IPT (TAK23) of Zelf beleggen
IPT (TAK23) of Zelf beleggen
Binnen mijn vennootschap was ik aan het kijken om een IPT (TAK23) af te sluiten.
Heb hier een offerte gekregen nl.
NN Life Patrimonial balanced fund:
50% Bloomberg Barclays Euro Aggregate
50% MSCI AC World
Beheerskosten 0,96%
Lopende kosten 1,51%
Enorm veel vind kosten vind ik, terwijl ik beide indexes gemakkelijk zelf zou kunnen kopen met een TER van ongeveer 0,20%.
Wat is eigenlijk het voordeligste?
Geld uit de vennootschap halen en privé beleggen of toch via een IPT (TAK23) gaan?
50% MSCI AC World
Beheerskosten 0,96%
Lopende kosten 1,51%
Enorm veel vind kosten vind ik, terwijl ik beide indexes gemakkelijk zelf zou kunnen kopen met een TER van ongeveer 0,20%.
Geld uit de vennootschap halen en privé beleggen of toch via een IPT (TAK23) gaan?
Re: IPT (TAK23) of Zelf beleggen
Wat is de fiscale winst via IPT?
Hoe wordt beleggen via fondsen in je venootschap belast?
Of ga je eerst het geld uit de venootschap nemen? Welke belastingen betaal je dan?
Hoe wordt beleggen via fondsen in je venootschap belast?
Of ga je eerst het geld uit de venootschap nemen? Welke belastingen betaal je dan?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
In het algemeen raadt men aan:TrX schreef: ↑3 december 2020, 16:06 Binnen mijn vennootschap was ik aan het kijken om een IPT (TAK23) af te sluiten.
50% MSCI AC World
Beheerskosten 0,96%
Lopende kosten 1,51%
- eerst Vapz opvullen
- daarna IPT (door vennootschap) opvullen
- daarna pensioensparen (als privé persoon)
IPT Tak21 of Tak23 hangt af van je risicoprofiel: bij Tak21 kapitaalgarantie, bij Tak23 niet.
Bij meerdere verzekeringsmaatschappijen kun je binnen een IPT contract switchen tussen Tak23 fondsen (vb veel of minder aandelen), en tussen Tak21 en Tak23 ( in beide richtingen).
Bij andere maatschappijen kun je minder of zelfs niet switchen.
Het beste is om bij een makelaar een simulatie te laten maken voor Vapz en IPT samen. En dit voor meerdere maatschappijen.
Laat je ook niet zomaar een Tak23 aansmeren. De verzekeringsmaatschappijen verdienen hier het meeste aan. Ook al zijn ze wettelijk verplicht om jou het beste aan te bieden voor jouw specifieke situatie, in de praktijk laten ze jou gewoon de nodige papieren ondertekenen, waarin je verklaart dat .... bla ... bla.
Datzelfde geldt voor een makelaar: zijn commissie is hoger voor een Tak23. En ook al moet hij wettelijk gezien ... enz ... enz ....
Bij die IPT kan ik nog backservice doen voor de gewerkte jaren in loondienst (voor ik zelfstandige was).
Geld uit de vennootschap halen, kan via dividend of liquidatiereserve, maar daar betaal je natuurlijk ook belastingen op.
Eigenlijk triestig al die beheerskosten bij die verzekeringsmaatschappijen voor 2 simpele indextrackers.
Tak23 fondsen zijn meestal geen indextrackers. Er zitten bancaire fondsen achter, meestal actief beheerde fondsen.
Tak21 leverde de verzekeringsmaatschappijen vroeger ook zowat 1% per jaar op.
Ze switchen nu massaal naar Tak23, en willen daar graag ook veel winst op maken.
Maar de kwaliteit van de Tak23 fondsen is veel belangrijker dan de kosten.
Daarom moet je zeker ook de historiek van de performanties van de fondsen bekijken. Maar uiteraard zegt dit niets over de toekomst.
Op lange termijn kunnen die fondsen de indexes niet verslaan.Weverke schreef: ↑4 december 2020, 09:35Tak23 fondsen zijn meestal geen indextrackers. Er zitten bancaire fondsen achter, meestal actief beheerde fondsen.
Tak21 leverde de verzekeringsmaatschappijen vroeger ook zowat 1% per jaar op.
Ze switchen nu massaal naar Tak23, en willen daar graag ook veel winst op maken.
Maar de kwaliteit van de Tak23 fondsen is veel belangrijker dan de kosten.
Daarom moet je zeker ook de historiek van de performanties van de fondsen bekijken. Maar uiteraard zegt dit niets over de toekomst.
Een gat in de markt: IPT aanbieden met simpele indexes en lage kosten.