Ervaringen opvragen gelden uit nalatenschap
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Ervaringen opvragen gelden uit nalatenschap
Bij onze wijziging van huwelijkscontract werden volgende zaken toegevoegd. Zijn dit genoeg mogelijkheden en is dit nog up-to-date?
- hetzij voor de geheelheid in volle eigendom
- hetzij voor de helft in volle eigendom en wederhelft in vruchtgebruik
- hetzij voor de geheelheid in volle eigendom voor wat betreft de roerende goederen en voor de helft in volle eigendom en de wederhelft in vruchtgebruik voor wat betreft de onroerende goederen
- hetzij de gezinswoning en de stofferende meubelen en huisraad ervan voor de geheelheid in volle eigendom, en het saldo (roerend en onroerend) voor de helft in volle eigendom en de wederhelft in vruchtgebruik
- hetzij voor de geheelheid in volle eigendom voor wat betreft de roerende goederen en voor de helft in volle eigendom en de wederhelft in vruchtgebruik voor wat betreft de onroerende goederen
- hetzij de gezinswoning en de stofferende meubelen en huisraad ervan voor de geheelheid in volle eigendom, en het saldo (roerend en onroerend) voor de helft in volle eigendom en de wederhelft in vruchtgebruik
Is goed om weten, maar heeft nu niks meer met " Lila B " probleem te makeneddyl schreef: ↑21 oktober 2020, 14:24 Bij onze wijziging van huwelijkscontract werden volgende zaken toegevoegd. Zijn dit genoeg mogelijkheden en is dit nog up-to-date?
Misschien niet rechtstreeks maar aangezien ik veronderstel dat de geïnteresseerden dit draadje volgen ... Anders begin ik wel een nieuw draadje.
Klopt. Met het nieuwe erfrecht gaat er sowieso maar 50 % naar de kinderen en is de andere helft vrij te bepalen. Vroeger werd dit gelijkmatig verdeeld.merlina schreef: ↑21 oktober 2020, 13:51 Het gemeenschappelijk vermogen wordt in 2 gedeeld, want de helft is sowieso van de langstlevende partner. De andere helft erven de kinderen, de langstlevende partner erft enkel het vruchtgebruik als er niets op papier gezet is (vb.huwelijkscontract)
De notaris heeft bij Linda B dus correct gehandeld. Eigenlijk erf je dus niet van uw partner behalve vruchtgebruik.
Het probleem is dat de meesten die nog onder het oude systeem gehuwd zijn met gemeenschap van vermogen, daar in werkelijkheid niets aan gedaan hebben en dan voor verrassigen komen te staan bij onverwacht overlijden.
Ik heb het proberen op te zoeken maar vind geen antwoord op mijn vraag:
Wat met de 50% die in het beschikbare deel zit en indien hiervoor niets bepaald werd, zoals blijkbaar bij Lila B? Gaat dan dit deel ook naar de kinderen of de langstlevende echtgenoot?
Ik vraag mij ook af of het keuzebeding voorrang heeft op de verandering in het erfrecht, vooral de 'geheelheid in volle eigendom'. Het is toch wel erg dat je alleen het vruchtgebruik erft op de erfenis van je partner alhoewel je je deze voor de helft hebt helpen opbouwen.
Dat heb je met al die nieuwe samensgestelde gezinnen vandaageddyl schreef: ↑21 oktober 2020, 14:53 Ik vraag mij ook af of het keuzebeding voorrang heeft op de verandering in het erfrecht, vooral de 'geheelheid in volle eigendom'. Het is toch wel erg dat je alleen het vruchtgebruik erft op de erfenis van je partner alhoewel je je deze voor de helft hebt helpen opbouwen.
Dit gebeurt er volgens notaris.be indien je gehuwd was onder het wettelijk stelsel en samen kinderen had:mouche schreef: ↑21 oktober 2020, 14:43Klopt. Met het nieuwe erfrecht gaat er sowieso maar 50 % naar de kinderen en is de andere helft vrij te bepalen. Vroeger werd dit gelijkmatig verdeeld.merlina schreef: ↑21 oktober 2020, 13:51 Het gemeenschappelijk vermogen wordt in 2 gedeeld, want de helft is sowieso van de langstlevende partner. De andere helft erven de kinderen, de langstlevende partner erft enkel het vruchtgebruik als er niets op papier gezet is (vb.huwelijkscontract)
De notaris heeft bij Linda B dus correct gehandeld. Eigenlijk erf je dus niet van uw partner behalve vruchtgebruik.
Het probleem is dat de meesten die nog onder het oude systeem gehuwd zijn met gemeenschap van vermogen, daar in werkelijkheid niets aan gedaan hebben en dan voor verrassigen komen te staan bij onverwacht overlijden.
Ik heb het proberen op te zoeken maar vind geen antwoord op mijn vraag:
Wat met de 50% die in het beschikbare deel zit en indien hiervoor niets bepaald werd, zoals blijkbaar bij Lila B? Gaat dan dit deel ook naar de kinderen of de langstlevende echtgenoot?
https://www.notaris.be/erven-schenken/e ... geno-o-t-e
en in het algemeen voor de langstlevende: https://www.notaris.be/erven-schenken/e ... e-partners
De helft van het gemeenschappelijk vermogen gaat naar Lilla B als haar deel bij het openvallen van het huwelijk, zie hieronder. De andere helft valt in de nalatenschap. Daarvan krijgen de kinderen samen 1/2 als reservatair deel en 1/2 uit de vrije keuze die er in dit geval niet was en vermoed wordt naar de kinderen te gaan. Lilla B krijgt op die gehele nalatenschap het vruchtgebruik dat bestaat uit 1/2 reservatair gedeelte en de ander helft uit de toepassing van de keuze.De overledene was gehuwd en had kinderen
De weduwe of weduwnaar krijgt het vruchtgebruik van de hele nalatenschap, de kinderen krijgen de blote eigendom. Alle kinderen van de overledene, uit een vorig of uit het laatste huwelijk, buitenhuwelijkse en geadopteerde, zijn gelijkgesteld en hebben dezelfde rechten.
De kinderen krijgen ieder een gelijk deel. Als een kind vooroverleden is (of verworpen heeft of onwaardig is om te erven), dan erven zijn kinderen in zijn plaats. Zijn er geen kinderen, dan gaat zijn deel naar zijn broers en zussen.
Dus nogmaals heeft de notaris u de keuze gelaten wat uw reservatair gedeelte inhoud? Want anders heeft hij u beperkt tot het vruchtgebruik op de gezinswoning en de huisraad = CONCRETE RESERVE. Dan gaat de volledige helft buiten de gezinswoning en inboedel reeds in volle eigendom naar de kinderen. Terwijl u recht had om de absolute reserve te kiezen, nl. het vruchtgebruik op de helft van alle goederen van de nalatenschap = ABSTRACTE RESERVE. Die keuze werd in het voorbeeld van gehuwd met kinderen op notaris.be gemaakt.
Eerst wordt het huwelijk ontbonden: bij algehele gemeenschap is dat ieder de helft.
Het stelsel van de algehele gemeenschap
Zoals de benaming het reeds aangeeft, is in dit stelsel alles gemeenschappelijk. Ongeacht de wijze waarop de goederen verkregen werden, zullen ze steeds samen toebehoren aan beide echtgenoten.
Bij ontbinding van het stelsel door echtscheiding of overlijden zal alles verdeeld worden.
In het stelsel van de algehele gemeenschap heeft het geen enkel belang wie iets gekocht of betaald heeft, op wiens naam de bankrekening staat, op wiens naam de factuur staat, of men de goederen reeds bezat vóór het huwelijk of tijdens het huwelijk gekocht of geërfd heeft; alles is gemeenschappelijk.
Het feit dat alles verdeeld moet worden, komt vooral bij echtscheiding soms hard en onrechtvaardig over.
De ene echtgenoot die van zijn ouders een woning en een som geld geërfd heeft, zal niet verheugd zijn indien hij deze goederen voor de helft “cadeau” moet doen aan de andere echtgenoot, van wie hij of zij gescheiden is.
Maar dat is nu eenmaal de werking van het stelsel van de algehele gemeenschap. Het is dan ook slechts uitzonderlijk dat voor dit stelsel wordt gekozen en in de meeste gevallen af te raden.
Ja omdat het huwelijk eerst ontbonden wordt voordat de erfenis wordt verdeeld.mouche schreef: ↑21 oktober 2020, 15:07Dat heb je met al die nieuwe samensgestelde gezinnen vandaageddyl schreef: ↑21 oktober 2020, 14:53 Ik vraag mij ook af of het keuzebeding voorrang heeft op de verandering in het erfrecht, vooral de 'geheelheid in volle eigendom'. Het is toch wel erg dat je alleen het vruchtgebruik erft op de erfenis van je partner alhoewel je je deze voor de helft hebt helpen opbouwen.
Die geheelheid in je huwelijkscontract slaat op het gemeenschappelijk vermogen = huwelijksvermogen of op onverdeeld vermogen bij het stelsel van scheiding van goederen.
Voor de eigen goederen van de overledene val je wel terug op het vruchtgebruik bij scheiding van goederen.
Het erfrecht is gewijzigd 1 september 2018 .
Notarissen kunnen er amper uit wijs, laat staan dat je hier of via de website mogelijks verouderde info gaat terugvinden.
Notarissen kunnen er amper uit wijs, laat staan dat je hier of via de website mogelijks verouderde info gaat terugvinden.
"Notarissen kunnen er amper uit wijs"
"rekenen" kunnen de notarissen des te beter
"rekenen" kunnen de notarissen des te beter
Na dit allemaal te hebben gelezen, heb ik besloten om (zodra het terug wat "coronaveiliger" is) een afspraak te maken bij de notaris, om een keuzebeding te laten opmaken.
Dit idee was al eerder opgekomen bij mij, maar nu ik in dit topic vaststelde welke gevolgen een onverwacht overlijden kan hebben, is de beslissing genomen.
Met dank voor de gedeelde ervaringen.
Dit idee was al eerder opgekomen bij mij, maar nu ik in dit topic vaststelde welke gevolgen een onverwacht overlijden kan hebben, is de beslissing genomen.
Met dank voor de gedeelde ervaringen.
Kan zo'n keuzebeding ook "gewoon" in een testament gezet worden?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Met een testament kan alles. Maar de vraag blijft juist, hoe doe je dit zonder testament? Je moet dus sowieso altijd langs de notaris passeren. Mensen die geen eigendom hebben, komen daar al niet gemakkelijk over de vloer. Wat moeten zij doen om die vrije keuze vast te leggen?
maar je kan toch "eigenhandig" je testament schrijven?
Aan mijn erfgenamen laat ik vooreerst het reservataire gedeelte.
Voor het saldo laat ik de keuze aan mijn partner X, hun kan kiezen welk deel hen in volle eigendom zil, welk deel in vruchtgebruik en welk deel aan de overige erfgenamen gelaten word volgens de wettelijke verdeling.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.