Corona-virus.
Re: Corona-virus.
Van gigaboetes tot verplicht poetsen: daarom doen deze 5 landen het wel goed
Ja, ze bestaan, de landen die corona goed onder controle hebben. Er komen nog wel besmettingen bij, maar de snelheid waarmee dat gebeurt ligt vele keren lager dan bij ons. Eén factor is alvast de bevolkingsdichtheid: van de vijf best presterende landen in Europa is Griekenland het dichtst bevolkt, met 82 inwoners per vierkante kilometer. Ter vergelijking: in België is dat 379 inwoners per vierkante kilometer. Maar er zijn nóg verklaringen.
1. ESTLAND
• Nieuwe gevallen per 100.000 inwoners in laatste 14 dagen: 35
• Bevolkingsaantal: 1.228.624
• Aantal inwoners/km²: 28
• Totaal aantal besmettingen: 4.085
• Totaal aantal doden: 68
Wat ze doen: Overheid eist propere huizen
Naast de gewone adviezen over sociale afstand en handen wassen, vraagt de Estste overheid haar burgers om te poetsen. “Richt uw aandacht op plekken die vaak aangeraakt worden: deurknoppen, lichtschakelaars, wc-brillen, stoelleuningen, zeepdispensers. Gebruik een desinfecteermiddel met 70% alcohol en laat het een tijdje inwerken”, luiden officiële overheidsrichtlijnen. Nog eentje: “Eet bij voorkeur voedsel dat zeker 30 minuten op 60 graden is klaargemaakt.”
Het mondmasker is er niet verplicht, behalve in woonzorgcentra, maar wordt wel aangeraden. Buiten de woning mogen maximaal 2 personen samen zijn en zij moeten minstens 2 meter afstand houden van anderen. Sinds 24 september mag er tussen middernacht en 10 uur geen alcohol verkocht worden.
Reizigers uit risicolanden, zoals België, moeten 14 dagen in quarantaine. Wie dat niet doet, kan beboet worden met 2.000 euro.
Bron:https://www.hln.be/buitenland/van-gigab ... ~a661ee5a/
EDIT: wat weggehaald, het heeft toch geen nut.
Ja, ze bestaan, de landen die corona goed onder controle hebben. Er komen nog wel besmettingen bij, maar de snelheid waarmee dat gebeurt ligt vele keren lager dan bij ons. Eén factor is alvast de bevolkingsdichtheid: van de vijf best presterende landen in Europa is Griekenland het dichtst bevolkt, met 82 inwoners per vierkante kilometer. Ter vergelijking: in België is dat 379 inwoners per vierkante kilometer. Maar er zijn nóg verklaringen.
1. ESTLAND
Naast de gewone adviezen over sociale afstand en handen wassen, vraagt de Estste overheid haar burgers om te poetsen. “Richt uw aandacht op plekken die vaak aangeraakt worden: deurknoppen, lichtschakelaars, wc-brillen, stoelleuningen, zeepdispensers. Gebruik een desinfecteermiddel met 70% alcohol en laat het een tijdje inwerken”, luiden officiële overheidsrichtlijnen. Nog eentje: “Eet bij voorkeur voedsel dat zeker 30 minuten op 60 graden is klaargemaakt.”
Het mondmasker is er niet verplicht, behalve in woonzorgcentra, maar wordt wel aangeraden. Buiten de woning mogen maximaal 2 personen samen zijn en zij moeten minstens 2 meter afstand houden van anderen. Sinds 24 september mag er tussen middernacht en 10 uur geen alcohol verkocht worden.
Reizigers uit risicolanden, zoals België, moeten 14 dagen in quarantaine. Wie dat niet doet, kan beboet worden met 2.000 euro.
Laatst gewijzigd door DNE2018 op 22 oktober 2020, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Wordt hoog tijd dat we hier ook weer een lockdown invoeren.. en wel vlug.. wie iets van evolutie grafieken snapt weet dat we afsteven op drama wat ziekenhuiscapaciteit betreft.Slovakije voert lockdown in
Slovakije voert een lockdown in om de snelle verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. De lockdown gaat zaterdag in en geldt voorlopig voor een week. Alle scholen gaan dicht, behalve de eerste klassen van de basisschool. Mensen mogen alleen naar buiten voor werk, essentiële boodschappen of wandelingen in de natuur. Er geldt ook een avondklok.
De Slovaakse regering is ook van plan om binnenkort de hele bevolking, 5,5 miljoen inwoners, te testen op het coronavirus. Dat zou moeten gebeuren in twee testrondes.
Slovakije deed het goed tijdens de eerste coronagolf. Het was toen een van de Europese landen die de beste cijfers kon voorleggen. Maar nu gaat het aantal besmettingen er snel de hoogte in. (bron: VRT)
Beter eens een korte periode bvb 1 maand een volledige lockdown, dan constant van die halfslachtige maatregelen. Politiek is weer serieus aan het knoeien. Is toch duidelijk dat virus voor een groot deel via scholen wordt verspreid.
Nadien kan men dan per provincie voorzichtig versoepelen en blijven evalueren.
De posts van sommige aso's hier hangt overigens echt wel de keel uit. Willen stoer doen terwijl het ziekenhuispersoneel zich te pletter werkt om levens te redden. Schaam u dood verdomme.
Zoals gezegd.. als je weet hebt van idioten die zich niet aan de regels houden, thuis "feestjes" organiseren.. direct melden aan politie. Diegene die zich verantwoord gedragen moeten niet het slachtoffer zijn van de egoisten.
Quality growth investor
Ik denk ook dat als we willen dat de ziekenhuizen het kunnen blijven bolwerken er heel wat meer nodig is dan de huidige maatregelen en daar bovenop nog wat extra beperkte beperkingen invoeren in de cultuur- en sportsector.
Dat zal allemaal niet veel opleveren.
Zoals hier eerder al gemeld: op de bussen van De Lijn zit iedereen heel dicht bij elkaar, ook buiten de spitsuren. Ik heb om die reden vandaag (na raadpleging in ziekenhuis) 2 bussen laten passeren. De volgende keer neem ik de fiets naar het station, hoe moeilijk dat ook is met mijn huidige medische situatie. (De treinen zijn gelukkig procentueel heel wat minder bezet en de verplaatsing daarmee is dus nog doenbaar)
Iedereen op de bus/tram heeft blijkbaar de illusie dat ze er safe voor het virus zitten omdat ze een mondmasker op hebben.
Ook de regering geeft die indruk, want daar doen ze geen beperkingen.
Op zijn minst dient men, met het oog op de beperking van de ziekenhuisopnames, het gebruik van de bussen en trams opnieuw te beperken tot essentiële verplaatsingen (woonwerkverplaatsing, consultaties in ziekenhuizen voor wie geen eigen vervoer heeft,,...) waarvoor men een attest (werkgever, uitnodiging raadpleging ziekenhuis,...) moet kunnen voorleggen zodat er controle mogelijk is dat het een essentiële verplaatsing betreft.
Dat zal allemaal niet veel opleveren.
Zoals hier eerder al gemeld: op de bussen van De Lijn zit iedereen heel dicht bij elkaar, ook buiten de spitsuren. Ik heb om die reden vandaag (na raadpleging in ziekenhuis) 2 bussen laten passeren. De volgende keer neem ik de fiets naar het station, hoe moeilijk dat ook is met mijn huidige medische situatie. (De treinen zijn gelukkig procentueel heel wat minder bezet en de verplaatsing daarmee is dus nog doenbaar)
Iedereen op de bus/tram heeft blijkbaar de illusie dat ze er safe voor het virus zitten omdat ze een mondmasker op hebben.
Ook de regering geeft die indruk, want daar doen ze geen beperkingen.
Op zijn minst dient men, met het oog op de beperking van de ziekenhuisopnames, het gebruik van de bussen en trams opnieuw te beperken tot essentiële verplaatsingen (woonwerkverplaatsing, consultaties in ziekenhuizen voor wie geen eigen vervoer heeft,,...) waarvoor men een attest (werkgever, uitnodiging raadpleging ziekenhuis,...) moet kunnen voorleggen zodat er controle mogelijk is dat het een essentiële verplaatsing betreft.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik wil alleszins niet leven in een verklikker maatschappij... De eerste die mij verklikt voor om het even wat, moet zelf zuiver op de graat zijn
Zo ben ik eens een vent tegen gekomen op de weg die vond dat ik te snel reed bij het inhalen. Ik haalde iets te snel in, hij versnelt met opzet tijdens het inhalen en vond dat ik hem de pas afsneed.
Hij vond het nodig om achter mij aan te rijden en bij een file aan een kruispunt op mijn raam te tikken. Ik was een zot die te snel reed en bla bla bla. Hij ging mij aangeven bij de politie.
Tot ik zei : meneer ik werk bij .... zijn slecht humeur was direct weg, hij liep terug naar zijn auto en nooit meer iets van gehoord.
Ik krijg het dus van mensen die dreigen met verklikkertje te spelen bij de politie en zelf af en toe iets fout doen...
Zo ben ik eens een vent tegen gekomen op de weg die vond dat ik te snel reed bij het inhalen. Ik haalde iets te snel in, hij versnelt met opzet tijdens het inhalen en vond dat ik hem de pas afsneed.
Hij vond het nodig om achter mij aan te rijden en bij een file aan een kruispunt op mijn raam te tikken. Ik was een zot die te snel reed en bla bla bla. Hij ging mij aangeven bij de politie.
Tot ik zei : meneer ik werk bij .... zijn slecht humeur was direct weg, hij liep terug naar zijn auto en nooit meer iets van gehoord.
Ik krijg het dus van mensen die dreigen met verklikkertje te spelen bij de politie en zelf af en toe iets fout doen...
Het gaat hier niet over wat te snel rijden ofzo. Daar moei ik mij ook niet mee. Hier gaat het over de algemene volksgezondheid en het feit dat sommigen die bewust in gevaar brengen. Als burger ben je overigens eigenlijk verplicht om altijd misdrijven te melden aan de politie. Denk dat de meesten nog altijd niet beseffen hoe dicht we bij maximumcapaciteit zitten in de ziekenhuizen aan dit tempo.Sebastiaan1985 schreef: ↑23 oktober 2020, 00:42 Ik wil alleszins niet leven in een verklikker maatschappij... De eerste die mij verklikt voor om het even wat, moet zelf zuiver op de graat zijn
Quality growth investor
Estland, mijn nichtje zit er voor zes maanden op Erasmus. Ik wou dat ik er ook zat. Wat een verschil in mentaliteit. Hier blinken we uit in egoïsme. Bah. Shame on you Belgen.DNE2018 schreef: ↑22 oktober 2020, 22:29 Van gigaboetes tot verplicht poetsen: daarom doen deze 5 landen het wel goed
1. ESTLAND
Update. Nog niet gebeld. Corona app blijft zeggen ´geen blootstelling´. Ja jongens... en dat tegenover zo´n beetje de hoogste belastingen ter wereld.
Belgium is a failed state.
Nog geen symptomen, maar ´k zal maar thuis werken vandaag.
Belgium is a failed state.
Nog geen symptomen, maar ´k zal maar thuis werken vandaag.
Want jij denkt dat het poetsen enig effect heeft? Je had beter de bevolkingsdichtheid in het vet gezet. Dat zal meer effect hebben.DNE2018 schreef: ↑22 oktober 2020, 22:29 Van gigaboetes tot verplicht poetsen: daarom doen deze 5 landen het wel goed
1. ESTLAND
Maar ik wacht even af. M´n collega heeft uiteraard vanalles aangeraakt op het werk, dus jouw theorie indachtig gaan de anderen beginnen vallen gelijk vliegen. Tot dusver staat de teller op nul. (Of ´n half als je mijn eigen privé initiatief tot quarantaine meetelt).
Bijna 17.000 nieuwe besmettingen vandaag. Een op zes test positief.
Op zich vind ik dat eigenlijk nog te weinig.
Begrijp mij niet verkeerd - het zijn hallucinante cijfers.
Maar er is beperkte testcapaciteit. Op dit moment worden 5 testen op de 6 dus verspild.
Jij bent getest omwille van een - met alle respect - banale verkoudheid. Ik word niet getest wegens geen symptomen, net als de vrouw van m´n collega. Maar er is toch een heel reëel risico dat we (en zij nog meer) drager zijn?
Er zijn ongetwijfeld knappe bollen die beslissen wie wel of niet getest mag worden, maar voor mij lijkt het momenteel alsof ze heel inefficiënt werken. Voetballers 2x per week testen, maar als je 2.5u met iemand in een vergaderzaal gezeten hebt moet je maar zelf het initiatief nemen om thuis te blijven. Iemand die corona heeft mag 5 dagen later terug gaan werken zonder eerst opnieuw langs de dokter te gaan. Ik vind dat waanzin. Dan ben ik strenger dan de overheid. Dat er mij nog eens iemand een ontkenner noemt. Enfin. Je hebt m´n chat gezien.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Je citeert natuurlijk niets dat niet in je kraam past ( geen probleem, zo zijn we allemaal), maar uit je link met landen die goed bezig zijn:DNE2018 schreef: ↑22 oktober 2020, 22:29Van gigaboetes tot verplicht poetsen: daarom doen deze 5 landen het wel goed
Estland: Mondmaskers niet verplicht, geen alcohol verkocht na middernacht
Noorwegen: Herbergen en restaurants open, afstand houden slechts één meter, mondmaskers niet verplicht
Finland: mondmaskers niet verplicht, restaurants open tot één uur 's nachts
Zweden: mondmaskers niet verplicht, horeca gewoon open
Griekenland: horeca dicht om middernacht
Zo zie je maar dat met enige rationaliteit er goede resultaten geboekt kunnen worden zonder de burger met onzinnige regeltjes te pesten.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Met de strijd tegen de corona, gaan wij misschien een strijd tegen de natuur of het natuurlijk evenwicht aan.
( overbevolking, weet je wel. Natuur is nog niet zo dom )
( overbevolking, weet je wel. Natuur is nog niet zo dom )
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Dus : als we veel minder maatregelen nemen gaat het beteren ?CarpeNoctem schreef: ↑23 oktober 2020, 08:48 Estland: Mondmaskers niet verplicht, geen alcohol verkocht na middernacht
Noorwegen: Herbergen en restaurants open, afstand houden slechts één meter, mondmaskers niet verplicht
Finland: mondmaskers niet verplicht, restaurants open tot één uur 's nachts
Zweden: mondmaskers niet verplicht, horeca gewoon open
Griekenland: horeca dicht om middernacht
Je vergelijkt bewust minder dicht bevolkte landen met onze grootstad België. Er is hier dan nog niet eens 1 krachtdadig bestuur in die stad maar versnipperde macht die er geen is.
Te veel meningen die van tel zijn en de luide roep van de demagogie en onze domoren die hun nonsens luid verkondigen.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Niet ik doe dat, HLN deed dat.
We moeten stoppen met contraproductieve maatregelen nemen, anders ga je de bevolking nooit meekrijgen.
Geloof je nu echt dat we het aantal ziekenhuisopnames significant gaan verlagen door de restaurants te sluiten? Da's gewoon symboolpolitiek.