Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Mijn ironische opmerking ging niet over beleggers die het hadden over de lange termijn. Er zijn hier gisteren een aantal forumleden geweest die pochten over hun winsten op een paar maanden tijd. Daarom dat ik hen gokkers noemde.
Maar goed, hun winsten zijn hen gegund. Ik wil hen hun moment de gloire zeker niet ontnemen.
Leg eens Ko het gewoon aandeel naast de Europese variant je zult zien dat het niet het zelfde aandeel is en het verschil komt niet van de valutaDenfi schreef: ↑15 oktober 2020, 10:39Ik had echt geen idee dat coca-cola in Europa door een ander bedrijf wordt verdeeld. Altijd vanuit gegaan dat alles onder 1 bedrijf zit.Poldermol schreef: ↑10 oktober 2020, 18:09 Een nieuwe zaterdag, een nieuw ideetje. Bekend maar onbemind, Coca-Cola European Partners op Euronext Amsterdam. Natuurlijk wordt 2020 een zwak jaar, maar afgaande op de FY2019 prestatie kan het aandeel opgepikt worden aan 7X FCF. Er is een redelijk gezonde balans met low-cost debt, een acceptabel dividend (1.24 EUR pre-Covid voor bijna 4%), en CCEP is een grote fan van aandelen inkopen als waarde-creator.
En oja, ondanks dat het in Amsterdam genoteerd staat heeft het bedrijf een Britse ISIN-code. Dus geen bronbelasting op het dividend, enkel de 30% Belgische belasting. En er zijn opties beschikbaar voor put-schrijvertjes (ik heb vrijdag zelf een P35 December kunnen schrijven voor een optie-premie van 2.50).
Lezen mag, liken en een commentje deponeren is beter
https://seekingalpha.com/article/437820 ... flow-yield
Ik zet het zeker op mijn lijst maar koop het ten vroegste aan in 2021. Past misschien in een dividendenportefeuille, al dacht ik wel eerst dat het 3,7% netto was
Alleen deze reactie (van awnl) op je artikel is wel slecht nieuws als het waar is:
"European Union (EU) regulations prohibit products that are listed on an EU/EEA trading venue from being traded on a non-European (“third-country”) trading venue. Unless the European
Commission grants the London Stock Exchange (LSE) with equivalence status, the United Kingdom (UK) will be considered a third-country in the event that the UK withdraws from the EU
without a deal, also known as a Hard Brexit.
Excluding the UK, any product that has an EU ISIN or is trading on an EU trading venue will no longer be tradable on the LSE in the event of a Hard Brexit. Additionally, a number of products with
an ISIN beginning with GB will also be affected by this decision."
There seems to be a list from the ESMA, but have not yet found it. At first impression, I would think that the GB isin is affected by this rule if traded on Euronext Adam?"
Is nu helemaal ontploft omwille van de koude opslag behoefte van het mRNA vaccin. +215% op één jaarreteiP schreef: ↑4 december 2019, 13:43Gaat jammer genoeg al heel hard vooruit terwijl ik het aan het bestuderen ben.
Sterke groeier met technologie die nog in veel sectoren toegepast kan en zal worden. Omzet groei laatste Q update van 28%. Forecasts naar boven bijgesteld met EBITDA marges van ~15% in het vooruitzicht. Eerste ruwe berekening kom ik op €10 fair value maar daar zijn ze reeds voorbij geschoten. Nochtans minder dan €5 een jaar geleden.
Alleszins watchlist
Jammer genoeg nooit een positie genomen.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Pijnlijk. Vorig jaar hetzelfde aan de hand gehad met Eckert & Ziegler AG. Iets interessant vinden, op kooplijst zetten en het dan zien vermenigvuldigen.
Philip Morris Int.
U allemaal wel bekend van sigaretten; merken zoals Marlboro, L&M, PM & een tiental anderen.
En sinds enkele jaren ook de IQOS; 'I Quit Ordinary Smoking'
de multiples zien er aantrekkelijk uit!
Gross profit= +- 65%
Operating margin = +- 40%
ROCE= 35à40%
Net Debt/Ebitda = 1,9x
FCF yield = 7,7%
Omzet wereldwijd gespreid (excl. USA + China).
De voorbije jaren was er amper omzetgroei.
2 segmenten;
- Tabacco
- 'reduced risk products' -> YTD goed voor 23% van de inkomsten & groeit sterk (+30%)
Tot zover het positieve nieuws. Zoals iedereen wel weet daalt de verkoop van tabak/sigaretten jaarlijks & dit eigenlijk al geruime periode. Dit wordt elk jaar opgevangen met prijsverhogingen die amper doorwegen voor de eindgebruiker, gezien de grootte van de tax (zo'n 75%). Long story short -> ooit is dit een ending story.
Nu is er de laatste 10jaar nogal een evolutie geweest; 'vaping'/ de E-cigarette.. Daar is PMI vrij laat opgesprongen & ze zijn met een ander alternatief gekomen (al hebben ze met VEEV ook een E-cig).
-> 'heat not burn' in het principe; het toestel noemt IQOS & is in België nog niet officieel op de markt; de tabak wordt opgewarmd tot 350°C ipv tot 650°C bij een normale verbranding. Hierdoor komen er véél minder schadelijke stoffen vrij, maar nog steeds wel de hoeveelheid nicotine (ik dacht geen of amper teer).
Volgens PMI is er met de IQOS zo'n 90à95% lagere blootstelling aan schadelijke stoffen. Er is voorlopig nog maar 1 'onafhankelijk' onderzoek dat deze bevindingen +- staaft.
Het mooie aan IQOS;
- NOG hogere marges dan bij de gewone sigaret.
-- > - YTD al goed voor zo'n 23% van de inkomsten & gek genoeg maar 10% van de verkochte volumes!
- De concurrentie lijkt ver achter te lopen qua marktaandeel (BAT & JT hebben ook reeds een product)
- De mogelijkheid bestaat dat dit lager getaxeerd wordt.
- Komt volgens gebruikers dichterbij het echte gevoel van roken (vs. vaping)
- Maakt een mogelijke investering toch nog iets of wat 'etisch'
- Product is beschermd met een honderdtal patenten & er zit naar verluid reeds +7miljard aan R&D in; men is reeds bezig met de opvolger van het toestel. Grootste horde qua investeringen lijkt me hier ook achter de rug.
Enkele bedenkingen;
- Ik denk dus dat IQOS sterker zal groeien dan dat de tabaksverkoop zal dalen. Enfin, toch alleszins qua onderliggende cijfers.
- Analisten lijken dat precies ook te denken & hebben een groei van +-6,5% verrekend voor de komende 2jaar.
- Risico op overheidsinmenging is reëel(hogere tax, of zelfs mogelijk een verbod,...)
- Een minpunt vind ik het hoge dividend van +- 6,5% & uiteraard de dubbele belasting ervan. Ik zie liever een deel daarvan naar Buybacks gaan. Ik acht dat niet onmogelijk in de toekomst met de huidige waardering.
- aandeel in USD, maar geen exposure aan USD dus wisselkoers zou geen impact mogen hebben.
- (pensioen)fondsen investeren niet (of minder) in PMI vanwege ESG. Dit kan verder druk zetten op de koers.
- (edit) PMI noteert met een premie tov sectorgenoten.
Ik heb voorlopig nog geen dollars vrij, maar dit is alleszins een optie voor toekomst.
ps Om her en der kritiek voor te zijn...
Etisch of niet? Ik heb de afweging gemaakt & neig naar 'voldoende etisch voor mezelf'.
PMI lijkt het roer omgegooid te hebben & lijkt te beseffen dat ESG van (eigen?)belang is. Ze hameren op gezondheid & dat IQOS de stap kan zijn naar volledig stoppen met roken.
Ik bezit ook aandelen in InBev; alcohol is ook verslavend & slecht voor de gezondheid. Maar daar wordt geen fuzz over gemaakt
edit 2; nog een interessant feitje mbt tot het dividend...
Dus na dubbele voorheffing blijft er zo'n 69% over.
U allemaal wel bekend van sigaretten; merken zoals Marlboro, L&M, PM & een tiental anderen.
En sinds enkele jaren ook de IQOS; 'I Quit Ordinary Smoking'
de multiples zien er aantrekkelijk uit!
Gross profit= +- 65%
Operating margin = +- 40%
ROCE= 35à40%
Net Debt/Ebitda = 1,9x
FCF yield = 7,7%
Omzet wereldwijd gespreid (excl. USA + China).
De voorbije jaren was er amper omzetgroei.
2 segmenten;
- Tabacco
- 'reduced risk products' -> YTD goed voor 23% van de inkomsten & groeit sterk (+30%)
Tot zover het positieve nieuws. Zoals iedereen wel weet daalt de verkoop van tabak/sigaretten jaarlijks & dit eigenlijk al geruime periode. Dit wordt elk jaar opgevangen met prijsverhogingen die amper doorwegen voor de eindgebruiker, gezien de grootte van de tax (zo'n 75%). Long story short -> ooit is dit een ending story.
Nu is er de laatste 10jaar nogal een evolutie geweest; 'vaping'/ de E-cigarette.. Daar is PMI vrij laat opgesprongen & ze zijn met een ander alternatief gekomen (al hebben ze met VEEV ook een E-cig).
-> 'heat not burn' in het principe; het toestel noemt IQOS & is in België nog niet officieel op de markt; de tabak wordt opgewarmd tot 350°C ipv tot 650°C bij een normale verbranding. Hierdoor komen er véél minder schadelijke stoffen vrij, maar nog steeds wel de hoeveelheid nicotine (ik dacht geen of amper teer).
Volgens PMI is er met de IQOS zo'n 90à95% lagere blootstelling aan schadelijke stoffen. Er is voorlopig nog maar 1 'onafhankelijk' onderzoek dat deze bevindingen +- staaft.
Het mooie aan IQOS;
- NOG hogere marges dan bij de gewone sigaret.
-- > - YTD al goed voor zo'n 23% van de inkomsten & gek genoeg maar 10% van de verkochte volumes!
- De concurrentie lijkt ver achter te lopen qua marktaandeel (BAT & JT hebben ook reeds een product)
- De mogelijkheid bestaat dat dit lager getaxeerd wordt.
- Komt volgens gebruikers dichterbij het echte gevoel van roken (vs. vaping)
- Maakt een mogelijke investering toch nog iets of wat 'etisch'
- Product is beschermd met een honderdtal patenten & er zit naar verluid reeds +7miljard aan R&D in; men is reeds bezig met de opvolger van het toestel. Grootste horde qua investeringen lijkt me hier ook achter de rug.
Enkele bedenkingen;
- Ik denk dus dat IQOS sterker zal groeien dan dat de tabaksverkoop zal dalen. Enfin, toch alleszins qua onderliggende cijfers.
- Analisten lijken dat precies ook te denken & hebben een groei van +-6,5% verrekend voor de komende 2jaar.
- Risico op overheidsinmenging is reëel(hogere tax, of zelfs mogelijk een verbod,...)
- Een minpunt vind ik het hoge dividend van +- 6,5% & uiteraard de dubbele belasting ervan. Ik zie liever een deel daarvan naar Buybacks gaan. Ik acht dat niet onmogelijk in de toekomst met de huidige waardering.
- aandeel in USD, maar geen exposure aan USD dus wisselkoers zou geen impact mogen hebben.
- (pensioen)fondsen investeren niet (of minder) in PMI vanwege ESG. Dit kan verder druk zetten op de koers.
- (edit) PMI noteert met een premie tov sectorgenoten.
Ik heb voorlopig nog geen dollars vrij, maar dit is alleszins een optie voor toekomst.
ps Om her en der kritiek voor te zijn...
Etisch of niet? Ik heb de afweging gemaakt & neig naar 'voldoende etisch voor mezelf'.
PMI lijkt het roer omgegooid te hebben & lijkt te beseffen dat ESG van (eigen?)belang is. Ze hameren op gezondheid & dat IQOS de stap kan zijn naar volledig stoppen met roken.
Ik bezit ook aandelen in InBev; alcohol is ook verslavend & slecht voor de gezondheid. Maar daar wordt geen fuzz over gemaakt
edit 2; nog een interessant feitje mbt tot het dividend...
As a non-U.S. shareholder of PMI, how does PMI qualifying as an “80/20” company affect me?
PMI has determined that 97% of any dividend it declares in 2020 to a non-U.S. shareholder is exempt from U.S. withholding tax.
This means that the remaining 3% of the total gross dividend is subject to U.S. withholding tax at the 30% statutory rate, unless the non-U.S. shareholder provides a Form W-8BEN claiming a reduced rate of withholding under an applicable income tax treaty.
In the case of a non-U.S. shareholder who is not eligible for a reduced rate of withholding under an applicable income-tax treaty, except in certain limited circumstances, a withholding tax at the 30% statutory rate will be applied to the remaining 3% of the total gross dividend.
Dus na dubbele voorheffing blijft er zo'n 69% over.
Laatst gewijzigd door Umi op 22 november 2020, 03:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Nu we toch bezig zijn...
Toevallig ook nog deze tegengekomen, enkel zeer oppervlakkig bekeken.
Waardering lijkt interessant + vrij hoge returns on capital, al weet ik niet of ik de sector wel interessant vindt.
Lijkt op het eerste zicht wel eerder een cyclische herstelkandidaat & geen blijver voor de port.
https://www.marketscreener.com/quote/st ... 4/company/
Toevallig ook nog deze tegengekomen, enkel zeer oppervlakkig bekeken.
Waardering lijkt interessant + vrij hoge returns on capital, al weet ik niet of ik de sector wel interessant vindt.
Lijkt op het eerste zicht wel eerder een cyclische herstelkandidaat & geen blijver voor de port.
https://www.marketscreener.com/quote/st ... 4/company/
Je moet CCEP.AS (Euronext) niet met KO maar met CCEP (NYSE) vergelijken! CCEP omvat enkel de bottling, distributie en marketingactiviteiten in EMEA, zie website, terwijl KO de moederholding "The Coca-Cola Company" is. Ik kocht CCEP aan 33€ op 23/6/2016 kort na hun IPO d.d. 30/5/2016 @ 33.26€ (officieel: 2/6/2016 maar reeds toegelaten op 30/5/2016) op Euronext Amsterdam aan en bezit ze nog steeds. In 2018 werden ze door Bolero overgezet naar NYSE wegens meer volume o.b.v. hun best execution policy.lop schreef: ↑10 november 2020, 17:07Leg eens Ko het gewoon aandeel naast de Europese variant je zult zien dat het niet het zelfde aandeel is en het verschil komt niet van de valutaDenfi schreef: ↑15 oktober 2020, 10:39
Ik had echt geen idee dat coca-cola in Europa door een ander bedrijf wordt verdeeld. Altijd vanuit gegaan dat alles onder 1 bedrijf zit.
Ik zet het zeker op mijn lijst maar koop het ten vroegste aan in 2021. Past misschien in een dividendenportefeuille, al dacht ik wel eerst dat het 3,7% netto was
Alleen deze reactie (van awnl) op je artikel is wel slecht nieuws als het waar is:
"European Union (EU) regulations prohibit products that are listed on an EU/EEA trading venue from being traded on a non-European (“third-country”) trading venue. Unless the European
Commission grants the London Stock Exchange (LSE) with equivalence status, the United Kingdom (UK) will be considered a third-country in the event that the UK withdraws from the EU
without a deal, also known as a Hard Brexit.
Excluding the UK, any product that has an EU ISIN or is trading on an EU trading venue will no longer be tradable on the LSE in the event of a Hard Brexit. Additionally, a number of products with
an ISIN beginning with GB will also be affected by this decision."
There seems to be a list from the ESMA, but have not yet found it. At first impression, I would think that the GB isin is affected by this rule if traded on Euronext Adam?"
Presteert toch ondermaats vergeleken met KO ,
en KO presseert zelf ondermaats en de payout van 84% is veel te hoog om in de toekomst nog mooie groei te tonen .
En de financiële positie van coca cola is ook niet bijzonder sterk en bovendien is het aandeel licht overgewaardeerd tegen huidige prijzen .
Met andere woorden ik vind het een slecht aandeel om in te investeren . Als je kunt kiezen is pepsi een betere koop vergeleken met coca cola . Maar momenteel vind ik alleen maar johnson & johnson interessant is ondergewaardeerd is financieel veel gezonder en heeft een veel hogere groeimarge dan KO of PEP.
Zou moeten rond de 20% geven tegen dat het zijn koersdoel raakt .
en KO presseert zelf ondermaats en de payout van 84% is veel te hoog om in de toekomst nog mooie groei te tonen .
En de financiële positie van coca cola is ook niet bijzonder sterk en bovendien is het aandeel licht overgewaardeerd tegen huidige prijzen .
Met andere woorden ik vind het een slecht aandeel om in te investeren . Als je kunt kiezen is pepsi een betere koop vergeleken met coca cola . Maar momenteel vind ik alleen maar johnson & johnson interessant is ondergewaardeerd is financieel veel gezonder en heeft een veel hogere groeimarge dan KO of PEP.
Zou moeten rond de 20% geven tegen dat het zijn koersdoel raakt .
en mijn beste vrienden : al eens gequantificeerd ?B7H4long schreef: ↑5 november 2020, 16:55Laat ons het eens quantificeren: als je op de startdatum 2000$ in elk van deze aandelen stak, hoeveel aandelen zou je dan hebben, en hoeveel zouden die dan nu waard zijn?fwybo schreef: ↑5 november 2020, 08:361
een betere analyse (als je dan toch één doet) zou zijn
Qorvo : schitterende resultaten bekend gemaakt gisterenavond : reactie te verwachten straks
Xillinx : veel gestegen : overgenomen door AMD met premie : als AMD stijgt, stijgt Xilinx verder
Qualcomm : schitterende resultaten bekend gemaakt : after hours gestegen met 13% gisterenavond
Intel : licht gestegen tot status quo : bodem bereikt volgens veel analisten
Dell : status quo : gezien het vele homework, koopwaardig volgens veel analisten
Ik heb het snel eens gedaan voor u. Startpunt: openingskoers 6 November. Eindpunt: toen ik keek enkele minuten geleden.
Qorvo: 9.25%
Xilinx: 11,77%
Qualcomm: 3.99%
Intel: 9.18%
Dell: 8.71%
Gemiddelde prestatie: 8.58%.
Nasdaq: 4.43%
S&P 500: 4.76%
Stoxx Europe 600: 7.39%
Bel 20 (want ge woont in België): 16.26%
Gemiddelde van die vier: 8.21%
Een zeer lichte outperformance van u fwybo, maar een zware underperformance ten op zichte van de Bel 20. Niet echt iets om van naast uw schoenen te beginnen lopen.
Een zeer lichte outperformance van u fwybo, maar een zware underperformance ten op zichte van de Bel 20. Niet echt iets om van naast uw schoenen te beginnen lopen.
Vergeet ook niet de koers van de USD .In de maand november ongeveer 1% gezakt ten opzichte van de Euro.
of een dubbele prestatie van de nasdaq : vind ik een betere uitlegPoldermol schreef: ↑1 december 2020, 20:13 Ik heb het snel eens gedaan voor u. Startpunt: openingskoers 6 November. Eindpunt: toen ik keek enkele minuten geleden.
jij hebt waarschijnlijk een fonds van de bel 20 ?
of geef misschien den DAX weer om uw gelijk te halen....
ik was nog vergeten Micron Technology te melden
Je moet begrijpen dat als je hier voortdurend zit te stoefen met je prestaties op de zeer korte termijn dat mensen dat willen doorprikken. Dat is gewoonweg onmogelijk op basis van bedrijfsdata zonder veel chance: het zijn toevalstreffers.
Tenzij je je gelijk bewijst en ons hier een lijstje met aandelen bezorgt, met de motivatie erbij, van wat het binnen dit en een maand zeer goed zal doen.