GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
TIP
Re: GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
Het dividend zou zeker behouden blijven, zei de CEO van Ascencio in een de tijd artikel.
Vraagje blijven hun baanwinkels open in deze 2de lockdown?
- Het deel voedingswinkels zal open blijven.
- Het deel niet-essentiele winkels zal moeten sluiten, maar dat betekent niet dat ze die maand(en) geen huur moeten betalen.
- Zelfs in het geval waarbij de niet-essentiee geen huur (kunnen) betalen, gaat dit slechts over een tijdelijk fenomeen. In het slechtste geval krijgen we met een aantal woelige maanden te maken, en wellicht tegen zomer 2021 hetzelfde. Eens dat vaccin er is zul je ongebreidelde stormlopen zien op shopping malls, winkelcentra, perifere baanwinkels, winkels in het stadscentrum,...
- Het deel niet-essentiele winkels zal moeten sluiten, maar dat betekent niet dat ze die maand(en) geen huur moeten betalen.
- Zelfs in het geval waarbij de niet-essentiee geen huur (kunnen) betalen, gaat dit slechts over een tijdelijk fenomeen. In het slechtste geval krijgen we met een aantal woelige maanden te maken, en wellicht tegen zomer 2021 hetzelfde. Eens dat vaccin er is zul je ongebreidelde stormlopen zien op shopping malls, winkelcentra, perifere baanwinkels, winkels in het stadscentrum,...
Van alle vastgoedsectoren lijkt kantoorvastgoed mij wel het meest risicovolle. Bedrijven stellen zich (terecht) de vraag of het wel nodig is om zoveel kantoorruimte te huren elke maand. Het kantoor van morgen zal veel kleiner zijn, meer vergaderruimte hebben, bijna geen vaste werkplekken, kleine satellietkantoren ipv 1 grote centrale hub, infrastructuur nodig hebben voor hybride meetings (deels on-, deels offline), laadinfrastructuur voor elektrische auto's en fietsen, ontspanningsruimtes,... noem maar op. Voor verhuurders van kantoorvastgoed betekent dat een grondige doorlichting, bijkomende investeringen, downsizing, herorienteren,... Allesbehalve een groeisector dus.
Nu, voor mij is het simpel: mijn vastgoedportefeuille bevat gewoon alle sectoren: residentieel, kantoren, commercieel, zorg, logistiek,... Op die manier hoef ik mij helemaal geen zorgen te maken over welke sector het goed zal doen. Ook Befimmo zit in mijn portefeuille en blijft daar zitten.
Via Cofinimmo en INTO zit ik in kantoren, maar een 100% kantoren aandeel ga ik niet in beleggen. Ik geloof ook dat, door corona de trend voorgoed is gezet naar meer thuiswerk.
Zelfde reden dat ik (voorlopig)van retail vastgoed blijf. Zeker degene die alleen stratenwinkels bezitten zoals QRF. Ik zie nu mensen dit kopen omdat het zo laag staat. Ze vergeten wel dat dit type vastgoed het al moeilijk had voor corona. Dus nee, stratenwinkels komen erbij mij niet in.
Voor Corona nog gedacht voor eerst aankoop in Ascensio en in mindere mate Wereldhave Belgium. Uiteindelijk gekozen voor Retail Estates ipv Ascensio, omdat RET toch iets kwalitatiever liggingen heeft. Gelukkig voor ASC nu dat ze een deel supermarkten als huurder bezit.
ASC zou ik op dit moment voor een klein deeltje durven kopen maar voorlopig behoud ik RET als enige commercieel GVV.
Zelfde reden dat ik (voorlopig)van retail vastgoed blijf. Zeker degene die alleen stratenwinkels bezitten zoals QRF. Ik zie nu mensen dit kopen omdat het zo laag staat. Ze vergeten wel dat dit type vastgoed het al moeilijk had voor corona. Dus nee, stratenwinkels komen erbij mij niet in.
Voor Corona nog gedacht voor eerst aankoop in Ascensio en in mindere mate Wereldhave Belgium. Uiteindelijk gekozen voor Retail Estates ipv Ascensio, omdat RET toch iets kwalitatiever liggingen heeft. Gelukkig voor ASC nu dat ze een deel supermarkten als huurder bezit.
ASC zou ik op dit moment voor een klein deeltje durven kopen maar voorlopig behoud ik RET als enige commercieel GVV.
Laat ons hopen maar mag je niet direct vanuit gaan. Kan evengoed zijn dat ze de grens van 60% past binnen 2 jaar halen. Ze hebben trouwens al gecommuniceerd dat die 60% geen doel op zich is door onze "stabiele" regering. Misschien dat de regering volgend jaar beslist dat het 70% moet zijn...wie weet
Winkels zullen herstellen maar ik vrees ook voor kantoren. Bedrijfsleiders zullen zich luidop de vraag stellen of het nog zinvol is om kantooroppervlakte te huren, zoals eerder al aangehaald.
De trend van kleinere satellietkantoren zal de toekomst worden (flexwerkplekken).
De trend van kleinere satellietkantoren zal de toekomst worden (flexwerkplekken).
Niet enkel door de lockdown. Zijn ook halsoverkop van aannemer veranderd (Besix > CFE). Daar zal ook wel een prijskaartje aan vast hangen.Ernesto schreef: ↑2 november 2020, 21:42 Er is een vertraging van ongeveer 6 maanden van het ZIN project door de lockdown in maart en voor de rest zal hun coworking tak misschien wat last ondervinden van corona. Maar over het algemeen is de impact op Befimmo beperkt en lijkt de korting t.o.v. de NAV mij toch veel te hoog. Wat vinden jullie van Befimmo?
Ik heb Befimmo voor jaren gehad, toen ging het zelfs beter in de kantorenmarkt, maar ook dan al ging het van kwaad naar erger met de koers als met de kantorenmarkt!
Ik blijf er van weg, want nu is het nog veeeeeel erger!!
Heb wel nog INTO dus daar nog wel blootstelling.
Kijk maar eens naar hun koers, dat is ook om te huilen.
Door het dividend blijf ik nog wel zitten en ook omdat ze een shift aan het maken zijn in hun port.
Maw afwachten.
Ik blijf er van weg, want nu is het nog veeeeeel erger!!
Heb wel nog INTO dus daar nog wel blootstelling.
Kijk maar eens naar hun koers, dat is ook om te huilen.
Door het dividend blijf ik nog wel zitten en ook omdat ze een shift aan het maken zijn in hun port.
Maw afwachten.
Ik had aan intervest gevraagd als ik de jaarverslagen van voor 2010 mocht hebben, maar ze bleven verwijzen naar hun website. Jammer ... Hebben ze iets te verbergen in deze periode
-
- Sr. Member
- Contacteer:
2007/2008/2009 zijn alvast inderdaad beschikbaar op INTO's website:
https://www.intervest.be/en/news?category=35#filters
https://twitter.com/orakelvanoilsjt
Bedankt Afro,
Wel grappig dat je op de nederlandstalige site maar tot 2010 geraakt.
https://www.intervest.be/nl/jaarverslagen
Wel grappig dat je op de nederlandstalige site maar tot 2010 geraakt.
https://www.intervest.be/nl/jaarverslagen
-
- Sr. Member
- Contacteer:
@Jamo
Het heeft niets met de taal te maken, maar met de weg die je volgt om bij de jaarverslagen te geraken.
* jij bent via rubriek "Investeerders" > "Verslagen" gegaan
* ik via "Nieuws" > "Jaarverslagen"
Blijkbaar zijn dat 2 verschillende pagina's, ipv verschillende wegen die naar dezelfde pagina leiden.
Het heeft niets met de taal te maken, maar met de weg die je volgt om bij de jaarverslagen te geraken.
* jij bent via rubriek "Investeerders" > "Verslagen" gegaan
* ik via "Nieuws" > "Jaarverslagen"
Blijkbaar zijn dat 2 verschillende pagina's, ipv verschillende wegen die naar dezelfde pagina leiden.
https://twitter.com/orakelvanoilsjt
Mijn licht is aangeschoten, op Morningstar vind je de jaarverslagen terug tot 2000.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zijn er nog mensen die VASTB volgen, met zicht op beterschap overweeg ik bloedrode positie te verdubbelen:
- Schuldgraad is relatief laag
- noteert zeer goedkoop
- aantrekkelijk dividend aan huidige koers
- winkels zullen grotendeels herstellen - denk dat een grote groep mensen nog steeds graag fysiek gaat shoppen
- zicht op einde Covid
- Gestaag dalende bezettingsgraad
- Q4 zal zeer slecht zijn vermits +/- 60% kleding
- daling van het rendement is onafwendbaar op korte termijn en zal ook dalen op lange termijn
- concurrentie van online wellicht versneld door Corona
- risico op gedeeltelijke leegstand door faillissementen
- Schuldgraad is relatief laag
- noteert zeer goedkoop
- aantrekkelijk dividend aan huidige koers
- winkels zullen grotendeels herstellen - denk dat een grote groep mensen nog steeds graag fysiek gaat shoppen
- zicht op einde Covid
- Gestaag dalende bezettingsgraad
- Q4 zal zeer slecht zijn vermits +/- 60% kleding
- daling van het rendement is onafwendbaar op korte termijn en zal ook dalen op lange termijn
- concurrentie van online wellicht versneld door Corona
- risico op gedeeltelijke leegstand door faillissementen
Ik heb mijn positie in VASTB reeds quasi verdubbeld door bij te kopen in april, september en oktober. Mijn gemiddelde aankoopprijs is nu 31 EUR. Ik heb mijn bloedrode cijfers dus iets minder diep kunnen maken, maar ik verdien voortaan een goed dividend. Voorlopig ga ik niet verder uitbouwen want mijn positie wordt anders te groot. Er blijft een risico hangen aan winkelpanden, ook post-corona. Daar mag je niet blind voor zijn.
Laatst gewijzigd door sintorama op 18 november 2020, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Vandaag aankopen gedaan in Home Invest (en Immobel). Betaald met verkopen van Barco, Ageas en KBC Ancora. Verder heb ik interesse in Leasinvest.