Corona en de cijfers
Re: Corona en de cijfers
Aan dat laatste twijfel ik niet met al die foto's van B.. Dat was meteen duidelijk dat dat geen eerbetoon (of toch niet alleen dat) was aan jouw favoriete heilige.
Mja... Bdw zal ook wel iets goeds hebben. Laat het ons vooral over Corona hebben.
Mja... Bdw zal ook wel iets goeds hebben. Laat het ons vooral over Corona hebben.
Ik ben niet verbaasd. Vandaag een docu op het JT van 19h30 over de zwembaden (open) en over de sauna's en wellnesscentra (gesloten natuurlijk). Waarna er naadloos werd overgeschakeld naar de Thermen van Valkenburg (natuurlijk wel open). Heel Franstalig België zat er.Krikke schreef: ↑1 december 2020, 18:43 Ai ai ai, Weverke zal zijne mantra van domme Vlamingen moeten updaten naar domme Belgen
https://www.ad.nl/limburg/topdrukte-maa ... ogle.be%2F
Misschien wat extra schokmaatregelen nodig in Wallonie
Een madame heel content(e), dat Gidsland Nederland de wellnesscentra en thermen juist wél open houdt, omdat in deze stressvolle tijden wellness essentieel is.
Overigens zeiken sommige Nederlanders alsnog, aldus een artikel in de Telegraaf.
Waarom geen cafés en wel de Ikea ?
Waarom geen restaurants en wel de restaurants van de hotels ?
Waarom geen nachtclubs, maar wel pretparken ?
Wel, jongens. De Universiteit van Amsterdam heeft voor jullie de Gouden Oplossing. Daar loopt een professor rond - He's back bitches ! - die uitstekende shockmaatregelen heeft !
Bye bye Ikea, hotelrestaurants en pretparken !
Zo, dat is ook weer geregeld. Geen dank. Nu tevreden ?
Corona cijfers blijven dalen : 123 overlijdens per dag.
Nog altijd zeer slecht dus.
Nog altijd zeer slecht dus.
Jazeker. Dat moet zelfs de meest fanatieke NVA-hater toegeven. De stevige oppositie van NVA.vortex schreef: ↑1 december 2020, 17:19Wow, dit is de eerste zinnige reactie sinds weken. Eindelijk gaat het lampje aan, inderdaad er is NIETS meer gedaan vanaf het moment dat het over de postjes in de volgende regering ging. En sinds de nieuwe regering een feit was heeft het nog weken geduurd eer er serieuze ingrepen kwamen, ondertussen stroomden de ziekenhuizen vol Brusselaars en Walen en kleurde Wallonië donker rood op de corona kaart, allemaal door die bende tamzakken die jij liefhebt en verdedigt.
Verder valt het alleen maar toe te juichen dat NVA stevig oppositie voert tegen dergelijk wanbeleid en nalatigheid.
- In het voorjaar is Bart De Wever tot in april blijven volhouden dat Corona pure hysterie was.
- In het voorjaar heeft NVA op de sociale media een massale campagne gevoerd om de corona maatregelen NIET op te volgen
- Toen de restaurants dicht moesten in het najaar, een beslissing mee genomen door Jambon, rolden Bart De Wever en Zuhal Demir over elkaar heen om toch maar de eerste te zijn om te schreeuwen dat ze dat niet aan hun kiezers konden uitleggen
- Toen in oktober bijna 75% van de TOTALE Belgische capaciteit op IC door corona patienten werd ingenomen, riep NVA dat er absoluut geen probleem was. Er was nog 25% capaciteit.
- Jan Jambons uitspraak "het huis staat niet in brand"
Zoals eerder gezegd heb ik nooit op N-VA gestemd en heb ik mezelf beloofd het nooit te doen, maar eerlijk gezegd: corona-crisis maakt het wel erg verleidelijk om het nu wel te gaan doen...
De N-VA heeft van alle partijen de crisis nog het beste aangepakt, met het meeste ratio, in plaats van een sinterklaasbeleid te gaan voeren en stemmen te kopen met overheidsschuld.
De N-VA heeft van alle partijen de crisis nog het beste aangepakt, met het meeste ratio, in plaats van een sinterklaasbeleid te gaan voeren en stemmen te kopen met overheidsschuld.
Klopt. In Vlaanderen is de begrotingstoestand, slechts alarmerend, volgens Diependaele, de NVA minister van Financien.Aerolla schreef: ↑2 december 2020, 08:49 Zoals eerder gezegd heb ik nooit op N-VA gestemd en heb ik mezelf beloofd het nooit te doen, maar eerlijk gezegd: corona-crisis maakt het wel erg verleidelijk om het nu wel te gaan doen...
Diependale, van NVA, Vlaams minister van Financien noemt de begrotingstoestand van Vlaanderen alarmerend.
We waren het al gewend dat NVA tegen zijn coalitiepartners oppositie voert, zowel indertijd federaal, als in het verleden en het heden op Vlaams niveau.
Het is echter een primeur dat NVA tegen zichzelf oppositie voert.
Maar ze zijn het zo gewend om alles en iedereen af te breken, dat het ons eigenlijk niet hoeft te verwonderen
Vlaams minister van Financiën en Begroting Matthias Diependaele berekent dat de Vlaamse schuld in 2025 tot 55 miljard euro zal oplopen. “Het is alarmerend dat we door de coronacrisis met een jaarlijks tekort van 2 miljard euro opgezadeld blijven”, laat minister Diependaele weten. “Dat doet mij besluiten dat we zo snel mogelijk terug naar een begrotingsevenwicht moeten. Tegen wanneer hangt af van het verdere verloop van de crisis.”
Gezonde overheidsfinanciën zijn altijd een hoeksteen geweest van het Vlaamse beleid. Deze regering deelt die visie en haar engagement kwam duidelijk naar voren in de vorige meerjarenraming. “Sinds de opmaak van de vorige meerjarenraming zijn we geconfronteerd met de onverwachte uitbraak van de huidige gezondheids- en economische crisis”, licht Vlaams minister van Financiën en Begroting Matthias Diependaele toe. “De huidige malaise zal nog enkele jaren doorwegen op de Vlaamse begroting. Dit is ook duidelijk zichtbaar in onze meerjarenraming.”
Schuld stijgt naar 10,3% van het bbp
Uit de meerjarenraming van minister Diependaele blijkt dat de Vlaamse schuld zou oplopen tot 55,2 miljard euro. “In 2019 bedroeg onze schuld 24 miljard euro. De huidige crisis doet onze schuld meer dan verdubbelen. Een goede graadmeter voor de schuld is het bruto binnenlands product (bbp), zeg maar alle inkomsten die België produceert. Als we onze schuld afzetten tegen dat bbp dan bedroeg onze schuld in 2019 5,10 procent van het bbp. In 2025 zou dat 10,26 procent zijn. De Vlaamse schuldratio – met enkel de inkomsten van de Vlaamse Overheid – stijgt van 43,9 procent in 2019 naar 103,3 procent in 2025. Met andere woorden: onze schuld zal hoger zijn dan al onze Vlaamse inkomsten”, licht minister Diependaele de tabel toe.
Wat deze alvast betreft vind ik nog steeds dat deze niet dicht moesten en zo snel mogelijk terug open moeten. Cafés dicht is te begrijpen, maar aan je tafeltje bediend worden ... ik zie hier de grote winst in de strijd tegen covid-19 niet echt.
Hij heeft gelijk dat de begroting alarmerend is (nog meer federaal dan Vlaams, maar alleszins beiden)Weverke schreef: ↑2 december 2020, 09:02Klopt. In Vlaanderen is de begrotingstoestand, slechts alarmerend, volgens Diependaele, de NVA minister van Financien.Aerolla schreef: ↑2 december 2020, 08:49 Zoals eerder gezegd heb ik nooit op N-VA gestemd en heb ik mezelf beloofd het nooit te doen, maar eerlijk gezegd: corona-crisis maakt het wel erg verleidelijk om het nu wel te gaan doen...
Diependale, van NVA, Vlaams minister van Financien noemt de begrotingstoestand van Vlaanderen alarmerend.
We waren het al gewend dat NVA tegen zijn coalitiepartners oppositie voert, zowel indertijd federaal, als in het verleden en het heden op Vlaams niveau.
Het is echter een primeur dat NVA tegen zichzelf oppositie voert.
En het is zijn job dat te zeggen.
Maar het is hij niet dat het geld aan het uitgeven is, het zijn Ministers van Incompetentie Crevits en Beke vooral...
Anderzijds: hij moet hun gewoon geen geld geven, daar geef ik je gelijk in...
Ik zie trouwens niet in waarom je als regeringslid geen kritiek mag hebben op je coalitie... Lijkt me een evidentie in een democratie en veel beter dan de schijn "we zijn allemaal akkoord met elkaar en goeie vriendjes"
Dat de begroting alarmerend is, is niet meer dan normaal in de huidige situatie, geen enkele regio of land kan van zijn eigen begroting het tegendeel zeggen. Er moeten nu eenmaal veel (vooral eenmalige) kosten gemaakt worden om mensen van een tijdelijk inkomen of werkloosheidsuitkering te voorzien. Daar nu geen geld aan uitgeven zou ronduit desastreus zijn voor de werkgelegenheid tijdens en na de crisis. Eveneens de kost voor de aankoop van medisch materiaal (testen, beschermingsmateriaal, medicatie, vaccins,...) is gigantisch en niet te vermijden. Ook de betere verloning en meer tewerkstelling in de zorgsector kan als noodzakelijk gezien worden, eigenlijk is dat gewoon een rechtzetting van de over besparingen in het verleden. Natuurlijk zijn er ook wel wat kosten gemaakt die nutteloos, overdreven of niet terecht zijn.Aerolla schreef: ↑2 december 2020, 09:13
Hij heeft gelijk dat de begroting alarmerend is (nog meer federaal dan Vlaams, maar alleszins beiden)
En het is zijn job dat te zeggen.
Maar het is hij niet dat het geld aan het uitgeven is, het zijn Ministers van Incompetentie Crevits en Beke vooral...
Anderzijds: hij moet hun gewoon geen geld geven, daar geef ik je gelijk in...
O en het is niet aan de minister van financiën om te beslissen waar wel of geen geld voor is, hij is slechts verantwoordelijk voor de boekhouding en moet het parlement daarvan op de hoogte houden, wat in deze ook correct gebeurt. Omdat op financiën nu toevallig een NVA-er zit is dat voor een tweetal spaargidsers al voldoende om die partij van het begrotingstekort te beschuldigen, niet te veel van aan trekken, zie het maar als een onweerstaanbare dwang
Pffff NVA'ers en begrijpend lezen .... het blijft een moeilijke combinatie ...
Aerolla kwam hier vertellen dat NVA de corona crisis het best aanpakte. Geen geld als sinterklaas weggeven als de andere partijen.
Waarop mijn reactie: de Vlaamse regering met NVA geeft ook geld weg als sinterklaas.
Waarop jij dan weer: NVA is maar de meeloper van de Vlaamse coalitiepartners. NVA heeft geen enkele verantwoordelijkheid.
Ik snap dat toch niet. Alle NVA'ers hebben de mond vol van hoe NVA de dingen aanpakt.
En tegelijk roepen ze allemaal dat NVA geen enkele verantwoordelijkheid heeft.
Ik wist dat de Calimero-gedachte diep geworteld zat bij Bart De Wever. Maar het is nog besmettelijker dan builenpest, SARS, Ebola en verkoudheid samen.
Dat eeneiige tweetal waar u naar verwijst heeft nog geluk dat er tenmiste nog een minister is in de Vlaamse regering die zich over onze begroting bekommert en die bij tijds aan de alarmbel trekt zodat het niet compleet ontspoort.vortex schreef: ↑2 december 2020, 10:09 O en het is niet aan de minister van financiën om te beslissen waar wel of geen geld voor is, hij is slechts verantwoordelijk voor de boekhouding en moet het parlement daarvan op de hoogte houden, wat in deze ook correct gebeurt. Omdat op financiën nu toevallig een NVA-er zit is dat voor een tweetal spaargidsers al voldoende om die partij van het begrotingstekort te beschuldigen, niet te veel van aan trekken, zie het maar als een onweerstaanbare dwang
Federaal heeft men zelfs gewoonweg geen minister van Begroting meer aangesteld, misschien omdat men naar analogie met VDB op Volksgezondheid ook slaafs M. Van Ranst zijn adviezen in de fiscaliteit gaat overnemen binnenkort?
"zorg dat je meer inkomsten hebt dan uitgaven: probeer dan nog maar eens failliet te gaan."
https://www.clint.be/actua/horecasector ... sten-hebt/
Ja, Jambon vindt het ook ontzettend leuk telkens wanneer De Wever Jambons Vlaamse regering onderuithaalt.
Sinds De Wever gemerkt heeft dat Jambon nog steeds veel meer respect krijgt (ondanks enkele uitschuivers) bij de burgers in noord en zuid, en de politieke partijen in noord en zuid, doet hij er alles aan om Jambon in diskrediet te brengen.
Het was zelfs nodig dat De Wever bij de jongste voorzittersverkiezingen eiste dat er geen tegenkandidaten zouden zijn.
Uit Het Nieuwsblad:
In zijn oppositiestrategie lijkt N-VA-voorzitter Bart De Wever steeds minder rekening te houden met de Vlaamse regering, nochtans geleid door partijgenoot Jan Jambon. Zijn voortdurende aanvallen op Open VLD maakten het Jambon al lastig. En met zijn welgemikte aanval op Vandenbroucke doet De Wever nu zelfs alsof er geen Vlaamse regering is. Jambon moet puin ruimen.
Eerder maakte De Wever het de Vlaamse regering al lastig door zijn gal te blijven spuwen over het verraad van – Vlaams coalitiepartner – Open VLD tijdens de federale regeringsonderhandelingen. Ook de Vlaamse N-VA-minister Zuhal Demir gooit af en toe een steen in de kikkerpoel.
(Nota van mezelf: NVA en PoenVLD zijn het nochtans roerend eens dat de grote rijken en de superrijken geen effectentaks moesten en moeten betalen. Enkel de redelijk goed verdienende en sparende gezinnen).
De aanval van Bart De Wever op SP.A-vicepremier Frank Vandenbroucke brengt Jambon in een lastiger parket. De Wever doet nu gewoon alsof er geen Vlaamse regering is. Al was dat vanuit zijn federale N-VA-oppositierol wel een meesterlijke zet. Zo was de uitspraak van Vandenbroucke over een “schokeffect” vrijdag geruisloos gepasseerd, tot De Wever er zondag de aandacht op vestigde. Regeringspartij MR sprong dadelijk mee op de kar en SP.A moest puin ruimen.
Maar ook Jambon moest puin ruimen. N-VA en Jambon wrongen zich vervolgens in bochten om dat toch uitgelegd te krijgen. “De kritiek is vooral gericht op de uitspraak van de minister van Volksgezondheid, niet op het feit dat er beslist is om de winkels te sluiten”, klonk het weinig overtuigend bij de partij. En op het kabinet van Jambon: “In zo’n Overlegcomité wordt elke beslissing genomen op basis van alle beschikbare facts & figures. Als dat niet het geval zou zijn, liggen we dwars.”
LOL waar lees jij dat NVA geen verantwoordelijkheid heeft in de Vlaamse? Leg net uit dat minister van financiën zijn verantwoordelijkheid neemt en de begrotingscijfers op tafel legt zoals ze zijn. Wat dat geld weggeven als sinterklaas betreft heb ik je net uitgelegd dat daar noodzakelijke redenen voor zijn en dat er spijtig genoeg ook onnuttige, overdreven en onterechte uitgaven geweest zijn. Begrijpend lezen is met een "NVA is slecht" tunnelvisie natuurlijk onmogelijk, heb daar alle begrip voor, het is je vergeven. Straks zal alter ego haelewyn je wel wat morele steun betuigenWeverke schreef: ↑2 december 2020, 10:49 Pffff NVA'ers en begrijpend lezen .... het blijft een moeilijke combinatie ...
Aerolla kwam hier vertellen dat NVA de corona crisis het best aanpakte. Geen geld als sinterklaas weggeven als de andere partijen.
Waarop mijn reactie: de Vlaamse regering met NVA geeft ook geld weg als sinterklaas.
Waarop jij dan weer: NVA is maar de meeloper van de Vlaamse coalitiepartners. NVA heeft geen enkele verantwoordelijkheid.