ETF hedgen naar EUR of niet
TIP
ETF hedgen naar EUR of niet
Op lange termijn heeft het hedgen van een ETF naar EUR weinig zin?
Re: ETF hedgen naar EUR of niet
Het algemene advies luidt: hedge uw "stabiel" gedeelte maar niet uw groeigedeelte (aandelen).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De laatste tijd koop ik liever IUES (iShares S&P 500 EUR Hedged UCITS ETF) dan CSPX (iShares Core S&P 500 UCITS ETF).
Met een almaar sterker wordende Euro is IUES nu interessanter. Bovendien is deze gratis bij Degiro. Het jaarlijks kostenpercentage is wel wat hoger (0,20% tov 0,07%).
Met een almaar sterker wordende Euro is IUES nu interessanter. Bovendien is deze gratis bij Degiro. Het jaarlijks kostenpercentage is wel wat hoger (0,20% tov 0,07%).
Hedgen van aandelen heeft inderdaad weinig nut.
Enkele redenen:
- de volatiliteit van de aandelen zelf is vele malen groter dan de muntvolatiliteit.
- vele aandelen in de grote fonds zijn internationale aandelen en zullen die muntvolatiliteit afvlakken. bvb op de nacht van de brexitverkiezing ging het GBP 10% naar beneden, de volgende dag gingen de aandelen van de FTSE 250 met 7% omhoog.
- google : purchasing power parity (PPP)
- hedging werkt in beide richtingen - het zal ook winst tegen houden.
- fondsen die hedgen hebben extra interne kosten en transactiekosten omdat ze futures/opties/... aankopen en aanhouden.
Enkele redenen:
- de volatiliteit van de aandelen zelf is vele malen groter dan de muntvolatiliteit.
- vele aandelen in de grote fonds zijn internationale aandelen en zullen die muntvolatiliteit afvlakken. bvb op de nacht van de brexitverkiezing ging het GBP 10% naar beneden, de volgende dag gingen de aandelen van de FTSE 250 met 7% omhoog.
- fondsen die hedgen hebben extra interne kosten en transactiekosten omdat ze futures/opties/... aankopen en aanhouden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Duidelijk, bedankt voor de info.B7H4long schreef: ↑23 november 2020, 18:20 Hedgen van aandelen heeft inderdaad weinig nut.
Enkele redenen:

Ook gewoon omdat je door bv een wereldETF te hebben je minder afhankelijk wordt van de Euro. Je beperkt zo ook het risico op een crash van de Euro (bv Eurozone die verdwijnt of iets dergelijks). Dus ik zie het als iets positiefs.