30% of 40% bij pensioen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
30% of 40% bij pensioen
Bij pensioensparen kan je 30% tot 40% belastingsvermindering krijgen op basis van je inkomen.
Maar ik kan de schijven nergens vinden.
Ik zou graag weten hoeveel % vermindering ik kan krijgen.
Mijn eerste storting zou volgende maand plaats vinden.
Maar ik kan de schijven nergens vinden.
Ik zou graag weten hoeveel % vermindering ik kan krijgen.
Mijn eerste storting zou volgende maand plaats vinden.
Re: 30% of 40% bij pensioen
Dit werkt niet met schijven maar met de bijzondere gemiddelde aanslagvoet, die wordt berekend per individu.
Je kan dit % terugvinden op je aanslagbiljet van vorig jaar, of als je een belastingprogramma gebruikt zal je het ook daarmee te weten komen.
Je kan dit % terugvinden op je aanslagbiljet van vorig jaar, of als je een belastingprogramma gebruikt zal je het ook daarmee te weten komen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ze noemen dit de "bijzondere" gemiddelde aanslagvoet, omdat die nooit minder dan 30% kan bedragen, en nooit meer dan 40%. De gemiddelde aanslagvoet kan je inderdaad terugvinden op je aanslagbiljet van vorig jaar of in een berekeningsprogamma. Die kan dus heel goed lager zijn dan 30%, maar dan wordt sowieso 30% gebruikt om het belastingsvoordeel te berekenen. Dito indien de gemiddelde aanslagvoet meer dan 40% bedraagt, om het voordeel te berekenen zullen ze het beperken tot 40%. Vandaar de term "bijzonder".
ok thx!
Vorig jaar was er iemand op spaargids, die niet van pensioensparen kon genieten omdat hij geen belastingen moest betalen.
Een bijkomende voorwaarde is wel dat je voldoende belastingen moet betalen om van pensioensparen te kunnen genieten.
Een bijkomende voorwaarde is wel dat je voldoende belastingen moet betalen om van pensioensparen te kunnen genieten.
Dat snap ik niet goed.paul schreef: Vorig jaar was er iemand op spaargids, die niet van pensioensparen kon genieten omdat hij geen belastingen moest betalen.
Als je niet moet betalen trek je toch 30-40 terug van wat je spaarde?
Ik bedoel niet of je op je aanslagbiljet al dan niet nog moet bijbetalen omdat ze te weinig inhoudingen gedaan hebben, maar ik bedoel dat mensen waarvan het inkomen zo laag is dat ze geen belastingen moeten betalen, omdat ze onder het belastbaar minimum vallen. Bv. sommige werklozen, of mensen die maar een paar maand in een jaar gewerkt hebben, die kunnen GEEN fiscaal voordeel van pensioensparen hebben.hansv schreef:Dat snap ik niet goed.paul schreef: Vorig jaar was er iemand op spaargids, die niet van pensioensparen kon genieten omdat hij geen belastingen moest betalen.
Als je niet moet betalen trek je toch 30-40 terug van wat je spaarde?
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Als je in een bepaald jaar een laag inkomen hebt (gedurende langere periode niet gewerkt of eender welke andere reden) kan je best op voorhand even checken of je nog een fiscaal voordeel kan halen uit je pensioensparen.
Het pensioensparen kan je immers elk jaar opnieuw beslissen of je het doet of niet, en je kan je beslissing uitstellen tot 31 december van elk jaar.
Het is immers perfect mogelijk dat je inkomen hoog genoeg is om toch nog boven de belastingvrije som uit te komen ,maar dat je toch geen belastingen betaalt om dat er bepaalde belastingverminderende uitgaven zijn die je niet vrij kan kiezen (bijvoorbeeld de aflossing van je woonlening, die moet er sowieso elke maand liggen) Als je dan owv de aflossing van je woonlening genoeg fiscaal voordeel haalt om je belasting naar nul te herleiden heeft het fiscaal geen zin meer om ook nog aan pensioensparen te doen dat jaar.
Het pensioensparen kan je immers elk jaar opnieuw beslissen of je het doet of niet, en je kan je beslissing uitstellen tot 31 december van elk jaar.
Het is immers perfect mogelijk dat je inkomen hoog genoeg is om toch nog boven de belastingvrije som uit te komen ,maar dat je toch geen belastingen betaalt om dat er bepaalde belastingverminderende uitgaven zijn die je niet vrij kan kiezen (bijvoorbeeld de aflossing van je woonlening, die moet er sowieso elke maand liggen) Als je dan owv de aflossing van je woonlening genoeg fiscaal voordeel haalt om je belasting naar nul te herleiden heeft het fiscaal geen zin meer om ook nog aan pensioensparen te doen dat jaar.
Enjoy the party, but dance near the door
Dit klopt toch niet? Wat jij zegt is dat de max toegelaten storting pensioensparen (830€ voor aj 2009 zeker?) tot de "fiscale korf" behoort. Dit is echter niet zo. De fiscale korf werkt beperkend voor hetgeen je invult in vak VIII. Code 1361 betalingen pensioensparen valt hierbuiten. Ik heb even een kleine simulatie gemaakt in tax-calc (zoek via google):disterminator schreef: Als je in een bepaald jaar een laag inkomen hebt (gedurende langere periode niet gewerkt of eender welke andere reden) kan je best op voorhand even checken of je nog een fiscaal voordeel kan halen uit je pensioensparen.
Code Waarde
1001 Ongehuwd en niet wettelijk samenwonend
1100 200,00
1146 0,00
1250 25000,00
1286 5000,00
1286 1588,84
Met enkel deze gegevens moet je 483,75€ betalen
1355 1000,00 Kapitaalaflossingen van hypothecaire leningen aangegaan voor het verwerven of (ver)bouwen van een woning die in aanmerking komen voor de verhoogde vermindering voor het bouwsparen: leningen gesloten vanaf 1.1.1989
Met dit gegeven erbij is het resultaat precies 0.00
Indien je bij 1355 3000€ ingeeft krijg je 243,28€ terug (met deze kapitaalaflossing overstijg je zeker het maximum van de fiscale korf dus het maximum van het belastingvoordeel is via deze weg bereikt)
1361 810,00 Betalingen voor pensioensparen
Met dit gegeven erbij krijg je 261,22€ terug indien 1355: 1000, en 504,51€ indien 1355: 3000
Correct me if I'm wrong!
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Hola, ik heb nooit gezegd dat pensioensparen tot je zogenaamde fiscale korf zou behoren. De fiscale korf heeft idd alleen betrekking op de fiscaliteit van woonlening en/of langetermijnsparen.
Wat ik zei is dat je elk jaar best even simuleert of je nog voordeel kan halen uit pensioensparen, en zeker wanneer je in een bepaald jaar een laag inkomen hebt (hiermee bedoel ik een inkomen dat in de buurt komt van de belastingvrije som). In dat geval is het namelijk mogelijk dat je omwille van je fiscale aftrek van woonlening ALLE reeds voorafgehouden belastingen terugkrijgt, en dan heeft het dus fiscaal geen zin meer om er ook nog eens wat pensioensparen bij te gooien.
In de tax calc simulatie hierboven vertrek je vanuit het standpunt van iemand die 25000 euro belastbaar inkomen heeft, dat is ver ver boven de belastingvrije som en deze heeft er dan uiteraard nog fiscaal voordeel bij om aan pensioensparen te doen, ongeacht hoe groot zijn kapitaalafloosingen van de woonlening zijn.
Wat ik zei is dat je elk jaar best even simuleert of je nog voordeel kan halen uit pensioensparen, en zeker wanneer je in een bepaald jaar een laag inkomen hebt (hiermee bedoel ik een inkomen dat in de buurt komt van de belastingvrije som). In dat geval is het namelijk mogelijk dat je omwille van je fiscale aftrek van woonlening ALLE reeds voorafgehouden belastingen terugkrijgt, en dan heeft het dus fiscaal geen zin meer om er ook nog eens wat pensioensparen bij te gooien.
In de tax calc simulatie hierboven vertrek je vanuit het standpunt van iemand die 25000 euro belastbaar inkomen heeft, dat is ver ver boven de belastingvrije som en deze heeft er dan uiteraard nog fiscaal voordeel bij om aan pensioensparen te doen, ongeacht hoe groot zijn kapitaalafloosingen van de woonlening zijn.
Merci voor de correctie, ik had het misverstaan.
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Geen probleem, zo blijven we alert !