Verkiezingen in de VS 2020
Re: Verkiezingen in de VS 2020
Nope:MoreOrLess schreef: ↑5 november 2020, 13:52 Het staat me bij dat democraat Bill Clinton zo ook verkiezingen heeft gewonnen met nominaal minder stemmen dan zijn tegenkandidaat, maar dan wel meer kiesmannen die hem tot president verkozen.
1992
Bill Clinton: 44,909,889 stemmen
George Bush sr: 39,104,550 stemmen
1996
Bill Clinton: 47,401,185 stemmen
Bob Dole: 39,197,469 stemmen.
Ik heb teruggeklikt tot 1948 maar heb geen voorbeeld gevonden van zo'n democratische winst. Daar tegenover staan de verliezen van Al Gore en Hillary Clinton die beiden geen president werden ondanks meer stemmen in absolute cijfers.
Even een aanvulling op mijn berichtje van een paar minuten geleden.
Ik besef nu dat de term "white suprematist" recent een zeer negatieve bijklank gekregen heeft.
Het is nochtans een wetenschappelijke term.
Maar als je een betere naam weet voor iemand die het blanke ras superieur vindt, wil ik graag jouw betere naam vanaf nu gebruiken.
Ondertussen is GD opgedoken in Las Vegas. Let op zijn T-shirt
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201105_93779350
-
- Hero Member
- Contacteer:
In geval van gelijkspel komt het in principe aan het congres toe de knoop door te hakken wat de president betreft. Daar hebben de Democraten de meerderheid. De senaat - waar de Republikeinen de meerderheid hebben- zou de vicepresident mogen kiezen. Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Contingent_election .
Het is ook niet slim van GD om in het Nederlands in Las Vegas te gaan protesteren Dat komt ervan als je je eigen cultuur superieur vindtanonymous schreef: ↑5 november 2020, 14:09 Ondertussen is GD opgedoken in Las Vegas. Let op zijn T-shirt
Gerrymandering ...
Het wordt door beide kanten gebruikt om er voordeel uit te halen. Eenmaal echter aan de macht in een bepaald district wordt het voor de andere kant moeilijk om het terug te winnen.
Zo ook de popular vote in de presidentsverkiezingen : niet iedere stem is evenveel waard ... maar bij ons is dat ook niet zo (denk maar aan de 5%-regel en de ongelijke verdeling in de provincies), het systeem van "winner takes all" is - in mijn ogen - ook verre van democratisch.
Nog een laatste keer reageer ik op je gezwets, ik vond dit wel ene die bij je past.
Verder wens ik je een goed herstel toe, doe de groeten aan de verplegers in de instelling en zeg hen dat ze ervoor moeten zorgen dat je niet vergeet je pilletjes te nemen.
(M´n post van deze middag is verdwenen? Of ben ik vergeten op ´post´ drukken?)
Anyway, ik snap niet dat er in een land als Amerika niks beter rondloopt dan Trump of Biden.
Da´s toch in beide gevallen een zwaktebod als dát her sterkste is dat beide partijen te bieden hebben.
´t Is daar nog meer armoe troef dan bij ons en wij kunnen maar uit 11 miljoen een paar kinkels kiezen.
Anyway, ik snap niet dat er in een land als Amerika niks beter rondloopt dan Trump of Biden.
Da´s toch in beide gevallen een zwaktebod als dát her sterkste is dat beide partijen te bieden hebben.
´t Is daar nog meer armoe troef dan bij ons en wij kunnen maar uit 11 miljoen een paar kinkels kiezen.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Die popular vote is van nul en generlei waarde. Lees ook de link hieronder.
Ik heb je nochtans al eens uitgelegd dat gerrymandering niet van tel is voor presidentsverkiezingen. Link
Da's de bedoeling.
Het zou voor stabielere regeringen moeten zorgen. Ik ben natuurlijk wel voorstander
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Hola, zo snel niet. We hebben ook nog faithless electors. Zo weigerden 5 8 kiesmannen in 2016 voor de feeks Hillary te stemmen. Maar op dat moment maakte het natuurlijk niets uit.fropskottel schreef: ↑5 november 2020, 14:35In geval van gelijkspel komt het in principe aan het congres toe de knoop door te hakken wat de president betreft.
Het circus is bijlange nog niet gedaan
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 5 november 2020, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
I know C ... ik had het over het bevoordelen in de senaat (waar hij ook op alludeerde) ... voor zover ik weet is het daar wel van tel, correct me if I'm wrong.CarpeNoctem schreef: ↑5 november 2020, 17:44 Ik heb je nochtans al eens uitgelegd dat gerrymandering niet van tel is voor presidentsverkiezingen. Link
Het zou voor stabielere regeringen moeten zorgen. Ik ben natuurlijk wel voorstander
Stabiliere regeringen ? Misschien maar ik zie toch heel wat nadelen : als er bv. maar sprake is van een tweepartijenstelsel dan hebben "vernieuwers" weinig of nooit de kans om door te breken. Bij tweepartijenstelsels die aan elkaar gewaagd zijn en dus om de zoveel jaar elkaar afwisselen zal het er toe leiden dat de opgebouwde zaken van de ene door de anderen weer afgebroken worden en om zoveel jaar later het omgekeerde mee te maken, vooral veel stilstand ...
Als je niet weet wat gedaan mag je gerust eens de oefening maken met de laatste verkiezingen en wat dat als zetelverdeling zou geven in ons Belgenlandje ... en daaruit voortvloeiend wat dat zou geven voor een te vormen regering
Ik heb daar ook al aan zitten denken, stel je voor dat een aantal van die kiesmannen nog ergens een wederdienst moeten doen aan Trump (of andere maffia) en dat ze aan de vooravond een telefoontje krijgen van de Rudy met de melding dat het moment van de wederdienst er is gekomen ... of dat er ergens een compromiterend filmpje ligt te wachten of dat ze een bedragje zullen gestort krijgen op hun rekening in Panama ...CarpeNoctem schreef: ↑5 november 2020, 17:56 Hola, zo snel niet. We hebben ook nog faithless electors. Zo weigerden 5 kiesmannen in 2016 voor de feeks Hillary te stemmen. Maar op dat moment maakte het natuurlijk niets uit.
Het circus is bijlange nog niet gedaan
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Je weet ongetwijfeld dat die connectie tussen Jim Jones en Kool Aid fake news is?
The cult that inspired "drink the Kool-Aid" didn’t actually drink Kool-Aid
Variërt het aantal kiesmannen met aantal inwoners per staat of is dat ooit historisch vastgesteld, of is dat per vierkante meter oppervlakte van die staat?altopalo schreef: ↑5 november 2020, 13:40 Er zou best wat meer verontwaardiging mogen zijn over het feit dat Biden inmiddels zo'n 3,5 miljoen stemmen meer behaald heeft dan Trump maar dat dat door de scheve vertegenwoordiging van de absolute stemmen in afgevaardigden van counties en states blijkbaar niet voldoende is om al van een gewonnen race te spreken. Ook in de senaat worden de republikeinen bevoordeeld. Waarom maken de democraten daar niet meer lawaai over?
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior