IPT in tak 23 vanuit vennootschap
IPT in tak 23 vanuit vennootschap
Hallo,
Ik ben momenteel met mijn boekhouder op zoek naar een lange termijn strategie voor mijn vennootschap.
Ik beleg maandelijks zoveel mogelijk privégeld dat overblijft na mijn hypotheek (1210/m) en kosten in index ETFs (specifiek VWCE) binnen de Boglehead filosofie.
Mijn boekhouder raadt aan om mijn hypotheek vervroegd af te lossen met vrijgekomen middelen uit de vennootschap na de backservice vol te storten.
Hij raadt ook sterk aan een IPT op te bouwen in tak 23.
Ik vraag mij af of jullie bekend zijn met Tak 23 fondsen die zoveel mogelijk de index volgen en dus zo weinig mogelijk lopende kosten hebben.
Of zijn er al bedenkingen bij het plan IPT zo veel mogelijk op te bouwen? Zijn er betere langetermijn plannen met het vennootschapsgeld? Is het fiscaal voordeel overtuigend genoeg?
Ook las ik bij mensen van de FIRE (financial independence - retire early) gemeenschap dat zij twijfels hebben bij het Belgisch pensioensparen. Mijn boekhouder raadt een VAPZ aan om minder uit te geven aan personenbelasting. Wat doen jullie?
Ik heb banken uit de omgeving aangeschreven over een tak 23 indexfonds, en laat jullie iets weten als er iets uit de bus komt.
Mag ik er ook vanuit gaan dat bij de data van Morningstar, de lopende kosten van het fonds al meegerekend zijn?
Bedankt
Ik ben momenteel met mijn boekhouder op zoek naar een lange termijn strategie voor mijn vennootschap.
Ik beleg maandelijks zoveel mogelijk privégeld dat overblijft na mijn hypotheek (1210/m) en kosten in index ETFs (specifiek VWCE) binnen de Boglehead filosofie.
Mijn boekhouder raadt aan om mijn hypotheek vervroegd af te lossen met vrijgekomen middelen uit de vennootschap na de backservice vol te storten.
Ik vraag mij af of jullie bekend zijn met Tak 23 fondsen die zoveel mogelijk de index volgen en dus zo weinig mogelijk lopende kosten hebben.
Of zijn er al bedenkingen bij het plan IPT zo veel mogelijk op te bouwen? Zijn er betere langetermijn plannen met het vennootschapsgeld? Is het fiscaal voordeel overtuigend genoeg?
Ook las ik bij mensen van de FIRE (financial independence - retire early) gemeenschap dat zij twijfels hebben bij het Belgisch pensioensparen. Mijn boekhouder raadt een VAPZ aan om minder uit te geven aan personenbelasting. Wat doen jullie?
Ik heb banken uit de omgeving aangeschreven over een tak 23 indexfonds, en laat jullie iets weten als er iets uit de bus komt.
Mag ik er ook vanuit gaan dat bij de data van Morningstar, de lopende kosten van het fonds al meegerekend zijn?
Bedankt
Re: IPT in tak 23 vanuit vennootschap
Bij mijn weten zijn er geen Tak23 met indexfondsen.
Meestal zijn het aktieve fondsen met nog een extra verpakking.
Lees goed de KID(D) documenten ivm kosten.
Meestal zijn het aktieve fondsen met nog een extra verpakking.
Lees goed de KID(D) documenten ivm kosten.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Easyvest Tak23 = MSCI All Country World IMshaokim schreef: ↑15 april 2020, 14:45 Hallo,
Bedankt
Wel hogere kosten dan als je zelf in VWCE belegt.
In het algemeen raadt men deze volgorde aan:
- eerst de VAPZ opvullen
- dan de IPT opvullen
- dan als privé persoon pensioensparen
Meerdere verzekeringsmaatschappijen zijn de voorbije jaren begonnen met ook Tak23 voor IPT aan te bieden, in plaats van enkel Tak21. De reden is uiteraard de lage rentevoeten. Meestal kun je een combinatie van Ta21 / Tak23 vrij kiezen.
De fondsen in de Tak23 zijn meestal bestaande fondsen die de verzekeringsmaatschappij al aanbiedt, of een fonds van een bank.
Het verpakken als Tak23 is een extra kost, maar in de gepubliceerde rendementen zit dit inbegrepen.
Je kunt meestal kiezen uit meerdere fondsen die je kunt combineren: naargelang risico (veel/weinig aandelen), geografie, misschien ook themafondsen,...
Waar Tak21 zekerheid bieden (helaas ook lage opbrengst), bieden Tak23 minder zekerheid. Je kunt dus geld verliezen. Maar aangezien het op lange termijn is, kan het overwogen worden, voor zover je je bewust bent van de risico's.
Soms kun je tijdens het contract switchen van fondsen.
@shaokim
Je kunt best bij een makelaar een simulatie laten uitvoeren. Sommige verzekeringsmaatschappijen stellen een computerprogramma ter beschikking waarbij je tegelijk VAPZ en IPT kunt optimaliseren, volgens de wettelijke regels, dus o.a. met de 80% regel.
Je kunt best bij een makelaar een simulatie laten uitvoeren. Sommige verzekeringsmaatschappijen stellen een computerprogramma ter beschikking waarbij je tegelijk VAPZ en IPT kunt optimaliseren, volgens de wettelijke regels, dus o.a. met de 80% regel.
Een belangrijk nadeel van een IPT in tak23, dat vaak over het hoofd wordt gezien, is dat je een IPT verplicht moet opnemen als je je wettelijk pensioen opneemt. Je bent dus niet erg flexibel qua timing van uitstap. Als de beurs net op dat moment in een dal zit, is dat dus best balen.
Dat is één van de redenen waarom ik toch voor vaste rente heb gekozen. Ik beleg genoeg 'aan de zijlijn' om voor mijn IPT een vaste rente te kunnen kiezen. Ook dat is spreiding.
Dat is één van de redenen waarom ik toch voor vaste rente heb gekozen. Ik beleg genoeg 'aan de zijlijn' om voor mijn IPT een vaste rente te kunnen kiezen. Ook dat is spreiding.
Eigenlijk maakt het niet uit.Hyakari schreef: ↑24 november 2020, 19:15 Een belangrijk nadeel van een IPT in tak23, dat vaak over het hoofd wordt gezien, is dat je een IPT verplicht moet opnemen als je je wettelijk pensioen opneemt. Je bent dus niet erg flexibel qua timing van uitstap. Als de beurs net op dat moment in een dal zit, is dat dus best balen.
Ik ga ervan uit dat alle delen van de portefeuille zo gekozen zijn dat de gekozen assetklassen in de portefeuille de geprefereerde portefeuille zijn.
Een gevolg hiervan is dat het einde van de IPT geen verandering van de assetklassen zal teweegbrengen. ttz met de opbrengst van de IPT zullen exact dezelfde assetklassen gekocht worden.
Het moment dat de IPT eindigt, en dus de stand van de beurzen op dat moment maakt niet veel uit voor de totale portefeuille.
Als je wil kan je voor het uitrekenen van je portefeuille altijd -10% doen op het gedeelte in de IPT; dit is het gedeelte van de IPT dat eigenlijk van de staat is.
Inderdaad de volgende redenering is niet onzinnig:
"In de andere gedeeltes van mijn portefeuille heb ik genoeg aandelen "voor de groei" zodat ik in dit gedeelte voor de stabiliteit van een tak21 kan kiezen"
De belasting zal waarschijnlijk ook minder zijn in dit geval.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
In het merendeel van de gevallen zal dat toch niet waar zijn, denk ik. Dient dat geld niet om het verlies aan inkomen op te vangen? Zodat het liefst zo liquide mogelijk blijft? Sowieso lijkt het me eerder voor de 'durvers' om op je 65e/67e/70e opnieuw een groot kapitaal op de beurs te gooien ...
- Is het zo dat je exact op jouw 65ste verjaardag een zo grote verandering in je portefeuille zou moeten maken? wat is er speciaal aan die dag?Hyakari schreef: ↑24 november 2020, 21:11In het merendeel van de gevallen zal dat toch niet waar zijn, denk ik. Dient dat geld niet om het verlies aan inkomen op te vangen? Zodat het liefst zo liquide mogelijk blijft? Sowieso lijkt het me eerder voor de 'durvers' om op je 65e/67e/70e opnieuw een groot kapitaal op de beurs te gooien ...
- ik ga ervan uit dat er nog beleggingen zijn buiten het IPT
- dit kapitaal moet 30 jaar of meer meegaan, als je de inflatie wil bijhoudne zal je een goed deel in aandelen moeten beleggen
- het is niet een groot kapitaal op de beurs gooien - het kapitaal staat reeds op de beurs.
- (zelfs als je al de rest niet van toepassing vind) kan je binnen een IPT niet van fonds veranderen en naar het einde van het contract een minder volatiele allocatie (korte termijn bonds bvb).
zoals ik hoger schreef, ik vind de keuze voor tak21 helemaal niet slecht, maar doe ze niet voor de reden die je hier aangeeft.
Dit is niet zo bij alle verzekeringsmaatschappijen.
Bij meerdere kun je binnen een IPT contract switchen tussen Tak23 fondsen en je kunt ook switchen tussen Tak21 en Tak23, in beide richtingen. Meestal zijn 1 of meerdere switchen gratis, indien het % dat geswitcht niet boven een bepaalde drempel gaat (bvb 10 of 15% van de reserves).