Wat is voor jullie middenklasse?
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Wat is voor jullie middenklasse?
Kan je de referentie posten?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Newbie
- Contacteer:
-
- Newbie
- Contacteer:
https://www.pvda.be/de_miljonairstaks_in_graailand
PVDA wilt de vermogens boven 1 miljoen belasten met een een vrijstelling voor de eerste woning van 500.000. Dus op het deel vermogen vanaf 1,5 miljoen zou je dan extra belast worden. Hiermee raken ze volgens mij dan wel net de (hogere) middenklasse en niet alleen de rijken. Wat zij de 1 tot 3 procent echt rijken noemen start volgens mij niet bij een vermogen vanaf 1,5 miljoen euro.
De taks zou 1% bedragen voor het deel boven 1 miljoen (met een vrijstelling voor de woning van 500.000). Concreet betaalt iemand met een vermogen van 2 miljoen dus 1% taks op 500.000 of een extra belasting van 5.000. Daarmee raak je de hogere middenklasse. Genre: zestigers die net hun pensioenfonds hebben gekregen, spaargeld hebben en een afbetaalde gezinswoning.
Stel:
Koppel van +65 ongeveer altijd gewerkt en spaarzaam geweest kan een vermogen hebben opgebouwd à la:
- waarde gezinswoning die is afbetaald: 700.000
- Pensioensparen / VAPZ / of eender wat: 500.000
- Beleggingen: 150.000
- Spaargeld en deposito's: 300.000