Nieuw huis bouwen en oude nog moeten verkopen...
TIP
Nieuw huis bouwen en oude nog moeten verkopen...
Zijn er mensen op dit forum die hun huis te koop zetten maar de potentiële koper kan er nog niet direct in (nieuwe huis in opbouw), hoe werkt dit dan?
Hoe zit het dan op niveau van het hypothecair krediet als je een lening aangaat maar de woning is nog niet verkocht, je hebt wel een prijs in hoofd die je wenst.
Dank.
Hoe zit het dan op niveau van het hypothecair krediet als je een lening aangaat maar de woning is nog niet verkocht, je hebt wel een prijs in hoofd die je wenst.
Dank.

Re: Nieuw huis bouwen en oude nog moeten verkopen...
Ik ken iemand die deze situatie al meegemaakt heeft en die heeft toen nog een klein jaar na het verlijden van de akte het huis nog gehuurd van de nieuwe eigenaars. Maar hiervoor moet je goed overeenkomen met de kopers.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je kan dat best allemaal duidelijk in de 'voorlopige' verkoopsovereenkomst en nadien in de notariele akte laten vastleggen. Waarschijnlijk zal het wel wat laat zijn voor het eerste.
Het zou beter voor beide parteien zijn om een "bezettingsovereenkomst" op te stellen, als ze nog iemand ( desnoods u in het huis laten wonen ) ipv huurovereenkomst( opzegtermijnen enz. )
Omdat de kopers hier eigenlijk bijkomende eisen bij de koop stellen, zou dit m.i. de verkoopprijs wat kunnen opdrijven.
fiscaal kan het wel verschil maken of je in één kalenderjaar eigen van één of twee woningen bent. Een eerste eigen woning geeft een hoger fiscaal voordeel dan dat je in een jaar eigenaar van 2 woningen bent.
De registratierechten zullen altijd door de koper moeten betaald worden binnen de 4 maanden na de voorlopige overeenkomst ( maar dat is u probleem niet ).
Het zou beter voor beide parteien zijn om een "bezettingsovereenkomst" op te stellen, als ze nog iemand ( desnoods u in het huis laten wonen ) ipv huurovereenkomst( opzegtermijnen enz. )
Omdat de kopers hier eigenlijk bijkomende eisen bij de koop stellen, zou dit m.i. de verkoopprijs wat kunnen opdrijven.
fiscaal kan het wel verschil maken of je in één kalenderjaar eigen van één of twee woningen bent. Een eerste eigen woning geeft een hoger fiscaal voordeel dan dat je in een jaar eigenaar van 2 woningen bent.
De registratierechten zullen altijd door de koper moeten betaald worden binnen de 4 maanden na de voorlopige overeenkomst ( maar dat is u probleem niet ).
Laatst gewijzigd door paul op 2 mei 2009, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt mannen! Ik hoore ooit iets van een overbruggingskrediet. Misschien is dat wel iets (hoewel ik het niet 100% ken).
De mensen waar ik mijn huis van heb gekocht hadden hetzelfde probleem.
Vastgelegd in de verkoopsovereenkomst tot welke datum ze konden blijven ( hier natuurlijk een regeling voor getroffen ) en ook een clausule voor moesten ze toch langer als die termijn blijven. Kennelijk is dit een situatie die zich vaak voordoet, volgens de notaris toch, en normaal kiest men voor die oplossing omdat het de goedkoopste oplossing is, zeker voor de verkoper.
Vastgelegd in de verkoopsovereenkomst tot welke datum ze konden blijven ( hier natuurlijk een regeling voor getroffen ) en ook een clausule voor moesten ze toch langer als die termijn blijven. Kennelijk is dit een situatie die zich vaak voordoet, volgens de notaris toch, en normaal kiest men voor die oplossing omdat het de goedkoopste oplossing is, zeker voor de verkoper.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Dit dient inderdaad voor dergelijke situaties: je heb al geld nodig om een nieuw huis te kopen, maar het oude is nog niet direct verkocht (je kunt natuurlijk maar moeilijk een half jaar op straat gaan wonen). Wat precies de voorwaarden zijn, weet ik niet, daarvoor zul je de banken moeten afgaan.cardoman schreef: Bedankt mannen! Ik hoore ooit iets van een overbruggingskrediet. Misschien is dat wel iets (hoewel ik het niet 100% ken).