De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Het nieuws van de dag in Europa is de omzetwaarschuwing van SAP (2,9% van mijn port momenteel). Voor 2020, 2021 en 2022 zal er weinig of geen omzetgroei zijn met druk op de marges, aangezien het bedrijf volop wil inzetten op de cloud. Vanaf 2023 zouden de resultaten dan moeten verbeteren. Het management mikt op een omzet van €36 miljard tegen 2025. Momenteel is 74% van de omzet 'predictable'. Tegen 2025 moet dat 85% zijn. Voor 2020 verwacht het management een vrije kasstroom van €4,5 miljard. Ik denk dat dit tegen 2025 fors hoger zal liggen (> €7 miljard).
Koers zakt voorlopig 18% en een aantal analisten hebben hun adviezen en koersdoelen al verlaagd.
Marktkap. €123 miljard momenteel
Misschien koop ik vandaag of morgen bij want dat andere aandeel dat ik in het vizier heb, Houlihan Lokey, wil maar niet zakken.
Koers zakt voorlopig 18% en een aantal analisten hebben hun adviezen en koersdoelen al verlaagd.
Misschien koop ik vandaag of morgen bij want dat andere aandeel dat ik in het vizier heb, Houlihan Lokey, wil maar niet zakken.
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
De eerste belangrijke goede software speler die zijn resultaten gaf was Fastly op 14 oktober.gpv1 schreef: ↑26 oktober 2020, 10:12 Het nieuws van de dag in Europa is de omzetwaarschuwing van SAP (2,9% van mijn port momenteel). Voor 2020, 2021 en 2022 zal er weinig of geen omzetgroei zijn met druk op de marges, aangezien het bedrijf volop wil inzetten op de cloud. Vanaf 2023 zouden de resultaten dan moeten verbeteren. Het management mikt op een omzet van €36 miljard tegen 2025. Momenteel is 74% van de omzet 'predictable'. Tegen 2025 moet dat 85% zijn. Voor 2020 verwacht het management een vrije kasstroom van €4,5 miljard. Ik denk dat dit tegen 2025 fors hoger zal liggen (> €7 miljard).
De resultaten waren onverwacht slecht. Koers is al gedaald van 136$ naar 75$.
Nu SAP ook al met slechte resultaten en al de andere grote software makers moeten nog resultaten geven.
Ik begrijp nu wel niet waarom je SAP wil bijkopen. De institutionelen moeten toch nog verder hun stukken kwijt geraken.
En in Amerika kunnen we nog veel betere software bedrijven vinden dan SAP.
Hmm, ASML blijkbaar toch iets te duur gekocht. Die gaan we dus nog even vasthouden.
Extra pakketje SAP gekocht aan ong. €100,5
Is nu 5de grootste positie met 4,7%
Cash-positie 0,8%
Ik vermoed dat de koers niet lager dan €90 zal gaan.
De CFO heeft deze morgen voor €75233 aan aandelen gekocht aan een gemiddelde koers van €104,49.
Is nu 5de grootste positie met 4,7%
Cash-positie 0,8%
Ik vermoed dat de koers niet lager dan €90 zal gaan.
De CFO heeft deze morgen voor €75233 aan aandelen gekocht aan een gemiddelde koers van €104,49.
Laatst gewijzigd door gpv1 op 26 oktober 2020, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
SAP interesseert mij niet. Atlassian wel. Pakketje (bij)gekocht.
(Atlassian is minder gekend bij het brede publiek - het maakt software tools voor software development projectmanagement, collaboratie en documentatie. Een kleinere vijver, maar eentje met nog heel veel vis in, imo).
(Atlassian is minder gekend bij het brede publiek - het maakt software tools voor software development projectmanagement, collaboratie en documentatie. Een kleinere vijver, maar eentje met nog heel veel vis in, imo).
Ja, al betaal je wel 77x de verwachte vrije kasstroom voor 06/2022. Ik weet niet of er nog veel rek zit op die koers, maar jij gelooft kennelijk van wel
100/77 = 1,3%. Risicopremie, qué?
Je weet niet wat er de komende kwartalen zal gebeuren, maar je hebt wel controle over de prijs die je betaalt.
Je weet niet wat er de komende kwartalen zal gebeuren, maar je hebt wel controle over de prijs die je betaalt.
Het bedrijf heeft een quasi-monopolie in zijn niche. Dat betaal je ook.
Ze blijven maar spelen in dat dalend kanaal van de indexen. Er was wel veel aarzeling rond het 50 MA.
Maar dit is eigenlijk maar bepalend bij het slot en is eigenlijk een brede zone, want het is een 50 MA DAGgemiddelde.
Vandaar dat je niet kan zeggen dat het 50 MA al verloren is.
Vandaag hebben ze bij de QQQ al de bovenkant van het kanaal aangeraakt en daar straks de onderkant en door die onderkant aan te raken terug omhoog.
De algos hebben het gemakkelijk met hun computers die dit automatisch doen.
Want je moest terug vlug zijn met je kooplimieten aan die onderkant, want je bent daar niet alleen.
Aan de bovenkant om te shorten ben je natuurlijk ook niet alleen.
Maar dit is eigenlijk maar bepalend bij het slot en is eigenlijk een brede zone, want het is een 50 MA DAGgemiddelde.
Vandaar dat je niet kan zeggen dat het 50 MA al verloren is.
Vandaag hebben ze bij de QQQ al de bovenkant van het kanaal aangeraakt en daar straks de onderkant en door die onderkant aan te raken terug omhoog.
De algos hebben het gemakkelijk met hun computers die dit automatisch doen.
Want je moest terug vlug zijn met je kooplimieten aan die onderkant, want je bent daar niet alleen.
Aan de bovenkant om te shorten ben je natuurlijk ook niet alleen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dag Dirk,
Met dank voor uw uitleg, maar voor een leek als ik, is het natuurlijk niet te begrijpen. Ik weet alleen dat ‘shorters’ gaan shorten wanneer een bedrijf ‘’inhoudelijk’ niet veel meer waard is. Als voorbeeld Wirecard. Maar de vraag is meer hoe u dat interpreteert?
Met dank voor uw uitleg, maar voor een leek als ik, is het natuurlijk niet te begrijpen. Ik weet alleen dat ‘shorters’ gaan shorten wanneer een bedrijf ‘’inhoudelijk’ niet veel meer waard is. Als voorbeeld Wirecard. Maar de vraag is meer hoe u dat interpreteert?
Nog wat nieuws dat vandaag binnenloopt omtrent SAP:
- CEO heeft pakketje aandelen gekocht ter waarde van €102180 (1000 x €102,18)
- co-oprichter/grootaandeelhouder/bestuurder Hasso Plattner kocht pakket voor €249 miljoen (gemiddelde koers €101,03)
- CEO van Salesforce.com zei gisteren op Bloomberg TV dat de 'problemen' bij SAP te maken hebben met het bedrijf zelf en dus niet representatief zijn voor de sector (meerbepaald problemen met wisseling van CEO en transitie naar meer cloud)
- CEO heeft pakketje aandelen gekocht ter waarde van €102180 (1000 x €102,18)
- co-oprichter/grootaandeelhouder/bestuurder Hasso Plattner kocht pakket voor €249 miljoen (gemiddelde koers €101,03)
- CEO van Salesforce.com zei gisteren op Bloomberg TV dat de 'problemen' bij SAP te maken hebben met het bedrijf zelf en dus niet representatief zijn voor de sector (meerbepaald problemen met wisseling van CEO en transitie naar meer cloud)
Op indexen kan men ook shorten. Dit wordt meestal gebruikt als verzekering (hedge) om de dalingen van de aandelen in portefeuille tegen te gaan. In die grafiek van de S&P (SPY) zie je dat als de koers aan die bovenste lijn van dat dalend kanaal komt, de algo's automatisch short gaanJozefien1969 schreef: ↑26 oktober 2020, 21:39 Dag Dirk,
en als het mislukt nemen die vlug hun klein verlies. Die weten natuurlijk ook dat ze nu aan het 50 MA (bruine lijn) moeten oppassen.
Dit zit allemaal in hun computers geprogrammeerd. Zie ook de bel 20 daar gaat de index telkens naar beneden als we aan de lange termijn 200 MA (rode lijn) zone komen.
Nu een grafiek van de situatie voorbeurs van Amerika op dit tijdstip. (Europa aapt ook steeds Amerika na)
Hier zie je dat ze rond de 50 MA (bruine lijn) zitten. Zoals ik al eerder zei was die 50MA zone een eerste steun in dit dalend kanaal.
Ik ben benieuwd of die het gaat houden. Nu ook een nieuwsgedreven markt. Onzekerheid of er een stimulus komt. De markt wil namelijk gratis geld.
En naast al het andere "goede" nieuws: de Europese beurzen in correctie tov 12 oktober: -10%.
Europa is al van in 2000 aan het kwakkelen. Om een vergelijk te maken met de S&P 500 nemen we om een goed beeld op Europa te hebben de maandgrafiek van de Eurostoxx 600 en die staat lager dan in 2000. En wat een gevaarlijke roetsbaan bewegingen in die 20 jaar. Ik vraag me af of we nu bij de volgende stijging nog boven die 420 zone gaan geraken.
De eurostoxx 50 is er nog slechter aan toe. Op 5522 in maart 2000 en nu maar rond de 3070. Dit zijn al 20 jaar langdradige berenmarkt toestanden in Europa. Japan achterna. Als je in Europa belegd ga je echt in die Europese leiders moeten zitten en je gaat ze moeten vinden via een goed software pakket. Het is nu de moment om ze uit te zoeken voor een eventuele eindejaarsrally.
Wat Amerika betreft. Vannacht kwam alweer nieuws dat de stimulering er maar komt na de verkiezingen. Onmiddellijk ging men op de futures (nabeurs) van het 50 MA naar alweer de onderste kant van het kanaal. Dit is nu wel de gewone S&P (via SPY) met als laatste kaars de premarked van dit moment. Bij de futures zie je wel de reactie van het 50 ma naar onderaan de channel.