Wat is voor jullie middenklasse?
Re: Wat is voor jullie middenklasse?
Tot welke klasse behoort het doorsnee klienteel van madam Leemans ?
-
- Newbie
- Contacteer:
https://www.youtube.com/watch?v=vP7l1EiJNAM
https://www.knack.be/nieuws/belgie/hoe- ... 10727.htmlDe Grauwe: Volgens het Centrum voor Sociaal Beleid bezit de top 5 procent in de vermogensverdeling 1 miljoen euro of meer. Daar zit 30 procent van alle vermogens en dat komt neer op 475 miljard euro.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Volgend professor De Grauwe ja. Ik ben het er niet helemaal mee eens.
De mediaan ligt van het gezinsvermogen in België ligt - afhankelijk van de studie - op 220.000 tot ergens 280.000 euro. Gaan we even uit van het laagste bedrag dan zou je volgend professor De Grauwe rijk zijn van zodra je 5 maal de waarde van de mediaan bezit. Vanaf dat moment behoor je dus tot de 10% rijkste gezinnen van België. De curve gaat in die 10% veel steiler omhoog als in de overige 90%.
Kijk naar de laagste vermogens in de top van de hoogste Belgische vermogens (www.rijkstebelgen.be):
- op nummer 600: Familie Mortier uit Deinze met een vermogen van 26 miljoen euro of 26 maal meer als de onderkant van de rijkste 10% belgen.
- halverwege de lijst, op 300 de Familie Baert uit Hasselt met een vermogen van 66 miljoen of 66 maal meer als de onderkant van de rijkste 10% belgen.
- Aan de top staat familie Vandamme met een vermogen van meer als 17 miljard euro of een goede 1700 maal de onderkant van de rijkste 10% belgen.
Als we de andere kant van de verdeling bekijken en de laagste 10% vermogens zitten rond de 10.000 euro (dit is een pure gok want geen cijfers gevonden).