan de staat.
En dat gaat al uit van een aankoop van 10.000. Ik ga er van uit dat de meeste aankopen waarbij TOB manueel aangegeven wordt veel kleinere bedragen zijn, gezien de grote spelers dit waarschijnlijk geautomatiseerd laten verlopen.
Of mis ik iets?
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Ik zie het als volgt:RGiskard schreef: ↑5 oktober 2020, 08:11 Wat ik me nu afvraag...
Of mis ik iets?
+ De belegger die een paar Euro wil uitsparen op zijn transactiekosten neemt een maal om de twee maanden de tijd om de al zijn transactie op te tellen, de tajs te berekenen, het formulier in te vullen en stort het verschuldigde bedrag.
+ De staat ontvangt het formulier en laat het formulier inscannen.
Als en wanneer het nodig is - maar alleen dan - zal de staat eens gaan kijken naar de formulieren.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
In het kader van CRS krijgt de NBB al sinds enkele jaren al onder gestructureerde, elektronische vorm, gedetailleerde gegevens van alle bankrekeningen, effectenrekeningen en levensverzekeringen van de Belgen vanuit een 150 tal landen , o.a. saldi, ontvangen dividenden, intresten, .... De NBB doet hetzelfde voor die 150 landen: de financiele instellingen in Belgie moeten al die gegevens aan de NBB leveren, en de NBB stuurt dat dan door. Voor de USA bestond dit al een paar jaar eerder: de gegevens van alle Amerikaanse staatsburgers en ingezetenen moesten naar de USA worden gestuurd, in Belgie door de NBB.
Hiermee kunnen ze al veel automatische checks en gerichte steekproeven doen.
Hiermee kunnen ze al veel automatische checks en gerichte steekproeven doen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Bedankt voor jullie antwoorden.
@B7H4long: ik snap je punt, maar bij IB kan ik ook tijdens de extended hours traden, en zijn de transactiekosten bovendien veel lager dan bij eender welke andere Belgische broker (tenzij Degiro, die Nederlands is maar de TOB wel aangeeft als ik me niet vergis). Moeten dividenden lager dan 240 euro (vrijstelling) ook aangegeven worden? Volgens: https://financien.belgium.be/nl/particu ... idenden#q5 lijkt me dat niet het geval te zijn. Aangezien ik op IB geen fondsen koop, heb ik geen last van de Reynders taks.
@Poldermol en @Paul: dat lijkt me ook een goeie strategie. Zouden ze voor kleine vissen zoals ons echt nagaan of het goede huisvaderbeheer is? In dat geval lijkt me openlaten of 1 invullen een even goede keuze. Hoeveel transactie zou teveel zijn om een goede huisvader stempel te krijgen, want ik beperk me niet tot een buy-and-hold strategie? Ik trade zelden intraday, maar ik durf wel eens pennystocks te kopen en een week later bij een pump ofzo te verkopen. Ter info: in September heb ik voor 23.4 K euro getraded, voor een TOB van 82 euro via in totaal 27 transacties.
@Roo: inderdaad, ik vul de rest in exact zoals u het beschrijft.
@B7H4long: ik snap je punt, maar bij IB kan ik ook tijdens de extended hours traden, en zijn de transactiekosten bovendien veel lager dan bij eender welke andere Belgische broker (tenzij Degiro, die Nederlands is maar de TOB wel aangeeft als ik me niet vergis). Moeten dividenden lager dan 240 euro (vrijstelling) ook aangegeven worden? Volgens: https://financien.belgium.be/nl/particu ... idenden#q5 lijkt me dat niet het geval te zijn. Aangezien ik op IB geen fondsen koop, heb ik geen last van de Reynders taks.
@Poldermol en @Paul: dat lijkt me ook een goeie strategie. Zouden ze voor kleine vissen zoals ons echt nagaan of het goede huisvaderbeheer is? In dat geval lijkt me openlaten of 1 invullen een even goede keuze. Hoeveel transactie zou teveel zijn om een goede huisvader stempel te krijgen, want ik beperk me niet tot een buy-and-hold strategie? Ik trade zelden intraday, maar ik durf wel eens pennystocks te kopen en een week later bij een pump ofzo te verkopen. Ter info: in September heb ik voor 23.4 K euro getraded, voor een TOB van 82 euro via in totaal 27 transacties.
@Roo: inderdaad, ik vul de rest in exact zoals u het beschrijft.
Laatst gewijzigd door krisgeerts op 5 oktober 2020, 10:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Voor de buitenlandse rekeningen krijgt de Be overheid regelmatig "all transacties" in electronisch formaat.krisgeerts schreef: ↑5 oktober 2020, 10:41 @Poldermol en @Paul: dat lijkt me ook een goeie strategie. Zouden ze voor kleine vissen zoals ons echt nagaan of het goede huisvaderbeheer is? In dat geval lijkt me openlaten of 1 invullen een even goede keuze. Hoeveel transactie zou teveel zijn om een goede huisvader stempel te krijgen, want ik beperk me niet tot een buy-and-hold strategie? Ik trade zelden intraday, maar ik durf wel eens pennystocks te kopen en een week later bij een pump ofzo te verkopen. Ter info: in September heb ik voor 23.4 K euro getraded, voor een TOB van 82 euro via in totaal 27 transacties.
Het is voor hen niet moeilijk om hierin de beleggers met hoge frequentie te vinden. Ze hoeven hiervoor niet naar het papieren formulier te gaan.
Ik zou nooit een verkeerd #transacties invullen op het formulier; als ze daar op uitkomen is het duidelijk dat je probeert te misleiden. Eventueel blanco laten is misschien niet zo er.
Om verwarring te voorkomen: we hebben het hier over IB zelf en niet over Lynx toch (dochter van IB)?krisgeerts schreef: ↑5 oktober 2020, 10:41
Want Lynx houdt de beurstaks wel af, maar IB zelf zal dat waarschijnlijk niet doen.
Die extended hours trading heb je bij Lynx ook, maar ik snap wel waarom je rechtstreeks bij IB zou gaan (toch wel nog lagere tarieven en wat leuke extra's zoals interesten enzo die je in België niet hebt)
Aangeven van dividenden lager dan 240€ moet volgens mij niet, althans, dat is ook hoe ik het bij mijn vorige aangifte ook zo heb geinterpreteerd (maar Financiën is daarin onduidelijk vind ik)
m.i. moet je alles aangeven, en nadien in een andere rubriek die 240 euro aftrekkenAerolla schreef: ↑5 oktober 2020, 14:07Om verwarring te voorkomen: we hebben het hier over IB zelf en niet over Lynx toch (dochter van IB)?krisgeerts schreef: ↑5 oktober 2020, 10:41
Want Lynx houdt de beurstaks wel af, maar IB zelf zal dat waarschijnlijk niet doen.
Die extended hours trading heb je bij Lynx ook, maar ik snap wel waarom je rechtstreeks bij IB zou gaan (toch wel nog lagere tarieven en wat leuke extra's zoals interesten enzo die je in België niet hebt)
Aangeven van dividenden lager dan 240€ moet volgens mij niet, althans, dat is ook hoe ik het bij mijn vorige aangifte ook zo heb geinterpreteerd (maar Financiën is daarin onduidelijk vind ik)
uit de link:
Op buitenlandse dividenden is vaak geen roerende voorheffing ingehouden. De eerste schijf van 800 euro (aanslagjaar 2021, inkomsten 2020) moet u niet aangeven in uw belastingaangifte. De rest van de dividenden moet u wel verplicht aangeven. Die zijn belastbaar.
Absoluut. Alle roerende inkomsten (dividenden vallen hieronder) waar geen bevrijdende roerende voorheffing op ingehouden is moet je aangeven via je aangifte. Voor de dividenden die aan de voorwaarden voldoen kan je in dezelfde aangifte de RV op maximaal 800€ dividenden terugvorderen, zijnde maximaal 240€ RV terug te krijgen.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik had het inderdaad over IB en niet over Lynx.
"m.i. moet je alles aangeven, en nadien in een andere rubriek die 240 euro aftrekken" => Uit de link haal ik net dat dit niet moet? https://financien.belgium.be/nl/particu ... idenden#q5
"Op buitenlandse dividenden is vaak geen roerende voorheffing ingehouden. De eerste schijf van 800 euro (aanslagjaar 2021, inkomsten 2020) moet u niet aangeven in uw belastingaangifte. De rest van de dividenden moet u wel verplicht aangeven. Die zijn belastbaar."
Met andere woorden, als ik op IB of Degiro 100 euro aan dividenden opstrijk, waarvan geen roerende voorheffing is afgestaan aan de overheid, moet ik dat zelf niet meer aangeven aangezien dit lager dan 240 euro is?
Onder 'beleggers met hoge frequentie' versta ik day-traders? Mensen die dus een groot aantal transacties doen per dag, en waar hopelijk mijn 27 transacties per maand niet onder valt?
"m.i. moet je alles aangeven, en nadien in een andere rubriek die 240 euro aftrekken" => Uit de link haal ik net dat dit niet moet? https://financien.belgium.be/nl/particu ... idenden#q5
"Op buitenlandse dividenden is vaak geen roerende voorheffing ingehouden. De eerste schijf van 800 euro (aanslagjaar 2021, inkomsten 2020) moet u niet aangeven in uw belastingaangifte. De rest van de dividenden moet u wel verplicht aangeven. Die zijn belastbaar."
Met andere woorden, als ik op IB of Degiro 100 euro aan dividenden opstrijk, waarvan geen roerende voorheffing is afgestaan aan de overheid, moet ik dat zelf niet meer aangeven aangezien dit lager dan 240 euro is?
Onder 'beleggers met hoge frequentie' versta ik day-traders? Mensen die dus een groot aantal transacties doen per dag, en waar hopelijk mijn 27 transacties per maand niet onder valt?