IPT in tak 23 vanuit vennootschap
IPT in tak 23 vanuit vennootschap
Hallo,
Ik ben momenteel met mijn boekhouder op zoek naar een lange termijn strategie voor mijn vennootschap.
Ik beleg maandelijks zoveel mogelijk privégeld dat overblijft na mijn hypotheek (1210/m) en kosten in index ETFs (specifiek VWCE) binnen de Boglehead filosofie.
Mijn boekhouder raadt aan om mijn hypotheek vervroegd af te lossen met vrijgekomen middelen uit de vennootschap na de backservice vol te storten.
Hij raadt ook sterk aan een IPT op te bouwen in tak 23.
Ik vraag mij af of jullie bekend zijn met Tak 23 fondsen die zoveel mogelijk de index volgen en dus zo weinig mogelijk lopende kosten hebben.
Of zijn er al bedenkingen bij het plan IPT zo veel mogelijk op te bouwen? Zijn er betere langetermijn plannen met het vennootschapsgeld? Is het fiscaal voordeel overtuigend genoeg?
Ook las ik bij mensen van de FIRE (financial independence - retire early) gemeenschap dat zij twijfels hebben bij het Belgisch pensioensparen. Mijn boekhouder raadt een VAPZ aan om minder uit te geven aan personenbelasting. Wat doen jullie?
Ik heb banken uit de omgeving aangeschreven over een tak 23 indexfonds, en laat jullie iets weten als er iets uit de bus komt.
Mag ik er ook vanuit gaan dat bij de data van Morningstar, de lopende kosten van het fonds al meegerekend zijn?
Bedankt
Ik ben momenteel met mijn boekhouder op zoek naar een lange termijn strategie voor mijn vennootschap.
Ik beleg maandelijks zoveel mogelijk privégeld dat overblijft na mijn hypotheek (1210/m) en kosten in index ETFs (specifiek VWCE) binnen de Boglehead filosofie.
Mijn boekhouder raadt aan om mijn hypotheek vervroegd af te lossen met vrijgekomen middelen uit de vennootschap na de backservice vol te storten.
Ik vraag mij af of jullie bekend zijn met Tak 23 fondsen die zoveel mogelijk de index volgen en dus zo weinig mogelijk lopende kosten hebben.