auto strategie
Re: auto strategie
Kijken jullie echt zo hard naar de eventuele verkoopwaarde? Het lijkt alsof jullie bij de aankoop van een auto al meteen aan verkopen denken. Koop gewoon een auto die je bevalt en de rest zie je later wel.
Ik heb dat ook eens gezien op een computerforum: iemand ging een nieuwe computer kopen en stelde al meer vragen over aan hoeveel hij hem later zou kunnen verkopen dan over de aankoop.
Ik heb dat ook eens gezien op een computerforum: iemand ging een nieuwe computer kopen en stelde al meer vragen over aan hoeveel hij hem later zou kunnen verkopen dan over de aankoop.
Re: auto strategie
De vraag van TS gaat wel over verkopen he. Als dat zijn insteek is..
Ik koop gewoon de auto die lekker rijdt nadat ik de laatste Toyota vond rijden als een zwabber.
Voor ik een auto ga testen en daarna probeer ik me een beeld te maken van hoe goed of slecht de motor is en de auto zelf.
Verkopen : liever met een auto rijden die ik graag heb dan een betere inruilwaarde.
Dan ga ik er ook langer mee rijden, wat de afschrijving ook weer ten goede komt.
Ik koop gewoon de auto die lekker rijdt nadat ik de laatste Toyota vond rijden als een zwabber.
Voor ik een auto ga testen en daarna probeer ik me een beeld te maken van hoe goed of slecht de motor is en de auto zelf.
Verkopen : liever met een auto rijden die ik graag heb dan een betere inruilwaarde.
Dan ga ik er ook langer mee rijden, wat de afschrijving ook weer ten goede komt.
Re: auto strategie
Diesels geraak je aan de straatstenen niet meer kwijt met de emissie zone overal.. Tenzij je een nieuwe koopt, maar dan moet je inboeten in de korting die je normaal zou bekomen.haelewyn schreef: ↑25 oktober 2020, 07:34 Tegenwoordig kom ik met een nieuwe auto die ik regelmatig zou vervangen aan een afschrijving van 2500 euro per jaar of meer. Ik koop altijd wel modellen met veel luxe en snufjes eraan en die snufjes maken hem makkelijker verkoopbaar maar krijg je bij verkoop niet altijd terugbetaald.
Een kompleet kale wagen in een ongewilde kleur ook niet.
De auto waar ik in mijn leven het minst verlies op heb gemaakt was een occasie van een jaar of 8 oud, diesel, Toyota, 100.000 km (nog maar net ingereden).
Geen kosten aan gehad.
Verkocht met een afschrijving van 500 euro per jaar want zelfs als ze meer dan 10 jaar oud zijn vang je er nog tot 5000 euro voor.
Occasie kopen resulteert zonder twijfel in een lagere afschrijving.
Je moet al twintig jaar met een nieuwe rijden om een cijfer te halen dat met een tweedehands na enkele jaren al kan.
Rijden zolang als het maar kan eveneens.
Een auto met een lange garantie kopen misschien ook en die verkopen als de garantie nog een tijdje loopt.
Het is geen geheim dat sommige merken duur zijn in aankoop en duur in occasie.
Ik betwijfel echter dat je daar betere cijfers mee haalt.
Gewoon kopen wat goed lijkt. In de eerste plaats voor mij : betrouwbaarheid. Niet het model of de kleur.
Wel het formaat en de prijs natuurlijk. Die staan ook op 1![]()
Autos gaan ook wel langer mee, een nieuwe van 22.000 euro rij je zeker 15 jaar mee, kom je op 122 euro/maand, Na 15 jaar ruil je hem weer in voor een nieuwe.
Re: auto strategie
Welke wagen heb dan voor 22000€? De wagens waar voor kijken kosten zoveel voor een jonge 2de hands, Skoda, Mazda, Volkswagen, Honda.ludo schreef: ↑25 oktober 2020, 10:10Diesels geraak je aan de straatstenen niet meer kwijt met de emissie zone overal.. Tenzij je een nieuwe koopt, maar dan moet je inboeten in de korting die je normaal zou bekomen.haelewyn schreef: ↑25 oktober 2020, 07:34 Tegenwoordig kom ik met een nieuwe auto die ik regelmatig zou vervangen aan een afschrijving van 2500 euro per jaar of meer. Ik koop altijd wel modellen met veel luxe en snufjes eraan en die snufjes maken hem makkelijker verkoopbaar maar krijg je bij verkoop niet altijd terugbetaald.
Een kompleet kale wagen in een ongewilde kleur ook niet.
De auto waar ik in mijn leven het minst verlies op heb gemaakt was een occasie van een jaar of 8 oud, diesel, Toyota, 100.000 km (nog maar net ingereden).
Geen kosten aan gehad.
Verkocht met een afschrijving van 500 euro per jaar want zelfs als ze meer dan 10 jaar oud zijn vang je er nog tot 5000 euro voor.
Occasie kopen resulteert zonder twijfel in een lagere afschrijving.
Je moet al twintig jaar met een nieuwe rijden om een cijfer te halen dat met een tweedehands na enkele jaren al kan.
Rijden zolang als het maar kan eveneens.
Een auto met een lange garantie kopen misschien ook en die verkopen als de garantie nog een tijdje loopt.
Het is geen geheim dat sommige merken duur zijn in aankoop en duur in occasie.
Ik betwijfel echter dat je daar betere cijfers mee haalt.
Gewoon kopen wat goed lijkt. In de eerste plaats voor mij : betrouwbaarheid. Niet het model of de kleur.
Wel het formaat en de prijs natuurlijk. Die staan ook op 1![]()
Autos gaan ook wel langer mee, een nieuwe van 22.000 euro rij je zeker 15 jaar mee, kom je op 122 euro/maand, Na 15 jaar ruil je hem weer in voor een nieuwe.
Re: auto strategie
@haelewyn
Heb 3 jaar geleden mijn ford mondeo 1,8 clipper diesel 8 jaar oud ingeruild voor een nieuwe Ford mondeo clipper 1,5 benzine Eco boost.
Cataloguswaarde in 2017 was 32.000 euro - 18% korting 5.740 - 4500 overname = 21.740 euro. rijklaar gemaakt en 5 jaar garantie.
Heb 3 jaar geleden mijn ford mondeo 1,8 clipper diesel 8 jaar oud ingeruild voor een nieuwe Ford mondeo clipper 1,5 benzine Eco boost.
Cataloguswaarde in 2017 was 32.000 euro - 18% korting 5.740 - 4500 overname = 21.740 euro. rijklaar gemaakt en 5 jaar garantie.
Re: auto strategie
De mijne (diesel) was een 1.4D. Die viel nog mee qua taksen en ik heb die auto net op het goede moment verkocht aan een dealer die er een zeer goede prijs voor gaf.
Nu zou ik geen diesel meer kopen tenzij ik 20 a 30.000 km per jaar zou doen. En dan nog zou ik gas eerst overwegen, zowel CNG als LPG.
Je overname moet je wel eigenlijk in de prijs van de oude auto rekenen en de afschrijving daarvan.
Als je de overname van de nieuwe auto aftrekt bedrieg je jezelf eigenlijk een beetje, vind ik.
Maar je kan het ook anders zien natuurlijk.
Ik bereken dat je afschrijving per jaar rond de 2200 euro kwam voor je Mondeo wat toch mooi is. Niet laag maar het is ook geen 2pk.
Als je 20 jaar zou rijden met die auto komt hij vast goedkoper uit maar heb je ook het risico dat je resultaat verminderd wordt door een stijgende onbetrouwbaarheid en herstelkosten.
Nu zou ik geen diesel meer kopen tenzij ik 20 a 30.000 km per jaar zou doen. En dan nog zou ik gas eerst overwegen, zowel CNG als LPG.
Je overname moet je wel eigenlijk in de prijs van de oude auto rekenen en de afschrijving daarvan.
Als je de overname van de nieuwe auto aftrekt bedrieg je jezelf eigenlijk een beetje, vind ik.
Maar je kan het ook anders zien natuurlijk.
Ik bereken dat je afschrijving per jaar rond de 2200 euro kwam voor je Mondeo wat toch mooi is. Niet laag maar het is ook geen 2pk.
Als je 20 jaar zou rijden met die auto komt hij vast goedkoper uit maar heb je ook het risico dat je resultaat verminderd wordt door een stijgende onbetrouwbaarheid en herstelkosten.
Re: auto strategie
Bij mijn volgende nieuwe aankoop heb ik weer de inruilwaarde van mijn huidige wagen, die moet ik dus nooit verrekenen.haelewyn schreef: ↑25 oktober 2020, 10:53 De mijne (diesel) was een 1.4D. Die viel nog mee qua taksen en ik heb die auto net op het goede moment verkocht aan een dealer die er een zeer goede prijs voor gaf.
Nu zou ik geen diesel meer kopen tenzij ik 20 a 30.000 km per jaar zou doen. En dan nog zou ik gas eerst overwegen, zowel CNG als LPG.
Je overname moet je wel eigenlijk in de prijs van de oude auto rekenen en de afschrijving daarvan.
Als je de overname van de nieuwe auto aftrekt bedrieg je jezelf eigenlijk een beetje, vind ik.
Maar je kan het ook anders zien natuurlijk.
Ik bereken dat je afschrijving per jaar rond de 2200 euro kwam voor je Mondeo wat toch mooi is. Niet laag maar het is ook geen 2pk.
Als je 20 jaar zou rijden met die auto komt hij vast goedkoper uit maar heb je ook het risico dat je resultaat verminderd wordt door een stijgende onbetrouwbaarheid en herstelkosten.
Als ik besluit geen ander voertuig meer te kopen, omdat ik niet meer wil rijden, krijg ik van die wagen die ik dan nog heb nog geld als ik die verkoop..
Herstelkosten heb je bij elke wagen, bij het éne merk mischien iets maar dan de andere,maar duitse wagens staan als goed betrouwbaar..
Als ik met die wagen 15 jaar rij (maar zo lang rij ik nooit met dezelfde wagen ) heb ik afschrijving van 21.740 : 15 = 1.450 euro/jaar;;;; min de verkoopwaarde 1/15de,,, als ik besluit niet of nooit meer met de wagen te rijden..
Re: auto strategie
Als je een auto hebt met 5 jaar garantie die er om gekend staat bijna nooit stuk te gaan is de te verwachten herstelkost een ander verhaal (bv na 8 jaar rijden) dan bij een auto met twee jaar garantie die er om gekend staat niet bij de beste van de klas te horen.
Bij die Toyota bv viel het me op dat het onderhoud echt duur was en dat het me nu bij een Europees merk maar de helft kost.
Hoe je het wil rekenen met die overname moet ik aan jou overlaten. Je kan het zo zien.. Ieder diertje zijn pleziertje.
Bij die Toyota bv viel het me op dat het onderhoud echt duur was en dat het me nu bij een Europees merk maar de helft kost.
Hoe je het wil rekenen met die overname moet ik aan jou overlaten. Je kan het zo zien.. Ieder diertje zijn pleziertje.
Re: auto strategie
haelewyn schreef: ↑25 oktober 2020, 11:58 Als je een auto hebt met 5 jaar garantie die er om gekend staat bijna nooit stuk te gaan is de te verwachten herstelkost een ander verhaal (bv na 8 jaar rijden) dan bij een auto met twee jaar garantie die er om gekend staat niet bij de beste van de klas te horen.
Bij die Toyota bv viel het me op dat het onderhoud echt duur was en dat het me nu bij een Europees merk maar de helft kost.
Hoe je het wil rekenen met die overname moet ik aan jou overlaten. Je kan het zo zien.. Ieder diertje zijn pleziertje.
Lijkt me toch logisch dat je de verkoopwaarde van je laatste auto in mindering brengt om die afschrijving of de kost te bepalen,, ongeacht de ouderdom van de wagen .
Re: auto strategie
Bij mij een gelijkaardige situatie. Ik heb mijn auto van begin mei 2008, dus bijna 12,5 jaar. Ik doe ook heel weinig kilometers, waardoor ik bijna (nog +/- 40km te gaan) aan 50.000 km zit.
Ik gebruik hem voornamelijk voor boodschappen, af en toe om naar familie te gaan (al doe ik ook veel van die verplaatsingen met de fiets), om ergens in B of NL te gaan wandelen of een fietstocht te maken.
Af en toe wordt hij ook gebruikt voor een zomervakantie (meestal Zwitserland).
Mijn doel is alvast om er zo lang mogelijk mee te blijven rijden. Tot hiertoe heb ik amper kosten gehad.
Mijn eerste auto heb ik van iemand gekocht toen hij 11 jaar was, en heb ik noodgedwongen moeten wegdoen toen hij 24 was. Ineens heel veel kosten, waaronder de starter.
Re: auto strategie
Afschrijving is vooral iets om mee rekening te houden in bedrijven, voor de belastingsaftrek, voor een particulier speelt dat niet. Als de onderhouds kosten sterk verhogen wegens slijtage, wordt het tijd om naar iets anders uit te kijken.
Tweedehands kopen is niet mijn ding, omdat je niet weet welke kostelijke verborgen gebreken er eventueel aanwezig zijn, lang blijven rijden met je eigen wagen op voorwaarde dat de onderhoudskosten niet de pan uitswingen lijkt me een betere strategie.
Op het werk heb ik altijd met leasewagens genre Mercedes, Audi, BMW gereden, omdat dat de enigen waren die op het keuzelijstje stonden.
Nu ik op pensioen ben, heb ik een Dacia logan MCV full option gekocht.
Ik mis de "ervaring" van de dure merken helemaal niet, ik zit er comfortabel in het het brengt me waar ik naartoe wil, en het heeft een grote koffer, waardoor ik kan meenemen waar ik zin in heb.
Een wagen is voor mij een tool om van A naar B te kunnen gaan, geen statusobject, dat bespaart je enorm veel geld uit, ik heb geen zin om meer dan het dubbele te betalen voor een paar extra snufjes die je maar zelden gebruikt
Ik doe privé niet veel kilometers, dus hij zal vele jaren meegaan.
Als de elektrische wagens niet zo duur zouden zijn, zou ik een elektrische kopen, op voorwaarde dat ik hem ook als thuisbatterij kan gebruiken, zodat ik meer stroom van mijn zonnepanelen zelf zou kunnen verbruiken, ipv van het net af te nemen.
Tweedehands kopen is niet mijn ding, omdat je niet weet welke kostelijke verborgen gebreken er eventueel aanwezig zijn, lang blijven rijden met je eigen wagen op voorwaarde dat de onderhoudskosten niet de pan uitswingen lijkt me een betere strategie.
Op het werk heb ik altijd met leasewagens genre Mercedes, Audi, BMW gereden, omdat dat de enigen waren die op het keuzelijstje stonden.
Nu ik op pensioen ben, heb ik een Dacia logan MCV full option gekocht.
Ik mis de "ervaring" van de dure merken helemaal niet, ik zit er comfortabel in het het brengt me waar ik naartoe wil, en het heeft een grote koffer, waardoor ik kan meenemen waar ik zin in heb.
Een wagen is voor mij een tool om van A naar B te kunnen gaan, geen statusobject, dat bespaart je enorm veel geld uit, ik heb geen zin om meer dan het dubbele te betalen voor een paar extra snufjes die je maar zelden gebruikt
Ik doe privé niet veel kilometers, dus hij zal vele jaren meegaan.
Als de elektrische wagens niet zo duur zouden zijn, zou ik een elektrische kopen, op voorwaarde dat ik hem ook als thuisbatterij kan gebruiken, zodat ik meer stroom van mijn zonnepanelen zelf zou kunnen verbruiken, ipv van het net af te nemen.
Re: auto strategie
Kan je hier iets meer over vertellen?fropskottel schreef: ↑24 oktober 2020, 21:06
Onderhoud en herstellingen gebeuren zo veel mogelijk in een ander - veel goedkoper- EU-land.
Re: auto strategie
Persoonlijk zou ik nog enkele jaren wachten alvorens een nieuwe wagen aan te schaffen, een 2de hands zou ik nog overwegen.
Stel dat je nu een diesel/benzine koopt... Wat is de verkoopwaarde nog binnen 5a10jaar? Wie wil er dan nog een auto op ''dinosaur-juice"? Enfin, er zullen nog wel kopers zijn, maar er zal een overaanbod zijn vermoed ik.
Een nieuwe EV daarentegen is momenteel nog (te)? prijzig (al is de total cost of ownership in sommige gevallen wel gunstiger), maar ik verwacht dat deze komende jaren fors in prijs dalen.
LFP-batterijen hebben een forse sprong gemaakt met cell-to-pack-technologe & dus energy density is daar fors gestegen waardoor deze ook een optie worden voor kleinere wagens voor korte tot middelmatige afstanden.
NMC(A) zal moeten volgen om competitief te blijven & zal volgens mij de keuze blijven voor high performance/langere afstanden vanwege de hogere energy density (en volume density)
Iemand kandidaat indien onderstaand naar europa zou komen? Ik verwacht dan wel ietwat gepimpte specs + prijs.
https://www.thedrive.com/news/36218/thi ... y-in-china
Ahja, dan is er nog de Dacia spring electric die volgend jaar uitkomt... Geruchten dat deze in de markt zal komen voor zo'n 15 à 16000 euro.
https://www.autoscout24.be/nl/informere ... -de-markt/
Ik kies toch voor nét iets meer auto gezien ik tegenwoordig 20.000km/jaar doe.
Ik kijk eerder uit naar de ID.3/ID.4/Enyac/...
Eerst zien of er geen kinderziektes zijn & of er al een facelift (van de drivetrain/batterij) aankomt in de afzienbare tijd & of er eventueel koopjes komen op de 2de hands markt. Ook verwacht ik een toestroom van Chinese fabrikanten met bovengemiddelde kwaliteit in de komende jaren(Xpeng, Nio, MG, BYD,...)
Mijn Golf 6 Bluemotion is nu 10jaar oud, met alle opties die je op dat model toen kon nemen <19.000euro nieuw betaald (incl. de 15% roverheidskorting) & vrij weinig kosten geweest tot nu toe, 130k op de teller. Als ik op 2de hands kijk, vragen ze er nog 5à6.000 euro voor. Dus voorlopig een goede koop geweest.
Indertijd verklaarden sommigen me zot; volkswagen is veel te duur etc. Maar het rijcomfort (sportief, comfortabel, verbruik, stilte, ...) en de kwaliteit vond je echt niet in die prijsklasse! Enkel de vloermatten aan de bestuurderszijde hebben veel afgezien![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Stel dat je nu een diesel/benzine koopt... Wat is de verkoopwaarde nog binnen 5a10jaar? Wie wil er dan nog een auto op ''dinosaur-juice"? Enfin, er zullen nog wel kopers zijn, maar er zal een overaanbod zijn vermoed ik.
Een nieuwe EV daarentegen is momenteel nog (te)? prijzig (al is de total cost of ownership in sommige gevallen wel gunstiger), maar ik verwacht dat deze komende jaren fors in prijs dalen.
LFP-batterijen hebben een forse sprong gemaakt met cell-to-pack-technologe & dus energy density is daar fors gestegen waardoor deze ook een optie worden voor kleinere wagens voor korte tot middelmatige afstanden.
NMC(A) zal moeten volgen om competitief te blijven & zal volgens mij de keuze blijven voor high performance/langere afstanden vanwege de hogere energy density (en volume density)
Iemand kandidaat indien onderstaand naar europa zou komen? Ik verwacht dan wel ietwat gepimpte specs + prijs.
https://www.thedrive.com/news/36218/thi ... y-in-china
Ahja, dan is er nog de Dacia spring electric die volgend jaar uitkomt... Geruchten dat deze in de markt zal komen voor zo'n 15 à 16000 euro.
https://www.autoscout24.be/nl/informere ... -de-markt/
Ik kies toch voor nét iets meer auto gezien ik tegenwoordig 20.000km/jaar doe.
Ik kijk eerder uit naar de ID.3/ID.4/Enyac/...
Eerst zien of er geen kinderziektes zijn & of er al een facelift (van de drivetrain/batterij) aankomt in de afzienbare tijd & of er eventueel koopjes komen op de 2de hands markt. Ook verwacht ik een toestroom van Chinese fabrikanten met bovengemiddelde kwaliteit in de komende jaren(Xpeng, Nio, MG, BYD,...)
Mijn Golf 6 Bluemotion is nu 10jaar oud, met alle opties die je op dat model toen kon nemen <19.000euro nieuw betaald (incl. de 15% roverheidskorting) & vrij weinig kosten geweest tot nu toe, 130k op de teller. Als ik op 2de hands kijk, vragen ze er nog 5à6.000 euro voor. Dus voorlopig een goede koop geweest.
Indertijd verklaarden sommigen me zot; volkswagen is veel te duur etc. Maar het rijcomfort (sportief, comfortabel, verbruik, stilte, ...) en de kwaliteit vond je echt niet in die prijsklasse! Enkel de vloermatten aan de bestuurderszijde hebben veel afgezien
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
-
- Hero Member
- Berichten: 617
- Lid geworden op: 19 mar 2011
- Contacteer:
Re: auto strategie
Niet zo moeilijk. Gewoon niet voor iedereen mogelijk...Barryke schreef: ↑25 oktober 2020, 18:21Kan je hier iets meer over vertellen?fropskottel schreef: ↑24 oktober 2020, 21:06 Onderhoud en herstellingen gebeuren zo veel mogelijk in een ander - veel goedkoper- EU-land.
We spenderen nogal wat tijd in de Baltische staten. Minstens één keer per jaar met de auto (en de boot) naar daar; soms ook vaker . Onze garagist daar weet wat hij doet en kost minder dan een vijfde van een garagist hier.