De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Dat klopt zeker en vast. Mijn verwijzing naar hem m.b.t. Technische Analyse gaat er hem om dat hij niet handelt op basis van een boekhouding, maar op basis van patronen die zijn computeralgoritmes afleiden uit historische data.
-
- VIP member
- Contacteer:
Als Technische Analyse de heilige graal zou zijn. Zou je geen tegenpartij vinden die wilt verkopen en/of kopen op dat moment TA is leuk, ik doe het soms ook maar niet meer dan dat. Rijk worden met algoritmes doet mij denken aan een zeker JP. We weten allemaal hoe dat afgelopen isMoreOrLess schreef: ↑18 november 2020, 10:46
U vermeldt Warren Buffett. Ik kan Jim Simons vermelden. Hij is steenrijk geworden door te traden op basis van alleen TA.
Ik herhaal: voor particuliere beleggers is het op basis van FA quasi onmogelijk om beter te doen dan de markt. Waarom zou dat dan nog slechter zijn als dat op basis van TA gebeurt? Is er daar dan ook geen 'omgekeerde bewijslast'?
Maar goed, u bent er zo massaal van overtuigd dat TA volledig zinloos is, zonder dat u er zich wellicht ooit in verdiept hebt, dat ik niet meer met u gaat discussiëren. Dat heeft geen enkele zin. Het zou anders zijn als u dit wel had gedaan. En ik kan dit wel van mezelf zeggen: ik heb me wel in beiden verdiept. En ik weet van mezelf dat ik vroeger ook enorm sceptisch stond tegen TA. Ik vond het ook rabiate onzin. Tot ik mensen ontmoette die er geld mee verdienen.
En ik herhaal nogmaals: voor mij hebben beiden zin. Op de lange termijn is TA zinloos. Voor de korte termijn is FA zinloos.
In stijgende markten en met een portie geluk, wordt iedereen rijk met TA en zelfgemaakte algoritmes
Onderlinge patronen kunnen ook fundamenteel van aard zijn. Misschien ontdekt Jim zijn algoritme dat een dalende luchtvochtigheid en een stijgende amandelprijs goed nieuws is voor de vrachtwagensektor.
Terwijl een TA analyse misschien diezelfde sector indeelt bij de laggards in een dalend trendkanaal.
Terwijl een TA analyse misschien diezelfde sector indeelt bij de laggards in een dalend trendkanaal.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Op lange termijn zal FA in het voordeel zijn en op korte termijn TA.
Zaterdag vond Finance Avenue plaats, de top 3 was Ageas, Prosus en Alibaba.
3 toppers maar de grote vraag blijft wanneer kopen ??
De TA mensen weten dat Alibaba in een dalende trend zit en stappen eventueel op een weerstandslijn in.
Maar zij weten ook wanneer deze lijn doorbroken wordt dat ze moeten maken dat ze weg zijn terwijl de FA belegger rustig blijft zitten in zijn dalende positie.
De mannen met TA zijn ons steeds enkele stappen voor en weten nu al wat BABA straks gaat doen.(als er geen onverwacht nieuws komt)
Zaterdag vond Finance Avenue plaats, de top 3 was Ageas, Prosus en Alibaba.
3 toppers maar de grote vraag blijft wanneer kopen ??
De TA mensen weten dat Alibaba in een dalende trend zit en stappen eventueel op een weerstandslijn in.
Maar zij weten ook wanneer deze lijn doorbroken wordt dat ze moeten maken dat ze weg zijn terwijl de FA belegger rustig blijft zitten in zijn dalende positie.
De mannen met TA zijn ons steeds enkele stappen voor en weten nu al wat BABA straks gaat doen.(als er geen onverwacht nieuws komt)
Betreft de beurs kwam ik net nog een aardige tracker tegen, namelijk iShares PHLX Semiconductor.
Natuurlijk al wat veel gestegen maar een mooie spreiding om waarden als ASML, Nvidia en andere toppers op te pikken.
https://www.ishares.com/us/products/239 ... ductor-etf
Natuurlijk al wat veel gestegen maar een mooie spreiding om waarden als ASML, Nvidia en andere toppers op te pikken.
https://www.ishares.com/us/products/239 ... ductor-etf
Ik zal Alibaba nu niet kopen, maar ik hij staat bij mijn 'watchlist', mijn vraag blijft waar kopen in NewYork of HongKong ?
Maar dat kun jij als particulier niet herhalen. Je hebt niet de rekenkracht, niet de algortimes, niet de data, en niet dezelfde snelle toegang tot de beurs.MoreOrLess schreef: ↑18 november 2020, 11:02 Dat klopt zeker en vast. Mijn verwijzing naar hem m.b.t. Technische Analyse gaat er hem om dat hij niet handelt op basis van een boekhouding, maar op basis van patronen die zijn computeralgoritmes afleiden uit historische data.
Aha, hier zit het probleem.MoreOrLess schreef: ↑18 november 2020, 10:46 Maar goed, u bent er zo massaal van overtuigd dat TA volledig zinloos is, zonder dat u er zich wellicht ooit in verdiept hebt, dat ik niet meer met u gaat discussiëren. Dat heeft geen enkele zin. Het zou anders zijn als u dit wel had gedaan. En ik kan dit wel van mezelf zeggen: ik heb me wel in beiden verdiept. En ik weet van mezelf dat ik vroeger ook enorm sceptisch stond tegen TA. Ik vond het ook rabiate onzin. Tot ik mensen ontmoette die er geld mee verdienen.
Neen, je hoeft geen acupunctuur gestudeerd te hebben om te kunen inschatten wat het effect is. Je kunt zonder enige kennis van zaken met een eenvoudig experiment aantonen dat het niet werkt.
Sterker nog, het is BEST dat je dat niet studeert, want van zodra je je daarin gaat verdiepen treedt er een vervelend psychologisch mechanisme in werking: je wilt namelijk zien dat je geinvesteerde tijd en inspanning rendeert. M.a.w. je wordt opmerkzamer voor de positieve experiment-uitkomsten en steeds blinder voor de negatieve. Je raakt steeds verder verstrikt in je tunnelvisie dat je op den duur zelfs niet meer vatbaar bent voor de meest voor zich sprekende tegenbewijzen. Je zult maar voor pastoor gestudeerd hebben om dan te beseffen dat God niet bestaat. Neen, je studeert voor pastoor omdat je al gelooft dat God bestaat, en die studies gaan je geloof enkel versterken.
Ik had geen idee dat u als particulier dan wel de resultaten van Buffett kan herhalen. Mijn excuses dan.sintorama schreef: ↑18 november 2020, 12:05Maar dat kun jij als particulier niet herhalen. Je hebt niet de rekenkracht, niet de algortimes, niet de data, en niet dezelfde snelle toegang tot de beurs.MoreOrLess schreef: ↑18 november 2020, 11:02 Dat klopt zeker en vast. Mijn verwijzing naar hem m.b.t. Technische Analyse gaat er hem om dat hij niet handelt op basis van een boekhouding, maar op basis van patronen die zijn computeralgoritmes afleiden uit historische data.
De vergelijking met accupunctuur is ook weer voor uw rekening.
Ik voel mij hier een beetje tegen wil en dank gedwongen in een rol waarin ik alleen maar TA zou verdedigen. Dat is niet zo. Ik heb geprobeerd genuanceerd te antwoorden. Ik ben vooral gevallen over het harde gescheld en het respectloos proberen belachelijk maken van TA, en meer specifiek Dirk2, door sommige mensen hier.
Bewijs mij aub dat particuliere beleggers op basis van alleen FA het beter doen dan op basis van TA en ik zwijg onmiddellijk. Geen omgekeerde bewijslast, maar lineair, zoals u dat dus zelf wil.
Mag ik jullie herinneren dat bewezen is dat een aap best scoort op de beurs !
Maar die kan zeer goed grafiekjes lezen
Maar die kan zeer goed grafiekjes lezen
Inderdaad, als je maar voldoende aandelen koopt, dus goed gediversifieerd bent en je houdt je aandelen lang genoeg bij (dus zo min mogelijk transacties) en je trekt je niets aan van wat de grafiekjes doen of wat er in de krant staat, dan zul je alvast zoals de aap een heel goed resultaat behalen. Beter dan menig professioneel belegger. Het is wanneer je het tegenovergestelde begint te doen dat je resultaten erg middelmatig tot dramatisch zullen worden.
Ik vind het juist erg respectloos om tegenover vaak onervaren beleggers iets te prediken waarvan we weten dat het pseudo-wetenschap is, zonder dit van de nodige disclaimer te voorzien. Nogmaal: Dirk2 mag schrijven wat hij wilt, maar dan liefst in een topic dat gescheiden wordt van beleggingsthema's. Daar kunnen alle TA-believers dan volledig loos gaan zonder gestoord te worden door de wat meer... down to earth beleggers. Wat kan daar op tegen zijn? Als ik een discussie wil hebben over de prijsevolutie van dressuurpaarden dan steek ik dat toch ook niet kris-kras doorheen een topic over ETFs?MoreOrLess schreef: ↑18 november 2020, 12:46 Ik ben vooral gevallen over het harde gescheld en het respectloos proberen belachelijk maken van TA, en meer specifiek Dirk2, door sommige mensen hier.
Overigens, Dirk2 proberen belachelijk maken? Sorry, maar sommige van die posts over elfjes en theekopjes kun je echt niet lezen zonder in de kramp van het lachen te schieten, daar kan ik echt niet aan doen.
Waarom geen oproep aan Dirk himself om zulk een topic te openen? Hoelang wordt er hier nu al over gekibbeld? Openen die handel, dan kunnen de anderen hier ook verder. Wie wil kan nog altijd beide topics volgen. Just my 2 cents.