SuperiorQuality: nieuwe aandelenportefeuille
TIP
Re: SuperiorQuality: nieuwe aandelenportefeuille
Uit mijn duim gezogen. De poster kwam hier reklame maken met het neutrale profiel van een belegger.Didymus schreef: ↑2 oktober 2020, 13:54Bron?Weverke schreef: ↑21 september 2020, 16:12Ze hebben een gigantische schuldenberg.
Ze zijn in onderhandeling met hun banken omdat ze nu al weten dat ze de schulden die aflopen in 2022 en 2025 niet kunnen terugbetalen.
Als ze tot geen overeenkomst komen, nemen de banken de aandelen over aan 25$, dus 25% van wat je nu betaald hebt.
Bureau Veritas stijgt 6% op de beurs na publicatie van een geruststellende organische Q3-omzetdaling van 4,4%.
Reactie Morningstar-analist: "We believe that Bureau Veritas shares offer a rare opportunity to buy into this high-quality sector at a sizable discount to intrinsic value." De analist hanteert een faire waarde van €23 p/a, al bij al toch niet veel hoger dan de huidige koers van €20,35.
Ik hoop dat de vrije kasstroom dit jaar deze van vorig jaar kan evenaren. Dat zou zeer bemoedigend zijn.
Reactie Morningstar-analist: "We believe that Bureau Veritas shares offer a rare opportunity to buy into this high-quality sector at a sizable discount to intrinsic value." De analist hanteert een faire waarde van €23 p/a, al bij al toch niet veel hoger dan de huidige koers van €20,35.
Ik hoop dat de vrije kasstroom dit jaar deze van vorig jaar kan evenaren. Dat zou zeer bemoedigend zijn.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Gisteren en vandaag dit hele topic gelezen aangezien ik me momenteel ook aan het verdiepen ben in Quality Investing. Heel interessant experiment!
Enkele vragen / bemerkingen:
- Je lijkt heel veel te handelen. Ben je al eens nagegaan welke impact dit heeft op je returns? Een buy-and-hold strategie op de meest kwalitatieve bedrijven (tegen een faire prijs) zou mogelijks voor minstens even hoge of hogere returns kunnen zorgen.
- Waarom kijk je ook niet bedrijven zoals Nike, L'Oréal, Walt Disney, McDonald's, ... Voldoen deze niet aan je criteria?
- Heb je ooit al eens proberen te backtesten hoeveel je strategie opgeleverd had voordat je effectief de portefeuille hebt opgestart?
Fijne zondag!
Enkele vragen / bemerkingen:
- Je lijkt heel veel te handelen. Ben je al eens nagegaan welke impact dit heeft op je returns? Een buy-and-hold strategie op de meest kwalitatieve bedrijven (tegen een faire prijs) zou mogelijks voor minstens even hoge of hogere returns kunnen zorgen.
- Waarom kijk je ook niet bedrijven zoals Nike, L'Oréal, Walt Disney, McDonald's, ... Voldoen deze niet aan je criteria?
- Heb je ooit al eens proberen te backtesten hoeveel je strategie opgeleverd had voordat je effectief de portefeuille hebt opgestart?
Fijne zondag!
1) Natuurlijk weet ik de impact op mijn returns. Bijna elke aankoop is met de bedoeling om de aandelen voor lange termijn bij te houden. Anderzijds wil ik dat de port altijd optimaal is, en daarom zijn er al gigantisch veel transacties geweest sinds 2008 (omdat ik mij vergist heb in sommige aandelen, of omdat het gewicht van sommige posities binnen de port niet goed genoeg is, of omdat ik duurdere posities inruil voor goedkopere, of door de strategie volledig om te keren zoals in 2019, etc...).
2) Bedoeling was van in het begin om niet te beleggen in consumer-oriented bedrijven, omdat ik te veel disrupties zie (constant nieuwe merken, nieuwe consumptiegewoontes, nieuwe trends, etc...).
3) Ik geloof dat ik dat in het begin (2019) wel eens gedaan heb, en dat was iets van een 15% per jaar of zo. Maar de samenstelling van de port is intussen wel al serieus veranderd.
2) Bedoeling was van in het begin om niet te beleggen in consumer-oriented bedrijven, omdat ik te veel disrupties zie (constant nieuwe merken, nieuwe consumptiegewoontes, nieuwe trends, etc...).
3) Ik geloof dat ik dat in het begin (2019) wel eens gedaan heb, en dat was iets van een 15% per jaar of zo. Maar de samenstelling van de port is intussen wel al serieus veranderd.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Zou je qualys aan de huidige prijs oppikken of is je visie daarin ook veranderd?
Zie mijn bericht van 19 september in rothschild-co-zakenbank-vermogens-en-fo ... 29036.html
Afgelopen weekend heb ik al mijn transacties tijdens mijn value-periode (november 2008 > maart 2019) eens geanalyseerd. Vooral de resultaten in tabel 2 hieronder waren ontnuchterend.
Enkele bevindingen:
- Aandelen van 49 bedrijven gehad.
- Zwakke stockpicking: uit tabel 2 blijkt dat ik uit het gros van de bedrijven weinig of geen procentuele opbrengst heb gehaald.
- De aandelen waar ik in absolute €'s het meest mee heb verdiend (tabel 1) zijn aandelen waar ik (toevallig ?) veel geld op had ingezet; de reden van mijn gigantische outperformance.
- Veel van mijn aandelen heb ik voor slechts korte tijd aangehouden. Blijkbaar is buy-and-hold niet zo eenvoudig voor mij, ook al heb ik bij de meeste aankopen echt wel de intentie om de aandelen voor lange tijd bij te houden.
- Op de Ierse beurs heb ik het meest verdiend (Smurfit Kappa, Aryzta, Total Produce).
- Op Böwe Systec heb ik bijna 90% verlies gemaakt; ze zijn nl. failliet gegaan (ik was toen nog helemaal niet bezig met vrije kasstromen en de relatie tot de nettoschuld) (was wel een kleine positie).
- Schlott Gruppe is in 2011 failliet gegaan, maar zat toen niet meer in de port.
- Groot verlies bij Aecom (in absolute €'s, zie tabel 1) grotendeels te wijten aan de dollar-crash in 2017, terwijl ik toen zeven maanden all-in zat.
- In oktober/november 2015 zat ik gedurende een tweetal weken all-in bij Fagron.
- Enkele aandelen gepikt uit het Internacional-fonds van Bestinver Gestion: Smurfit Kappa, Debenhams, Böwe Systec, Schlott Gruppe, Rexel en BMW Group
- Rexel, FirstGroup en Delhaize waren denk ik de eerste aandelen die ik analyseerde a.d.h.v. de vrije kasstromen (2011/2012)
EDIT: enkele tekstuele foutjes in tabel 2 werden aangepast
EDIT 2: tabellen nog eens aangepast: Rexel zat al in 2011 in de port
Enkele bevindingen:
- Aandelen van 49 bedrijven gehad.
- Zwakke stockpicking: uit tabel 2 blijkt dat ik uit het gros van de bedrijven weinig of geen procentuele opbrengst heb gehaald.
- De aandelen waar ik in absolute €'s het meest mee heb verdiend (tabel 1) zijn aandelen waar ik (toevallig ?) veel geld op had ingezet; de reden van mijn gigantische outperformance.
- Veel van mijn aandelen heb ik voor slechts korte tijd aangehouden. Blijkbaar is buy-and-hold niet zo eenvoudig voor mij, ook al heb ik bij de meeste aankopen echt wel de intentie om de aandelen voor lange tijd bij te houden.
- Op de Ierse beurs heb ik het meest verdiend (Smurfit Kappa, Aryzta, Total Produce).
- Op Böwe Systec heb ik bijna 90% verlies gemaakt; ze zijn nl. failliet gegaan (ik was toen nog helemaal niet bezig met vrije kasstromen en de relatie tot de nettoschuld) (was wel een kleine positie).
- Schlott Gruppe is in 2011 failliet gegaan, maar zat toen niet meer in de port.
- Groot verlies bij Aecom (in absolute €'s, zie tabel 1) grotendeels te wijten aan de dollar-crash in 2017, terwijl ik toen zeven maanden all-in zat.
- In oktober/november 2015 zat ik gedurende een tweetal weken all-in bij Fagron.
- Enkele aandelen gepikt uit het Internacional-fonds van Bestinver Gestion: Smurfit Kappa, Debenhams, Böwe Systec, Schlott Gruppe, Rexel en BMW Group
- Rexel, FirstGroup en Delhaize waren denk ik de eerste aandelen die ik analyseerde a.d.h.v. de vrije kasstromen (2011/2012)
EDIT: enkele tekstuele foutjes in tabel 2 werden aangepast
EDIT 2: tabellen nog eens aangepast: Rexel zat al in 2011 in de port
Laatst gewijzigd door gpv1 op 16 november 2020, 16:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Zoals weer eens is bewezen: slechts enkele aandelen zijn verantwoordelijk voor het gros van de behaalde winst.
In jouw geval: 5 op 49 aandelen (10%) zijn verantwoordelijk voor meer dan 80% van jouw totale winst.
In jouw geval: 5 op 49 aandelen (10%) zijn verantwoordelijk voor meer dan 80% van jouw totale winst.
Goede oefening.
Aecom staat nu wel bij je verliezers, maar wat als je bvb. wél in Aecom was blijven zitten?
Ik ben in 2017 (+ klein pakket in 2018) ingestapt aan 34,xUSD.
Eind 2019 heb ik daar het grootste deel van verkocht met een kleine 20% winst.
Ik heb hier nog een positie van zo'n 5% van de port & zonet hebben ze goede resultaten + outlook bekend gemaakt.
Ik had er ook veel meer kunnen uithalen indien ik verkocht aan 53USD toen er overnamegeruchten waren, net voor de coronacrisis dan nog...
Aecom staat nu wel bij je verliezers, maar wat als je bvb. wél in Aecom was blijven zitten?
Ik ben in 2017 (+ klein pakket in 2018) ingestapt aan 34,xUSD.
Eind 2019 heb ik daar het grootste deel van verkocht met een kleine 20% winst.
Ik heb hier nog een positie van zo'n 5% van de port & zonet hebben ze goede resultaten + outlook bekend gemaakt.
Ik had er ook veel meer kunnen uithalen indien ik verkocht aan 53USD toen er overnamegeruchten waren, net voor de coronacrisis dan nog...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Denk dat ik in dat rijtje de hoofdvogel heb afgeschoten: SES gekocht aan 13,.. om te laten stijgen tot 20,... om dan terug te laten zakken tot 5,...
nog steeds in port en stilaan aan het herstellen tot aankoopniveau, is lange tijd mijn grootste positie geweest in aankoopwaarde.
nog steeds in port en stilaan aan het herstellen tot aankoopniveau, is lange tijd mijn grootste positie geweest in aankoopwaarde.
Heb uit dat lijstje ook heel wat aandelen gehad maar niet altijd met hetzelfde resultaat:
Sioen is de enige actieve positie, al de rest is afgesloten.
Op volgorde van nettowinst, met tussen haakjes CAGR van de positie:
SIOEN (+10,33%)
SESG (+63,42%)
Agfa Gevaert (+44,64%)
Ahold-Delhaize (+16,01%)
DXPE (+153,39%)
Corelogic (+22,01%)
Aecom (+8,29%)
BMW (+16,04%)
TAKKT (+19,64%)
Baron de Ley (+2,13%)
Ter Beke (+54,58%)
Graphic Packaging (+2,06%)
Delhaize (-50,68%)
Debenhams (-16,12%)
Publicis (-20,5%)
Delhaize was het allereerste aandeel dat ik ooit kocht, toen had ik nog niet genoeg geduld om een positie uit te zitten. Later na de fusie wel nog succesvol gehad. Bij Debenhams en Publicis dan weer de goeie keuze gemaakt om mijn verlies te nemen. Voor de rest relatief goeie timing, zeker uit Agfa Gevaert, SES, BMW... goeie aan- en verkooptiming gehad.
Sioen is de enige actieve positie, al de rest is afgesloten.
Op volgorde van nettowinst, met tussen haakjes CAGR van de positie:
SIOEN (+10,33%)
SESG (+63,42%)
Agfa Gevaert (+44,64%)
Ahold-Delhaize (+16,01%)
DXPE (+153,39%)
Corelogic (+22,01%)
Aecom (+8,29%)
BMW (+16,04%)
TAKKT (+19,64%)
Baron de Ley (+2,13%)
Ter Beke (+54,58%)
Graphic Packaging (+2,06%)
Delhaize (-50,68%)
Debenhams (-16,12%)
Publicis (-20,5%)
Delhaize was het allereerste aandeel dat ik ooit kocht, toen had ik nog niet genoeg geduld om een positie uit te zitten. Later na de fusie wel nog succesvol gehad. Bij Debenhams en Publicis dan weer de goeie keuze gemaakt om mijn verlies te nemen. Voor de rest relatief goeie timing, zeker uit Agfa Gevaert, SES, BMW... goeie aan- en verkooptiming gehad.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Indien ik vanaf 2017 all-in in Aaecom was blijven zitten (dus 100% van port) dan was de waarde van de port nu 8% hoger geweest dan nu het geval is, excl. kosten/taksen/dividenden. Maar ja, zo lang alles in 1 aandeel steken vind ik maar risicovol. Het had evengoed slechter kunnen aflopen.
In elk geval alle lof voor gpv1 die hier volledig open kaart speelt met zijn posities van de afgelopen 12 jaar: alle winnaars, maar ook alle verliezers. Een verademing op dit forum.
Er staat mij wel vaag bij dat je ook in een Amerikaans fracking bedrijf had belegd en dat vind ik niet terug?
Er staat mij wel vaag bij dat je ook in een Amerikaans fracking bedrijf had belegd en dat vind ik niet terug?
Nee, heb nooit in dergelijk bedrijf belegd.MoreOrLess schreef: ↑16 november 2020, 16:19 Er staat mij wel vaag bij dat je ook in een Amerikaans fracking bedrijf had belegd en dat vind ik niet terug?
Ondertussen zelf even gezocht en ontdekt dat ik inderdaad enkele zaken met elkaar verwarde. Het ging over DXPE .