aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
TIP
Re: aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
Jammer dat banken zo weinig flexibel zijn om het correcte pakket aan te bieden aan klanten.
Het is wel begrijpelijk dat ze een ander onderpand, of SSV verplichten als je Quoteit relatief hoog is. Laten we zeggen vanaf 70 of 80%. De SSV zou dan echter voor een veel lager bedrag (en dus premie) mogelijk moeten zijn. Bijvoorbeeld: drempel bank 75%, quotiteit 92%
=> SSV voor:
-bedrag: leenbedrag x (92%-75%)
-looptijd: totdat je afbetalingen zorgen voor een quotiteit die tot 75% gezakt is. (lening 20 jaar => SSV maar 4 a 5 jaar)
Bankden zouden die formule makkelijk kunnen integreren in hun berekeningsprocessen.
Gevolg => iedereen die voor zichzelf geen SSV nodig heeft gaat direct tekenen bij die bank (als de rest van het leningspakket competitief is uiteraard)
Het is wel begrijpelijk dat ze een ander onderpand, of SSV verplichten als je Quoteit relatief hoog is. Laten we zeggen vanaf 70 of 80%. De SSV zou dan echter voor een veel lager bedrag (en dus premie) mogelijk moeten zijn. Bijvoorbeeld: drempel bank 75%, quotiteit 92%
=> SSV voor:
-bedrag: leenbedrag x (92%-75%)
-looptijd: totdat je afbetalingen zorgen voor een quotiteit die tot 75% gezakt is. (lening 20 jaar => SSV maar 4 a 5 jaar)
Bankden zouden die formule makkelijk kunnen integreren in hun berekeningsprocessen.
Gevolg => iedereen die voor zichzelf geen SSV nodig heeft gaat direct tekenen bij die bank (als de rest van het leningspakket competitief is uiteraard)
Nog zulk een idee: Bij alle banken moeten leningen met hoge quotiteit een hoger % betalen. (risicopremie)
Akkoord, maar waarom is dat % fixed terwijl de quotiteit (en dus risico) met elke afbetaling daalt?
Met als gevolg veel gedoe met herfinancieringen (zeker als de algemene rentebarometer daalt).
Fix:
-bank stelt een curve op van hoger startend, maar licht dalend % per jaar
-klant blijft, zoals nu, een vast bedrag betalen
=> risico bank is correct gedekt, 9/10 verdient hij er zelfs meer aan (kostprijs herfinancieringen, weglopende klanten), klant heeft in totaal ook een voordeel.
Akkoord, maar waarom is dat % fixed terwijl de quotiteit (en dus risico) met elke afbetaling daalt?
Met als gevolg veel gedoe met herfinancieringen (zeker als de algemene rentebarometer daalt).
Fix:
-bank stelt een curve op van hoger startend, maar licht dalend % per jaar
-klant blijft, zoals nu, een vast bedrag betalen
=> risico bank is correct gedekt, 9/10 verdient hij er zelfs meer aan (kostprijs herfinancieringen, weglopende klanten), klant heeft in totaal ook een voordeel.
-
- Newbie
- Contacteer:
Hallo , ik heb onlangs een simulatie gedaan aan de bank.
Ik wou rond de 170 a 200000 lenen
90 procent van de aankoop van de woning wou ik lenen.
we verdienen samen ongeveer 3500 € netto( wat op ons rekening komt ).
we kwamen uit op 1.4 procent op 20 jaar
Ik vind dat vrij veel als ik hier op deze site kijk.
En voordat ik dat al wilde zeggen vertelde de man van de bank dat je niet moogt afgaan van wat de mensen op internet zetten.
deze mensen hebben misschien beleggingen of meer loon , meer inbreng.
Ik had toch ook graag een lening richting de 1 procent willen aangaan? of is dit niet realistisch?
En voordat ik dat al wilde zeggen vertelde de man van de bank dat je niet moogt afgaan van wat de mensen op internet zetten.
Ik had toch ook graag een lening richting de 1 procent willen aangaan? of is dit niet realistisch?
Hangt af van hoe graag de bank u ziet. Hoe meer ze in totaal aan u kunnen verkopen, hoe meer ze kunnen doen op vlak van rente.
Mits onderhandelen moet daar zeker nog wat afkunnen. Gaat u wel wat moeite en tijd kosten.
Mits onderhandelen moet daar zeker nog wat afkunnen. Gaat u wel wat moeite en tijd kosten.
-
- Newbie
- Contacteer:
aangezien ik nu een woning ga willen kopen is er eigenlijk geen geld voor te gaan beleggen 
Dus daarmee ik zie hier veel verschijnen van juist onder en juist boven de 1 procent.
Als ik dat zozie ga ik nooit onder de 1,2 procent geraken?

Dus daarmee ik zie hier veel verschijnen van juist onder en juist boven de 1 procent.
Als ik dat zozie ga ik nooit onder de 1,2 procent geraken?
Voor die situatie (met gunstige parameters) kom ik bij Keytrade al snel op 1,14% op 20 jaar. Dit is kostprijs woning 250k, lenen 200k, eigen inbreng rekenen zij dan op een kleine 70k.Invester1992 schreef: ↑25 oktober 2020, 13:06 Hallo , ik heb onlangs een simulatie gedaan aan de bank.
Ik had geboortedatum 1970 ingegeven, dan is de schuldsaldo wel niet mis

Je geeft natuurlijk weinig informatie, maar als je situatie voor de rest gunstig is moet dat zeker lager dan 1,4% kunnen.
Ik zou zeker voorstellen om de simulatie bij Keytrade, alsook een paar anderen te doen. Ik dacht dat KBC, VDK, Hello Bank ook allemaal online simulaties hadden die iets of wat betrouwbaar resultaat gaven. Bij Belfius en Fintro krijg je onrealistisch hoge rentevoeten op je scherm, als je vergelijkt met wat je op kantoor voorgesteld krijgt (toch in mijn geval een jaar geleden).
Twijfel ook zeker niet om bij andere banken te gaan horen. Bankbedienden die zeggen dat je "niet moogt afgaan van wat de mensen op internet zetten" als argument voor hun voorstel doet bij mij ongeveer alle alarmbellen afgaan.
Opnieuw, je geeft weinig informatie (je goed recht, dit is een openbaar forum vol onbekenden), maar in principe kan je nog wat zakken.
-
- Newbie
- Contacteer:
Wat zou je nog willen weten?
Ik zou je graag de info willen geven . ( in het mate van het mogelijke natuurlijk )
Ik had gehoopt verwacht dat als je bij een kantooor langs gaat je voordelig uitkomt dan bv via een online simulatie van kbc
bij 1 bank kwam ik 1.4 uit en bij de andere gingen ze proberen 1.35 maar dan moesten ze dat in brussel aanvragen en dat deden ze pas als ik het juiste bedrag weet wat ik wou lenen . nu kwamen ze op 1.5 uit maar na een aanvraag in brussel zouden ze waarschijnlijk 1.35 aanbieden
Ik en mijn vriendin zijn jonger als 30 en hebben vast werk
Ik zou je graag de info willen geven . ( in het mate van het mogelijke natuurlijk )
Ik had gehoopt verwacht dat als je bij een kantooor langs gaat je voordelig uitkomt dan bv via een online simulatie van kbc
bij 1 bank kwam ik 1.4 uit en bij de andere gingen ze proberen 1.35 maar dan moesten ze dat in brussel aanvragen en dat deden ze pas als ik het juiste bedrag weet wat ik wou lenen . nu kwamen ze op 1.5 uit maar na een aanvraag in brussel zouden ze waarschijnlijk 1.35 aanbieden
Hoi allemaal,
Wij zijn aan het kijken om te herfinancieren. Bij ING, de bank waar we nu zijn, hebben we 1.4% vast op 20 jaar als voorstel. Bij Argenta 1% vast op 20 jaar. Echter komt er dan een 9 000 euro kosten bij terwijl er bij ING maar een 1500 kosten bij komt.
Over de hele looptijd zouden we ongeveer 2 000 euro uitsparen als we naar Argenta overstappen. Echter wordt ons openstaand kapitaal heel wat hoger dan bij ING (+-7500 euro).
Dus als we ooit eerder willen afbetalen is dit minder interessant.
Wat denken jullie, is het interessant om over te stappen voor 2 000 euro voordeel op 20 jaar?
Wij zijn aan het kijken om te herfinancieren. Bij ING, de bank waar we nu zijn, hebben we 1.4% vast op 20 jaar als voorstel. Bij Argenta 1% vast op 20 jaar. Echter komt er dan een 9 000 euro kosten bij terwijl er bij ING maar een 1500 kosten bij komt.
Over de hele looptijd zouden we ongeveer 2 000 euro uitsparen als we naar Argenta overstappen. Echter wordt ons openstaand kapitaal heel wat hoger dan bij ING (+-7500 euro).
Dus als we ooit eerder willen afbetalen is dit minder interessant.
Wat denken jullie, is het interessant om over te stappen voor 2 000 euro voordeel op 20 jaar?
Als ik het goed begrijp heb je nog geen concreet project (aangezien je niet weet hoeveel je wil lenen)? Dan gaan de banken je natuurlijk ook nog geen concreet voorstel doen. Kan je lager gaan? Wellicht, maar dat ga je toch echt pas weten het moment dat je met compromis in de hand naar de banken gaat om een specifiek bedrag los te krijgen...Invester1992 schreef: ↑25 oktober 2020, 15:47 Wat zou je nog willen weten?
-
- Newbie
- Contacteer:
Bij Argenta had ik een vast bedrag doorgegeven .
En kwam ik op 1,4 procent uit.
Terwijl Hilfje een herfinanciering van 1 procent krijgt bij argenta?
Terwijl hier op spaargids mensen ook rond de 1 procent geleend hebben.
Je gaat jezelf echt niet gelukkig maken door te blijven vergelijken met anderen. De mensen die hier met lage rentes komen pochen hebben die ook niet bij hun eerste bezoek gekregen he... Je hebt nu een voorstel van 1.4 en daarmee ga je naar een andere bank die mss 1.35 geeft, en een ander 1.3 en uiteindelijk ga je nog eens horen bij Argenta...
En uiteraard is ieders profiel anders. Vast contract al dan niet, hoger of lagere wedde, hogere of lagere quotiteit, beleggingsportefeuille bij de bank...
En uiteraard is ieders profiel anders. Vast contract al dan niet, hoger of lagere wedde, hogere of lagere quotiteit, beleggingsportefeuille bij de bank...
Wij hebben ook zopas een hypothecaire afgesloten en zijn uitgekomen bij Argenta. Q<90%, allebei vast contract en zijn uiteindelijk uitgekomen op 1,08% op 15/5/5. Dossierkosten lieten ze ook vallen.Invester1992 schreef: ↑28 oktober 2020, 11:10 Bij Argenta had ik een vast bedrag doorgegeven .
KBC gaf 0,99% vast op 20j, BNP 1,03% vast op 20j en Beobank 1,05% vast op 20j maar de nevenkosten(SSV, maar 50% op mandaat iplv 75% bij Argenta) maakten deze voorstellen uiteindelijk duurder.
Vergeet dus vooral niet alle kosten op te tellen, zeker SSV en hoeveel er op mandaat gezet kan worden, alsook een simulatie van de brandverzekering laten maken als die verplicht is.
-
- Newbie
- Contacteer:
Merci in ieder geval al voor de nodige info
De woning wat ik wou is in ieder geval niet doorgegaan door dat er dingen in het huis niet inorde zijn.
In ieder geval ik zoek stilletjes verder .ik denk nu met de corona dat er misschien nog wel koopjes gaan komen?
zodra ik een ander huis heb gevonden ga ik terug naar de bank .
ik wil onder de 1.2 geraken.
Keytradebank is wel een mooi alternatief wat jullie gaven. ik kwam juist op 1.11 uit.
Zijn er mensen met ervaringen hiermee? werken ze snel? indien je een simulatie doorvoerd voor goed tekeuren?
1.11 kwam ik uit en met jkp is dit 1.35 . dat is schuldsaldo en brand verzekering bijgeteld?
Omdat Keytrade Bank bereid is om uw project te financieren op basis van € 100 000 hypotheek en € 98 000 mandaat, spaart u ongeveer € 257,28 uit
Wat is die Mandaat juist ? daar hebben ze toen op de bank niks van gezegd .
Ik zag dat juist ook bij tece1 ook staan.
De woning wat ik wou is in ieder geval niet doorgegaan door dat er dingen in het huis niet inorde zijn.
In ieder geval ik zoek stilletjes verder .ik denk nu met de corona dat er misschien nog wel koopjes gaan komen?
zodra ik een ander huis heb gevonden ga ik terug naar de bank .
ik wil onder de 1.2 geraken.
Keytradebank is wel een mooi alternatief wat jullie gaven. ik kwam juist op 1.11 uit.
Zijn er mensen met ervaringen hiermee? werken ze snel? indien je een simulatie doorvoerd voor goed tekeuren?
1.11 kwam ik uit en met jkp is dit 1.35 . dat is schuldsaldo en brand verzekering bijgeteld?
Omdat Keytrade Bank bereid is om uw project te financieren op basis van € 100 000 hypotheek en € 98 000 mandaat, spaart u ongeveer € 257,28 uit
Wat is die Mandaat juist ? daar hebben ze toen op de bank niks van gezegd .
Ik zag dat juist ook bij tece1 ook staan.
-
- Hero Member
- Contacteer:
[quote=Invester1992 post_id=471959 time=1603962408 user_id=54892]
[quote]
Vlot. Degelijk. Geen gezever.
Daar zitten alle aan het krediet gerelateerde kosten in. ssv en brand op basis van een vrijblijvende offerte van hun partners ook als ik me niet vergis.
Een hypothecair mandaat is de belofte dat de bank een hypotheek mag vestigen als ze je niet meer vertrouwen. Je spaart een hoop administratieve kosten uit.
[quote]
Vlot. Degelijk. Geen gezever.
Daar zitten alle aan het krediet gerelateerde kosten in. ssv en brand op basis van een vrijblijvende offerte van hun partners ook als ik me niet vergis.
Een hypothecair mandaat is de belofte dat de bank een hypotheek mag vestigen als ze je niet meer vertrouwen. Je spaart een hoop administratieve kosten uit.
Hiermee kan je zelf simuleren wat je bespaart door hypothecair mandaat:
notaris.be/rekenmodules/volmacht
notaris.be/rekenmodules/volmacht