Aedifica
TIP
Re: Aedifica
Had wat schrik voor de resultaten, maar die blijken zeer goed te zijn!
EDIT:
Bovenop het interimdividend van 3 EUR per aandeel wil het nog eens 1,6 EUR uitkeren. Aedifica maakt komaf met het gebroken boekjaar, waardoor het huidige boekjaar 18 maanden zal duren (tot eind december).
EDIT:
Bovenop het interimdividend van 3 EUR per aandeel wil het nog eens 1,6 EUR uitkeren. Aedifica maakt komaf met het gebroken boekjaar, waardoor het huidige boekjaar 18 maanden zal duren (tot eind december).
de markt reageert positief +6%
Aedifica lanceert weer eens een kapitaalverhoging, en wel van een slordige € 459 miljoen.
We mogen 1 nieuw aandeel kopen voor elke 5 in bezit voor € 83,50.
Wie doet er mee? Ik denk van wel, maar aarzel nu toch een beetje ivm de impact van de coronacrisis.
We mogen 1 nieuw aandeel kopen voor elke 5 in bezit voor € 83,50.
Wie doet er mee? Ik denk van wel, maar aarzel nu toch een beetje ivm de impact van de coronacrisis.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik doe mee
Ik heb ook interesse.
Op dit moment ben ik aandeelhouder met 29 aandelen. Dus ik zou kunnen intekenen voor 5 nieuwe aandelen. Als ik het goed begrijp kan dit vanaf morgen? Moet ik dit dan gewoon laten weten via mijn broker? Of hoe gaat dit juist in zijn werk?
Op dit moment ben ik aandeelhouder met 29 aandelen. Dus ik zou kunnen intekenen voor 5 nieuwe aandelen. Als ik het goed begrijp kan dit vanaf morgen? Moet ik dit dan gewoon laten weten via mijn broker? Of hoe gaat dit juist in zijn werk?
Da's een mooie korting, I'm in.
Hangt af van uw broker. De mijne stuurt een analoge brief per post. Anderen zullen wellicht een digitale melding in uw account doen verschijnen. Met slechts 5 aandelen betaal je wel relatief veel beurstaks.
Ik doe ook mee.
Ga ook meedoen
Zie ik dat goed, ex dividend op 15 oct?
Maw, de nieuwe hebben geen recht op dividend?
Maw, de nieuwe hebben geen recht op dividend?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
=> Bij uitgifte van nieuwe aandelen (wat hier het geval is) betaal je nooit beurstaks.
-------------
=> Courante praktijk bij kapitaalverhogingen van GVV's: de nieuwe aandelen geven slechts recht op een "pro rata temporis" dividend vanaf de kapitaalverhoging tot het eind van het boekjaar.
Beetje speciaal jaar voor Aedifica dit jaar omdat ze hun gebroken boekjaar (van 1 juli tot 30 juni) verlengen tot 31 december en aldus overstappen op een gewoon boekjaar.
Dividend over boekjaar 2019/2020 kwam en komt daardoor in verschillende schijven:
* Dividend van 3 EUR (coupons 23 van 2.48 EUR en coupons 24 van 0.52 EUR) over de periode van 1 juli 2019 tot en met 30 juni 2020.
* Dividend van 1.60 EUR over de periode van 1 juli 2020 tot 31 december 2020.
In de praktijk zal de betaling van dit dividend van 1.60 EUR per aandeel na de Algemene Vergadering in mei 2021 plaatsvinden, door middel van betaling van 2 coupons:
* Coupon 26 die werd onthecht op 15/10/2020 en recht geeft op (naar verwachting) 1.03 EUR.
* (Naar verwachting) coupon 27 (tenzij er nog kapitaalverhogingen zouden volgen): die nog niet is onthecht en recht geeft op (naar verwachting) 0.57 EUR.
Korte samenvatting van een lang verhaal:
Voor de nieuwe aandelen zal je in 2021 inderdaad slechts een nominaal beperkt dividend ontvangen (in verhouding is dat dividend echter even groot als het dividend dat je voor je reeds bestaande aandelen zal ontvangen omdat je de nieuwe aandelen slechts een tweetal maanden in 2020 zal hebben aangehouden = "pro rata temporis").
Alle GVV's doen dit bij kapitaalverhogingen. Zelfs bij kapitaalverhoging dmv inbreng in natura van enige omvang is dit gebruikelijk, en soms zelfs bij keuzedividend. Zo zijn ook bij Xior (inbreng in natura) en Care Propery Invest (keuzedividend) reeds coupons geknipt in de loop van 2020. Wie deze aandelen vandaag koopt zal in 2021 slecht een deel van het volledige dividend ontvangen (enkel de nog niet-geknipte coupons).
Er is 1 uitzondering op de stelling "alle GVV's doen dit bij kapitaalverhogingen: Retail Estates. Bij de kapitaalverhoging die RET in 2018 doorvoerde gaven ook de nieuwe aandelen recht op een volledig dividend.
Het gevolg van het overstappen van een gebroken boekjaar naar een boekjaar dat gelijkloopt met een kalenderjaar door Aedifica is dat het moment van uitbetaling van het dividend (en de Algemene Vergadering) wijzigt van september/oktober naar mei. Dit dus vanaf 2021.
Tot zover deze inleiding in de boeiende materie van kapitaalverhogingen en het pro rata dividend
https://twitter.com/orakelvanoilsjt
Laatst gewijzigd door Afrodiziak op 15 oktober 2020, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Echt? Dacht dat dat alleen bij keuzedividend was. Zoveel te beter.Afrodiziak schreef: ↑15 oktober 2020, 09:02 => Bij uitgifte van nieuwe aandelen (wat hier het geval is) betaal je nooit beurstaks.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
@sinto
Geen beurstaks verschuldigd bij uitgifte van nieuwe aandelen. Wat zich voordoet bij:
* Kapitaalverhoging
* Keuzedividend
* IPO (voor zover men NIEUWE aandelen naar de markt brengt)
Geen beurstaks verschuldigd bij uitgifte van nieuwe aandelen. Wat zich voordoet bij:
* Kapitaalverhoging
* Keuzedividend
* IPO (voor zover men NIEUWE aandelen naar de markt brengt)
Bedoel je niet mei 2021 ?Afrodiziak schreef: ↑15 oktober 2020, 09:02
In de praktijk zal de betaling van dit dividend van 1.60 EUR per aandeel na de Algemene Vergadering in mei 2020 plaatsvinden, door middel van betaling van 2 coupons:
* Coupon 26 die werd onthecht op 15/10/2020 en recht geeft op (naar verwachting) 1.03 EUR.
* (Naar verwachting) coupon 27 (tenzij er nog kapitaalverhogingen zouden volgen): die nog niet is onthecht en recht geeft op (naar verwachting) 0.57 EUR.
Voor welke periode is dan coupon 27 (€ 0,57)? Januari 2021 tot mei 2021?
Korting begint stilaan wel te verminderen. Ik heb ze nog niet in bezit, misschien een moment voor een eerste aankoop.