cooperatieve aandelen
TIP
Re: cooperatieve aandelen
De meesten met negatief over de beurs ga maar na , na advies van de p............
Probleem heden nog steeds heel veel ouderen die pl....... blindelings volgen met advies.
Hoor zo regelmatig verhalen , in covid tijden al heel wat minder verhalen , maar die p....... draaien overuren.
Vorige week plots een belletje, heel snel wandelen gestuurd. ( blijkbaar weer een pl..... daar)
Estate Guru believer.
Normaal zouden ze zelfs geen dividend moeten geven dit jaar, ECB heeft uitdrukkelijk gevraagd aan banken geen dividenden uit te keren.
Waarschijnlijk geven ze er toch één om te voorkomen dat een aantal mensen hun aandelen zouden verkopen.
Ik zit ook serieus te twijfelen of ik nog een beetje zou bijkopen of niet...
Het is uiteindelijk geld dat nu op zicht- en spaarrekeningen staat.
Het is uiteindelijk geld dat nu op zicht- en spaarrekeningen staat.
Wanneer er telefoontjes komen voor iets wat me geld kan/gaat kosten, maar waar ik absoluut niet in geïnteresseerd ben:
"Ik zal volgende week eens horen bij mijn schuldbemiddelaar bij het OCMW of er nog iets over is".
Meestal wordt er onmiddellijk ingehaakt, zonder me nog een prettige dag te wensen
In het geval van Argen-Co: Argen-Co is geen bank en mag dus wel dividenden uitkeren.
Grootste deel van het kapitaal van Argen-Co is geïnvesteerd in Argenta-bank.
Detail uit de e-mail van Argen-Co:
U heeft ongetwijfeld ook vernomen dat de Europese Centrale Bank een richtlijn uitvaardigde dat banken geen dividend mogen uitbetalen aan hun aandeelhouders. Deze maatregel blijft nog zeker tot januari 2021 van kracht. Gezien deze omstandigheden stelt de raad van bestuur een dividend van 1,50% voor
@platin, je hebt mijn uitleg niet goed gelezen (of verkeerd begrepen?).platin schreef: ↑25 oktober 2020, 09:51Nefertari schreef: ↑24 oktober 2020, 19:52 Voor mij blijven coöperatieve aandelen een goede manier om voor wat meer spreiding van mijn spaargeld te zorgen. En zélfs nu ze zo weinig opbrengen, is het nog altijd méér dan de hoogste rentes op spaarrekeningen (en termijnrekeningen).
Beleggen in fondsen en/of aandelen is niet aan mij besteed: ik heb er ooit gedurende enkele jaren mee geëxperimenteerd en ben er terug van afgestapt. Sindsdien kan ik weer geruster slapen.
Die van Arco dachten ook aan spreiden en geen slaap zorgen.
Typisch he , in eens een grote som en plastronnekes advies , daarna is de goesting over.
En ja het gaat op een neer , maar daar slaap voor laten.
Men kan al snel panikeren.
Het “het weer geruster slapen” was niet bedoeld in verband met de Argen-Co aandelen, maar komt omdat ik afgestapt ben van het beleggen in (beursgebonden) fondsen en/of aandelen.
En mijn Argen-Co aandelen werden mij niet geadviseerd door Argenta-medewerkers; maar daar ben ik 10 jaar geleden zélf bewust naar op zoek gegaan, na er eerst uitvoerig info te hebben over opgezocht bij diverse bronnen.
Mij er ten volle van bewust zijnde wat de voor- en nadelen zijn van coöperatieve aandelen, heb ik 10 jaar geleden gekozen om er te kopen van 2 verschillende bedrijven: in totaal voor een klein percentage van mijn totale spaargeld.
Daar een nieuwe termijnrekening openen momenteel geen optie meer is, stel ik mij alleen nog de vraag of ik het bedrag van een op vervaldag gekomen termijnrekening zou investeren in bijkomende Argen-Co aandelen of op een spaarrekening zetten. (Ik heb nog enkele oude termijnrekeningen in omloop met rentes die je nu niet meer vindt.)
Als ik de huidige opbrengst van spaar- en termijnrekeningen vergelijk met die van de Argen-Co aandelen, zou ik eigenlijk niet hoeven te twijfelen. Morgen moet ik de knoop doorhakken, want dan begint de beperkte uitgifte van de nieuwe aandelen.
Daar een nieuwe termijnrekening openen momenteel geen optie meer is, stel ik mij alleen nog de vraag of ik het bedrag van een op vervaldag gekomen termijnrekening zou investeren in bijkomende Argen-Co aandelen of op een spaarrekening zetten. (Ik heb nog enkele oude termijnrekeningen in omloop met rentes die je nu niet meer vindt.)
Als ik de huidige opbrengst van spaar- en termijnrekeningen vergelijk met die van de Argen-Co aandelen, zou ik eigenlijk niet hoeven te twijfelen. Morgen moet ik de knoop doorhakken, want dan begint de beperkte uitgifte van de nieuwe aandelen.
Dit is geen vergelijking die je mag maken.
Een termijnrekening is gegarandeerd, aandelen totaal niet. Herinner je Arco?
Als je dan toch in aandelen wil gaan, doe je er goed aan om te spreiden; breed te spreiden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Toch een verschil tussen Argen-co aandelen en andere (niet-coöperatieve) aandelen: ze schommelen niet in waarde (geen koersdalingen of -stijgingen). Natuurlijk kan er wel hetzelfde mee gebeuren als wat de coöperatieve Arco-aandelen overkwam.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ben je zeker dat je er kunt bijkopen? Ik vind nergens terug dat het maximum verhoogd wordt (was tot nu toe €5000). Of heb ik iets over het hoofd gezien?
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Blijkbaar is dat verhoogd tot €10000:
https://www.argenco.be/faqsHet maximum bij intekening op type B-aandelen is 10.000 euro per natuurlijke persoon. De beperking heeft dus geen betrekking op het adres. Man en vrouw kunnen elk afzonderlijk voor 10.000 euro intekenen. Voor elk kind mag er eveneens ingetekend worden tot 10.000 euro.
De uitgifte is een beetje gek (maar ook interessant). Eind Juni 2019 (jaarverslag 2020 kon ik nog niet vinden) stond er bijna 40M EUR aan cash & andere beleggingen bij Argenco (bovenop de deelname in Argenta). Ondertussen is er natuurlijk een dividend uitgekeerd, maar toch zou er - zelfs na het betalen van de 1,5% dit jaar, en in de veronderstelling dat Argenta sinds 30 juni 2019 niets meer uitkeerde zou er toch nog steeds 20-25M EUR op de balans moeten staan.
Afin, ik ga wellicht meedoen, ter diversificatie van mijn huidige portefeuille. Eind juni 2019 had het bedrijf 224M EUR aan eigen vermogen (opgehaald met coöperatieve aandelen dus), en bijna 25M EUR opgepot van dividenden verkregen uit Argenta maar niet uitgekeerd aan de Argenco-aandeelhouders.
Nota Bene, in Financieel jaar 2018 en 2019 werd er respectievelijk 10,4M en 10,7M EUR ontvangen van Argenta, terwijl in die jaren maar respectievelijk 6,7M en 6,9M EUR werd uitgekeerd. In de boekjaren 2018 en 2019 werd dus 7,5M EUR opgepot aan dividenden...
Ergens vind ik het wel frappant dat in minder dan 10 jaar, de coöperatie zo'n 10% van het eigen vermogen heeft opgepot aan dividenden. Dit betekent dat het dus elk jaar zo'n 1% 'achterhoudt'. Zo kunnen ze dit jaar 1,5% betalen (3,5M EUR) zonder dat Argenta moet uitkeren aan de coöperatieve.
Fijn. Maar ergens is het wat unfair dat de coöperatieve toch een redelijke slok op de borrel achterhoudt. Goed, reserves moeten nu eenmaal opgebouwd worden, maar toch. Hopelijk betekent dit dat van zodra de wettelijke reserves zijn opgebouwd, ArgenCo de dividenden kan verhogen (want dan is er geen noodzaak meer om extra reserves op te bouwen).
Gebaseerd op boekjaar 2019 werd er dus 10.7M EUR verkregen op een eigen vermogen van 225M wat betekent dat - ervan uitgaand dat de inkomsten op de andere beleggingen van iets meer dan een half miljoen euro de vaste kosten van Argenco dekken - er een theoretische Argenco-dividend capaciteit is van 4,75%.
En dus koop ik Argenco bij. De reserves zijn een appeltje voor de dorst (pun intended), en eenmaal er een stevigere reserve-basis wordt aangelegd (over 2-3 jaar?) is er geen excuus meer voor ArgenCo om niet minstens 4% uit te keren.
Edit: En ah ja, Argenta maakte de vorige 2 jaar telkens 174M EUR nettowinst, waarvan telkens slechts iets meer dan 40% uitbetaald werd, en zo'n 100M EUR per jaar opgepot werd.
De boekwaarde van Argenta is 2,86 miljard euro, de tangible boekwaarde is 2,7 miljard euro. Dit betekent dat de boekwaarde van de 13,29% die Argenco aanhoudt 359 miljoen euro waard is, en de balans van Argenco dus een 'hidden asset' van 144M EUR bevat (de boekwaarde van de deelneming in Argenta is maar 215M EUR).
De combinatie van opgepotte reserves, hidden assets op de balans en een solide bankgroep als Argenta als enige deelneming terwijl die investering unleveraged is (de Argenco balans bevat geen schulden) maken Argenco voor mij een gematigde 'buy'.
Minpuntje: de balans van Argenta heeft minder dan 3 miljard euro aan eigen vermogen op een balanstotaal van bijna 50 miljard euro. De balans is ook deposit-heavy en vatbaar voor een bank-run. Als 15% van de deposits verdwijnt bij Argenta hebben ze een liquiditeits-gat van 5 miljard euro. Maar het moet zijn dat ze zich geen zorgen maken, of ze zouden hun rentevoeten wat hoger zetten
Afin, ik ga wellicht meedoen, ter diversificatie van mijn huidige portefeuille. Eind juni 2019 had het bedrijf 224M EUR aan eigen vermogen (opgehaald met coöperatieve aandelen dus), en bijna 25M EUR opgepot van dividenden verkregen uit Argenta maar niet uitgekeerd aan de Argenco-aandeelhouders.
Nota Bene, in Financieel jaar 2018 en 2019 werd er respectievelijk 10,4M en 10,7M EUR ontvangen van Argenta, terwijl in die jaren maar respectievelijk 6,7M en 6,9M EUR werd uitgekeerd. In de boekjaren 2018 en 2019 werd dus 7,5M EUR opgepot aan dividenden...
Ergens vind ik het wel frappant dat in minder dan 10 jaar, de coöperatie zo'n 10% van het eigen vermogen heeft opgepot aan dividenden. Dit betekent dat het dus elk jaar zo'n 1% 'achterhoudt'. Zo kunnen ze dit jaar 1,5% betalen (3,5M EUR) zonder dat Argenta moet uitkeren aan de coöperatieve.
Fijn. Maar ergens is het wat unfair dat de coöperatieve toch een redelijke slok op de borrel achterhoudt. Goed, reserves moeten nu eenmaal opgebouwd worden, maar toch. Hopelijk betekent dit dat van zodra de wettelijke reserves zijn opgebouwd, ArgenCo de dividenden kan verhogen (want dan is er geen noodzaak meer om extra reserves op te bouwen).
Gebaseerd op boekjaar 2019 werd er dus 10.7M EUR verkregen op een eigen vermogen van 225M wat betekent dat - ervan uitgaand dat de inkomsten op de andere beleggingen van iets meer dan een half miljoen euro de vaste kosten van Argenco dekken - er een theoretische Argenco-dividend capaciteit is van 4,75%.
En dus koop ik Argenco bij. De reserves zijn een appeltje voor de dorst (pun intended), en eenmaal er een stevigere reserve-basis wordt aangelegd (over 2-3 jaar?) is er geen excuus meer voor ArgenCo om niet minstens 4% uit te keren.
Edit: En ah ja, Argenta maakte de vorige 2 jaar telkens 174M EUR nettowinst, waarvan telkens slechts iets meer dan 40% uitbetaald werd, en zo'n 100M EUR per jaar opgepot werd.
De boekwaarde van Argenta is 2,86 miljard euro, de tangible boekwaarde is 2,7 miljard euro. Dit betekent dat de boekwaarde van de 13,29% die Argenco aanhoudt 359 miljoen euro waard is, en de balans van Argenco dus een 'hidden asset' van 144M EUR bevat (de boekwaarde van de deelneming in Argenta is maar 215M EUR).
De combinatie van opgepotte reserves, hidden assets op de balans en een solide bankgroep als Argenta als enige deelneming terwijl die investering unleveraged is (de Argenco balans bevat geen schulden) maken Argenco voor mij een gematigde 'buy'.
Minpuntje: de balans van Argenta heeft minder dan 3 miljard euro aan eigen vermogen op een balanstotaal van bijna 50 miljard euro. De balans is ook deposit-heavy en vatbaar voor een bank-run. Als 15% van de deposits verdwijnt bij Argenta hebben ze een liquiditeits-gat van 5 miljard euro. Maar het moet zijn dat ze zich geen zorgen maken, of ze zouden hun rentevoeten wat hoger zetten
Voordelen van ARGEN-CO zijn precies aan de magere kant als ik kijk naar hun website, er staat precies niet veel interessants tussen. Of mis ik info als niet vennoot ?