Corona-virus.
Re: Corona-virus.
Persoonlijk denk ik dat de grootste boosdoener de sportmanifestaties zijn met publiek tot meer dan duizenden toeschouwers (zie voetbal en koers).geebee schreef: ↑18 oktober 2020, 13:22 Een groot deel van de eerste besmettingsgolf in Europa is begonnen in een apres-skibar in het Oostenrijkse Ischgl ... dus ja, de horeca zal er toch wel voor iets tussen zitten vrees ik ...
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/20 ... irus-in-e/
daarnaast ben ik er persoonlijk van overtuigd dat ook de scholen een groot aandeel hebben in de verspreiding maar de scholen moeten openblijven. Het economische en pedagogische is natuurlijk een ander verhaal.
Indien je de TV-beelden hebt gezien, dit toont voldoende.
Ook TV-debatten en andere manifestaties houden zich m.i. niet direkt aan de eerste simpele voorwaarden....
Misschien verhuizen naar een land waar ook geen wetten zijn?
Ah ja, want wetten zijn ook vrijheidsberoving.
Zullen we het nog wat verder doortrekken?
Moest ik nudist zijn (wat ik niet ben) dan vind ik het een vrijheidsberoving dat ik kleren moet dragen als ik buiten ga.
Zie je, ik kan ook stupide analogieën maken.
Nee, ik kom momenteel niet veel buiten maar ik weet maar al te goed hoe het er in een café aan toe gaat, de eerste 20 jaar van mijn leven heb ik er zelfs letterlijk gewoond ... ik denk dat ik dus meer tijd in een café heb doorgebracht dan de doorsnee alcoholieker ... vandaar wellicht dat ik in mijn later leven geen behoefte meer aan had om er nog veel tijd in door te brengen. Ik zeg niet dat de gemiddelde brasserie, café of restaurant geen inspanningen hebben geleverd maar wat ze ook doen, het zijn diegenen die er zitten die bepalen hoe het er aan toe gaat ... je mag als cafébaas de stoelen op anderhalve meter zetten of verder maar als de tafeltjes onderling een beetje naar elkaar staan te roepen dan kan je daar weinig aan veranderen ... hoe later op de avond hoe joliger ... en om de besmettingsgolf weer maar eens op "de anderen" te steken wordt stilletjesaan cliché ... over framing gesprokenFakkel schreef: ↑18 oktober 2020, 13:34Qua framing kan dit wel tellen.
Je bent toch niet zo wereldvreemd dat je nog steeds niet wéét dat je de gemiddelde après ski bar niet kan vergelijken met een Vlaamse brasserie. Niet in januari 2020 en al zeker niet in oktober 2020.
Kom jij wel eens buiten? Zie jij wel eens welke enorme inspanningen de horeca gedaan heeft de afgelopen maanden?
Of denk jij dat elke horeca uitbater zijn restaurant runt als een louche thee-huis vanuit een schimmige vzw?
Mensen worden nu overal besmet, op het werk, op school op openbaar vervoer en vooral thuis of bij familie. Horeca is inderdaad een plaats met verhoogd risico, langs de andere kant komt slechts een heel klein deel van de Belgen in een restaurant of café, vraag maar eens rond wie er de laatste week in een horeca zaak geweest is. Horeca is zeker niet de grote driver van het virus, van een sluiting hoef je bijgevolg geen al te grote impact te verwachten. Thuiswerken of minder close contacten bv gaat veel meer opbrengen.haelewyn schreef: ↑18 oktober 2020, 12:37 Horeca sluiten is gelijk aan minder contacten. Met honderdduizenden contacten per dag gerekend.
Wat moet je hebben om het virus in te dijken ? Minder contacten. Het is een verantwoorde maatregel.
Dragen van maskers vind ik in de huidige omstandigheden, al drie dagen aan een stuk >10.000 nieuwe besmettingen in ons land, niet overdreven.
Aan mondmaskers wordt veel te veel nut toegeschreven, in Nederland is het niet verplicht en toch is de verspreiding daar niet erger dan hier, in tegendeel. En de eerste golf hebben we volledig zonder maskers overwonnen. Mocht iedereen nu goeie FFP2 maskers dragen in plaats van die vodjes die langs alle kanten doorlaten, dan zouden er misschien wel minder besmettingen zijn. Nu laat men de mensen met ongeschikte bescherming op openbaar vervoer of op veel te korte afstand van elkaar werken, dan kun je beter geen bescherming hebben en wel ver uit de buurt van anderen blijven. Baat het niet, dan schaad het niet is in dit geval geen zekerheid, goed mogelijk dat al die slechte maskers en gebrek aan afstand houden juist voor extra besmettingen zorgen.
Je trekt weer een domme conclusie. Klopt dat één superspreader in die apres ski bar in Ischgl een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de introductie van het virus in ons land. Je kan daaruit niet concluderen dat horeca momenteel een belangrijke verspreider van het virus is, voor het zelfde geld vond die eerste super verspreiding in een moskee (kerk weinig waarschijnlijk want daar komt geen kat), een sportgelegenheid, een theatervoorstelling, een dancing, een zanggroep of wat dan ook plaats.
Wij hebben de afgelopen weken op regelmatige basis een fietsstop gehouden op een (relatief) veilig plaatsje op het terras of ergens een etentje meegepikt. Steeds voor onszelf zorgende dat we de vrije ruimte rondom ons heen hadden. Dit is eigenlijk behoorlijk gelukt omdat de meeste zaken hierop voorzien zijn/waren.vortex schreef: ↑18 oktober 2020, 14:10 Mensen worden nu overal besmet, op het werk, op school op openbaar vervoer en vooral thuis of bij familie. Horeca is inderdaad een plaats met verhoogd risico, langs de andere kant komt slechts een heel klein deel van de Belgen in een restaurant of café, vraag maar eens rond wie er de laatste week in een horeca zaak geweest is. Horeca is zeker niet de grote driver van het virus, van een sluiting hoef je bijgevolg geen al te grote impact te verwachten.
Wat wel opvalt is dat registratie van aanwezigheid slechts in 15 à 20% van de gevallen werd gevraagd. Zelfs gisteren nog, geen registratie. Persoonlijk daar geen probleem mee, maar waarom al die heisa van bovenuit daarrond als dit alles toch tot niks dient?
Ik kan me goed voorstellen dat die contacttracing - door regering voorgesteld - nog steeds niet van de grond komt (ondanks al het fake news in de media), er zouden anders betere resultaten kunnen worden voorgelegd. Maar ja, kind moet een naam hebben zeker?
Laat sportmanifestaties - indien nodig - doorgaan ZONDER publiek en pas a.u.b. een mauw aan het openbaar vervoer waar de mensen als sardientjes in een doosje zijn samen gehokt.
Iets anders, die nieuwe minister van BZ (CD&V) is familie van Beke zeker? Zij antwoord ook op geen enkele vraag maar draait steeds rond de pot zoals Beke. Maar ja, is een advocate, is waarschijnlijk beroepsmisvorming.
Is geen wonder dat mensen niet meer in de politiek of gerecht geloven.
Bekijk het ook eens van deze kant : om het virus in te dijken moeten mensen minder contacten hebben.
Waar hebben ze die contacten ?
Thuis, op het werk, in scholen, rusthuizen... Niet mogelijk / meer nadelen om die te sluiten en iedereen opsluiten in 1 kamer voor 4 weken kan ook niet.
Waar spreken mensen af om elkaar te ontmoeten ?
Sommigen in open lucht, anderen in een café of restaurant.
En verder lopen er soms veel mensen op een hoop in een winkel maar daar dragen ze een mondmasker en zou het dus iets minder gevaarlijk moeten zijn.
Je passeert daar mensen maar je gaat er geen uren voor of naast zitten aan een tafel (zonder masker).
Kijk in bovenstaand lijstje wat het makkelijkst doenbaar en goedkoopst uitkomt. Wat ga je dicht doen ?
De cafés en de restaurants waar mensen hun maskers afnemen en veel tijd dicht bij elkaar doorbrengen.
Ik snap de logica wel. Nog iemand of ben ik hier alleen mee ?
Waar hebben ze die contacten ?
Thuis, op het werk, in scholen, rusthuizen... Niet mogelijk / meer nadelen om die te sluiten en iedereen opsluiten in 1 kamer voor 4 weken kan ook niet.
Waar spreken mensen af om elkaar te ontmoeten ?
Sommigen in open lucht, anderen in een café of restaurant.
En verder lopen er soms veel mensen op een hoop in een winkel maar daar dragen ze een mondmasker en zou het dus iets minder gevaarlijk moeten zijn.
Je passeert daar mensen maar je gaat er geen uren voor of naast zitten aan een tafel (zonder masker).
Kijk in bovenstaand lijstje wat het makkelijkst doenbaar en goedkoopst uitkomt. Wat ga je dicht doen ?
De cafés en de restaurants waar mensen hun maskers afnemen en veel tijd dicht bij elkaar doorbrengen.
Ik snap de logica wel. Nog iemand of ben ik hier alleen mee ?
Laatst gewijzigd door haelewyn op 18 oktober 2020, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Hmm zoals ik eerder al zei woon ik aan de kust. Nog steeds, ook vandaag, zit elk terras van elk café, brasserie, team-room hier elk weekend stampvol. Tafels worden vlotjes tegen elkaar geschoven om met 15 samen te kunnen zitten. 1.5 meter tussen tafels? Tussen de tafels misschien wel maar mensen zitten op stoelen, niet op tafels. Die stoelen staat op een paar centimeter van elkaar.vortex schreef: ↑18 oktober 2020, 14:10 langs de andere kant komt slechts een heel klein deel van de Belgen in een restaurant of café, vraag maar eens rond wie er de laatste week in een horeca zaak geweest is. Horeca is zeker niet de grote driver van het virus, van een sluiting hoef je bijgevolg geen al te grote impact te verwachten.
Het achterlaten van gegevens is een klucht. Op die manier kun je natuurlijk geen betrouwbare cijfers hebben. Het is niet omdat er geen cijfers zijn dat er geen besmettingen zijn.
Maarten Verheyen gooit een printscreen van het WHO op z´n site m.b.t. mortaliteit.
Niet schrikken, hypochonders.
Mortaliteit 0 tot 0.3%. Mediaan 0.05%. Dus 5 per 10.000!
Niet schrikken, hypochonders.
Mortaliteit 0 tot 0.3%. Mediaan 0.05%. Dus 5 per 10.000!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Niet schrikken als de reëele cijfers in België rond de 7 procent liggen van de vastgestelde besmettingen, ontkenners van de werkelijkheid...
Ikzelf zit in meer dan een paar risicogroepen.
Mijn enig overblijvend familielid eveneens.
Wat kan het mij schelen dat de kans om te overlijden voor een 20 jarige erg klein is ?
Als je op intensive Care belandt is je kans ongeveer de helft om tussen 6 planken buitengebracht te worden. Zegt dat niet genoeg , hobby economistjes ?
In België alleen al 10.400 doden maar dat was misschien enkel omdat rechts niet aan de macht was ?
Citaat van Carpe : Vertel dat maar eens aan de familieleden van die 10.400 doden, dat het maar hypochondrie was.
Politie sluit restaurant in Eupen na feestje met 60 mensen
De politie heeft zaterdagavond een restaurant in Eupen gesloten omdat de coronaregels er niet werden nageleefd. Het etablissement was overvol, met op de eerste verdieping zelfs zestig gasten aan één lange tafel. Volgens de huidige coronaregels mogen dat er maximum tien zijn.
Agenten hadden de vele wagens op de parking van het restaurant aan de Rue de Herbesthal in Eupen opgemerkt en besloten daarom binnen een kijkje te nemen. Nadat duidelijk werd wat er binnen gebeurde, werd het restaurant onmiddellijk gesloten.
Bron:hnb
De politie heeft zaterdagavond een restaurant in Eupen gesloten omdat de coronaregels er niet werden nageleefd. Het etablissement was overvol, met op de eerste verdieping zelfs zestig gasten aan één lange tafel. Volgens de huidige coronaregels mogen dat er maximum tien zijn.
Agenten hadden de vele wagens op de parking van het restaurant aan de Rue de Herbesthal in Eupen opgemerkt en besloten daarom binnen een kijkje te nemen. Nadat duidelijk werd wat er binnen gebeurde, werd het restaurant onmiddellijk gesloten.
Bron:hnb
Hier gaan we je aan houden.
Dit komt zeker nog terug binnen een paar maand ^^
Stel je voor: 7%
Dat zou ECHT straf zijn
Sebiet gaat corona nog een dodelijke pandemie blijken te zijn, zoals bedoeld in het draaiboek van de WHO met 200-300 miljoen doden
Zou wel nuttig zijn voor ons klimaat
Euh... wie ontkent er de werkelijkheid? Dit zijn cijfers van de WHO, niet van Janneke of Mieke.haelewyn schreef: ↑18 oktober 2020, 14:57Niet schrikken als de reëele cijfers in België rond de 7 procent liggen van de vastgestelde besmettingen, ontkenners van de werkelijkheid...
Als je op intensive Care belandt is je kans ongeveer de helft om tussen 6 planken buitengebracht te worden. Zegt dat niet genoeg , hobby economistjes ?
In België alleen al 10.400 doden
Als België dan op 7% van de ´vastgestelde´ besmettingen zou uitkomen qua mortaliteit, dat zou dat betekenen dat
a) België een atypische bevolkingsverdeling heeft
b) België schromelijk tekort schiet in het ontdekken van besmettingen (met meer dan een factor 10!)
Mja.. Aerolla..
Stel je voor dat dit een wereldwijde dodelijke pandemie zou zijn..
Er zijn nog maar 1.115.000 doden wereldwijd.
Maar allee kom. Zever niet. Dat is toch geen pandemie zeker ? En al zeker niet dodelijk... Je moet gewoon even wat meer realistisch denken.
Er waren vandaag maar 400.000 nieuwe besmettingen wereldwijd.. denk even wat meer rationeel. Dat is geen pandemie he zeg !
@Fakkel : klopt.
Maar met die factor 10 zou ik voorzichtig zijn.
Er zijn een goeie 200.000 vastgestelde besmettingen geregistreerd in België.
1 persoon op 50.
Als het er tien keer meer zijn is 1 op 5 al besmet geweest. Dik 2 miljoen mensen.
Is dat erg waarschijnlijk of toch overdreven ?
Ja ? Dan is de sterftegraad toch hoger.
Die 1 op 7 is een cijfer gebaseerd op de gegevens van de eerste golf. Dat gaat hopelijk wel dalen door betere inzichten en doordat er nu meer jongeren besmet worden en vroeger eerder de oudsten en zwaksten uit onze samenleving.
Wat met mogelijke herbesmetting ? Het is nog niet gedaan na 1 keer he !
Stel je voor dat dit een wereldwijde dodelijke pandemie zou zijn..
Er zijn nog maar 1.115.000 doden wereldwijd.
Maar allee kom. Zever niet. Dat is toch geen pandemie zeker ? En al zeker niet dodelijk... Je moet gewoon even wat meer realistisch denken.
Er waren vandaag maar 400.000 nieuwe besmettingen wereldwijd.. denk even wat meer rationeel. Dat is geen pandemie he zeg !
@Fakkel : klopt.
Maar met die factor 10 zou ik voorzichtig zijn.
Er zijn een goeie 200.000 vastgestelde besmettingen geregistreerd in België.
1 persoon op 50.
Als het er tien keer meer zijn is 1 op 5 al besmet geweest. Dik 2 miljoen mensen.
Is dat erg waarschijnlijk of toch overdreven ?
Ja ? Dan is de sterftegraad toch hoger.
Die 1 op 7 is een cijfer gebaseerd op de gegevens van de eerste golf. Dat gaat hopelijk wel dalen door betere inzichten en doordat er nu meer jongeren besmet worden en vroeger eerder de oudsten en zwaksten uit onze samenleving.
Wat met mogelijke herbesmetting ? Het is nog niet gedaan na 1 keer he !