Wat is voor jullie middenklasse?
Re: Wat is voor jullie middenklasse?
op statbel.fgov.be kun je tabellen terug vinden over het financiële vermogen van Belgen.
Er staan zelfs percentielwaarden volgens leeftijdsgroep (toch al iets interessanter imo)
Ik zou kort door de bocht zeggen: 20% lage klasse; 10% hoge klasse. De overige 70 volgens 35/20/15
eerste 20%: lage klasse
eerste 55% lage klasse + lage middenklasse
Er staan zelfs percentielwaarden volgens leeftijdsgroep (toch al iets interessanter imo)
Ik zou kort door de bocht zeggen: 20% lage klasse; 10% hoge klasse. De overige 70 volgens 35/20/15
eerste 20%: lage klasse
eerste 55% lage klasse + lage middenklasse
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Hij zei het toch al , heeft geen idee...
Ik zou zeggen iedereen die niet op een normale manier kan leven van de winsten uit vermogen, na aftrek van belastingen en afhouding van een deel winst om het vermogen op peil te houding qua inflatie. Dat zou mijn bovengrens zijn. Aan de ondergrens: iedereen die niet kan leven op een normale manier van inkomsten uit arbeid, pensioen, e.d.
De vraag is dan natuurlijk wat een ‘normale manier van leven’ is en hoe klasseer je gepensioneerden die niet uit de inkomsten van hun pensioen kunnen leven maar wel genoeg spaarbuffer hebben om het te rekken tot ze erbij neervallen. Ook maar middenklasse dan? Geen idee.
Ik hang daar ergens tussen, niets tekort maar ook niets teveel. Voor mij is dat wel voldoende, de rijkste van het kerkhof moet ik niet worden. Alles mag meer/beter maar niet als ik me daar volledig krom voor moet werken tot aan mijn pensioen. Ik heb de eerste 10 jaar hard gewerkt (dubbele jobs) en plan dat nog een vijftal jaar vol te houden, dan is het goed geweest. De basis van je vermogen leg je in het begin van je carrière en niet daarna.
De vraag is dan natuurlijk wat een ‘normale manier van leven’ is en hoe klasseer je gepensioneerden die niet uit de inkomsten van hun pensioen kunnen leven maar wel genoeg spaarbuffer hebben om het te rekken tot ze erbij neervallen. Ook maar middenklasse dan? Geen idee.
Ik hang daar ergens tussen, niets tekort maar ook niets teveel. Voor mij is dat wel voldoende, de rijkste van het kerkhof moet ik niet worden. Alles mag meer/beter maar niet als ik me daar volledig krom voor moet werken tot aan mijn pensioen. Ik heb de eerste 10 jaar hard gewerkt (dubbele jobs) en plan dat nog een vijftal jaar vol te houden, dan is het goed geweest. De basis van je vermogen leg je in het begin van je carrière en niet daarna.
Badwater, anderzijds zou je toch kunnen stellen dat de grootste kosten tijdens het begin van je carrière zijn, zijnde eigendom verwerven ed? Ikzelf zit nog in die fase en veronderstel dat wanneer lening van mijn eigendom afbetaald is, dat ik nóg meer zal kunnen sparen van mijn - tegen dan - goed loon. Of redeneer ik verkeerd?
Bert,
Die redenering lijkt correct. Lonen stijgen met de leeftijd en eenmaal de grote kosten van bv lening woning, studies van de kinderen betaald zijn zal het makkelijker zijn om meer te sparen.
Vraag is natuurlijk hoe oud je dan al bent en of er onderweg geen al te grote tegenslagen te verwerken zijn.
Ook op latere leeftijd verhoogt de kans op erfenis alhoewel die altijd te vroeg komen natuurlijk.
Die redenering lijkt correct. Lonen stijgen met de leeftijd en eenmaal de grote kosten van bv lening woning, studies van de kinderen betaald zijn zal het makkelijker zijn om meer te sparen.
Vraag is natuurlijk hoe oud je dan al bent en of er onderweg geen al te grote tegenslagen te verwerken zijn.
Ook op latere leeftijd verhoogt de kans op erfenis alhoewel die altijd te vroeg komen natuurlijk.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Middenklasse is voor mij elke familie die met 1 tot 2 lonen één keer per jaar op vakantie gaat 1 auto rijdt zijn 13e maand kan sparen en content is met zijn sociale positie.
Omgezet naar belgie zal dat tussen de 25.000 en 2.000.000 (jaarlijks) liggen zeker?
Omgezet naar belgie zal dat tussen de 25.000 en 2.000.000 (jaarlijks) liggen zeker?
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Ik denk dat je me fout begrepen hebt, of ik heb me fout uitgedrukt. De basis van je (toekomstige) vermogen leg je in het begin van je carrière. De keuzes die je de eerste jaren maakt en de tijd die je dan steekt in het verwerven van inkomsten zijn m.i. veel belangrijker dan de tijd die je er daarna in steekt. Als die basis er is dan zal het geld nadien veel makkelijker binnenstromen met veel minder moeite. Hoe je die basis legt dat vult iedereen zelf in: werk hard, in loondienst of als ondernemer, koop vastgoed en betaal het zo snel mogelijk af (of juist niet), ..bertVW schreef: ↑23 november 2020, 08:56 Badwater, anderzijds zou je toch kunnen stellen dat de grootste kosten tijdens het begin van je carrière zijn, zijnde eigendom verwerven ed? Ikzelf zit nog in die fase en veronderstel dat wanneer lening van mijn eigendom afbetaald is, dat ik nóg meer zal kunnen sparen van mijn - tegen dan - goed loon. Of redeneer ik verkeerd?
Ik vermoed dat uw situatie niet heel verschillend zal zijn dan de mijne. Wij hebben op vrij jonge leeftijd ook een woning gekocht en gerenoveerd, met woonlening en met eigen middelen en veel eigen werk. Die zal in principe afbetaald zijn als ik bijna 34 ben en dat zou ons nooit lukken als we de eerste jaren ons niet dubbel geplooid hadden. Die schuldenvrije woning is, in mijn geval, wat ik bedoel met de basis van vermogen. Makes sense, of totaal niet?
Makes sense! Hoe sneller je geen centen meer moeten uitgeven aan huurgelden en rentes op uitstaande leningen, hoe sneller je aan je kapitaalopbouw kan beginnen of deze kan laten versnellen.
Nog iets om rekening mee te houden.
Iemand die géén miljoenen op zijn bankrekening heeft staan zal zeggen dat iemand met 5 miljoen tot de rijke klasse behoort. Ga die rijkere mens eens interviewen? De kans is 99% dat die mens zal zeggen dat hij tot de middenklasse behoort.
Want die mens is dat geld gewoon, en hij/zij moet ook goed opletten wat hij/zij doet of zijn/haar geld is ook op. En waarschijnlijk heeft die mens dan een villa staan van 3 miljoen euro. En een BMW van 50k. Waarschijnlijk nog een kuisvrouw. Enzovoorts .. Dan schiet er na de kosten ook niet veel meer over.
Je leeft naar je stand zeggen ze altijd, en dat klopt meestal ook.
Iemand die géén miljoenen op zijn bankrekening heeft staan zal zeggen dat iemand met 5 miljoen tot de rijke klasse behoort. Ga die rijkere mens eens interviewen? De kans is 99% dat die mens zal zeggen dat hij tot de middenklasse behoort.
Want die mens is dat geld gewoon, en hij/zij moet ook goed opletten wat hij/zij doet of zijn/haar geld is ook op. En waarschijnlijk heeft die mens dan een villa staan van 3 miljoen euro. En een BMW van 50k. Waarschijnlijk nog een kuisvrouw. Enzovoorts .. Dan schiet er na de kosten ook niet veel meer over.
Je leeft naar je stand zeggen ze altijd, en dat klopt meestal ook.
-
- Newbie
- Contacteer:
Volgens een studie van de Nationale Bank bedraagt de mediaan van het gezinsvermogen in België een goede 220.000 euro.
Netto gezinsvermogen definiëren ze als de som van alle roerende en onroerende bezittingen min alle openstaande schulden. Onroerend goed blijkt, niet verrassend, de hoeksteen van het vermogen van Belgische gezinnen.
Als je de verdeling van de gezinsvermogens neemt en dat afzet tegenover het aantal Belgische gezinnen (ongeveer 5 miljoen gezinnen) dan kan je volgende classificatie maken:
- 2,5 miljoen gezinnen (50% van de Belgische gezinnen) behoren tot de financieel lagere klasse want ze hebben minder vermogen als de andere helft.
- 1,5 miljoen gezinnen hebben een gezinsvermogen tussen de 220.000 en 500.000. 30% van de gezinnen in België behoren dus tot de lagere middenklasse.
- 750.000 gezinnen hebben een gezinsvermogen tussen 500.000 en 2 miljoen euro. Dit is de hogere middenklasse (15%).
- 250.000 hebben een gezinsvermogen dat hoger ligt als 2 miljoen euro. Dit kan je dan de rijken noemen.
- Binnen de klasse van de rijken heb je dan een kleine groep superrijken. De zogenaamde top 500. Vermogens starten daar vanaf ongeveer 35 miljoen euro (plaats 500) en gaan tot 17 miljard euro voor de allerrijkste Belgische familie (Vandamme van AB Inbev).
De middenklasse in België is dus best groot: 45% van alle gezinnen kan zich tot de middenklasse rekenen.
Rijk: 5%
Hogere middenklasse: 15%
Lagere middenklasse: 30%
Financieel lagere klasse: 50%
Dit zegt verder helemaal niets over armoede in België. Een jong koppel dat net is afgestudeerd en start met werken, bouwen, sparen enz... zal in de meeste gevallen tot de financieel lagere klasse behoren. Hetzelfde koppel twintig jaar later heeft een behoorlijke kans om dan tot de middenklasse of hogere middenklasse te behoren. Veertigers en vijftigers die zich onder de mediaan bevinden zullen eerder mogelijk structurele financiële problemen hebben.
Bronnen: NBB, De Tijd en De Standaard, Rijkste Belgen
Netto gezinsvermogen definiëren ze als de som van alle roerende en onroerende bezittingen min alle openstaande schulden. Onroerend goed blijkt, niet verrassend, de hoeksteen van het vermogen van Belgische gezinnen.
Als je de verdeling van de gezinsvermogens neemt en dat afzet tegenover het aantal Belgische gezinnen (ongeveer 5 miljoen gezinnen) dan kan je volgende classificatie maken:
- 2,5 miljoen gezinnen (50% van de Belgische gezinnen) behoren tot de financieel lagere klasse want ze hebben minder vermogen als de andere helft.
- 1,5 miljoen gezinnen hebben een gezinsvermogen tussen de 220.000 en 500.000. 30% van de gezinnen in België behoren dus tot de lagere middenklasse.
- 750.000 gezinnen hebben een gezinsvermogen tussen 500.000 en 2 miljoen euro. Dit is de hogere middenklasse (15%).
- 250.000 hebben een gezinsvermogen dat hoger ligt als 2 miljoen euro. Dit kan je dan de rijken noemen.
- Binnen de klasse van de rijken heb je dan een kleine groep superrijken. De zogenaamde top 500. Vermogens starten daar vanaf ongeveer 35 miljoen euro (plaats 500) en gaan tot 17 miljard euro voor de allerrijkste Belgische familie (Vandamme van AB Inbev).
De middenklasse in België is dus best groot: 45% van alle gezinnen kan zich tot de middenklasse rekenen.
Rijk: 5%
Hogere middenklasse: 15%
Lagere middenklasse: 30%
Financieel lagere klasse: 50%
Dit zegt verder helemaal niets over armoede in België. Een jong koppel dat net is afgestudeerd en start met werken, bouwen, sparen enz... zal in de meeste gevallen tot de financieel lagere klasse behoren. Hetzelfde koppel twintig jaar later heeft een behoorlijke kans om dan tot de middenklasse of hogere middenklasse te behoren. Veertigers en vijftigers die zich onder de mediaan bevinden zullen eerder mogelijk structurele financiële problemen hebben.
In het huidige klimaat (met lage rentes) is geld goedkoop. Schulden maken is de boodschap, maar enkel om activa te kopen die geld opbrengen. Zo groeit de sneeuwbal een pak sneller aan.
-
- Newbie
- Contacteer:
De vraag is welke activa dat zijn? Als geld goedkoop is, banken vlotjes leningen toestaan en schulden zich opstapelen dan heb je alle ingrediënten voor een zeepbel. Zo is een decennium geleden vastgoed een zeepbel geworden in VS. Mensen konden er vlot lenen om huizen te kopen en banken stonden leningen toe op waarderingen die compleet uit de lucht waren gegrepen. Toen plots bleek dat die huizen niet waard waren wat ervoor geleend is werd de zeepbel doorprikt met een crash op de huizen markt en veel persoonlijke financiële drama's als gevolg.
Zijn dit de recentste cijfers? In de publicatie van mei 2020 van NBB zie ik een conditional median van 280.000. Als ze bezit hebben, dan is de mediaan 280.000.ThomasMore schreef: ↑23 november 2020, 12:07 Volgens een studie van de Nationale Bank bedraagt de mediaan van het gezinsvermogen in België een goede 220.000 euro.
Dat kan vanalles zijn: aandelen, bedrijven, vastgoed, etc. Geld lenen kan aan pakweg 1%. Een bedrijf zoals Telenet betaald momenteel een dividend uit van ~8%. Je moet zelfs niet ver zoeken om er eentje te vinden.
Denk dat de meeste Belgische familiebedrijven (meestal conservatiever in hun handelen) wel een gemiddeld rendement boven de 1% neerzetten op jaarbasis, in combinatie beurskoers en dividend.
Uiteraard heb je nog steeds het ondernemers- of investeerders risico, maar dat heb je overal.
Denk dat de meeste Belgische familiebedrijven (meestal conservatiever in hun handelen) wel een gemiddeld rendement boven de 1% neerzetten op jaarbasis, in combinatie beurskoers en dividend.
Uiteraard heb je nog steeds het ondernemers- of investeerders risico, maar dat heb je overal.
-
- Newbie
- Contacteer:
220 komt uit artikel van 2019. Give or take die 60.000 ... de verdeling zal toch ongeveer kloppen:Weverke schreef: ↑23 november 2020, 12:49Zijn dit de recentste cijfers? In de publicatie van mei 2020 van NBB zie ik een conditional median van 280.000. Als ze bezit hebben, dan is de mediaan 280.000.ThomasMore schreef: ↑23 november 2020, 12:07 Volgens een studie van de Nationale Bank bedraagt de mediaan van het gezinsvermogen in België een goede 220.000 euro.
- 50% lager klasse (alles onder de mediaan)
- 30% lagere middenklasse
- 15% hogere middenklasse
- 5% rijken
De verdeling is exponentieel stijgend. De onderkant van de 20% rijkste Belgische gezinnen heeft het dubbel als de de mediaan Je bent rijk van zodra je ongeveer vier maal de mediaan bezit en extreem rijk als je vierhonderd maal de mediaan bezit. Alles volgens de classificatie he.