Pensioensparen en invaliditeitsuitkering
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioensparen en invaliditeitsuitkering
Heeft het nog zin om te blijven pensioensparen eens je een invaliditeitsuitkering krijgt ? Aangezien je op een invaliditeitsuitkering niet belast wordt in je aangifte lijkt het belastingvoordeel weg te vallen. In dat geval betaal je jaarlijks de volle pot, wordt je op je 60ste belast alsof je 4,75 jaarlijks opstreek en dan twijfel ik of het een meerwaarde biedt ten opzicht van bvb een Keyplan.
Situatie is een vriendin van mij die op invaliditeit staat, en ik ben samen met haar de financiën en de toekomst aan het bekijken. Gezien ze zelf niet financieel aangelegd is lijkt de optie zelf beleggen in ETFs uitgesloten.
Maar een Keyplan wat grotendeels geautomatiseerd is en maandelijks voor een beperkt bedrag kan lijkt me dan een waardig alternatief. Ok, de fondsen hebben een beheerskost, maar dat heeft volgens mij een pensioenfonds ook. Op een Keyplan wordt je in elk geval op je 60ste niet belast, volgens de huidige regelgeving uiteraard.
Situatie is een vriendin van mij die op invaliditeit staat, en ik ben samen met haar de financiën en de toekomst aan het bekijken. Gezien ze zelf niet financieel aangelegd is lijkt de optie zelf beleggen in ETFs uitgesloten.
Maar een Keyplan wat grotendeels geautomatiseerd is en maandelijks voor een beperkt bedrag kan lijkt me dan een waardig alternatief. Ok, de fondsen hebben een beheerskost, maar dat heeft volgens mij een pensioenfonds ook. Op een Keyplan wordt je in elk geval op je 60ste niet belast, volgens de huidige regelgeving uiteraard.
Re: Pensioensparen en invaliditeitsuitkering
Normaal niet, om belastingen terug te krijgen moet je er betalen. Heeft zij andere inkomsten?
Simuleer op Tax On Web.
Simuleer op Tax On Web.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als uw vriendin alleenstaande of gezinshoofd is, is het zeker niet ondenkbaar dat zij wel inkomstenbelastingen moet betalen. Zoals b7h4long schreef: doe een simulatie op tax-on-web.
Ik heb dit ondertussen even gedaan .... geen roerende voorheffing = geen belasting = geen fiscaal voordeel. Er is voor haar geen cent te winnen met pensioensparen. Enige dat ik zie is dat het geld minder bereikbaar is of enkel mits grote kosten, en mogelijks wel meer opbrengt dan een spaarrekening.
Dan lijkt een Keyplan een waardig alternatief.
Dan lijkt een Keyplan een waardig alternatief.
Zonder fiscale voordelen heeft het geen nut om aan fiscaal pensioensparen te doen.
Ik heb me laten vertellen dat BE0946550242 ARGENTA DP - Dynamic Allocation A het pensioenspaarfonds ARPE is maar dan zonder de fiscale verpakking van teruggave en eindbelasting: 70% vooral Europese aandelen en 30% vooral Euro obligaties; ook 50/50 bestaat.
Maar eigenlijk word het belangrijk om het eenvoudig en goedkoop te houden... en waarschijnlijk ook zonder hoog risico -- > hoeveelheid aandelen niet te groot.
Bekijk ook of ze eventueel een deel van de RV-dividend belasting kan terugkrijgen - > simuleer.
Ik heb me laten vertellen dat BE0946550242 ARGENTA DP - Dynamic Allocation A het pensioenspaarfonds ARPE is maar dan zonder de fiscale verpakking van teruggave en eindbelasting: 70% vooral Europese aandelen en 30% vooral Euro obligaties; ook 50/50 bestaat.
Maar eigenlijk word het belangrijk om het eenvoudig en goedkoop te houden... en waarschijnlijk ook zonder hoog risico -- > hoeveelheid aandelen niet te groot.
Bekijk ook of ze eventueel een deel van de RV-dividend belasting kan terugkrijgen - > simuleer.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.