Corona-virus.
Re: Corona-virus.
Ieder jaar met de start van het schooljaar, start ook het seizoen van verkoudheden, snotvallingen, keelontstekingen, ... Maar Corona hoort daar niet bij.anonymous schreef: ↑19 oktober 2020, 12:02 Ik vrees dat die lockdown op termijn onvermijdelijk is en misschien sneller dan we denken. Op het moment dat de ziekenhuizen het niet meer aankunnen moeten we in lockdown maar eigenlijk is het dan ook al te laat want het duurt weken voor ze dan weer uit de problemen zijn.
@Fakkel, goede beslissing om je kind niet meer met de bus te laten gaan, ik zou het ook niet doen.
Ik blijf erbij dat de scholen en zeker wat eraan vooraf/achteraf gaat elke dag een superverspreider evenement zijn.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik moet zeggen ik neem de trein nog af en toe ik probeer toch echt wel een afstand van minstens 2 zetels in verticale richting te houden. Dus je kan als je de niet drukke treinen/lijnen neemt toch echt wel die 1,5m en bij mij soms zelfs 3m afstand behouden.DNE2018 schreef: ↑19 oktober 2020, 13:04
De redenering bij het openbaar vervoer ligt anders. Niet alleen is verplaatsing vaak essentieel voor velen, maar de omstandigheden zijn ook divers. Men gaat ervan uit dat mensen minder praten op openbaar vervoer. Gecombineerd met het blijvend dragen van het mondmasker gedurende de ganse rit, zorgt dit al voor veel minder verspreiding van het virus. Jazeker, joelende kinderen, mensen die het niet nauw nemen met het mondmasker over neus en mond, je zal altijd wel iets vinden om een vinger te wijzen naar het openbaar vervoer. Komt er trouwens nog bij dat men enorm veel moeite doet, zoals extra bussen op drukke lijnen. Wat zie je dan? Er rijden twee bussen letterlijk achter elkaar, maar toch stapt bijna iedereen op aan de eerste bus. Is dit dan een falen van het systeem? Nee dit is een falen van het menselijk verstand.
Die lockdown zit in feite al in de cijfers, voor huidige maatregelen effect laten zie (als er al effect zou zijn), zijn we twee weken verder, de cijfers verdubbelingen om de 8 a 9 dagen...
Zelfs al bereiken we over 2 weken de piek, dan duurt het nog minstens 2 maand eer de besmettingscijfers voldoende laag zijn om te lossen. Bij de eerste piek met veel strengere en beter opgevolgde regeltjes heeft het drie maand geduurd eer er minder dan 100 besmettingen per dag waren. Kwestie van niet te veel hoop te stellen op eindejaarsfeesten
Laatst gewijzigd door vortex op 19 oktober 2020, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ha, de beste typo sinds lang.
Maar ik ben blij dat je toegeeft dat de rationelen regeren
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Ah mijn auto-correct. Ik zal het origineel bericht aanpassen zie.CarpeNoctem schreef: ↑19 oktober 2020, 13:26Ha, de beste typo sinds lang.
Maar ik ben blij dat je toegeeft dat de rationelen regeren
En nee, ook jij komt niet in mijn onbestaande negeerlijst
Je bent een opperbeste kerel, Haelewyn, en dat bedoel ik oprecht. Maar je hoeft niet boos te worden en te schelden. Ik zeg alleen dat angst een zeer slechte raadgever is en dat we op dit moment bang gemaakt worden van monsters onder het bed. Waar ik niet mee zeg dat ik jouw situatie niet begrijp. Ik kom ook bij mensen over de vloer die tot risicogroepen behoren, al is het maar om te zien of ze nog alles in huis hebben dat ze nodig hebben. Ik kan op dat moment een bron van besmetting zijn (ja, ik blijf op meer dan 2 meter en zet de spullen waar ze ze later kunnen oppakken) maar toch zijn ze blij met het bezoek (blijer dan met de spullen), ondanks dat ze zo bang zijn dat ze zich binnen opsluiten. Ik weet echt niet wat erger is, de veréénzaming of de angst die in hun geval terecht is.
Ik ben ook geen nudist, maar ieder zijn ding. Dat jij met een verwrongen wereldbeeld zit hebben we in een ander topic al kunnen vaststellen. De analogie die je trekt is daar een gevolg van.DNE2018 schreef: ↑18 oktober 2020, 13:57 Misschien verhuizen naar een land waar ook geen wetten zijn?
Ah ja, want wetten zijn ook vrijheidsberoving.
Zullen we het nog wat verder doortrekken?
Moest ik nudist zijn (wat ik niet ben) dan vind ik het een vrijheidsberoving dat ik kleren moet dragen als ik buiten ga.
Zie je, ik kan ook stupide analogieën maken.
Dat we onze geslachtsdelen en onze afvalopeningen bedekken is een cultureel gegeven. En een behoorlijk logische als je daar even wat verder over nadenkt. Dat is hier altijd de norm geweest, onze norm.
Ons gezicht bedekken behoort niet tot onze cultuur, integendeel. Dat behoort tot de cultuur van dat schiereiland die ieder ander volk hier op aarde opgedrongen wordt en die verschillende religies geweldadig uit de grond gestampt heeft. Dat nieuwe normaal is het tegenovergestelde van onze normen, we kunnen tolerant zijn maar er zijn grenzen en die grenzen worden alle dagen ver overschreden.
Voor het verschil in psyche van verschillende volkeren verwijs ik naar Carl Gustav Jung. Met wat zoekwerk en inspanning zal je de censuur (voorlopig toch nog) wel kunnen omzeilen.
Ik kan me nog een tijd herinneren dat op ieder strand in Europa wel her en der vrouwen in monokini lagen, en vrouwen in bikini, en vrouwen in badpak. Dat was allemaal geen probleem, en iedereen was tolerant voor elkaar. Die blote borsten waren om één of andere vreemde reden ook niet meteen een vrijgeleide om bepoteld te worden. Nu moet je oppassen dat je kop er niet afgaat als je bedekking niet naar de zin van één of andere vrome is.
Dat was vrijheid, iets waar we nu heel ver vanaf staan.
Waarom zou ik moeten verhuizen? Verhuizen jullie maar naar China of Noord-Korea als je graag je identiteit en afkomst verloochend. Dit is Indo-Europees grondgebied waarop een Indo-Europese cultuur hoort. Ik wil dat Europa en de rest van de blanke wereld opnieuw plaatsen worden waar het aangenaam vertoeven is. Een plek waar niet op elke hoek een smurfin te vinden is die meent me aan een 'routine-controle' te moeten kunnen onderwerpen. Een plek waar mijn buurman me niet onterecht als fraudeur kan 'verklikken' omdat hij jaloers is dat ik iets meer werk-ethiek heb dan hem. Een plek waar beslissingen die iedereen aangaan pas genomen kunnen worden als ook de meerderheid van die iedereen daarmee akkoord is. Daar zal ik mijn klein steentje, hier op Indo-Europees grondgebied, wel toe bijdragen.
Niemand ontkent dat virus. De maatregelen worden terecht in vraag gesteld, dat op zich zou een automatisme moeten zijn die velen blijkbaar al afgeleerd hebben. Er worden vragen gesteld bij het doel van de maatregelen als de nuttigheid van die muilkorf (dat woord gebruik ik omdat mensen hiermee monddood gemaakt worden zodat ze braafjes in lijn lopen) niet duidelijk is en het in feite zeer aannemelijk is dat die plicht totaal niets afdoet aan de verspreiding van dat virus.
De niet-ontkenners zijn het eens dat ze het oneens zijn met de koers die uitgezet wordt door een clubje zonder mandaat van de meerderheid.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik vraag me toch ook af wat de economische impact is van die mondmaskers naar gezinnen toe. Als ik zie hoeveel en hoe snel zo een masker eigenlijk al nutteloos wordt dan moet je heel snel heel veel mondmaskers aankopen en vervangen. Dan nog niet gesproken over het ecologische.GreenDean schreef: ↑19 oktober 2020, 13:33 Er worden vragen gesteld bij het doel van de maatregelen als de nuttigheid van die muilkorf (dat woord gebruik ik omdat mensen hiermee monddood gemaakt worden zodat ze braafjes in lijn lopen) niet duidelijk is en het in feite zeer aannemelijk is dat die plicht totaal niets afdoet aan de verspreiding van dat virus.
De niet-ontkenners zijn het eens dat ze het oneens zijn met de koers die uitgezet wordt door een clubje zonder mandaat van de meerderheid.
Oh mijn God en Allah (pun intended), dit is dus je argument om geen mondmasker te dragen.GreenDean schreef: ↑19 oktober 2020, 13:33 Ons gezicht bedekken behoort niet tot onze cultuur, integendeel. Dat behoort tot de cultuur van dat schiereiland die ieder ander volk hier op aarde opgedrongen wordt en die verschillende religies geweldadig uit de grond gestampt heeft. Dat nieuwe normaal is het tegenovergestelde van onze normen, we kunnen tolerant zijn maar er zijn grenzen en die grenzen worden alle dagen ver overschreden.
Uw mond is ook een afvalopening. De mijne ook. En onze neuzen ook.
Neem het vooral niet persoonlijk op en zie het als een vloek van frustratie. In mijn dagelijks taalgebruik komt dat af en toe ook wel voor.
Het heeft geen zin om op een onzinnige manier onze leiders te volgen als je gelooft dat ze het helemaal fout hebben.
Momenteel en al sinds begin dit jaar verdenk ik hen er alleen van dat ze alles te laat zien en dat het te weinig is. Het dreigend gevaar minimaliseren of ontkennen vind ik zo onzinnig als maar zijn kan.
Voor wat de anderen in de maatschappij betreft :
Ik heb het zeer moeilijk om respect op te brengen voor de mening van diegenen die pleiten dat roken in de nabijheid van een open vat benzine moet toegelaten zijn omdat dat anders hun vrijheid schaadt.
Of radicaal godsdienstigen die vinden dat bloedtransfusies, medicatie in infusen, antibiotica, vaccins niet toegelaten zouden mogen zijn voor gebruik bij zichzelf maar ook voor kinderen van zichzelf of een ander.
Net zo kan ik niet altijd respect opbrengen voor de andere kant van de Coronadiscussie hier alhoewel ik dat al vaak en hard geprobeerd heb.
Terechte opmerking, kwalitatieve maskers (FFP2) zijn vrij duur en allemaal van het wegwerp type en bijzonder slecht voor het milieu (de uiterst dunne kunststof vezels vervallen snel tot microplastics). Onze links groene medemens gaat ons natuurlijk vertellen dat we dan maar zelfgemaakte en wasbare katoenen mondbroekjes moeten gebruiken, goedkoop en goed voor het milieu. Spijtig voor de armere medemens die hierdoor een groter risico loopt op besmetting.Timoootjex schreef: ↑19 oktober 2020, 13:38 Ik vraag me toch ook af wat de economische impact is van die mondmaskers naar gezinnen toe. Als ik zie hoeveel en hoe snel zo een masker eigenlijk al nutteloos wordt dan moet je heel snel heel veel mondmaskers aankopen en vervangen. Dan nog niet gesproken over het ecologische.
… Maar je kiest wel zelf met welke mensen je aan tafel gaat zitten. In mijn geval mensen die je daarnaast ook in de sportclub ziet, waarvan zoon bij zoon in de klas zit, dochter bij dochter, zonen samen voetballen etc. Maw, als iemand van dat bevriende gezin ziek zou zijn, zou ik dat virus op talloze andere manieren evengoed m'n huis binnen krijgen.DNE2018 schreef: ↑19 oktober 2020, 13:04 Over het openbaar vervoer en de cafes en restaurants:
Wat is de eerste en belangrijkste maatregel? Afstand houden.
Indien de afstand niet kan aangehouden worden, dan is een mondmasker verplicht.
In een restaurant kan je misschien soms afstand houden, maar je kan niet eten met je mondmasker aan. Het is nu éénmaal een feit dat in cafes en restaurant bijna elke persoon praat (aerosol verplaatsing), langdurig op een vaste plaats zit, en met meerdere mensen in contact komt.
Er reed geen 2e bus achter die 1e. Of de bus die ik gezien heb, was de 2e, en de 1e was al uit het zich verdwenen.DNE2018 schreef: ↑19 oktober 2020, 13:04 De redenering bij het openbaar vervoer ligt anders. Niet alleen is verplaatsing vaak essentieel voor velen, maar de omstandigheden zijn ook divers. Men gaat ervan uit dat mensen minder praten op openbaar vervoer. Gecombineerd met het blijvend dragen van het mondmasker gedurende de ganse rit, zorgt dit al voor veel minder verspreiding van het virus. Jazeker, joelende kinderen, mensen die het niet nauw nemen met het mondmasker over neus en mond, je zal altijd wel iets vinden om een vinger te wijzen naar het openbaar vervoer.
Naar Fakkel zijn bericht: goeie actie om je kind weg te halen van het openbaar vervoer. Maar niet iedereen kan dat. Voor sommigen is openbaar vervoer hun enige transportmiddel. Om dan categoriek te gaan eisen dat ook openbaar vervoer moet stopgezet worden is een brug te ver. Ik blijf het ook een kromme vergelijking vinden dat men cafes/restaurants op gelijke hoogte plaatst als openbaar vervoer.
Ja, die verplaatsing is essentieel voor velen. Om naar het werk of school te kunnen gaan. Waarom is hun "werk" belangrijker dan dat van een horeca-uitbater die verplicht wordt te sluiten? Die mensen kunnen ook op "werkloosheid" gezet worden en klaar. Radicaal? Misschien. Alle restaurants sluiten zonder "bewijs van schuld" vind ik even radicaal.
Als geen van beiden de regels kunnen laten naleven, moet je ze ofwel allebei sluiten, ofwel allebei toelaten.
Denk dat ik van de mensen op dit forum waarschijnlijk één van de meest fervente horeca-bezoekers ben, in binnen- en buitenland. De genomen maatregelen zijn ENORM. (Ik spreek dan over eetgelegenheden. Ik ga quasi nooit op café, tenzij je voetbalkantines meerekent). Daar tegenover zijn de maatregelen op het openbaar vervoer NUL KOMMA NUL waard. Nog altijd volle bussen, geen nazicht op respecteren mondmasker. Integendeel, chauffeur zit tegenwoordig "veilig" achter een plastiek.
Mensen praten minder in de bus: Dat zal wel, ja. En jij bent toch de grote believer van besmetting door contactoppervlakken? In een bus raakt werkelijk iedereen alles aan wat een ander al aangeraakt heeft, zonder dat er tussentijds gereinigd wordt. Al eens in een restaurant geweest het laatste kwartaal? Elke keer als een tafel vrij komt, schiet daar een legertje volk in een kramp om alles picco bello schoon te maken. Ik kom daar met een gerust gemoed binnen.
Sorry. Ik blijf er van overtuigd dat het openbaar vervoer MINSTENS een even grote besmettingshaard is als restaurants.
En dan kan ik er mijn kind wel van weghouden, maar als ze vervolgens het virus krijgt van iemand anders uit die bus (in de klas of zo), dan ben ik nog altijd even ver van huis.
Het toont ook nog 2 andere dingen aan:
1) NVA is een onbetrouwbare, oncollegiale coalitie-partner
2) NVA is intern enorm verscheurd en dit uit zich meer en meer extern
Ter ondersteuning van 1): Jambon van NVA heeft de beslissing mee gemaakt. Wat ben je met zo een partij die mee regeert, maar dan achteraf komt toeteren: we wilden dit niet.
Ofwel zit je in de regering, ofwel in de oppositie. Maar in de regering zitten, en oppositie voeren tegen de regering? Dat is je reinste onbetrouwbaarheid.
2) Blijkbaar zijn er binnen NVA voorstanders en tegenstanders van het besluit, en ze voeren nu openlijk oppositie tegen elkaar in de buitenwereld.
Bij nader inzien is er nog een 3e ding dat hiermee bevestigd wordt: NVA is een schip op drift, met een kapitein die "dik tegen zijn goesting" een 6e termijn als voorzitter moet doen (volgens de statuten is dit maximum 2 termijnen) om dat zootje ongeregeld proberen samen te houden.
En die kapitein heeft gezegd: ik ben kandidaat voor een 6e termijn, op voorwaarde dat er geen andere kandidaten zijn voor de "verkiezingen" van de voorzitter.
Hoe wanhopig kan je zijn om nog een beetje de schijn op te houden van een sterke partij met een duidelijke missie en visie?
Lees ik het nu goed? Ben je voorstander van een algemene lockdown?Fakkel schreef: ↑19 oktober 2020, 15:20 … Maar je kiest wel zelf met welke mensen je aan tafel gaat zitten. In mijn geval mensen die je daarnaast ook in de sportclub ziet, waarvan zoon bij zoon in de klas zit, dochter bij dochter, zonen samen voetballen etc. Maw, als iemand van dat bevriende gezin ziek zou zijn, zou ik dat virus op talloze andere manieren evengoed m'n huis binnen krijgen.
Sorry. Ik blijf er van overtuigd dat het openbaar vervoer MINSTENS een even grote besmettingshaard is als restaurants.
En dan kan ik er mijn kind wel van weghouden, maar als ze vervolgens het virus krijgt van iemand anders uit die bus (in de klas of zo), dan ben ik nog altijd even ver van huis.
Welkom in ons kamp!
En nu even serieus: er zal altijd wel een achterpoortje zijn, er zal altijd wel iemand zijn die de regels niet volgt, zelfs al zijn ze zo streng of zo los als het maar kan. Waarom altijd die zwart-wit stelling? Ja, de restaurants/cafes op slot gaan het virus niet uitroeien. Ook het openbaar vervoer lam leggen niet. Niets doen was geen oplossing, daar zijn zelf landen zoals Nederland en Zweden ondertussen van overtuigd.
En over het debacle of het bewezen is dat het in restaurants/cafes gevaarlijker is om het virus op te scharrelen?
Het is al geweten sinds 20 april 2020:
https://www.nytimes.com/2020/04/20/heal ... rants.html
In January, at a restaurant in Guangzhou, China, one diner infected with the novel coronavirus but not yet feeling sick appeared to have spread the disease to nine other people. One of the restaurant’s air-conditioners apparently blew the virus particles around the dining room.
There were 73 other diners who ate that day on the same floor of the five-story restaurant, and the good news is they did not become sick. Neither did the eight employees who were working on the floor at the time.
Guiding Principles to Keep in Mind
The more an individual interacts with others, and the longer that interaction, the higher the risk of COVID-19 spread. The risk of COVID-19 spread increases in a restaurant or bar setting as follows:
Lowest Risk: Food service limited to drive-through, delivery, take-out, and curb-side pick up.
More Risk: Drive-through, delivery, take-out, and curb-side pick up emphasized. On-site dining limited to outdoor seating. Seating capacity reduced to allow tables to be spaced at least 6 feet apart.
Even More Risk: On-site dining with both indoor and outdoor seating. Seating capacity reduced to allow tables to be spaced at least 6 feet apart.
Highest Risk: On-site dining with both indoor and outdoor seating. Seating capacity not reduced and tables not spaced at least 6 feet apart.
COVID-19 is mostly spread by respiratory droplets released when people talk, cough, or sneeze. It is thought that the virus may spread to hands from a contaminated surface and then to the nose or mouth, causing infection. Therefore, personal prevention practices (such as handwashing, staying home when sick) and environmental cleaning and disinfection are important principles that are covered in this document. Fortunately, there are a number of actions operators of restaurants and bars can take to help lower the risk of COVID-19 exposure and spread.
Source: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... rants.html
Adults with Covid-19 about 'twice as likely' to say they have dined at a restaurant, CDC study suggests
https://edition.cnn.com/2020/09/10/heal ... index.html
DNE2018 schreef: ↑19 oktober 2020, 16:29 Het is al geweten sinds 20 april 2020:
https://www.nytimes.com/2020/04/20/heal ... rants.html
In January, at a restaurant in Guangzhou, China, one diner infected with the novel coronavirus but not yet feeling sick appeared to have spread the disease to nine other people. One of the restaurant’s air-conditioners apparently blew the virus particles around the dining room.
https://www.gezondheidenwetenschap.be/g ... erspreiden
Het enige wat jouw verhaal aantoont, is dat 1 ziek persoon de andere personen van zijn kennissenkring heeft besmet. Zoals ik al zei, aangezien ik een bepaalde vriendenkring heb die ik niet "kan" uit de weg gaan aangezien de kinderen samen sporten en op school zitten, is het risico op besmetting via dat gezin voor mij altijd aanwezig. Als ik straks thuis kom hebben die een ganse dag samen in de klas gezeten. Het feit dat ik met hen in een restaurant ga zitten, gaat niet veel veranderen aan de zaak. Ik ga alleszins liever met hen op restaurant dan dat je me straks zou zeggen "je auto is defect, ga maar met de bus naar huis". Dan ga 'k wel lopen. Letterlijk en figuurlijk.