De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Ik zie net dan mijn Bombardiers ook de deur uit zijn. Leuke rit de laatste weken. De portefeuille begint nu wel akelig leeg te tonen.
De bruidsschat van dochter Pukkie zal er wel bij varen
Even serieus, de laatste tijd zie ik ook weinig dingen die me aanspreken. Fundamenteel gezien zijn er nog veel die goedkoop staan, maar die ik dan ook weer niet wil aankopen na een 30-60% run. Dat is natuurlijk een mentale blokkage bij mij want misschien moet ik ze juist wél kopen.
Even serieus, de laatste tijd zie ik ook weinig dingen die me aanspreken. Fundamenteel gezien zijn er nog veel die goedkoop staan, maar die ik dan ook weer niet wil aankopen na een 30-60% run. Dat is natuurlijk een mentale blokkage bij mij want misschien moet ik ze juist wél kopen.
Ben van plan een (klein) vastgoed te verkopen. Kijk er wel naar uit om €100 k bij te schrijven in de asset allocatie.
Als het ooit zo ver is mag er nog eens een dipje van de markten aan voorafgaan.
Als het ooit zo ver is mag er nog eens een dipje van de markten aan voorafgaan.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Poldermol schreef: ↑2 december 2020, 12:27 De bruidsschat van dochter Pukkie zal er wel bij varen Effectenrekening op mijn naam, met haar geld. Dus ik zie daar geen cent van.
Even serieus, de laatste tijd zie ik ook weinig dingen die me aanspreken. Fundamenteel gezien zijn er nog veel die goedkoop staan, maar die ik dan ook weer niet wil aankopen na een 30-60% run. Dat is natuurlijk een mentale blokkage bij mij want misschien moet ik ze juist wél kopen.We zitten in het zelfde schuitje blijkbaar.
pukkie007 schreef: ↑2 december 2020, 12:35Poldermol schreef: ↑2 december 2020, 12:27 De bruidsschat van dochter Pukkie zal er wel bij varen Effectenrekening op mijn naam, met haar geld. Dus ik zie daar geen cent van.
Even serieus, de laatste tijd zie ik ook weinig dingen die me aanspreken. Fundamenteel gezien zijn er nog veel die goedkoop staan, maar die ik dan ook weer niet wil aankopen na een 30-60% run. Dat is natuurlijk een mentale blokkage bij mij want misschien moet ik ze juist wél kopen.We zitten in hetzelfde schuitje blijkbaar.
Volgens De Tijd gaan vele indexfondsen die de S&P 500 volgen hun portefeuille herschikken vanaf 21 december omdat Tesla op die dag op de S&P 500 komt.
Er zullen ook een tal van aandelen van de index verkocht worden.
Hebben jullie een idee hoe de indexfondsen van de S&P 500 gaan doen bij zulke transacties?
Er zullen ook een tal van aandelen van de index verkocht worden.
Hebben jullie een idee hoe de indexfondsen van de S&P 500 gaan doen bij zulke transacties?
Op 18 december is het 'quadruple witching day':
Zijn mogelijk: hoge volatiliteit en hevige schommelingen. Is zeker: enorm volume op de beurzen.
Dit is een interessant weetje:
Het verleden voorspelt de toekomst niet, maar 25 op de 29 laatste quadruple witching days gaven de week nadien dalingen van de beurzen. Daar kan men zijn voordeel mee doen.
Voeg daaraan toe dat zowat de belangrijkste ETF ter wereld, de SPY, die week ex-dividend gaat en dat Tesla in de S&P500 wordt opgenomen.Quadruple witching refers to a date on which stock index futures, stock index options, stock options, and single stock futures expire simultaneously. While stock options contracts and index options expire on the third Friday of every month, all four asset classes expire simultaneously on the third Friday of March, June, September, and December.
Zijn mogelijk: hoge volatiliteit en hevige schommelingen. Is zeker: enorm volume op de beurzen.
Dit is een interessant weetje:
https://www.investopedia.com/terms/q/qu ... tching.aspFollowing the week of quadruple witching, the market indices such as the S&P 500 tend to decline, perhaps due to exhausting the near-term demand for stocks. Despite the overall increase in trading volume, quadruple witching days do not necessarily translate into heavy volatility.
Het verleden voorspelt de toekomst niet, maar 25 op de 29 laatste quadruple witching days gaven de week nadien dalingen van de beurzen. Daar kan men zijn voordeel mee doen.
TUP herfinanciert zijn schulden richting 2023. Opgebouwde cash wordt aangewend om deze ook stevig te verminderen. Als de notes straks uitbetaald worden, stijgt mijn voorraad cash naar ongeziene hoogtes. Ik overweeg om wat naar vastgoed over te hevelen. Enige hindernis in de lage dollarkoers ...
Ik heb 100 keer een munt opgegooid. Van de laatste 29 worpen is de munt 25 keer op "kop" beland. Wanneer ik nu een 30ste keer zou gooien, wat heeft dan de meeste kans: kop of munt?MoreOrLess schreef: ↑2 december 2020, 17:49 Het verleden voorspelt de toekomst niet, maar 25 op de 29 laatste quadruple witching days gaven de week nadien dalingen van de beurzen. Daar kan men zijn voordeel mee doen.
Alletwee één kans op twee. Het resultaat van een nieuwe worp wordt niet beïnvloed door de resultaten van de vorige worpen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Elk evenveel natuurlijk. Maar bij kop of munt weten we wat de kansen zijn, bij quadruple witching days helemaal niet.
Je kan zeggen 50/50, maar ook 25/29. We weten het gewoon niet.
Maar hoe vaker je een experiment herhaalt, hoe beter we de juiste kansen kunnen inschatten. Dus helemaal irrelevant is een evenement uit het verleden niet.
Je kan zeggen 50/50, maar ook 25/29. We weten het gewoon niet.
Maar hoe vaker je een experiment herhaalt, hoe beter we de juiste kansen kunnen inschatten. Dus helemaal irrelevant is een evenement uit het verleden niet.
Dit laat nog eens zien hoe enorm de waarderingen van aandelen kunnen schommelen. Gisteren was alles nog ok met Kinepolis tot vandaag het nieuws kwam. Warner Bros zal volgend jaar alle films die uitkomen in de cinema ook meteen op zijn streamingkanaal HBO Max lanceren. En we gaan al tot 14% lager.
Slecht vergelijk, bij die munt gaat het 100% om toeval, de kans op munt is even groot dan de kans op kop. Bij dat beurs event is er nauwelijks toeval in het spel, de uitkomst hangt hier vooral af van menselijk gedrag (ingenomen posities, wat staat er short en long tegen welke prijs). Vermits menselijk gedrag toch enige voorspelbaarheid kent, zeker als voorafgaand al een 25/29 bias in het spel is (self fulfilling prophecy), is het best mogelijk dat de kans niet fifty fifty is zoals bij het gooien van een munt.sintorama schreef: ↑4 december 2020, 08:59Ik heb 100 keer een munt opgegooid. Van de laatste 29 worpen is de munt 25 keer op "kop" beland. Wanneer ik nu een 30ste keer zou gooien, wat heeft dan de meeste kans: kop of munt?MoreOrLess schreef: ↑2 december 2020, 17:49 Het verleden voorspelt de toekomst niet, maar 25 op de 29 laatste quadruple witching days gaven de week nadien dalingen van de beurzen. Daar kan men zijn voordeel mee doen.
Het is een perfecte illustratie van het feit dat het menselijk brein relaties en patronen ziet die er in werkelijkheid niet zijn.
Als het een normale munt is, evenveel kans.sintorama schreef: ↑4 december 2020, 08:59Ik heb 100 keer een munt opgegooid. Van de laatste 29 worpen is de munt 25 keer op "kop" beland. Wanneer ik nu een 30ste keer zou gooien, wat heeft dan de meeste kans: kop of munt?MoreOrLess schreef: ↑2 december 2020, 17:49 Het verleden voorspelt de toekomst niet, maar 25 op de 29 laatste quadruple witching days gaven de week nadien dalingen van de beurzen. Daar kan men zijn voordeel mee doen.
Maar 25 keer op 29 kop is zo onwaarschijnlijk (maar mogelijk) dat het de moeite loont om te onderzoeken of de munt wel normaal is (50% kans op kop) en dat de manier van gooien wel willekeurig is.
Quadruple witching days worden misschien (ook) gedreven door niet-willekeurige mechanismes.