Ervaringen opvragen gelden uit nalatenschap
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Ervaringen opvragen gelden uit nalatenschap
Zijn er onder jullie die ervaring hebben met nalatenschappen?
Even verduidelijken: ik zou het bijzonder onaangenaam vinden moesten mijn erfgenamen moeilijk (of niet!) aan mijn geld geraken wanneer ik kom te overlijden. Ik heb al enkele horrorverhalen gelezen over Keytrade. Zijn er leden die deze verhalen kunnen bevestigen of weerleggen? Hoe gaat het bij andere banken?
Heeft er al iemand geërfd van een persoon met een DeGiro-rekening (Nederland)? Of godbetert, een Amerikaanse rekening (Interactive Brokers bvb). Misschien nog erger: heeft al iemand geërfd van iemand met een bitcoin-rekening (vb: coinbase of kraken). Hoe ging dat? Uw erfgenamen moeten om te beginnen al weten dat je daar rekeningen hebt...
Ik ben klant bij een zestal banken. Niet ideaal om zo dood te vallen of valt dat mee zolang het binnen België is? In ieder geval bij elke bank kosten voor het dossier.
Alvast erg bedankt!
Even verduidelijken: ik zou het bijzonder onaangenaam vinden moesten mijn erfgenamen moeilijk (of niet!) aan mijn geld geraken wanneer ik kom te overlijden. Ik heb al enkele horrorverhalen gelezen over Keytrade. Zijn er leden die deze verhalen kunnen bevestigen of weerleggen? Hoe gaat het bij andere banken?
Heeft er al iemand geërfd van een persoon met een DeGiro-rekening (Nederland)? Of godbetert, een Amerikaanse rekening (Interactive Brokers bvb). Misschien nog erger: heeft al iemand geërfd van iemand met een bitcoin-rekening (vb: coinbase of kraken). Hoe ging dat? Uw erfgenamen moeten om te beginnen al weten dat je daar rekeningen hebt...
Ik ben klant bij een zestal banken. Niet ideaal om zo dood te vallen of valt dat mee zolang het binnen België is? In ieder geval bij elke bank kosten voor het dossier.
Alvast erg bedankt!
Re: Ervaringen opvragen gelden uit nalatenschap
Belgische rekeningen is totaal geen probleem.
Buitenlandse rekeningen is een ander paar mouwen: zorg ervoor dat je erfgenamen weten dat ze bestaan - met alle details die zij moeten weten.
Buitenlandse rekeningen is een ander paar mouwen: zorg ervoor dat je erfgenamen weten dat ze bestaan - met alle details die zij moeten weten.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De laatste ervaring met een nalatenschap ( met enkel een Belgische rekening) draait hier in de soep. Bijna een jaar overleden en de erfenis is nog steeds niet 'uit de voeten'.
- maanden na het overlijden werden er nog gelden afgehaald en betalingen gebeurd door een familielid met een volmacht ...
- notaris heeft nooit nagekeken of de overledene bezittingen had.
- notaris heeft pas op aanvraag van andere erfgenamen bankafschriften opgevraagd. Ook pas maanden na het overlijden.
- sinds vorige week zit er een nieuwe medewerkster van de notaris op het dossier. Madam kan van nul beginnen: heeft geen mails, geen notities van telefoon gesprekken maar stuurde iedereen alvast wel een aanmaning tot betaling van de erfeniskosten die iedereen al betaald heeft ...
Miserie!
- maanden na het overlijden werden er nog gelden afgehaald en betalingen gebeurd door een familielid met een volmacht ...
- notaris heeft nooit nagekeken of de overledene bezittingen had.
- notaris heeft pas op aanvraag van andere erfgenamen bankafschriften opgevraagd. Ook pas maanden na het overlijden.
- sinds vorige week zit er een nieuwe medewerkster van de notaris op het dossier. Madam kan van nul beginnen: heeft geen mails, geen notities van telefoon gesprekken maar stuurde iedereen alvast wel een aanmaning tot betaling van de erfeniskosten die iedereen al betaald heeft ...
Miserie!
Ik had mijn lopende rekening bij Keytradebank. Ik had er ook een effectenportefeuille en enkele spaarboekjes. Mijn echtgenoot had zijn lopende rekening en zo bij Deutsche Bank. We hadden eigenlijk ook nog verschillende banken daarnaast.
Toen mijn man onverwacht overleed eind november 2018 werden alle banktegoeden overal bevroren. "Uiteraard" zullen jullie zeggen. Maar het stomme is: ik kon niet meer inloggen bij mijn Keytrade! Ze hadden mij op dat moment de toegang tot Keytrade volledig ontzegd. Geen aanrader, echt niet. Ik wens dit niemand toe.
Geen enkele bankinstelling waar we cliënt waren, heeft dit gedaan!
Uren en uren heb ik geprobeerd te bellen met die Jaimie van de dienst Nalatenschappen van Keytradebank. Als ik hem al aan de lijn kreeg: een Hollander die heel moeilijk te begrijpen was. Zijn accent was sowieso heel moeilijk. Hij begreep mij ook amper, en er was altijd ook veel achtergrondlawaai. Maar hij was onverbiddelijk. Alleen bij vereffening-verdeling zouden er gegevens vrijgegeven worden.
Ik heb onmiddellijk gepanikeerd en ik heb bij een andere bank een zichtrekening geopend, als alleenstaande, op mijn naam, met als doel mijn inkomsten daar te laten storten. Ik heb ook onmiddellijk mijn school en alle belangrijke instanties verwittigd van het nieuwe rekeningnummer. Maar sommige betaalopdachten waren al geactiveerd en konden niet meer gewijzigd worden.
Concreet gebeurde dit: eind november werd mijn wedde gestort en geblokkeerd op de Keytraderekening.
Begin december kwam de kinderbijslag voor onze drie minderjarige kinderen ook toe op de geblokkeerde Keytraderekening. Mijn eindejaarstoelage ook. Pas eind december kon ik beschikken over mijn wedde van december!
Bijna zes weken hebben we doorgemaakt zonder middelen van bestaan!
Ik ben zo kwaad op Keytrade!
Deutsche Bank had me na het overlijden onmiddellijk aangeboden om een reserve van 5.000€ op te nemen, wat we wettelijk mochten doen. Ik heb niet alles opgenomen. Ik heb er de bloemen voor de begrafenis mee betaald en de nieuwe kleren en schoenen voor de kinderen, ik wilde dat ze piekfijn gekleed zouden zijn. Van alle drie waren hun klas en hun directeur aanwezig. Ook de begrafenismaaltijd heb ik ervan betaald.
Een normale bank had mijn wedde na het overlijden van mijn man niet in beslag genomen! Ook niet de kinderbijslag van de maand nadien niet! En ook niet mijn eindejaarspremie
Na de vereffening-verdeling, meer dan een jaar na het overlijden, was er maar één bank die dus toegang geweigerd heeft tot het overzicht van de bankverrichtingen, en dat was Keytradebank. "U had de gegevens maar gedownload moeten hebben, mevrouw." Aldus Jaimie...
Alles werd via de notaris geregeld. Ook de effecten bij KTB werden uit mijn zicht geregeld en verkocht. Wat er dus gebeurd is met mijn rekeningen en effecten, daar heb ik geen inkijk op.
Keytradebank: te mijden als hoofdbank!!!!
Toen mijn man onverwacht overleed eind november 2018 werden alle banktegoeden overal bevroren. "Uiteraard" zullen jullie zeggen. Maar het stomme is: ik kon niet meer inloggen bij mijn Keytrade! Ze hadden mij op dat moment de toegang tot Keytrade volledig ontzegd. Geen aanrader, echt niet. Ik wens dit niemand toe.
Geen enkele bankinstelling waar we cliënt waren, heeft dit gedaan!
Uren en uren heb ik geprobeerd te bellen met die Jaimie van de dienst Nalatenschappen van Keytradebank. Als ik hem al aan de lijn kreeg: een Hollander die heel moeilijk te begrijpen was. Zijn accent was sowieso heel moeilijk. Hij begreep mij ook amper, en er was altijd ook veel achtergrondlawaai. Maar hij was onverbiddelijk. Alleen bij vereffening-verdeling zouden er gegevens vrijgegeven worden.
Ik heb onmiddellijk gepanikeerd en ik heb bij een andere bank een zichtrekening geopend, als alleenstaande, op mijn naam, met als doel mijn inkomsten daar te laten storten. Ik heb ook onmiddellijk mijn school en alle belangrijke instanties verwittigd van het nieuwe rekeningnummer. Maar sommige betaalopdachten waren al geactiveerd en konden niet meer gewijzigd worden.
Concreet gebeurde dit: eind november werd mijn wedde gestort en geblokkeerd op de Keytraderekening.
Begin december kwam de kinderbijslag voor onze drie minderjarige kinderen ook toe op de geblokkeerde Keytraderekening. Mijn eindejaarstoelage ook. Pas eind december kon ik beschikken over mijn wedde van december!
Bijna zes weken hebben we doorgemaakt zonder middelen van bestaan!
Ik ben zo kwaad op Keytrade!
Deutsche Bank had me na het overlijden onmiddellijk aangeboden om een reserve van 5.000€ op te nemen, wat we wettelijk mochten doen. Ik heb niet alles opgenomen. Ik heb er de bloemen voor de begrafenis mee betaald en de nieuwe kleren en schoenen voor de kinderen, ik wilde dat ze piekfijn gekleed zouden zijn. Van alle drie waren hun klas en hun directeur aanwezig. Ook de begrafenismaaltijd heb ik ervan betaald.
Een normale bank had mijn wedde na het overlijden van mijn man niet in beslag genomen! Ook niet de kinderbijslag van de maand nadien niet! En ook niet mijn eindejaarspremie
Na de vereffening-verdeling, meer dan een jaar na het overlijden, was er maar één bank die dus toegang geweigerd heeft tot het overzicht van de bankverrichtingen, en dat was Keytradebank. "U had de gegevens maar gedownload moeten hebben, mevrouw." Aldus Jaimie...
Alles werd via de notaris geregeld. Ook de effecten bij KTB werden uit mijn zicht geregeld en verkocht. Wat er dus gebeurd is met mijn rekeningen en effecten, daar heb ik geen inkijk op.
Keytradebank: te mijden als hoofdbank!!!!
Mijn moeder heeft ook problemen. Een tante van haar is kinderloos overleden op 94 jarige leeftijd. Ze heeft ook geen broers of zussen meer, enkel neven en nichten. Van die neven en nichten zijn er ook al een paar overleden zodat deze hun kinderen nu erfgenamen zijn. Nu, een van die neven of nichten of een van hun kinderen (de notaris wil uiteraard niet zeggen wie) heeft een significante schuld bij de belastingen. Hij of zij reageert niet op telefoontjes en brieven van de notaris. Het resultaat is dat de hele erfenis geblokkeerd zit. Dit sleept nu al meer dan een jaar aan.
Wat een horrorverhaal. Bedankt om het te delen. Het doet misschien bij enkelen de ogen open gaan in wat voor een situatie we aan het evolueren zijn.
Ik heb trouwens ook mijn akkefietjes gehad met keytrade (met binckbank waren ze nog groter) jaaaren geleden. Het is zover gegaan dat ik dat ventje aan de lijn uiteindelijk persoonlijk afgedreigd heb. Ik weet niet of het echt daaraan gelegen heeft maar ineens ging alles veel vlotter en sindsdien ook geen noemenswaardige problemen meer gehad.
Voor de moraalridders: nee, ik heb daar geen probleem mee als ik duidelijk bestolen word en zo'n nitwit onbeschoft wat ruige financiële taal bovenhaalt omdat hij denkt dat ik dat niet zou begrijpen. En de wetten daaromtrent kunnen me om dezelfde reden aan mijn reet roesten. Dit staat op gelijke hoogte als een inbreker een dreun verkopen (of een partij lood) die hij van zijn leven niet meer vergeet.
Jaimie van keytrade is dus een naam om te onthouden, want de knokenbreker van de plaatselijke maffia hoeft zich ook niet te beroepen op het excuus dat hij 'enkel zijn werk maar deed'. Dat beetje moraliteit zal, zelfs vandaag de dag, iedereen toch nog wel inzien.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Bedankt voor uw verhaal. Dit is inderdaad de horror die ik bedoelde. Een eerste bevestiging dan toch van Keytrade. Dat is echt heel erg vervelend.
Ik lees net dat het wel normaal is dat men de rekeningen blokkeert, ook die van u.
https://www.nagelmackers.be/nl/over-ons ... overlijden
Toch wel vreemd dat men u een hele tijd zonder geld kan zetten. Je krijgt alleen geld voor het betalen van de begrafenis en ziekenhuisfacturen. Stel dat men niet meteen alle erfgenamen vindt, of er is onenigheid, dan kan het dus zijn dat u maandenlang niet over uw geld kan beschikken, dat kan toch niet?
Hebben de andere banken sneller gedeblokkeerd?
Ook opmerkelijk dat u geen idee heeft hoe en wanneer zij uw effecten geliquideerd hebben als ik het goed begrijp? Hoe kon jij dat downloaden als je niet meer kon inloggen? Jij weet dus niet wat wanneer verkocht is?
Vraag voor de andere leden: mag de erfgenaam dit niet zélf doen, de portefeuille liquideren?
Laatst gewijzigd door Barryke op 18 oktober 2020, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor het delen van jullie ervaring! In jullie geval treft wel geen bank schuld als ik het goed begrijp maar is het eerder de notaris of onenigheid onder de erfgenamen. Dat kan inderdaad heel erg lang aanslepen!
Wie blokkeert een rekening bij overlijden?
Waarom weigert een bank bankafschriften te geven aan erfgenamen?
Toch 2 zaken die je in de schoenen van de bank kan schuiven imho.
Waarom weigert een bank bankafschriften te geven aan erfgenamen?
Toch 2 zaken die je in de schoenen van de bank kan schuiven imho.
Klopt. Maar de bank kan pas deblokkeren na tussenkomst van de notaris geloof ik.
En uw tweede punt stond niet in uw eerste antwoord als ik goed zie. Heb je die bankafschriften ondertussen wel gekregen na tussenkomst van de notaris?
Barryke schreef: ↑18 oktober 2020, 21:12Klopt. Maar de bank kan pas deblokkeren na tussenkomst van de notaris geloof ik.De bank mag je die informatie ook zelf geven, maar ze hebben liever dat de notaris de gegevens opvraagt. Klucht.
En uw tweede punt stond niet in uw eerste antwoord als ik goed zie. Heb je die bankafschriften ondertussen wel gekregen na tussenkomst van de notaris? Staat wel in mijn eerste bericht hoor. Nope nog steeds geen details ontvangen.
Het is inderdaad perfect normaal dat de rekeningen geblokkeerd worden. Dat werd me zo verteld door de begrafenisondernemer en dat is ook vrij vlug gebeurd. Wat volgens mij niet normaal is, is dat ik het recht niet meer had om in te loggen op Keytradebank. Ze lieten me ook niet toe om uittreksels op te vragen. Ik had ze maar moeten downloaden toen mijn echtgenoot nog leefde, zeiden ze. Ik zou ze wel hebben kunnen opvragen na de vereffening-verdeling, maar dan tegen een forse betaling per uittreksel. In ons geval, ik met mijn drie minderjarige kinderen, heeft de vereffening-verdeling 17 maanden geduurd. (!) Dan heb je al gauw een lesje in nederigheid geleerd, en dan maal je er niet meer om. Ik heb dus alleen een notarisakte waarop staat welke bedrag Keytrade op de rekening van de notaris heeft gestort. Dat bedrag werd dan, samen met de bedragen van de andere banken, netjes in twee verdeeld: de ene helft voor mij, de andere helft voor de kinderen. Dat was ook hevig schrikken, want gehuwd in gemeenschap van goederen, maar dit is off topic.Barryke schreef: ↑18 oktober 2020, 11:12Bedankt voor uw verhaal. Dit is inderdaad de horror die ik bedoelde. Een eerste bevestiging dan toch van Keytrade. Dat is echt heel erg vervelend.
Ik lees net dat het wel normaal is dat men de rekeningen blokkeert, ook die van u.
https://www.nagelmackers.be/nl/over-ons ... overlijden
Toch wel vreemd dat men u een hele tijd zonder geld kan zetten. Je krijgt alleen geld voor het betalen van de begrafenis en ziekenhuisfacturen. Stel dat men niet meteen alle erfgenamen vindt, of er is onenigheid, dan kan het dus zijn dat u maandenlang niet over uw geld kan beschikken, dat kan toch niet?
Hebben de andere banken sneller gedeblokkeerd?
Ook opmerkelijk dat u geen idee heeft hoe en wanneer zij uw effecten geliquideerd hebben als ik het goed begrijp? Hoe kon jij dat downloaden als je niet meer kon inloggen? Jij weet dus niet wat wanneer verkocht is?
Vraag voor de andere leden: mag de erfgenaam dit niet zélf doen, de portefeuille liquideren?
Je zit dan inderdaad zonder geld, maar ik werk voor mijn boterham. Ik schrok me dan ook wezenloos toen ik eind november niet over mijn eigen wedde kon beschikken. Mijn man was toen al overleden, mijn wedde werd gestort en die rekening bleef onzichtbaar en geblokkeerd. Ik vroeg aan Keytrade om een andere rekening te openen voor mijn wedde van december desnoods, maar Jaimy van KT merkte op dat ook de nieuwe rekening zou geblokkeerd worden. Ik ben dan bij Deutsche Bank langsgeweest, de huisbank van mijn man. Ook zij vertelden me dat elke rekening die ik zou openen, automatisch geblokkeerd zou worden. Ze lieten me wel toe om 5.000€ op te nemen voor zover als nodig, wat ik gedeeltelijk gedaan heb, zie hierboven.
Ik ben dan een voor mij vreemde bank binnengestapt, Europabank, en zij hebben me geholpen met een nieuwe bankomgeving en een nieuw rekeningnummer. Daarmee kon ik aan de slag. De kinderbijslag begin december en mijn eindejaarspremie werden nog gestort op de geblokkeerde rekening bij KT. Het eerste bedrag dat verscheen op mijn vrije rekening was mijn wedde van december. Ondertussen was het al 2 januari.
Een raad die ik jullie wil meegeven: neem een huisbank met een kantoornetwerk met echte mensen die jullie kunnen vertrouwen. Ga praten met die mensen. Deutsche Bank heeft ook wel kantoren, maar ik voelde me daar ook verloren. Ze konden en wilden me niet helpen aan een nieuwe rekening. En we hadden daar nochtans heel wat tegoeden staan, ook enkele alleen op mijn naam.
Als ik dat artikel goed begrijp moeten de banken waar je overleden man/vrouw een rekening had ook alle (individuele) rekeningen van jou sluiten (en is het wettelijk dus niet mogelijk om daar een nieuwe rekening te maken zolang de vereffening niet rond is). Ik was hier ook niet van op de hoogte en begrijp dat dit enorm vervelend moet zijn... Wat dan wel mogelijk is, is een nieuw rekening te openen bij een "vreemde" bank (= een bank waar geen van beiden een open rekening heeft) om intussen tijd verder te kunnen. Eigenlijk toch absurd... Of ben ik mis?
Het sluiten van de rekeningen was niet verplicht hoor. Het was alleen Keytrade die dit deed. Alles verstoppen en onzichtbaar maken. Ik zou nu wel uittreksels kunnen opvragen van de verrichtingen toentertijd, echter tegen een vrij hoge vergoeding. Daar steek ik geen energie meer in. Er waren trouwens nog "goede" instellingen waar we ook klant waren, en die me na mijn verhaal ook tijdens mijn "lockdown" aanboden om een nieuwe rekening te openen: KBC, Argenta en CKV. Alleen Deutsche Bank en Keytrade weigerden. Nota bene toen onze huisbanken!ldwjr schreef: ↑19 oktober 2020, 11:57 Als ik dat artikel goed begrijp moeten de banken waar je overleden man/vrouw een rekening had ook alle (individuele) rekeningen van jou sluiten (en is het wettelijk dus niet mogelijk om daar een nieuwe rekening te maken zolang de vereffening niet rond is). Ik was hier ook niet van op de hoogte en begrijp dat dit enorm vervelend moet zijn... Wat dan wel mogelijk is, is een nieuw rekening te openen bij een "vreemde" bank (= een bank waar geen van beiden een open rekening heeft) om intussen tijd verder te kunnen. Eigenlijk toch absurd... Of ben ik mis?
Toch wel stof tot nadenken, ben ook keytrade klant en het is niet de bedoeling dat keytrade plots alles afschermt en al uw aandelen in uw plaats verkoopt en dan nog zonder de nodige uittreksels voor te leggen. Ze kunnen ettelijke euros in hun zakken steken en zo profiteren van iemand zijn miserie. Ik heb nooit beseft dat dit de werkwijze van keytrade is. Iemand een idee hoe een nalatenschap kbc bolero wordt behandeld.