Wat doen met spaargeld?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Wat doen met spaargeld?
Binnen de obligaties heb je verschillende niveaus van risico.woodpeckerbird schreef: ↑22 oktober 2020, 08:40Waar zit het risico dan? Dat het privébedrijf failliet gaat, dat wel.
Overheidsobligaties zijn bij de veiligste, "investment grade" bedrijfsobligaties ook. Deze obligaties zijn ook zeer liquide. Je kan je obligatie makkelijk aan iemand anders verkopen op de secundaire markt als het risico te groot begint te worden of als je het geld nodig hebt.
Je hebt ook nog obligaties met een "niet-investment grade" kwalificatie, ook "junk bonds" genoemd. Hier neem je een veel hoger risico. Dit zijn bedrijven waarvan je niet zeker bent dat ze de obligatie zullen terugbetalen In ruil voor dit extra risico krijg je een hoger rendement. De bedrijven zouden graag minder betalen maar omdat hun reputatie minder goed is
Dan heb je nog een reeks platforms die het toelaten om zeer gespreid geld te lenen in "crowd-funding", "peer-lending" mode. De klanten kunnen meestal geen lening krijgen van de bank en richten zich dut tot deze platformen. Hoog risico op vertragingen en niet betaling, maar er is nog grote spreiding, en met een beetje geluk kan je eventueel je lening op de secundaire markt verkopen indien je wil.
Als je prive geld leent aan bedrijven of aan mensen is er een 1-1 relatie. Er is opnieuw een reden waarom deze ontleners niet op de reguliere markt lenen, en waarom ze bereid zijn om hoge intresten te betalen. Je hangt helemaal af van je 1-1 relatie tussen lener en ontlener. Als er problemen zijn zal het niet makkelijk zijn om je geld te recuperen. Er is geen secundaire markt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Kan volgens mij niet; minimum A2 diploma. Al zullen er ook veel A1's tussen zitten die geen werk vinden die goed betaalt of mooie vooruitzichten geeft. En ook veel universitairen denk ik, al zullen die laatste wel ijveren voor een veilige commissaris bureau job.
Het is een van de laatste bastions waar je nog vast benoemd kunt geraken maar eerlijk gezegd, als je het enkel voor dat doet...
Gewone jobs zijn er haast niet meer bij de staat: alleen nog operationele: cipier, politieagent, verpleger, treinbegeleider,....allemaal jobs die nefast zijn voor je familiaal leven. De typische 9to5 bureaujobkes sterven uit. Mooie vooruitzichten voor onze kinderen.....
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Het rendement is niet alles hé mannen. Stapje terug en even nadenken. Er zijn private opportuniteiten om geld te lenen tegen hoge(re) rentevoeten, maar dat is eigenlijk enkel geschikt voor mensen die een goede risico analyse kunnen maken.
Voor bedrijfsovernames lenen wij ook geld. Dat komt grotendeels van banken (rente iets boven de 1% anno 2020, dus "spotgoedkoop" om te investeren). Je kan echter maar een gedeelte van een overnameprijs lenen. Daarnaast vullen we (soms) ook aan met achtergestelde kredieten aan een (iets) hogere rentevoet. Dat kan je deels vergelijken met de obligaties waar men hierboven over spreekt.
We doen dat omdat we zo ons eigen rendement nog wat verder opkrikken EN een deel eigen risico weghalen. Daarom zijn we ook bereid een hogere rentevergoeding te betalen.
Eigenlijk komt het erop neer dat om in het huidige klimaat iets te verdienen, je risico moet nemen. Voor 3% bruto zou ik echter (persoonlijk) geen geld lenen en vastzetten op lange termijn.
Voor bedrijfsovernames lenen wij ook geld. Dat komt grotendeels van banken (rente iets boven de 1% anno 2020, dus "spotgoedkoop" om te investeren). Je kan echter maar een gedeelte van een overnameprijs lenen. Daarnaast vullen we (soms) ook aan met achtergestelde kredieten aan een (iets) hogere rentevoet. Dat kan je deels vergelijken met de obligaties waar men hierboven over spreekt.
We doen dat omdat we zo ons eigen rendement nog wat verder opkrikken EN een deel eigen risico weghalen. Daarom zijn we ook bereid een hogere rentevergoeding te betalen.
Eigenlijk komt het erop neer dat om in het huidige klimaat iets te verdienen, je risico moet nemen. Voor 3% bruto zou ik echter (persoonlijk) geen geld lenen en vastzetten op lange termijn.
de voordelen van de lage renten zijn vooral voor de grote investeerders die oa spotgoedkoop lenen voor nieuwbouwprojecten.
die ze dan met enorme winsten verzilveren (verkopen of verhuren).
Is dat goed voor de maatschappij in het algemeen? Ik denk van niet.
Die lage renten zorgen er nogmaals voor dat de (grote) rijken onder ons nog veel rijker worden.....
Die lage renten zorgen er nogmaals voor dat de (grote) rijken onder ons nog veel rijker worden.....
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
-
- Hero Member
- Contacteer:
Bedankt voor de heldere uitleg. Zeer waardevol.B7H4long schreef: ↑22 oktober 2020, 10:05Binnen de obligaties heb je verschillende niveaus van risico.woodpeckerbird schreef: ↑22 oktober 2020, 08:40
Waar zit het risico dan? Dat het privébedrijf failliet gaat, dat wel.
Overheidsobligaties zijn bij de veiligste, "investment grade" bedrijfsobligaties ook. Deze obligaties zijn ook zeer liquide. Je kan je obligatie makkelijk aan iemand anders verkopen op de secundaire markt als het risico te groot begint te worden of als je het geld nodig hebt.
Je hebt ook nog obligaties met een "niet-investment grade" kwalificatie, ook "junk bonds" genoemd. Hier neem je een veel hoger risico. Dit zijn bedrijven waarvan je niet zeker bent dat ze de obligatie zullen terugbetalen In ruil voor dit extra risico krijg je een hoger rendement. De bedrijven zouden graag minder betalen maar omdat hun reputatie minder goed is
Dan heb je nog een reeks platforms die het toelaten om zeer gespreid geld te lenen in "crowd-funding", "peer-lending" mode. De klanten kunnen meestal geen lening krijgen van de bank en richten zich dut tot deze platformen. Hoog risico op vertragingen en niet betaling, maar er is nog grote spreiding, en met een beetje geluk kan je eventueel je lening op de secundaire markt verkopen indien je wil.
Als je prive geld leent aan bedrijven of aan mensen is er een 1-1 relatie. Er is opnieuw een reden waarom deze ontleners niet op de reguliere markt lenen, en waarom ze bereid zijn om hoge intresten te betalen. Je hangt helemaal af van je 1-1 relatie tussen lener en ontlener. Als er problemen zijn zal het niet makkelijk zijn om je geld te recuperen. Er is geen secundaire markt.
Lukske: ik ben een niemand in de wereld. Perfecte meritocratie. Banken lenen geld aan goede projecten (of dat nu vastgoedontwikkeling en/of bedrijfsovernames zijn). Enkel de opportuniteit die u zelf moet vastpakken.
Belgen zijn van nature geen ondernemers. Bij onze laatste overname hebben we 3 voorstellen gekregen van grootbanken, die exact waren wat we hen gevraagd hadden.
Belgen zijn van nature geen ondernemers. Bij onze laatste overname hebben we 3 voorstellen gekregen van grootbanken, die exact waren wat we hen gevraagd hadden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Maar dat is toch ook weer zoiets dat iedereen met een beetje lef op touw kan zetten? Je leent geld, ontwikkelt een nieuwbouwproject en verkoopt het. De markt voor goeie huizen is lang niet dood. Of zie ik het te simpel. Vooral het ontwikkelen is natuurlijk veel werk. Maar niks voor niks.Lukske schreef: ↑22 oktober 2020, 10:16 de voordelen van de lage renten zijn vooral voor de grote investeerders die oa spotgoedkoop lenen voor nieuwbouwprojecten.
Neen, dat is het gewoon. Het is veel werk en je neemt risico, maar daartegen staat dan (hopelijk, geen zekerheid) een mooie vergoeding op het einde van de rit.woodpeckerbird schreef: ↑22 oktober 2020, 10:23 Of zie ik het te simpel. Vooral het ontwikkelen is natuurlijk veel werk. Maar niks voor niks.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zou een mini rojectontwikkeling op 2 halfopen bebouwingen al iets kunnen zijn? Je hebt een heel sterk concept nodig wat gehypet is op dit moment, bv grote tuin etc. En dan zo verder. Kwaliteit verkoopt altijd eigenlijk.
Of zouden de gronden zonder bebouwing uiteindelijk meer opbrengen.
Ik ben maar aan het freewheelen over hoger rendement en risico.
Of zouden de gronden zonder bebouwing uiteindelijk meer opbrengen.
Ik ben maar aan het freewheelen over hoger rendement en risico.
Hangt af van de prijs waartegen je kan ontwikkelen. Zit zelf niet in vastgoed maar denk dat een eerste ontwikkeling altijd duurder is dan je denkt, omdat je de relaties nog niet hebt met partners om de werken met te doen?
Sowieso een leerschool, maar nadat je een aantal projecten gedaan hebt loopt dat allemaal heel vlot en gemakkelijk. Dan heb je de meeste problemen wel eens gezien en dan kan je ze makkelijk oplossen wanneer ze zicht voordoen. Zie ik zelf bij mij ook in de familie, man van mijn nicht doet veel vastgoedontwikkeling; projecten van 40-80 apts.
Sowieso een leerschool, maar nadat je een aantal projecten gedaan hebt loopt dat allemaal heel vlot en gemakkelijk. Dan heb je de meeste problemen wel eens gezien en dan kan je ze makkelijk oplossen wanneer ze zicht voordoen. Zie ik zelf bij mij ook in de familie, man van mijn nicht doet veel vastgoedontwikkeling; projecten van 40-80 apts.
We kunnen eraan toevoegen: "in principe". Ook hier zijn er gradaties qua risico's tussen de landen: dit zien we aan de rentevoeten, bijvoorbeeld zelfs in de Eurozone, waar Duitsland als de referentie geldt "absoluut zonder risico" (toch voor 99,9.. %) en alle andere landen met een spread noteren tov de Duitse rente.B7H4long schreef: ↑22 oktober 2020, 10:05Binnen de obligaties heb je verschillende niveaus van risico.woodpeckerbird schreef: ↑22 oktober 2020, 08:40
Waar zit het risico dan? Dat het privébedrijf failliet gaat, dat wel.
Overheidsobligaties zijn bij de veiligste
Sommige bedrijfsobligaties worden als (veel) veiliger bestempeld dan obligaties van bepaalde landen.
Met als climax: de Griekse crisis tijdens de kredietcrisis. Griekenland heeft toen een haircut van tientallen percenten onderhandeld: de investeerders gingen akkoord om die tientallen percenten te verliezen bij terugbetaling van de lening.
Andere landen, zoals Argentinië, hebben hun schulden nooit terugbetaald.
-
- Newbie
- Contacteer:
Update: vandaag was nice. Enkele yolo-trades gedaan met een substantiële som spaargeld en dan biem!!!, nieuws komt uit dat er een werkend vaccin is. +- 23K verdiend op enkele dagen tijd
Cash afhalen (alhoewel ge om dat bedrag nog te halen al te laat gaat zijn) en aandelen asap verkopen.NickTameir schreef: ↑13 september 2020, 13:51 Hallo allemaal
Heb een vraag over wat ik het beste doe met spaargeld.
Korte schets: ik ben 31 jaar, ben eigenaar van een appartement (voor de helft afbetaald), ik spaar maandelijks +- 1000 euro, en ik door een financiële meevaller heb ik vorig jaar 170.000 euro verworven: hiervan zit ik +- 40.000 euro in aandelen, de rest staat op een spaarrekening.
Volgende week, of de week erna, gaat het verdampen beginnen.
Trigger: scholen terug open > besmettingen terug omhoog > lockdown 2.
Als excuses natuurlijk, ze hebben het vorige week in de coulissen al beslist.
http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf
Vergeet niet asap te materialiseren of ge staat terug waar ge begon, en zelfs in de andere richting.NickTameir schreef: ↑9 november 2020, 17:03 Update: vandaag was nice. Enkele yolo-trades gedaan met een substantiële som spaargeld en dan biem!!!, nieuws komt uit dat er een werkend vaccin is. +- 23K verdiend op enkele dagen tijd
http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf