De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Spaarquotient:EIVEV schreef: ↑6 oktober 2020, 10:27 Hoe kijken jullie naar jullie spaarquotiënt? Wat neem je hierin mee als je puur naar de bogleheads filosofie kijkt.
In de standaard richtlijnen geeft men mee om 20% te sparen alvorens de rest te gebruiken.
Wat er naar een beleggingsportefeuille gaat, neem je hier sowieso in op.
Maar wat met het pensioensparen? Zie je dat ook als een deel van die 20%?
En wat met de hypotheek. Je kan die moeilijk als volledig sparen zien, maar op een manier is dit toch mee te nemen als deel van je vastrentende hoeveelheid spaargeld? En hoeveel van de hypotheek in dat geval?
Heeft iemand hier een model voor?
En dan een stap verder:
Zouden jullie zeggen: Gezien ik pensioenspaarverzekering neem en een hypotheek lopende heb als "vaste spaarformule" (+ uw vaste spaarbuffer van enkele maanden cash), dat je veel agressiever kan investeren met de rest van het portfolio?
Inbegrepen: alle sparen/beleggen voor de lange termijn: dus zeker het pensioensparen
Niet inbegrepen: noodfonds + opzijzetten van geld voor grote aankopen (auto, reis, huwelijk)
Ook meestal niet inbegrepen: betalingen ivm met eerste woning: je moet ergens wonen. Hou er rekening mee dat betalingen voor een lening voor een groot gedeelte intrest zijn; die niets opbouwen.
Samenstelling en risico in de portfeuille.
Pensioenspaarverzekering is deel van je beleggingsportefeuille: het is een deel van het stabiele gedeelte, en bepaalt mee hoe je de rest vna je portefeuille kan beleggen rekening houdend met het risico dat je kan, moet en wil nemen.
Sommigen maken een redenering dat de hypotheek een "negatieve obligatie" is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Klopt toch niet voor de meesten mag ik hopen?B7H4long schreef: ↑6 oktober 2020, 11:10Spaarquotient:EIVEV schreef: ↑6 oktober 2020, 10:27 Hoe kijken jullie naar jullie spaarquotiënt? Wat neem je hierin mee als je puur naar de bogleheads filosofie kijkt.
In de standaard richtlijnen geeft men mee om 20% te sparen alvorens de rest te gebruiken.
Wat er naar een beleggingsportefeuille gaat, neem je hier sowieso in op.
Maar wat met het pensioensparen? Zie je dat ook als een deel van die 20%?
En wat met de hypotheek. Je kan die moeilijk als volledig sparen zien, maar op een manier is dit toch mee te nemen als deel van je vastrentende hoeveelheid spaargeld? En hoeveel van de hypotheek in dat geval?
Heeft iemand hier een model voor?
En dan een stap verder:
Zouden jullie zeggen: Gezien ik pensioenspaarverzekering neem en een hypotheek lopende heb als "vaste spaarformule" (+ uw vaste spaarbuffer van enkele maanden cash), dat je veel agressiever kan investeren met de rest van het portfolio?
Inbegrepen: alle sparen/beleggen voor de lange termijn: dus zeker het pensioensparen
Niet inbegrepen: noodfonds + opzijzetten van geld voor grote aankopen (auto, reis, huwelijk)
Ook meestal niet inbegrepen: betalingen ivm met eerste woning: je moet ergens wonen. Hou er rekening mee dat betalingen voor een lening voor een groot gedeelte intrest zijn; die niets opbouwen.
Samenstelling en risico in de portfeuille.
Pensioenspaarverzekering is deel van je beleggingsportefeuille: het is een deel van het stabiele gedeelte, en bepaalt mee hoe je de rest vna je portefeuille kan beleggen rekening houdend met het risico dat je kan, moet en wil nemen.
Sommigen maken een redenering dat de hypotheek een "negatieve obligatie" is.
In mijn geval is slechts 3,4% van de afbetaling interest.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Dan zit je waarschijnlijk dicht tegen het einde van de lening.
http://www.aflossingstabel.be/bereken-aflossing.html
Voor een lening op 25jaar zal de eerste betaling zo'n 30% uit intrest bestaan.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Je kan het toch gewoon globaal bekijken.B7H4long schreef: ↑6 oktober 2020, 13:42Dan zit je waarschijnlijk dicht tegen het einde van de lening.
http://www.aflossingstabel.be/bereken-aflossing.html
Voor een lening op 25jaar zal de eerste betaling zo'n 30% uit intrest bestaan.
Je leent een bedrag x
Je aflossingen bedragen y
x/y is een percentage kleiner dan 100. Het verschil is hoeveel je interest bedraagt.
En zelfs volgens een aflossingstabel zou het aan het begin van een lening max 10% van de som mogen zijn.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Hoe kijken jullie naar de combo dan met de belgische pensioen-regeling?
Boglehead is Amerikaans waar het pensioenstelsel veel minder uitgebreid is.
Is die hoge spaargraad hier dan niet overdreven?
Boglehead is Amerikaans waar het pensioenstelsel veel minder uitgebreid is.
Is die hoge spaargraad hier dan niet overdreven?
Wat is jouw doel van je investeringen? Vertrek hiervan om een analyse te doen en een plan op te stellen.
- extra geld bovenop je pensioenbedrag? Belgische pensioen is niet hoog!
- niet hoeven te werken tot aan je pensioendatum? bekijk hier (netwothify calculator) wat de impact is van je spaargraad op het moment dat je kan stoppen met werken. Speel eens met de verschillende parameters.
Vele Amerikanen hebben Social Security (SS) of een pensioen van hun overheidswerkgever (federaal/staat/gemeente/leger). De bedragen zijn typisch hoger dan bij ons.
- extra geld bovenop je pensioenbedrag? Belgische pensioen is niet hoog!
- niet hoeven te werken tot aan je pensioendatum? bekijk hier (netwothify calculator) wat de impact is van je spaargraad op het moment dat je kan stoppen met werken. Speel eens met de verschillende parameters.
Vele Amerikanen hebben Social Security (SS) of een pensioen van hun overheidswerkgever (federaal/staat/gemeente/leger). De bedragen zijn typisch hoger dan bij ons.
Ik wil een % private equity in ETF-vorm toevoegen aan mijn ETF-portefeuille.
Welk % aan private equity van het aandelenluik zou ik hiervoor voorzien?
Ik denk aan de ETF LU0322250712 (DXD2). Iemand hier ervaring mee of een waardig alternatief?
Of is er helemaal geen reden om private equity toe te voegen aan een goed gespreide portefeuille?
Welk % aan private equity van het aandelenluik zou ik hiervoor voorzien?
Ik denk aan de ETF LU0322250712 (DXD2). Iemand hier ervaring mee of een waardig alternatief?
Of is er helemaal geen reden om private equity toe te voegen aan een goed gespreide portefeuille?
je kan ook kijken naar Ishares IPRV
Ja, maar Ishares IPRV is distributing ... wel physical.
Zie nu dat DXD2 synthetic is ... ook iets wat ik niet verkies.
Precies weinig alternatieven die zowel accumulating als physical zijn.
Hey Allen,
Bij welke broker kan je op de meest kostenefficiënte manier de IWDA of VWCE ETF in Ierland kopen met minimale kosten?
Bij voorkeur op een gebruiksvriendelijke manier.
Bij welke broker kan je op de meest kostenefficiënte manier de IWDA of VWCE ETF in Ierland kopen met minimale kosten?
Bij voorkeur op een gebruiksvriendelijke manier.
Met de problemen in de VS in het vooruitzicht, is het slim om te herbalanceren?
Ik heb momenteel 75% IWDA, 10% EMIM en 15% IUSN.
Misschien beter meer in EMIM en minder in IWDA?
Ik heb momenteel 75% IWDA, 10% EMIM en 15% IUSN.
Misschien beter meer in EMIM en minder in IWDA?
Herbalanceren is het opnieuw in balans brengen van je portefeuille met de % die je oorspronkelijk koos.
De % die jij vermeldt lijken me ruwweg overeen te komen met de gewichten van de respectievelijke markten. Het lijkt dus dat je gekozen had om je geld in je portefeuille op te delen in dezelfde proporties als alle-beleggers-samen aanhouden.
Wil je daar nu van afwijken een regio's overwegen en onderwegen?
De % die jij vermeldt lijken me ruwweg overeen te komen met de gewichten van de respectievelijke markten. Het lijkt dus dat je gekozen had om je geld in je portefeuille op te delen in dezelfde proporties als alle-beleggers-samen aanhouden.
Wil je daar nu van afwijken een regio's overwegen en onderwegen?
Hi B7H4long, bedankt voor je reactie.
Ik dacht om EMIM op te trekken naar 20-25% omdat China de komende jaren enorm zou groeien en geen geld meer te steken in IWDA omdat VS waarschijnlijk de komende jaren in de problemen komt.
Zou dit een goeie move zijn?
Ik dacht om EMIM op te trekken naar 20-25% omdat China de komende jaren enorm zou groeien en geen geld meer te steken in IWDA omdat VS waarschijnlijk de komende jaren in de problemen komt.
Zou dit een goeie move zijn?
IWDA wordt elke 3 maanden herwogen naar de grote van de bedrijven, wie weet zit er binnen 5 jaar een bedrijf uit China in de top 10. Niet te veel herbalanceren en gewoon laten lopen en aan je plan blijven denken.
Denk je dat dit iets is waar de andere(*) beleggers geen rekening mee houden?
(*) beleggers die jaren gestudeerd hebben en die grote teams en grote computers tot hun beschikking hebben.