Termijnrekening
TIP
Re: Termijnrekening
Termijnrekeningen kunnen niet vergeleken worden met obligaties.
Spaarders die voor termijnrekeningen kozen, deden dit niet voor méér rendement, maar voor méér zekerheid.
Spaarders die voor termijnrekeningen kozen, deden dit niet voor méér rendement, maar voor méér zekerheid.
Zoals hier eerder werd vermeld door Sebastiaan1985, valt de rente bij MeDirect nog mee op termijnrekeningen in GBP en USD.
Omdat ik een paar termijnen heb die bijna op eindvervaldag komen, trok dit mijn aandacht.
Dit heb ik nog nooit geprobeerd; dus geen idee hoe het dan zit met de wisselkoers.
Iemand die hier ervaring mee heeft?
Ook vraag ik me af of het niet beter zou zijn om voor een eventuele termijnrekening in GBP nog wat af te wachten tot er meer zekerheid is rond de Brexit-deadline.
Omdat ik een paar termijnen heb die bijna op eindvervaldag komen, trok dit mijn aandacht.
Dit heb ik nog nooit geprobeerd; dus geen idee hoe het dan zit met de wisselkoers.
Ook vraag ik me af of het niet beter zou zijn om voor een eventuele termijnrekening in GBP nog wat af te wachten tot er meer zekerheid is rond de Brexit-deadline.
Verschilt de rente op de meest voordelige spaarrekening (Maandsparen Max) van MeDirect erg veel van een termijnrekening in GBP of US $?
Er is een directe relatie tussen het verschil in rentevoeten en de verwachte evolutie van de wisselkoersen.Nefertari schreef: ↑17 november 2020, 15:55 Zoals hier eerder werd vermeld door Sebastiaan1985, valt de rente bij MeDirect nog mee op termijnrekeningen in GBP en USD.
Op een rekening in Turkse Lira krijg je meer dan 10%, maar je moet er ook rekening mee houden dat de Lira verder zal ontwaarden.
De marktverwachtingen rond GBP en USD rekenen ook met een daling van die munten, of je winst zal maken met de hogere rente is af te wachten.
Bekijk ook of de rekeningen die niet in Euro zijn toch de 100kEuro staatsgarantie hebben.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik durf toch te betwisten dat er bij USD en GBP een directe relatie is tussen rentevoet en wisselkoers en dat deze munten nog veel verder zullen dalen.B7H4long schreef: ↑17 november 2020, 17:37Er is een directe relatie tussen het verschil in rentevoeten en de verwachte evolutie van de wisselkoersen.Nefertari schreef: ↑17 november 2020, 15:55 Zoals hier eerder werd vermeld door Sebastiaan1985, valt de rente bij MeDirect nog mee op termijnrekeningen in GBP en USD.
Op een rekening in Turkse Lira krijg je meer dan 10%, maar je moet er ook rekening mee houden dat de Lira verder zal ontwaarden.
De marktverwachtingen rond GBP en USD rekenen ook met een daling van die munten, of je winst zal maken met de hogere rente is af te wachten.
Bekijk ook of de rekeningen die niet in Euro zijn toch de 100kEuro staatsgarantie hebben.
Dit zijn geen munten die steeds verder ontwaarden tegenover de euro zoals de Turkse Lira. USD en GBP schommelen over de jaren heen voortdurend op en neer ten opzichte van de euro.
Zowel USD als GBP kunnen nu misschien nog een beetje dalen, maar ik verwacht toch geen grote daling meer van beide munten: GBP in afwachting van de afronding van de brexit (en wat er daar uit de bus komt plus de gevolgen daarvan) en de USD staat momenteel op zijn laagste koers in 2,5 jaar.
Ik zou bijgevolg thans in beide munten wel een belegging (termijnrekening, obligatie) durven wagen, maar dit wel afhankelijk van de aangeboden rentevoet.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik spreid in tijd. Het minimum is 100 GBP/USD. Medirect neemt 0,50% op de officiële wisselkoers bij omwisseling (dus 1% als je achteraf terug euros wilt, maar je kan het geld ook laten staan op een zichtrekening in ponden en gunstigere wisselkoersen afwachten). Vooral de rentevoeten op de pond zijn interessant. Brexit zit al jaren verwerkt in de koers. Juist voor het referendum in 2016 was het rond de 0.70 pond per euro. Nu rond de 0.90 pond per euro.Nefertari schreef: ↑17 november 2020, 15:55 Zoals hier eerder werd vermeld door Sebastiaan1985, valt de rente bij MeDirect nog mee op termijnrekeningen in GBP en USD.
Hetzelfde verhaal juist voor de financiële crisis in 2008. Dus naar mijn gevoel is een termijnrekening in ponden nu het beste. Velen in Europa onderschatten de (beperkte) invloed die het UK nog heeft in de wereld. The Queen is nog altijd een begrip in de Angelsaksische wereld.
Aan de andere kant mag men ook niet negeren dat de aftakeling van het VK als wereldmacht al meer dan 100 jaar bezig is. Het is hier al vermeld op dit forum dat rond de eeuwwisseling in de vorige eeuw 1 GBP de tegenwaarde had van wat nu 380 Euro zijn. Het voorstellen alsof er geen wisselkoersrisico is voor dat GBP is dan ook absoluut onterecht.
brexit-britse-pond-t28983.html#p464281
brexit-britse-pond-t28983.html#p464281
-
- VIP member
- Contacteer:
Klopt maar dat risico heb je ook met de euro. Wie zegt dat die "eenheidsmunt" nog bestaat over 10 jaren? En denk maar niet dat je 40,3399 nieuwe Belgische frank gaat krijgen voor 1 oude euro ![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
De kans zit erin dat alle munten binnen 10 jaar gedepricieerd zijn tov de Yuan ![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
-MeDirect Maandsparen Max: basisrente 0,05% + 0,65% getrouwheidspremie op jaarbasis (max. 5000€/maand).
-MeDirect Termijnrekening 5 jaar in GBP: bruto 1,57% -30%RV = netto 1,10%.
Alle spaarrekeningen bij MeDirect, inclusief termijnrekeningen in Euro, Amerikaanse Dollar of Britse Pond, vallen onder de Belgische staatsgarantie.
Gelden op spaarrekeningen bij MeDirect Bank NV (staat van herkomst: België, naar Belgisch recht) zijn beschermd onder het Belgische depositogarantiestelsel tot €100.000 per persoon.
Correctere vergelijking is met dezelfde termijnrekening in EUR: 5 jaar brutto - 0,80% netto - 0,56%
kosten voor de omwisseling van de munten is dus 0.5%+0.5%.
10000 Euro op de GBP rekening geeft na 5 jaar 10.457 €
10000 Euro op de EUR rekening geeft na 5 jaar 10.283 €
Als de GBP op die 5 jaar minder dan 2% verliest dan heb je een winnaar met de GBP rekening.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik zie dat Izola bank veruit de beste rente geeft op termijn rekeningen . Is wel met deposito garantie vanuit Malta en 100% in bezit van de van Marcke groep. Ik twijfel daarom of is dat ten onrechte ? Hoe zien jullie dat ?
Misschien ten onrechte (?) maar ik heb in ieder geval geen vertrouwen in een bank die opgericht werd in het buitenland door een Belgisch sanitair bedrijf.
En ook belangrijk: een buitenlandse bankrekening moet meegedeeld worden aan de fiscus.
Voor Izola Bank moeten de inkomsten aangegeven worden in de jaarlijkse belastingaangifte.
Zit daarom aan CKV 10 jaar te denken (0.84) maar twijfel want verschil met Santander (0.6 of Medirect (0.7) is niet zo groot - Gevaar om nu Santander/Medirect (maar 1 jaar vast) te kiezen is natuurlijk dat in de komende jaren de rente voor beide opties zakken en ik dus de kans om nu in CKV 10 jaar termijn te beleggen, zou missen …..wat denken jullie van die afweging ? hoe hak ik die knoop best door ?