TOB Aangeven
TIP
Re: TOB Aangeven
hierbij het "antwoord" op uw vraag, een doctoraatsthesis ( 50 blz ) ivm die art 90 WIB
( wet is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel onduidelijk )
https://www.law.kuleuven.be/apps/jura/p ... duyckt.pdf
( wet is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel onduidelijk )
https://www.law.kuleuven.be/apps/jura/p ... duyckt.pdf
De faescale administratie mag op haar wipsite zetten wat ze wil, het is de wet die telt. Tenminste, dat zou je denken. Zie bijv. de farce met hun FAQ's waar ze de wet een beetje gingen herschrijven zoals het hun goed uitkwam. Tot welke soort behoort iemand die het niet nodig vindt de wet na te leven, en dit per definitie?krisgeerts schreef: ↑5 oktober 2020, 15:10 Ik had het inderdaad over IB en niet over Lynx.
"m.i. moet je alles aangeven, en nadien in een andere rubriek die 240 euro aftrekken" => Uit de link haal ik net dat dit niet moet? https://financien.belgium.be/nl/particu ... idenden#q5
"Op buitenlandse dividenden is vaak geen roerende voorheffing ingehouden. De eerste schijf van 800 euro (aanslagjaar 2021, inkomsten 2020) moet u niet aangeven in uw belastingaangifte. De rest van de dividenden moet u wel verplicht aangeven. Die zijn belastbaar."
Met andere woorden, als ik op IB of Degiro 100 euro aan dividenden opstrijk, waarvan geen roerende voorheffing is afgestaan aan de overheid, moet ik dat zelf niet meer aangeven aangezien dit lager dan 240 euro is?
Onder 'beleggers met hoge frequentie' versta ik day-traders? Mensen die dus een groot aantal transacties doen per dag, en waar hopelijk mijn 27 transacties per maand niet onder valt?
Je hoeft me niet te geloven, maar ik beweer dat je die 100€ wettelijk gezien in je aangifte moet opnemen.
Binnenkort worden alle transacties doorgegeven aan de faescus en dan staat de deur wagenwijd open voor nog meer willekeur. Want, er staat bij mijn weten nergens gedefinieerd wat nu precies een goede huisvader strategie is (wie het weet mag het zeggen, dan weet ik het ineens ook). Ook zal de zaak waarschijnlijk omgedraaid worden en zal het aan jou zijn aan te tonen dat je beleggingen in een goede huisvader strategie passen, en bijgevolg je meerwaarde vrijgesteld hoort te zijn.
27 transacties per maand betekent minimaal 1 per dag, waardoor je alle dagen handelt en dus per definitie een day-trader bent.
Beleg je als een goede huisvader => meerwaarden vrijgesteld, dividenden belast als roerend inkomen.
Beleg je niet als een goede huisvader => meerwaarden belast als divers inkomen, dividenden als roerend inkomen.
Beleg je 'te' regelmatig => meerwaarden en dividenden belast als beroepsinkomen.
Ik denk dat heel veel van die schreeuwers die beweren dat er en geen meerwaardebelasting en geen vermogensbelasting en geen vermogenswinstbelasting is, weer heel pijnlijk wakker gaan worden met tranende ogen en dat vreemde gevoel waar de zon niet schijnt. En uiteraard nog harder gaan schreeuwen om 'rechtvaardige' fiscaliteit omdat ze hoe langer hoe onrechtvaardiger wordt.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Ik moet mijn TOB ook nog aangeven maar ik ben te laat.
Iemand ervaring hiermee? of tips?
Vul ik nu gewoon het TOB formulier in van de maanden waarin ik transacties heb gedaan en hoor ik dan achteraf wel hoeveel de interesten en boetes bedragen?
Iemand ervaring hiermee? of tips?
Vul ik nu gewoon het TOB formulier in van de maanden waarin ik transacties heb gedaan en hoor ik dan achteraf wel hoeveel de interesten en boetes bedragen?
Ik ben er net achtergekomen dat dit moet. Ik heb in sep 2019 eenmalig aandelen verkocht en dus niets aangegeven.
Als ik nu het formulier doorstuur heb ik dus een mega boete aan mijn been. Iemand tips?
Als ik nu het formulier doorstuur heb ik dus een mega boete aan mijn been. Iemand tips?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ben je er zeker van? Dit is enkel in het geval van een buitenlandse broker die het niet voor jou zou doen.
Belgische banker/broker + ook bvb degiro doen dit reeds.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik ben er spijtig genoeg zeker van
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
"Ik heb in sep 2019 eenmalig aandelen verkocht" => vergeet de aankoop ook niet!
De aankoop is geen probleem
In dat geval is er maar 1 optie: jezelf zo snel mogelijk in regel stellen, en hopen dat er geen boete volgt.
Hoe langer je dit laat aanslepen, des te slechter de situatie wordt. En vanaf nu kan je het ook niet meer op een vergetelheid steken, want je bent wel degelijk op de hoogte.
Over welke bedragen spreken we hier?
Hoe langer je dit laat aanslepen, des te slechter de situatie wordt. En vanaf nu kan je het ook niet meer op een vergetelheid steken, want je bent wel degelijk op de hoogte.
Over welke bedragen spreken we hier?
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Ik zal morgen even naar FOD bellen. En het was geen vergetelheid. Ik was hier tot vanmorgen niet op de hoogte.
Ik heb ook geen problemen om de verschuldigde interest te betalen, maar de 2600€ boete is best even slikken.
Ik heb ook geen problemen om de verschuldigde interest te betalen, maar de 2600€ boete is best even slikken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je wordt verondersteld alle wetten en reglementeringen te kennen voordat je iets onderneemt.
De boete zal wel meevallen normaal gezien, zeker als dit je enige dossier ooit is.
Als ik het goed begrijp wordt er nalatigheidsintrest berekend op het verschuldigd bedrag aan 7% per jaar.
Stel dus dat je een jaar te laat bent en het verschuldigde bedrag was 100 EUR, dan moet je 107 EUR betalen.
Als ik het verder goed begrijp wordt de boete (50 EUR / week te laat) beperkt tot maximaal het te betalen bedrag, in dit geval dus 107 EUR.
De boete zal wel meevallen normaal gezien, zeker als dit je enige dossier ooit is.
Als ik het goed begrijp wordt er nalatigheidsintrest berekend op het verschuldigd bedrag aan 7% per jaar.
Stel dus dat je een jaar te laat bent en het verschuldigde bedrag was 100 EUR, dan moet je 107 EUR betalen.
Als ik het verder goed begrijp wordt de boete (50 EUR / week te laat) beperkt tot maximaal het te betalen bedrag, in dit geval dus 107 EUR.
dacht dat de MINIMUM boete 1 000,00 euro was
Iedere onjuistheid of onvolledigheid in de aangifte wordt gestraft met een boete die gelijk is aan 5 maal de ontdoken taks, met een minimum van 250 euro.
Het niet afgeven van een borderel waarnaar verwezen wordt in artikel 127, W.DRT, wordt eveneens gestraft met een boete die gelijk is aan 5 maal de ontdoken taks.
Het minimumbedrag van die boete kan, ingevolge een overgangsbepaling, als volgt worden genoteerd:
- 250 euro in het geval van laattijdige afgifte van het borderel tot 30 juni 2017;
- 500 euro in het geval van laattijdige afgifte tussen 1 juli 2017 en 31 december 2017;
- 1.000 euro in het geval van laattijdige afgifte vanaf 1 januari 2018.
Iedere onjuistheid of onvolledigheid in de aangifte wordt gestraft met een boete die gelijk is aan 5 maal de ontdoken taks, met een minimum van 250 euro.
Het niet afgeven van een borderel waarnaar verwezen wordt in artikel 127, W.DRT, wordt eveneens gestraft met een boete die gelijk is aan 5 maal de ontdoken taks.
Het minimumbedrag van die boete kan, ingevolge een overgangsbepaling, als volgt worden genoteerd:
- 250 euro in het geval van laattijdige afgifte van het borderel tot 30 juni 2017;
- 500 euro in het geval van laattijdige afgifte tussen 1 juli 2017 en 31 december 2017;
Ik laat jullie morgen weten wat het wordt...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dacht het niet paul, zie de link die ik eerder heb gepost...
(al geef ik toe dat die tekst daar niet zo heel duidelijk is...)
Stel dat je 2 jaar geleden 10 EUR TOB bent vergeten aan te geven en te betalen, dan zou het nogal straf zijn dat als je dat wil rechtzetten dat je dan een boete van 1000 EUR krijgt ...
Die 1000 EUR betreft volgens mij "onjuistheid of onvolledigheid in de aangifte" of "niet afgeven van een borderel".
17. Wat zijn de sancties in het geval de bepalingen die van toepassing zijn met betrekking tot de TOB niet worden nageleefd?
Artikelen 125, 1302 en 131, W.DRT
Wanneer de taks niet wordt betaald binnen de voorziene termijn zijn er van rechtswege nalatigheidsinteresten verschuldigd met ingang van de dag waarop de betaling had moeten gebeuren, tegen het tarief van 7 %.
Die interesten zijn verschuldigd door de in België gevestigde tussenpersoon van beroep of, voor de verrichtingen die werden aangegaan of uitgevoerd door tussenkomst van een in het buitenland gevestigde tussenpersoon van beroep, door de persoon die de aangifte heeft ingediend of had moeten indienen.
Er wordt bovendien een boete verbeurd per week vertraging in het geval de aangifte laattijdig wordt ingediend. Elke begonnen week wordt voor een volledige week gerekend. Het bedrag van die boete kan per overtreding niet meer bedragen dan het bedrag dat na 52 weken vertraging verschuldigd is.
Het bedrag van die boete kan, ingevolge een overgangsbepaling, als volgt worden genoteerd:
- aangifte laattijdig ingediend tot 30 juni 2017: boete van 12,50 euro per week vertraging;
- aangifte laattijdig ingediend tussen 1 juli en 31 december 2017: boete van 25 euro per week vertraging, met inbegrip van de weken vertraging vóór 1 juli 2017;
- aangifte laattijdig ingediend vanaf 1 januari 2018: boete van 50 euro per week vertraging, met inbegrip van de weken vertraging vóór 1 januari 2018.
(al geef ik toe dat die tekst daar niet zo heel duidelijk is...)
Stel dat je 2 jaar geleden 10 EUR TOB bent vergeten aan te geven en te betalen, dan zou het nogal straf zijn dat als je dat wil rechtzetten dat je dan een boete van 1000 EUR krijgt ...