Effectentaks
TIP
Re: Effectentaks
Je neemt de bocht wat te kort hier.voodoo schreef: ↑5 november 2020, 13:24Als sparen / beleggen niets meer opbrengt dan gaan we weer meer consumeren.WildeHilde schreef: ↑5 november 2020, 11:42
Leg eens uit hoe dat de economie ondersteunt.
Snap 'k echt niet.
Waarom sparen voor later als je aan koopkracht inboet.
OK is in theorie, in praktijk is het misschien wel allemaal relatiever, maar toch.
Hoe brengt beleggen de economie iets bij? Niets, in tegendeel eigenlijk. We verwachten een dividend dus de ondernemingen kunnen minder uitbreiden / investeren / .... wat de economie ten slechte komt.
Enkel en alleen als er een kapitaalverhoging plaatsvind zou je kunnen stellen dat de economie er wel bij vaart.
Ondernemingen die dividenden uitbetalen of eigen aandelen opkopen delen een stuk van hun winst uit, en de aandeelhouders kunnen daar van consumeren. Dat levert de maatschappij dus wel iets op.
Bedrijven die hun winst nodig hebben om te groeien delen doorgaans geen dividenden uit. Denk aan starters of bedrijven in volle expansie.
Als mensen die aandelen niet zouden kopen en de prijs blijft te laag, dan worden ze ofwel te snel overgenomen, of ze kunnen geen kapitaal extra ophalen.
Die zou van Trump kunnen komen...
Door belastingen te betalen heb ik de mogelijkheid gehad onderwiijs te krijgen, kan ik op een straat rijden ipv een veldweg, etc etc.
Alleen heeft Trump daar de "splendid etc." woordjes niet voor . Vocabularium van een elfjarige of zo ?
Voor de rest wel helemaal akkoord, hoewel ik ook reteiP begrijp. Je tijd zelf kunnen invullen is inderdaad het hoogste goed en daar is geld voor nodig.
Voor de rest wel helemaal akkoord, hoewel ik ook reteiP begrijp. Je tijd zelf kunnen invullen is inderdaad het hoogste goed en daar is geld voor nodig.
-
- VIP member
- Contacteer:
Tot je weet hoeveel van het belastinggeld in de zakken verdwijnen (of slecht beheerd wordt)van zowel linkse als rechtse "ondernemers" die banden met de politiek hebben....
Ik denk dat de meeste netto betalers hun geld efficiënter beheren dan de staat
De VS zijn niet op alle gebieden slechter af door een lager overheidsbeslag hoor
Negeer het woordje "netto" in mijn post eens niet.
Onderwijs vind ik enorm belangrijk.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Het verbaast me dat ze hardnekkig blijven proberen om een taks uit te vinden die een significante bijdrage kan leveren aan de begroting, en die toch geen negatieve impact heeft op de economie.
Dat is theoretisch enkel mogelijk als de overheid met die extra inkomsten meer welvaart kan scheppen dan degenen die deze belasting zullen betalen. En dat lijkt me in de Belgische context erg onwaarschijnlijk.
Dat is theoretisch enkel mogelijk als de overheid met die extra inkomsten meer welvaart kan scheppen dan degenen die deze belasting zullen betalen. En dat lijkt me in de Belgische context erg onwaarschijnlijk.
Ik heb je post nog eens goed gelezen.
Dus je vindt dat iedereen die netto bijdraagt aan de maatschappij volledige vrijheid moet hebben?
Door rood licht rijden? Mensen een tsjoek op hun muile geven?
Een heel belangrijk woordje, inderdaad. Eentje waar de ontvangertjes doodsbang van zijn, want als de massa dat woordje begint te begrijpen is het gedaan met de handjes open te staan.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Mijn vrijheid stopt waar die van een ander begint.
De overheid moet zich in essentie slechts op enkele zaken richten, justitie waarbij inbreuken op deze individuele vrijheden aangepakt worden is de ultieme basis in de standaard definitie van het kapitalisme. Privé bezit is toegestaan, de vruchten van assets zijn voor de bezitter van de asset.
Mijn post ging over de effectentaks als extra toefje belastingen, die duidelijk een netto bijdrage van een bepaalde, kleine groep zal betekenen. Als er al een dienst van de overheid zal tegenover staan, zal die over een grotere groep verdeeld worden. Dus ja, netto zal die kleine groep een stuk van zijn vrijheid verliezen.
Het apparaat België kan zich betere spiegelen aan landen waar met minder overheidsbeslag meer diensten voor burgers tegenover staan. Die efficiëntie verbeteren is de echte win-win waar we naar zouden moeten streven.
Mijn post ridiculiseren en via strawman argumenten proberen neerhalen is best belachelijk hoor.
Het was niet mijn bedoeling om jouw post te ridiculiseren.
Ik kan je volgen wanneer je zegt dat de overheid efficiënter moet worden; ik volg je ook als je zegt dat een kleine groep extra zal moeten bijdragen.
Maar ik begrijp nog steeds niet wat dit te maken heeft met beknotting van de vrijheid.
Is toch niet zo moeilijk om die link te leggen?
Stel dat je op vervroegd pensioen wil gaan en daarvoor als een monnik werkt en leeft, nog thuis woont... En hiervoor als een echte money mustache boglehead een effectenrekening ziet aandikken. Zonder eigen huis ga je snel over de grens van de bijkomende belastingen gaan.
Die kosten je misschien wat een peulschil lijkt, maar wat wel ook je toekomstig rendement ondergraaft omwille van de gemiste samengestelde interest.
Kan je uiteindelijk snel 1 jaar van je doelstelling kosten, dus 1 jaar 'vrijheid' verloren.
Stel dat je op vervroegd pensioen wil gaan en daarvoor als een monnik werkt en leeft, nog thuis woont... En hiervoor als een echte money mustache boglehead een effectenrekening ziet aandikken. Zonder eigen huis ga je snel over de grens van de bijkomende belastingen gaan.
Die kosten je misschien wat een peulschil lijkt, maar wat wel ook je toekomstig rendement ondergraaft omwille van de gemiste samengestelde interest.
Kan je uiteindelijk snel 1 jaar van je doelstelling kosten, dus 1 jaar 'vrijheid' verloren.
Jij zal het wellicht anders zien, maar mij komt het over als:
Je beknot je eigen vrijheid gedurende heel jouw werkende leven, en niet zomaar een beetje, zonder dat je dat erg vindt?
Je bent pas vrij vanaf het moment dat je in (vervroegd) pensioen kan?
Laat ons de discussie stoppen met de vaststelling dat we er een andere mening op nahouden, en dat we er niet in zullen slagen de andere van mening te doen veranderen.
Dus iemand die alles op 1 rekening heeft staan, betaalt de volle pot. Terwijl iemand die exact hetzelfde bedrag heeft, maar door spreiding telkens onder 1 miljoen blijft per rekening, niks betaalt?
Iemand met 999.999€ op een rekening betaalt niks en iemand met 1€ meer betaalt 1.500€?
Ziet er weer een goed doordachte, eerlijke taks uit.
Iemand met 999.999€ op een rekening betaalt niks en iemand met 1€ meer betaalt 1.500€?
Ziet er weer een goed doordachte, eerlijke taks uit.
Met een eigen huis betaal je wel meer dan 0,15% aan OV.
De huidige 30% RV heeft daarop een veel grotere impact (maar kan je, eens je geen inkomen meer hebt, wel recupereren via belastingvrije som).Die kosten je misschien wat een peulschil lijkt, maar wat wel ook je toekomstig rendement ondergraaft omwille van de gemiste samengestelde interest.