Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Ontex gekocht aan hoeveel?
Koopwaardig nu?
Ik heb met orange, ontex, euronav en eerder ackermans, ING, KBC en KBC ancora... getracht te bodemvissen. Met het oog op lange termijn.
Ik denk dan KBC ancora is 40 a 42 euro waard, gekocht aan 28 denk ik en verkocht aan 36,2. Nu nog een verkooporders op 36,5 staan. Kan doorgroeien tot 40, maar kan ook snel weer op 30 staan. Ik heb voldoening met die 90pct.
Ontex is een dubbeltje op zijn kant. Het is voor mij eigenlijk meer en meer een spel aan het worden. Ik speel dan ook met max. 2500 euro inleg per keer. Bij Orange komt het goed. ING te snel weggedaan, Akkermans net op tijd verkocht.
Maar... euronav sta ik op -10pct. Voor bijna 5.000 euro dan ook nog eens...
Ontex aan 9,88 gak op dit moment.
Kan X 2 maar kan ook maar 0,2 op lange termijn.
Nu ja ik beleg of gok op lange termijn. We zien wel.
Ps: ik heb ook trackers met het oog op lange termijn.
Dusja ontex is ook een gokje
Ik denk dan KBC ancora is 40 a 42 euro waard, gekocht aan 28 denk ik en verkocht aan 36,2. Nu nog een verkooporders op 36,5 staan. Kan doorgroeien tot 40, maar kan ook snel weer op 30 staan. Ik heb voldoening met die 90pct.
Ontex is een dubbeltje op zijn kant. Het is voor mij eigenlijk meer en meer een spel aan het worden. Ik speel dan ook met max. 2500 euro inleg per keer. Bij Orange komt het goed. ING te snel weggedaan, Akkermans net op tijd verkocht.
Maar... euronav sta ik op -10pct. Voor bijna 5.000 euro dan ook nog eens...
Ontex aan 9,88 gak op dit moment.
Kan X 2 maar kan ook maar 0,2 op lange termijn.
Nu ja ik beleg of gok op lange termijn. We zien wel.
Ps: ik heb ook trackers met het oog op lange termijn.
Dusja ontex is ook een gokje
Ik lees hier niets over banken.Ik heb maand geleden Eurostoxx bank 600 gekocht.Momenteel op 27 % winst.Zit nog wel potentieel in denk ik.
Analisten spreken van een opportunistisch bod. Heb mijn verkooporder van 22,00 euro ingetrokken en hoop ergens nog op een hoger bod dit jaar.Poldermol schreef: ↑3 december 2020, 00:28En, OBEL dan uiteindelijk gekocht? Dat gaat u een paar pintjes kosten, vriend!Wimpies schreef: ↑28 september 2020, 11:00 Op basis van een artikel op SeekingAlpha OrangeBelgium aan het bekijken.
Telecom sector doet het wereldwijd niet goed. Veel investeringen, veel schulden. Schuldenlast lijkt bij Orange Belgium mee te vallen
Danone lijkt mij stilaan ook ondergewaardeerd te staan
Weet iemand wat er eigenlijk juist gaat gebeuren als het bod wordt aanvaard?
Ik ben niet geïnteresseerd in banken & ik meen mij te herinneren dat er hier dezelfde mening zijn toegedaan.
Op LT een ondermaatse return voor bovengemiddeld risico. Uiteraard deden die het de laatste maand beter dan de indexen, net als andere cyclische sectoren.
Persoonlijk zou ik ipv een Eurostoxx bank 600 gewoon KBC Ancora gekocht hebben. KBC is 1 van de beter gekapitaliseerde banken aldus de brede consensus & met Ancora koop je aan een mooie korting + aantrekkelijk dividendrendement.
& dus een veiliger alternatief volgens mij, zelfs ondanks de mindere spreiding. Misschien zelfs net vanwege de mindere spreiding... Hoeveel risico banken zitten in die Eurostoxx 600?
Binnen een individueel bedrijf zijn er altijd risico's tot groot verlies die je niet kan afdekken: bvb fraude. Een individueel bedrijf is altijd meer risicovol dan een groep van bedrijven.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Klopt niet altijd.... (waarmee ik voor de duidelijkheid niet wil zeggen dat dit in het geval van KBC Ancora zo is...)
De groep van bedrijven met een CCC rating is naar mijn bescheiden mening significant risicovoller dan een individueel bedrijf, pakweg Shell, of whatever welk bedrijf je zo meteen kan verzinnen.
Dat is een nogal ingebakken misvatting "we kopen veel bedrijven, dan hebben we minder risico"
Dat kan zo zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn
Ik weet het niet zo voor KBC Ancora, ik ben een van die mensen waar Umi naar verwijst, die niet geïnteresseerd is in banken.
(om andere redenen, eigenlijk)
De groep van bedrijven met een CCC rating is naar mijn bescheiden mening significant risicovoller dan een individueel bedrijf, pakweg Shell, of whatever welk bedrijf je zo meteen kan verzinnen.
Dat is een nogal ingebakken misvatting "we kopen veel bedrijven, dan hebben we minder risico"
Ik weet het niet zo voor KBC Ancora, ik ben een van die mensen waar Umi naar verwijst, die niet geïnteresseerd is in banken.
(om andere redenen, eigenlijk)
Zoals Buffett zei... 'Diversification is protection against ignorance'.
Fraude is uiteraard moeilijk te doorzien als kleine belegger, maar de kans hierop is vrij miniem. Maar als dit dan 1 bedrijf is in een brede port (10à20 aandelen) is het een berekend risico...
Kijk naar het rendement van de banks ETF 600... Dat is om te wenen! De kans op fraude in een Italiaanse/Griekse bank acht ik vele malen groter... Ook Deutsche bank & zelfs Zwitsere banken zou ik niet vertrouwen.
https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... entType=FE
Het gaat hier specifiek over het risico van een groep van bedrijven tov een bedrijf uit die groep.
Het risico waar ik vooral naar verwijs is:
Unsystematic risico: https://www.investopedia.com/terms/u/un ... icrisk.asp
Idiosyncratic risico: https://www.investopedia.com/terms/i/id ... icrisk.asp
De kredietwaardigeheid van een bedrijf geeft maar een zeer beperkt zich op het risico van dat bedrijf.Aerolla schreef: ↑3 december 2020, 18:02 Klopt niet altijd.... (waarmee ik voor de duidelijkheid niet wil zeggen dat dit in het geval van KBC Ancora zo is...)
Wat was de rating van Fortis en van Dexia?
Inderdaad Fraude en andere ideosyncratiesche risico zijn per definitie niet "makkelijk te doorzien" en niet te voorspellen, je bent per definitie "ignorant" voor dit risico. Dus diversificatie is hier zeker een bescherming (zoals je zelf aangeeft)Umi schreef: ↑3 december 2020, 18:05 Zoals Buffett zei... 'Diversification is protection against ignorance'.
Fraude is uiteraard moeilijk te doorzien als kleine belegger, maar de kans hierop is vrij miniem. Maar als dit dan 1 bedrijf is in een brede port (10à20 aandelen) is het een berekend risico...
Kijk naar het rendement van de banks ETF 600... Dat is om te wenen! De kans op fraude in een Italiaanse/Griekse bank acht ik vele malen groter... Ook Deutsche bank & zelfs Zwitsere banken zou ik niet vertrouwen.
https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... entType=FE
Vergeet ook niet dat Buffett ook zie: "Diversification May Preserve Wealth, But Concentration Builds Wealth"
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Dan dus toch liever concentration dan diversification, want "building wealth" is waar de meeste forumleden mee bezig zijn.
Ik beleg ook wél in KBC Ancora en niet in de brede bankenindex. Ik zit liever in een beperkte selectie solide banken dan in een brede waaier met heel wat kneuzen ertussen.
Ik ben niet zeker of de meeste leden op die forum bezig zijn met "building wealth".dreamy schreef: ↑3 december 2020, 21:43Dan dus toch liever concentration dan diversification, want "building wealth" is waar de meeste forumleden mee bezig zijn.
Ik beleg ook wél in KBC Ancora en niet in de brede bankenindex. Ik zit liever in een beperkte selectie solide banken dan in een brede waaier met heel wat kneuzen ertussen.
Ik ben wel zeker dat de meeste beleggers zowel Dexia als Fortis solide vonden.
En sowieso heeft "solide" zijn weinig te maken met idiosyncratisch risico.
Om met een quote van Buffet te eindigen:
“You only have to do a very few things right in your life so long as you don't do too many things wrong.”
Beleggen in een/enkele aandelen kan verkeerd gaan.
Bovendien spreekt Buffet zichzelf wel eens tegen. Hij adviseert de doorsnee belegger wel degelijk in een zeer breed gespreide tracker te beleggen.
Toch een nuancering. Voor de kredietcrisis van 2008 had Fortis een rating A- bij Standard & Poors. Dexia had dezelfde rating als 'Het Koninkrijk België", dat was AA neutraal. Fortis was dus net geen BBB. Vanaf BB beginnen de 'Junk-Bonds'
De meeste beleggers vertrouwden toen nog de "adviseurs" van hun bank. En die repten dan ook met geen woord over dat verhoogd risico, zelfs niet als ze het over achtergestelde leningen hadden.
Maar het punt dat je probeert te maken is zeker waar: bijna niemand zag aankomen dat banken niet zo solide waren als men veronderstelde.
Laatst gewijzigd door anonymous9 op 4 december 2020, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Als het gaat om "preserving wealth" of "building wealth", dan denk ik dat de meeste forumleden toch echt die wealth nog moeten opbouwen, voordat ze hopelijk ooit zullen toekomen aan het behouden van hun rijkdom.
Dat is zo. Na zijn dood adviseert hij aan zijn vrouw een S&P500 tracker. https://youtu.be/TiBOMnYCc_Q