De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Logisch wat je zegt, maar als ik bijvoorbeeld withdrawal rate op 4% laat staan, krijg ik "You can retire in 26,6 years" en als ik de withdrawal rate naar 8% verander, staat er "You can retire in 17 years". Alle andere gegevens zijn uiteraard identiek hetzelfde. Dus als ik procentgewijs dubbel zoveel neem kan ik 9,6 jaar eerder op pensioen gaan? Lijkt me dus net andersom te zijn...
Lijkt idd niet te kloppen. Moet waarschijnlijk zijn “for” ipv “in”DimiDee schreef: ↑4 november 2020, 18:33
Logisch wat je zegt, maar als ik bijvoorbeeld withdrawal rate op 4% laat staan, krijg ik "You can retire in 26,6 years" en als ik de withdrawal rate naar 8% verander, staat er "You can retire in 17 years". Alle andere gegevens zijn uiteraard identiek hetzelfde. Dus als ik procentgewijs dubbel zoveel neem kan ik 9,6 jaar eerder op pensioen gaan? Lijkt me dus net andersom te zijn...
VWCE is eenvoudiger (ook om te herbalanceren indien van toepassing) en zoals je laat zien goedkoper. Degiro en maandelijks aankopen? Leuk, je vergeet toch niet elke keer je beurstaks aan te geven?Appeltje123 schreef: ↑4 november 2020, 18:18 Lang geleden dat ik hier was, ik pas dan ook al een hele poos mijn plan Bogleheads-plan toe zonder omkijken.
(Samengevat: €1000/maand, 88-12 verdeeld over IWDA & EMIM, aangekocht bij DeGiro (IWDA maandelijks, EMIM elke 2 maand).
Door een gezinsuitbreiding is dit bedrag wat verminderd (nu +- €400/maand) en heb ik een paar keer de EMIM-aankoop gemist. Met een lagere maandelijkse inleg valt dit bedrag ook niet altijd even mooi te verdelen over de verschillende aandelen.
Tijdens het bijlezen, zag ik dat VWCE nu ook beschikbaar is, weliswaar niet in de kernselectie van DG + iets duurder door handel op Xetra. Toch interessant voor mijn situatie (1 aandeel, steeds de correcte verdeling etc).
Ik overweeg dus om over te schakelen en heb hiervoor eerst een vergelijking van transactiekosten gemaakt volgens verschillende scenario's bij DeGiro. Ben ik hier alvast correct?
- Aankoop EAM €2 vast + 0.03% variabel
- Aankoop Xetra €4 vast + 0.05% variabel
- Kernselectie = "gratis"
(M = maandelijks, 2M = om de 2 maand kopen etc).
Lijkt nog mee te vallen, maar op een beleggingshorizon van 20j met €1.000/maand is dit een aanzienlijk verschil
enkel obv. TX kosts (geen TER, rendement etc)
ZIjn er nog mensen die zijn overgeschakeld van IWDA+EMIM naar VWCE?
Ik heb nooit de WR veranderd in deze tool: 4% is het standaard % dat dikwijls gebruikt word voor simulaties.DimiDee schreef: ↑4 november 2020, 18:33Logisch wat je zegt, maar als ik bijvoorbeeld withdrawal rate op 4% laat staan, krijg ik "You can retire in 26,6 years" en als ik de withdrawal rate naar 8% verander, staat er "You can retire in 17 years". Alle andere gegevens zijn uiteraard identiek hetzelfde. Dus als ik procentgewijs dubbel zoveel neem kan ik 9,6 jaar eerder op pensioen gaan? Lijkt me dus net andersom te zijn...
Uit jouw uitleg begrijp ik dat de gebruiker van de tool kan beslissen hoeveel hij uit zijn portefeuille zal halen; of het % realistisch is of niet.
https://www.firecalc.com/ is een andere tool die je kan gebruiken om een idee te krijgen.
Elk resultaat hangt sterk af van de waarde die je aan de inputparameters geeft.
Geen enkele tool kan echt voorspellen.
Noot: tools zoals deze kunnen je een idee geven
1- welke parameters belangrijk zijn in het plannen en
2- wat de mogelijke uitkomst kan zijn.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Je kan verschillende opties nemen; de resultaten zullen niet hard verschillen, het is niet te voorspellen welke de betere resultaten geeftAppeltje123 schreef: ↑4 november 2020, 18:18 Lang geleden dat ik hier was, ik pas dan ook al een hele poos mijn plan Bogleheads-plan toe zonder omkijken.
(Samengevat: €1000/maand, 88-12 verdeeld over IWDA & EMIM, aangekocht bij DeGiro (IWDA maandelijks, EMIM elke 2 maand).
Door een gezinsuitbreiding is dit bedrag wat verminderd (nu +- €400/maand) en heb ik een paar keer de EMIM-aankoop gemist. Met een lagere maandelijkse inleg valt dit bedrag ook niet altijd even mooi te verdelen over de verschillende aandelen.
Tijdens het bijlezen, zag ik dat VWCE nu ook beschikbaar is, weliswaar niet in de kernselectie van DG + iets duurder door handel op Xetra. Toch interessant voor mijn situatie (1 aandeel, steeds de correcte verdeling etc).
1- MSCI world (IWDA) alleen
2- IWDA + EMIM
3- IWDA + IEMA (ik geloof dat deze laatste ook gratis is op degiro)
4- VWCE
1 en 4 hebben het voordeel dat het simpel is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Newbie
- Contacteer:
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Persoonlijk, sinds 2017 : 70% IWDA + 15% ZPRS + 15% EIMI. Dank u Bogleheads - Belgium. Anderzijds tak21. 2.500,00 EUR begin januari, begin maart, begin mei...
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Interessant. Wist ik niet. Bij obligatiefondsen houden ze de meerwaardetaks wel niet in waarschijnlijk?
Ik ben geen klant bij degiro.
Ik meen gelezen te hebben dat je kan kiezen (optie op de rekening) of ze de beurstaks zelf inhouden. Ook voor dividend. Doe een search op het forum.
Meerwaarde obligatiefondsen moest je wel zelf doen
Wat raden jullie aan voor mensen die maar weinig overhouden, bvb €100 per maand. VWCE aankopen is dan al een hele grote hap uit je budget. Kies je dan beter voor fondsen, ook al betaal je daar meer kosten op?
In deze situatie zou ik:
- Een voldoende noodbudget voorzien
- Opsparen en eenmaal per (twee) jaar VWCE kopen
- Meermaals per jaar een tracker kopen op een beurs waarvoor de handelskosten minder duur zijn, bv. IWDA op Euronext Amsterdam.
Buiten mijn pensioensparen zou ik bankfondsen ten alle tijde vermijden.
- Een voldoende noodbudget voorzien
- Opsparen en eenmaal per (twee) jaar VWCE kopen
- Meermaals per jaar een tracker kopen op een beurs waarvoor de handelskosten minder duur zijn, bv. IWDA op Euronext Amsterdam.
Buiten mijn pensioensparen zou ik bankfondsen ten alle tijde vermijden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
IWDA kopen bij de giro (per maand) en na aantal jaar misschien herbalanceren met EMIM of wat small caps?
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Dan kan je best fondsen kopen. Bij Medirect kan dat meestal vanaf 100 euro per fonds.
Kies je voor een Keyplan, dan kan je het spreiden over meerdere top-fondsen.
Als je nog geen klant bent bij Keytrade, er loopt nog een actie . Laat het me dan maar weten via een Persoonlijk Bericht.
Op de site van Degiro: "DEGIRO houdt beurstaks in ten aanzien van haar in België woonachtige klanten, draagt dit af, en dient de aangiften in bij de Belgische belastingdienst. Klanten die in België woonachtig zijn kunnen er evenwel voor kiezen om de beurstaks zelfstandig te berekenen en af te dragen en zelf een aangifte bij de Belgische belastingdienst te verzorgen."
Wat moet je dan nog zelf doen als Belgische klant bij De Giro? Enkel je rekening aangeven bij de NBB, zoals hier omschreven staat: https://www.reddit.com/r/BEFire/comment ... claring_a/?
En het dividend aangeven van buitenlandse bedrijven in je belastingsbrief want de RV houden ze niet af .
Is het verstandig ineens voor 100000€ van deze shares te kopen voor min 10 jaar?