Peiling: Zomeruur/winteruur?
Re: Peiling: Zomeruur/winteruur?
Is alle jaren dezelfde pro en anti.. Mij maakt het ni uit, heb er geen last van.. Als sommige maar iets hebben om over te klagen...
Ik vind het belangrijk dat ik na mijn werkdagen nog een beetje kan genieten van daglicht.
+1.
Ik vind het nu al gruwelijk vroeg donker gezien ik pas rond18u thuis ben (best case), dus constant winteruur betekent dat ik zelfs in oktober al in het schemerdonker thuis kom. Nee dank je.
Alvorens er sprake was van zomer- en winteruur was er enkel winteruur (in oorlog schijnbaar ook een wijziging naar mijn ouders toen vertelden, maar is van voor mijn tijd).
Ben opgegroeid met enkel winteruur (als ik het goed heb, tot 1971 geloof ik?), voor mij was/is dit op termijn de zachtste dag/nacht overgang. Teveel en te lang licht lijkt mij ook niet ideaal.
Er zijn inderdaad belangrijker dingen dan nu zitten discussiëren over het al of niet afschaffen van het zomeruur ... alles staat afgesteld en geprogrammeerd op basis van de huidige toestand ... waarom daar nu tijd insteken ? Een wijziging - m.a.w. een eventuele afschaffing van het zomeruur - zal leiden tot héél veel werk in héél veel sectoren, er zijn andere behoeftes momenteel.
Zomeruur heeft ons tot eind oktober nog iets van daglicht na de dagtaak ... zonder zomeruur zitten we halfweg september al om 18:00 in de schemerzone ... nee, dank u !
Voor de shiftwerkers maakt het allemaal weinig uit. Die hebben zowiezo geen ritme meer...
Alleen met de nachtploeg maakt dat dan een verschil uit, bij de overgang tussen winter/zomer/winter een uur langer of minder werken.
Alleen met de nachtploeg maakt dat dan een verschil uit, bij de overgang tussen winter/zomer/winter een uur langer of minder werken.
Altijd zomeruur? Dan blijft het putteke winter donker tot ongeveer 10u00....Geraak maar eens wakker dan.
Hoe je het draait of keert, het huidige systeem is nog altijd het beste, maar ja, dat is blijkbaar ook niet goed!
Hoe je het draait of keert, het huidige systeem is nog altijd het beste, maar ja, dat is blijkbaar ook niet goed!
Fout. De zon komt op en gaat onder op een bepaald moment. Of jij dat moment 6u wilt noemen, of 7 uur, of pakweg 12u38, dat maakt geen bal uit voor hoeveel daglicht je krijgt. Het enige wat jou de illusie verschaft van daglicht te hebben na je werk is dat je een uur vroeger bent opgestaan. Om een uur vroeger op te staan heb je geen zomeruur nodig, enkel een wekker.
Altijd zomeruur is onmogelijk. Als je dat zou invoeren zouden de scholen na verloop van tijd beslissen om de school voortaan om 10 ipv om 9u te laten starten, omdat iedereen zit te gapen in de klas. Zelf zou je je bed niet uit geraken en vanzelf je wekker een uur later zetten. Je kunt jezelf proberen te bedriegen, maar uiteindelijk krijgt je biologische klok toch de bovenhand.
Greenwich time +2 of +1, aan jullie de keuze.
In de Middeleeuwen stonden ze om 5 u00 om en gingen ze om 9u00 slapen....Greenwich time 0. Het was letterlijk om 12u00 middag of het midden van de dag, wanneer de zon op zijn hoogste punt stond.
In de Middeleeuwen stonden ze om 5 u00 om en gingen ze om 9u00 slapen....Greenwich time 0. Het was letterlijk om 12u00 middag of het midden van de dag, wanneer de zon op zijn hoogste punt stond.
Dat lijkt mij het meest logische. Wil je graag lang in je tuin zitten 's avonds dan zul je vroeg moeten opstaan, maar dring dat niet aan anderen op.
Dat is de enige juiste tijd. Praktisch natuurlijk niet doenbaar omdat iedere stad dan zijn eigen tijd zou hebben maar we zouden er per tijdzone zo dicht mogelijk tegen moeten zitten.
Ga in shiften werken, dan heb je dat probleem niet. Ik heb het 42 jaar gedaan. Elke week 12 uur tijd verschil.
Zware beroepen bestaan niet meer, daarvoor moet je het niet doen...
Zware beroepen bestaan niet meer, daarvoor moet je het niet doen...
Het is wel op basis van die "illusie" dat ons dagelijks leven is ingericht me dunkt.sintorama schreef: ↑21 oktober 2020, 15:06 Fout. De zon komt op en gaat onder op een bepaald moment. Of jij dat moment 6u wilt noemen, of 7 uur, of pakweg 12u38, dat maakt geen bal uit voor hoeveel daglicht je krijgt. Het enige wat jou de illusie verschaft van daglicht te hebben na je werk is dat je een uur vroeger bent opgestaan. Om een uur vroeger op te staan heb je geen zomeruur nodig, enkel een wekker.
Inderdaad. Maar waarom moet letterlijk iedereen in de illusie van slechts enkelen moeten leven?