Corona-virus.
Re: Corona-virus.
Inderdaad en op voorwaarde dat ze ook netjes gevolgd worden zullen ze hun effect niet missen.Charlesvdw schreef: ↑30 oktober 2020, 15:45Je hebt gelijk. Eigenlijk kan je van de maatregelen die vorige maandag genomen zijn nu pas effect zien, of zelfs pas volgende week.gpv1 schreef: ↑30 oktober 2020, 15:28
Welja, maar ik hoor de experten en artsen moord en brand schreeuwen dat tegen volgende week alle ICU-bedden bezet zullen zijn. Maar afgaande op de cijfers die ik berekend heb is dat MISSCHIEN veel te pessimistisch. Natuurlijk is het ene ziekenhuis het andere niet.
De experten zeggen steevast dat je pas 10 à 14 dagen na aangekondigde maatregelen effect zou moeten beginnen zien in de cijfers. Op 19 oktober zijn de strengere regels van de federale regering ingegaan. Daarvoor was er al een verstrenging in Wallonië en Brussel, maar de cijfers in Vlaanderen gingen wel in stijgende lijn zonder maatregelen. Het zou dus heel goed kunnen dat we de piek van aantal nieuwe opnames al bereikt hebben.
Dat is idd nog geen daling van het aantal bezette bedden, en daarom zijn strengere, intelligente maatregelen wellicht verstandig volgens mij.
P.S. geen 990 maar 993
Probleem is wel dat:
1- 'onze' virologen altijd al een veel grotere voorkeur gehad hebben voor de zekerste (helaas ook de allerduurste) opties als je hun adviezen vergelijkt met die uit andere landen in gelijkaardige omstandigheden... Ik denk dat MVR een zeer slechte inslaper is of zo, want hadden we hem deze zomer laten doen, zat gans Antwerpen toen ook wekenlang opgehokt.
2- onze zorg ook al geen zin heeft om opnieuw tot op de limiet te moeten gaan en in vergelijking met andere landen veel meer drukkingsmiddelen ter beschikking heeft om haar werklast te verlichten...
En dat die 2 elkaar gevonden hebben om het samen met een stel roeptoeters van de daken te gaan schreeuwen dat het zonder lockdown een complete ramp wordt.
Laatst gewijzigd door inquirer op 30 oktober 2020, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Zou kunnen maar vrees dat de afname op IC vooral te maken heeft met een striktere selectie, bv minder mensen die zonder beademing kunnen op IC. Wilmes zou nu wellicht niet meer op IC gelegd worden ter observatie. Een afname op IC is ook maar een week of zo na een afname van de ziekenhuisopnames te verwachten. Daarnaast zullen er ook meer mensen het ziekenhuis verlaten, genezen of dood, ook dat heeft een vertragend effect op de stijging. Nog een factor die mogelijks kan gaan spelen is dat er meer en meer zieken in de bejaardentehuizen blijven ipv overgebracht te worden naar het ziekenhuis, was bij de eerste golf ook het geval.
In elk geval is er in de dagelijkse ziekenhuis opnames nog niet echt plateau vorming te zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Inquirer is blijkbaar nog steeds aan het wachten op het antwoord dat Inquirer, NVA'er zijnde, moet krijgen "van het federale niveau"Weverke schreef: ↑29 oktober 2020, 19:05Dank u, ik heb een vraag.inquirer schreef: ↑29 oktober 2020, 18:14
U beseft toch dat de Vlaamse regering voor om het even welke beperkende maatregel in de openbare ruimte eerst moet gaan aankloppen bij ofwel het federale niveau, ofwel het provinciaal en stedelijk niveau voor de broodnodige uitvoeringsbesluiten?
Hebt u verder nog elementaire constitutionele vragen waar u blijkbaar volledig in het duister bij tast?
Dus als Ben Weyts van NVA dwaasheden verkondigt dat er in het onderwijs geen corona-gevaar heerst, dan is dat omdat hij dat moet zeggen van het federale niveau?
Dus als De Wever van NVA dwaasheden verkondigt dat het onverantwoord is om de restaurants te sluiten, dan is dat omdat hij moet van het federale niveau?
Dus als Zuhal Demir van NVA dwaasheden verkondigt dat ze het niet kan uitleggen dat restaurants gesloten moeten, dan is dat omdat het federale niveau haar die uitleg niet gegeven heeft?
Dus als Jambon van NVA dwaasheden verkondigt dat het huis niet brandt, dan is dat omdat hij dat moet zeggen van het federale niveau?
Nu ja, nu ik er zelf over nadenk: dat zou kunnen. Toen minister van financiën Van Overtveldt van NVA de effectentaks heeft ingevoerd, was dat ook omdat hij moest i.c. van de stoute liberale premier.
NVA is inderdaad het schoothondje van zowat iedereen.
Maar wachten nietsdoen, afwachten, nietsdoen, wachten, nietsdoen, zit in de DNA van de NVA.
Laatst gewijzigd door anonymous op 30 oktober 2020, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zou het heel fijn vinden als je gelijk hebt. Maar voorlopig kan je de Belgische datapunten nog verticaal op de y-as plotten, terwijl de Nederlandse curves al een beetje beginnen te flirten met de horizontale positie. De absolute waarden zijn in Nederland ook nu fiks lager.inquirer schreef: ↑30 oktober 2020, 15:39Er was eergisteren de bekendmaking van een synoptische studie van verschillende Belgische universiteiten die helaas volledig ondergesneeuwd is door het tapijtbombardement vanuit de zorg en waarin men wetenschappelijk poogt om de hoogte van de curve mathematisch te voorspellen. Niet op gevoel zoals de virologen, niet op het simpelweg doortrekken van de curve, maar op mathematische modellen gevoed met cijfers en effecten van specifieke maatregelen uit zowel de eerste lockdown als de minilockdown in Antwerpen van deze zomer die ook nu weer van kracht zijn en dus zouden moeten optreden.gpv1 schreef: ↑30 oktober 2020, 15:28
Welja, maar ik hoor de experten en artsen moord en brand schreeuwen dat tegen volgende week alle ICU-bedden bezet zullen zijn. Maar afgaande op de cijfers die ik berekend heb is dat MISSCHIEN veel te pessimistisch. Natuurlijk is het ene ziekenhuis het andere niet.
Het mathematische model voorspelt dat we met de HUIDIGE maatregelen weliswaar zeer dicht bij, maar NIET over de theoretische maximum capaciteit van onze zorg gaan op nationaal niveau... Dat is dus zonder het fameuze plan B waarbij we het door de Belgische zorgsector gehate stricte opnamebeleid van NL eindelijk gaan overnemen en ook zonder de extra capaciteit die men nog zou kunnen bijcreeeren.
MAW: als dit klopt is wat de federale en de regionale tot hiertoe gedaan hebben perfect voldoende en moet er eigenlijk niets meer extra gebeuren behalve een doorgedreven sensibilisering om ervoor te zorgen dat de maatregelen ook effectief opgevolgd worden zoals bedoeld.
Dus dan kan het in Nederland net goed gaan, terwijl de Belgische zorg overbelast wordt. Vergeet niet: een extra'tje van "maar" 300 bedden is al een probleem. Dat zijn al Bergamo-toestanden.
En die modellen bewegen zich in die bandbreedte. Genre '100 bedden op overschot' (oef..) versus '300 bedden te weinig'.
Tja, als er om de 7 a 9 dagen een verdubbeling is, maakt 2 weken later maatregelen nemen een enorm verschil uit. Die 2 weken later gaan ons ook nog eens minstens 4 weken met maatregelen extra kosten.Dixit schreef: ↑30 oktober 2020, 15:55 Ik zou het heel fijn vinden als je gelijk hebt. Maar voorlopig kan je de Belgische datapunten nog verticaal op de y-as plotten, terwijl de Nederlandse curves al een beetje beginnen te flirten met de horizontale positie. De absolute waarden zijn in Nederland ook nu fiks lager.
Dus dan kan het in Nederland net goed gaan, terwijl de Belgische zorg overbelast wordt.
Frustrerend als u gewoon compleet genegeerd wordt, is het niet?
Blijven wachten zou ik zeggen... blijven wachten.
En ondertussen maar proberen om een liberaal beleidsfalen in de schoenen van een oppositiepartij te schuiven.
Wie is bevoegd voor Volksgezondheid in ons federale bestel?
En wie leverde de minister daar ook al weer?
Onder welke premiers ook weeral?
En waar liep deze 2de golf van besmettingen in Belgie ook weeral uit de hand?
In Antwerpen, waar men eigenhandig ingreep terwijl al die liberale excellenties een zomer lang hun persoonlijke carrières aan het plannen waren, of eerder in andere regio's van dit land waar men van Vlamingen niet wil weten en zelfs met leedvermaak toekeek toen de koekenstad wél optrad?
Maar het is dus allemaal de schuld van een oppositiepartij uit één bepaalde regio van het land volgens u natuurlijk...
Straks beweert u nog dat de burgemeester van het smurfendorp de schuld treft!
Alhoewel neen: het smurfendorp, dat moet zo ongeveer de laatste plek zijn waar ze nog geloven wat de blauwen beloven.
Ik hoor net op de radio dat de vermogensbelasting al helemaal in kannen en kruiken is?
JongVLD zal tevreden zijn om vast te stellen dat E. Lachaert inderdaad een donkerblauw man van zijn erewoord is.
VLD = Velen Laten Dokken.
Laatst gewijzigd door inquirer op 30 oktober 2020, 16:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Klopt, maar hun conclusie was toch vrij duidelijk en in complete tegenspraak met het beeld dat vrij algemeen vanuit de sector opgehangen wordt.Dixit schreef: ↑30 oktober 2020, 15:55 het kan in Nederland net goed gaan, terwijl de Belgische zorg overbelast wordt. Vergeet niet: een extra'tje van "maar" 300 bedden is al een probleem. Dat zijn al Bergamo-toestanden.
En die modellen bewegen zich in die bandbreedte. Genre '100 bedden op overschot' (oef..) versus '300 bedden te weinig'.
Ook niet vergeten dat we in België ook nog wel wat extra verdoken marge hebben: zo is ons opnamebeleid veel minder streng dan in NL. De federale regering heeft gisteren gesuggereerd om vanaf heden de NL criteria te gaan toepassen bij opnames en vanuit de zorg werd daar meteen zeer kribbig op gereageerd, als ware hen gevraagd om bijna Afrikaanse normen te gaan hanteren... Een 'noodgreep' werd dat meteen door hen genoemd, terwijl dat in NL in feite gewoon de gebruikelijke norm is. Maar wanneer je hele verdienmodel gebouwd is rond het aantal bedden dat je kan vullen, ben je natuurlijk niet meteen geneigd om te bewijzen dat je al die bedden eigenlijk helemaal niet zo vaak nodig had (in normale belasting) als je tot nu toe altijd hebt gedaan.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik zie het anders, een NEV is vrienden of familie gaan bezoeken. Is een kwestie van interpretatie natuurlijk. Een NEV is maar een probleem als het betekent dat je dicht contact hebt zonder mondmasker. En de kapper bezoeken is imho vrij veilig.BEspaar schreef: ↑30 oktober 2020, 15:47Voor mij is dat hetzelfde als de kapper.Charlesvdw schreef: ↑30 oktober 2020, 14:38 Verbod op niet essentiele verplaatsingen is belangrijk.
Een collega van mij vertelde begin van de week dat hij dit weekend naar Frankrijk gaat met zijn vriendin. En de tweede helft van de herfstvakantie was hij van plan iets te doen in Belgie met enkele vrienden.
Om dat soort activiteiten tegen te gaan helpt enkel zo’n verbod.
Iets anders. Als ik zie hoe strikt mijn kapper is, dan vind ik een kappersverbod weinig zinvol.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Ja, ik heb het ook gehoord.
In het verleden heb jij nochtans de effectentaks (ook een zuivere vermogensbelasting) van NVA minister van Financiën Van Overtveldt verdedigd.
Blijkbaar lijdt jij aan dat andere typische NVA syndroom: acute vergeetachtigheid, gepaard aan langere vlagen van black-out.
Dat is oud nieuws hoor, wat je vertelt.inquirer schreef: ↑30 oktober 2020, 16:28Klopt, maar hun conclusie was toch vrij duidelijk en in complete tegenspraak met het beeld dat vrij algemeen vanuit de sector opgehangen wordt.Dixit schreef: ↑30 oktober 2020, 15:55 het kan in Nederland net goed gaan, terwijl de Belgische zorg overbelast wordt. Vergeet niet: een extra'tje van "maar" 300 bedden is al een probleem. Dat zijn al Bergamo-toestanden.
Ook niet vergeten dat we in België ook nog wel wat extra verdoken marge hebben: zo is ons opnamebeleid veel minder streng dan in NL. De federale regering heeft gisteren gesuggereerd om vanaf heden de NL criteria te gaan toepassen bij opnames en vanuit de zorg werd daar meteen zeer kribbig op gereageerd, als ware hen gevraagd om bijna Afrikaanse normen te gaan hanteren... Een 'noodgreep' werd dat meteen door hen genoemd, terwijl dat in NL in feite gewoon de gebruikelijke norm is. Maar wanneer je hele verdienmodel gebouwd is rond het aantal bedden dat je kan vullen, ben je natuurlijk niet meteen geneigd om te bewijzen dat je al die bedden eigenlijk helemaal niet zo vaak nodig had (in normale belasting) als je tot nu toe altijd hebt gedaan.
Ik had direct door dat alle alarmerende berichten van de ziekenhuizen opgezet spel is.
In de reportages die we de voorbije dagen gezien hebben, heb ik al tientallen figuranten gezien die we dikwijls zien in Thuis, Familie, De Kampioenen.
Ik ben er beginnen op letten toen Bart De Wever in het voorjaar een campagne voerde tegen de corona-maatregelen.
Intens gevoerd op alle sociale media: corona was allemaal fel overdreven, er was niets van aan.
Het was niet zozeer een campagne tegen de maatregelen: het was een oproep om de maatregelen NIET te volgen.
Toen wist ik al: als een intelligent persoon als Bart De Wever zoiets zegt, moet het zeker waar zijn.
En toen de voorbije weken De Wever, Jambon, Weyts, ... dit standpunt hebben herhaald, ben ik dan beginnen letten op die figuranten.
De truc is om op de achtergrond te letten, en niet op de dokters, verplegers, ... die uitleggen hoe dramatisch de toestand is.
Zo heb ik ook gezien:
- 2 patiënten die zogezegd beademd en in coma lagen, lagen te schuddebuiken van het lachen
- in een hoekje zaten 4 IC patiënten te kaarten. De figuranten mogen namelijk een kwartier pauze per uur nemen
- een zogezegde patiënt in coma lag een stripverhaal van De Kampioenen te lezen
Gelukkig zijn De Wever, Jambon, Weyts, ... er om ons erop te wijzen hoe de zorgsector ons aan het ringeloren is.
En al die besmettingen in het onderwijs: ook allemaal doorgestoken kaart. In onze wijk zijn er 17 tieners die doen alsof ze een positieve corona test hebben gehad; in ruil moeten ze maar van 1 op de 4 vakken examen afleggen.
We worden er langs alle kanten opgelegd, maar gelukkig legt NVA al die complotten bloot.
NVA overweegt trouwens een naamverandering naar NVG: Niet Van Gisteren.
Mijn stem hebben ze alvast.
Ai, weeral snel iets uit het verkeerde mapje op het net gesmeten... die heb je dus al eens gepost.
Nummer die mapjes toch gewoon naar datum, dan maak je zo'n beginnersfouten niet.
Ah, de effectentaks: keigoed gemaakt hé?
CD&V content met een dode mus want een jaartje later al vakkundig weer afgevoerd wegens discriminerend.
Dat heet dus politiek bedrijven: verliezers als schijnbare winnaars naar buiten laten gaan.
Benieuwd of de VLD even sluw is, of écht gewoon puur voor de postjes al haar beloftes breekt en dus haar kiezers bedriegt?
Geen wonder dat de donkerblauwe achterban hen niet meer op hun woord gelooft en massaal overloopt naar zij die wél nog opkomen voor al wie spaart, werkt en onderneemt....
Nummer die mapjes toch gewoon naar datum, dan maak je zo'n beginnersfouten niet.
CD&V content met een dode mus want een jaartje later al vakkundig weer afgevoerd wegens discriminerend.
Dat heet dus politiek bedrijven: verliezers als schijnbare winnaars naar buiten laten gaan.
Benieuwd of de VLD even sluw is, of écht gewoon puur voor de postjes al haar beloftes breekt en dus haar kiezers bedriegt?
Geen wonder dat de donkerblauwe achterban hen niet meer op hun woord gelooft en massaal overloopt naar zij die wél nog opkomen voor al wie spaart, werkt en onderneemt....
Bedoel je het Vlaams Blok van Filiberke van Schoten en consoorten ? Niet zwanzen he :-)
Je hebt het door jou geciteerde ziekenhuis-nieuwsbericht niet volledig of niet goed gelezen:
Naast de noodzakelijke ingrepen gaan ook de levensnoodzakelijke behandelingen zoals dialyse en radiotherapie uiteraard nog altijd door.
Jij bent begonnen met te spreken over de vermogensbelasting in de corona-topic. Die NVA vergeetachtigheid toch ...inquirer schreef: ↑30 oktober 2020, 16:59 Ai, weeral snel iets uit het verkeerde mapje op het net gesmeten... die heb je dus al eens gepost.
Dat NVA-deuntje van de effectentaks, dat NVA minister van Financiën Van Overtveldt opzettelijk broddelwerk heeft afgeleverd, is hier ook al dikwijls gepost.
Jullie weten van geen hout meer pijlen maken, en dus zijn alle verhaaltjes goed ...
Dat broddelwerk van NVA is precies wel de specialiteit van NVA: broddelwerk afleveren. Naast die acute vergeetachtigheid van NVA en dat wachten, nietsdoen, wachten, nietsdoen, wachten nietsdoen,...
Is het te verwonderen, ondanks al jullie inspanningen aan alles een positieve draai te geven in het voordeel van NVA, dat NVA een zinkend schip is?
Vandaag halen jullie nog 60% van de stemmen van 5 jaar geleden.
Vandaag zit er geen enkele NVA'er bij de 3 populairste politici van Vlaanderen.
Doet u rustig verder.
Demagogie zit in het DNA van NVA. Zelfs hier lees je dat.
De SG'ers die die kant genegen zijn praten de leider achterna en gebruiken dezelfde streken constant.
Met waarheden hun verhaal rond leugens opbouwen.
Allee ... laat ons voor de lol nog gauw eens een van hun eerste verwezelijkingen bovenhalen.
De indexsprong en de aankoop van peperdure vliegtuigen voor het leger (fighter jets) die nog eens hetzelfde vermogen gaan kosten aan onderhoud. Die dingen hadden we volgens NVA echt nodig. Die uitgave van de kracht van verandering hebben we te danken aan de NVA.
Vier miljard euro in aankoop alleen.
Geld dat we zouden kunnen gebruiken om ons gezondheidssysteem op punt te zetten in plaats van af te bouwen.
Geld dat het leger zou kunnen gebruiken voor de militaire ziekenhuizen die in geval van ramp zouden kunnen ingezet worden maar nu zo goed als niet.
Gezondheidszorg, het leger, etc : kapot bespaard maar wel 4 miljard voor vliegtuigen die we niet nodig hebben.
Hiep Hiep hoera voor de zeikers van de NVA.
En even terugspringen naar de dag van vandaag : Jambon zag vorig weekend nog altijd niet dat het kot in brand stond.
Weg met dat zootje ongeregeld en gespuis. Ze hebben in dit land nog niets goed gedaan. Ze zaaien alleen maar verdeeldheid en graaien ondertussen zelf hun zakken bomvol.
De SG'ers die die kant genegen zijn praten de leider achterna en gebruiken dezelfde streken constant.
Met waarheden hun verhaal rond leugens opbouwen.
Allee ... laat ons voor de lol nog gauw eens een van hun eerste verwezelijkingen bovenhalen.
De indexsprong en de aankoop van peperdure vliegtuigen voor het leger (fighter jets) die nog eens hetzelfde vermogen gaan kosten aan onderhoud. Die dingen hadden we volgens NVA echt nodig. Die uitgave van de kracht van verandering hebben we te danken aan de NVA.
Vier miljard euro in aankoop alleen.
Geld dat we zouden kunnen gebruiken om ons gezondheidssysteem op punt te zetten in plaats van af te bouwen.
Geld dat het leger zou kunnen gebruiken voor de militaire ziekenhuizen die in geval van ramp zouden kunnen ingezet worden maar nu zo goed als niet.
Gezondheidszorg, het leger, etc : kapot bespaard maar wel 4 miljard voor vliegtuigen die we niet nodig hebben.
Hiep Hiep hoera voor de zeikers van de NVA.
En even terugspringen naar de dag van vandaag : Jambon zag vorig weekend nog altijd niet dat het kot in brand stond.
Weg met dat zootje ongeregeld en gespuis. Ze hebben in dit land nog niets goed gedaan. Ze zaaien alleen maar verdeeldheid en graaien ondertussen zelf hun zakken bomvol.