Wat doen met spaargeld?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Wat doen met spaargeld?
Welke geslaagde investeringen deed u als ik vragen mag?Poldermol schreef: ↑11 oktober 2020, 17:39Inderdaad, een auto zei me nooit wat (ik had natuurlijk ook het geluk dat dat geen absolute vereiste was om te werken), maar zelfs als 19-20 jarige toen ik zomerjobte aan zee was het elke dag 25 km heen en 25 km terug. Die ene wekelijkse rustdag was een godsgeschenk kan ik u zeggen.NickTameir schreef: ↑11 oktober 2020, 13:32
Poldemolder, uw toont staat mij niet aan.
Nee alle gekheid op een stokje. Ik leef vrij zuinig en ik geef weinig geld uit aan materialistische statussymbolen zoals auto's, chique smartphones etc.
Ik ben vastbenoemde ambtenaar in Brussel. Ik verdien redelijk oke, maar zoals het een goede ambtenaar betaamt, doe ik zo min mogelijk voor mijn loon
Veel hangt af van het spendeerpatroon. Ik durf ootmoedig toe te geven dat ik gierig was de eerste paar jaar dat ik werkte. Dan met wat gelukkige investeringen een mooie stap voorwaarts gezet en dat blijven uitbouwen. Zonder die paar gelukkige investeringen stond ik helemaal niet zover als ik nu sta, dus geluk is een zeer belangrijke factor geweest, dat wil ik zeker niet ontkennen of minimaliseren.
Maar inderdaad, alles hangt af van het uitgavenpatroon. Ook een stuk van het inkomstenpatroon. Wie zich enkel wil houden aan de 38 uurtjes per week zal niet ver raken (maar zal wel een gelukkigere leef/werkbalans hebben). Het is maar wat men prioritiseert in het leven. De afgelopen 10-15 jaar had ik dan ook quasi geen (echt nul) sociaal leven, dus echt ideaal is dat natuurlijk ook niet. En daar tracht ik verandering in te brengen.
Maar goed, we gaan mijlenver off-topic, Nique Ta mère
Om er een recente op te noemen die instrumentaal was in het opbouwen van vermogen, het geluk gehad in The Green Organic Dutchman (TGOD.TO, Cannabis) te kunnen stappen toen het nog een privaat bedrijf was dankzij een kennis in de wereld, en ben er kunnen uitstappen te midden van de hausse. Gaat geen twee keer lukken, puur geluk want ik kende geen fluit van cannabis. Instappen aan 35 cent in een private plaatsing en dan zien dat de koers ettelijke dollars bedroeg de eerste paar maanden van de trading heeft geen windeieren gelegd. Ik zou graag zeggen dat het 'kunde en wijsheid' was en dat ik alles zag aankomen, maar nee. Geluk dus, waarvoor ik die kennis nog steeds ongelooflijk erkentelijk ben.
-
- Newbie
- Contacteer:
Een wat aparte investering, maar als het goed is uitgedraaid dan des te beter.
Uw generatie heeft de chance gehad dat vastgoed en bouwgronden zo duur zijn geworden. De woningprijzen tegenwoordig vind ik allemaal niet meer normaal.
Wat is jullie mening op korte en lange termijn: stijging, daling of stabilisatie van de Belgische vastgoedmarkt?
Uw generatie heeft de chance gehad dat vastgoed en bouwgronden zo duur zijn geworden. De woningprijzen tegenwoordig vind ik allemaal niet meer normaal.
Wat is jullie mening op korte en lange termijn: stijging, daling of stabilisatie van de Belgische vastgoedmarkt?
Over welke generatie en abnormale prijzen heb je het dan?NickTameir schreef: ↑12 oktober 2020, 14:03 Uw generatie heeft de chance gehad dat vastgoed en bouwgronden zo duur zijn geworden. De woningprijzen tegenwoordig vind ik allemaal niet meer normaal.
Ik had op mijn éénendertigste niet wat jij in je openingspost allemaal opsomt hoor.
Welke "chance" in vergelijking met jouw jeugdige toestand bedoel je dan?
Wat jij nu maandelijks opzij kan zetten is waarschijnlijk meer dan wat toen mijn volledig maandelijks inkomen was.
Al mijn kinderen (van iets jonger tot iets ouder dan de leeftijd die jij hier opgeeft) hebben minstens één eigen vastgoed.
Dus voor die generatie (de generatie die jij dus opgeeft) lijkt me dat (als ze tenminste willen) ook niet zo uitzonderlijk.
Mijn generatie? Ik ben een dertiger.NickTameir schreef: ↑12 oktober 2020, 14:03 Een wat aparte investering, maar als het goed is uitgedraaid dan des te beter.
In vergelijking met bijv New York, Tokio, of Londen is het hier spotgoedkoop.NickTameir schreef: ↑12 oktober 2020, 14:03 De woningprijzen tegenwoordig vind ik allemaal niet meer normaal.
Op korte, middellange en lange termijn ? Stijging. Grootorde van de stijging zal ifv de ligging zijn.NickTameir schreef: ↑12 oktober 2020, 14:03 Een wat aparte investering, maar als het goed is uitgedraaid dan des te beter.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ja hoofdsteden zijn echt een goeie referentie.... In bxl gaan appartementen ook voor 1 a 2 miljoen de deur uit.MoreOrLess schreef: ↑12 oktober 2020, 17:36In vergelijking met bijv New York, Tokio, of Londen is het hier spotgoedkoop.NickTameir schreef: ↑12 oktober 2020, 14:03 De woningprijzen tegenwoordig vind ik allemaal niet meer normaal.
Mijn idee over vastgoed is dat je op heel lange termijn, meer een correctie gaat krijgen van afgelegen gemeentes tov grotere gemeenten.
Mensen gaan minder vaak naar het werk moeten gaan en ja 1x per week 3u pendelen is niets tov dit elke dag te moeten doen. Dan is het niet erg als je in een bosrijke rustige gemeente gaat wonen, iets verder van de kantoren en de werkplaatsen. Je kan die andere 4 dagen dan in je ruime bureau werken en in de zomer op je terras, of tussen de bomen als het echt heet is.
Concreeet: prijzen Brussel gaan stabiliseren, prijzen landelijke gemeenten gaan stijgen.
De vierkante meterprijzen gaan uiteraard altijd veel hoger blijven in de centra, maar op het land gaan de prijzen nog toenemen.
Mensen gaan minder vaak naar het werk moeten gaan en ja 1x per week 3u pendelen is niets tov dit elke dag te moeten doen. Dan is het niet erg als je in een bosrijke rustige gemeente gaat wonen, iets verder van de kantoren en de werkplaatsen. Je kan die andere 4 dagen dan in je ruime bureau werken en in de zomer op je terras, of tussen de bomen als het echt heet is.
Concreeet: prijzen Brussel gaan stabiliseren, prijzen landelijke gemeenten gaan stijgen.
De vierkante meterprijzen gaan uiteraard altijd veel hoger blijven in de centra, maar op het land gaan de prijzen nog toenemen.
@NickTameir, ik zal de Amerikanen informeren dat New York hun nieuwe hoofdstad is geworden....
In Vlaamse provinciesteden ook al hoor. Zelfs tot 3.000.000 €.NickTameir schreef: ↑12 oktober 2020, 17:58 Ja hoofdsteden zijn echt een goeie referentie.... In bxl gaan appartementen ook voor 1 a 2 miljoen de deur uit.
-
- Newbie
- Contacteer:
Als ik kijk naar de buurt waarin ik woon. Hier gaat een fatsoenlijke middenklassewoning niet weg onder de 450k. Met bijkomende kosten is dat een half miljoen euro....Jefdewit schreef: ↑12 oktober 2020, 16:44Over welke generatie en abnormale prijzen heb je het dan?NickTameir schreef: ↑12 oktober 2020, 14:03 Uw generatie heeft de chance gehad dat vastgoed en bouwgronden zo duur zijn geworden. De woningprijzen tegenwoordig vind ik allemaal niet meer normaal.
Ik had op mijn éénendertigste niet wat jij in je openingspost allemaal opsomt hoor.
Welke "chance" in vergelijking met jouw jeugdige toestand bedoel je dan?
Wat jij nu maandelijks opzij kan zetten is waarschijnlijk meer dan wat toen mijn volledig maandelijks inkomen was.
Al mijn kinderen (van iets jonger tot iets ouder dan de leeftijd die jij hier opgeeft) hebben minstens één eigen vastgoed.
Dus voor die generatie (de generatie die jij dus opgeeft) lijkt me dat (als ze tenminste willen) ook niet zo uitzonderlijk.
Kan iemand dat alleen kopen? Nee.
Ge moet al tweeverdieners zijn en niet te zot doen met uw loon.
Voor de vorige generatie was vastgoed betaalbaarder.
Hier gaan we alweer.
De huizen zijn nu duurder in aankoopprijs. Maar mensen van mijn generatie hadden hypotheekleningen aan 12 à 15% of zelfs nog meer.
Dat is slechts één van de argumenten van een discussie die hier al zoveel keren is gevoerd.
-
- VIP member
- Contacteer:
Dat klopt. Maar velen hebben een herfinanciering gedaan tegen een stuk lagere rentevoeten :-)
Mijn lening is tegen 6 jaarlonen (netto zonder vakantiegeld, belasting teruggave en eindejaarspremie). Dat valt nog mee vind ik. En het is vooral draagbaar door de lage rentevoeten. Als dat tegen 15% was
Mijn lening is tegen 6 jaarlonen (netto zonder vakantiegeld, belasting teruggave en eindejaarspremie). Dat valt nog mee vind ik. En het is vooral draagbaar door de lage rentevoeten. Als dat tegen 15% was
Hoe kan jij da tnu ondervinden? Je hebt nog geen 2 generaties meegemaakt.
Ik heb tov van jou één voordeel, ik kan de twee generaties effectief vergelijken.
En niet aan de hand van een paar cijfers weggeplukt uit een statistiek waar je alles mee kan bewijzen.
Het is geen regel dat je als eerste woning een nieuwbouw middenklasse woning dient te verwerven om te starten.
Toen niet en nu niet.
Jij hebt op je eenendertigste toch ook al een eigen woning verworven. Zelfs al half afbetaald.
Van mijn vier huidige kinderen hebben er twee als koppel een woning aangekocht en twee als alleenstaande.
Van het koppel is er één een dubbel universitair koppel, eentje een hogeschool koppel en van de singles is er eentje arbeider en de ander federaal ambtenaar zonder enig erkend hoger diploma. De arbeider heeft net zijn tweede appartement gekocht (met gedeeltelijke lening) en de ambtenaar heeft zijn appartement gekocht met eigen middelen op zijn 27ste en plant om te stoppen met werken op zijn eenendertigste.
Het zullen wel weer allemaal stuk voor stuk weer uitzonderingen zijn zeker?
Als ik zie wat jongeren zich nu allemaal willen of kunnen veroorloven op jonge leeftijd en dat vergelijk met wat wij te spenderen hadden op dezelfde leeftijd weet ik het wel. Uiteraard kon je relatief meer spaargeld in een woning steken. Er was niet veel anders om het aan te verspillen.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 12 oktober 2020, 20:11, 2 keer totaal gewijzigd.