De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Shuffle algo's zijn dan weer allesbehalve random. Een computer kent het principe van "random" niet. Hiervoor worden vaste algoritmes gebruikt die telkens exact dezelfde sequentie opleveren. Een manier om dit niet te doen opvallen is door de start van de sequentie te kiezen op basis van iets wat ogenschijnlijk random is, zoals bijvoorbeeld de stand van de klok op het moment dat de gebruiker op "play" drukt. Dit terzijde.
Er zijn er ook die denken dat ze meer kans maken door elke week een andere getallen-keuze te maken. Er zijn er ook die denken meer kans te maken door elke week dezelfde nummers te kiezen. Lotto-spelers, een ras apart.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Persoon A zegt: ik zal gooien: KMM KMK KKM MKKYaris schreef: ↑4 december 2020, 09:44 Die 25 keer achtereen is inderdaad verkeerd van mij, maar het is wel zo dat je maar een beperkt aantal keer achtereen hetzelfde resultaat kunt krijgen. Hoe meer keren achtereen hetzelfde resultaat, hoe kleiner de kans daarop. Uiteindelijk wordt die kans zo klein dat je logischerwijze moet aannemen dat er geknoei in het spel is.
Persoon B zegt: ik zal gooien: MMM MMM MMM MMM
De spaties staan er enkel voor de leesbaarheid.
A en B gooien daarna exact wat ze voorspeld hebben.
Bij wie van de 2 is de kans op fraude het grootst?
Helemaal waar, onder andere dat soort menselijk gedrag is een van de factoren die meespelen in beurskoersen en alleen al hierdoor gaat het niet meer om 100% toeval zoals bij het opgooien van een munt.
Mag ik hier ook even reageren als diegene die blijkbaar deze discussie in gang heeft gezet en die verbaasd vaststelt hoe selectief sommigen lezen en die de kracht ziet van een uit de context gerukt citaat?
Ten eerste schrijf ik duidelijk: "Het verleden voorspelt de toekomst niet". Ik heb het ook slechts over een "weetje". Een "interessant weetje" welteverstaan, maar in de eerste plaats dus een "weetje".
En ten tweede: in het citaat van de investopedia staat een mogelijke verklaring van dit "weetje": "The market indices such as the S&P 500 tend to decline, perhaps due to exhausting the near-term demand for stocks."
Van dit citaat:
Ten eerste schrijf ik duidelijk: "Het verleden voorspelt de toekomst niet". Ik heb het ook slechts over een "weetje". Een "interessant weetje" welteverstaan, maar in de eerste plaats dus een "weetje".
En ten tweede: in het citaat van de investopedia staat een mogelijke verklaring van dit "weetje": "The market indices such as the S&P 500 tend to decline, perhaps due to exhausting the near-term demand for stocks."
Van dit citaat:
wordt dit gemaakt:MoreOrLess schreef: ↑2 december 2020, 17:49
Dit is een interessant weetje:
https://www.investopedia.com/terms/q/qu ... tching.aspFollowing the week of quadruple witching, the market indices such as the S&P 500 tend to decline, perhaps due to exhausting the near-term demand for stocks. Despite the overall increase in trading volume, quadruple witching days do not necessarily translate into heavy volatility.
Het verleden voorspelt de toekomst niet, maar 25 op de 29 laatste quadruple witching days gaven de week nadien dalingen van de beurzen. Daar kan men zijn voordeel mee doen.
sintorama schreef: ↑4 december 2020, 08:59Ik heb 100 keer een munt opgegooid. Van de laatste 29 worpen is de munt 25 keer op "kop" beland. Wanneer ik nu een 30ste keer zou gooien, wat heeft dan de meeste kans: kop of munt?MoreOrLess schreef: ↑2 december 2020, 17:49 Het verleden voorspelt de toekomst niet, maar 25 op de 29 laatste quadruple witching days gaven de week nadien dalingen van de beurzen. Daar kan men zijn voordeel mee doen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
De kans is evenhoog!Weverke schreef: ↑4 december 2020, 10:08Persoon A zegt: ik zal gooien: KMM KMK KKM MKKYaris schreef: ↑4 december 2020, 09:44 Die 25 keer achtereen is inderdaad verkeerd van mij, maar het is wel zo dat je maar een beperkt aantal keer achtereen hetzelfde resultaat kunt krijgen. Hoe meer keren achtereen hetzelfde resultaat, hoe kleiner de kans daarop. Uiteindelijk wordt die kans zo klein dat je logischerwijze moet aannemen dat er geknoei in het spel is.
Als ik dit lees stel ik mij direct de volgende vragen:MoreOrLess schreef: ↑2 december 2020, 17:49 Dit is een interessant weetje:
Het verleden voorspelt de toekomst niet, maar 25 op de 29 laatste quadruple witching days gaven de week nadien dalingen van de beurzen. Daar kan men zijn voordeel mee doen.
- Waarom "25 op de 29 laatste"? Wat als men de laatste 40 zou bekijken? of de laatste 15?
- Wat met "normale" weken? Hoeveel keer gebeurt het dat de volgende week er een daling van de beurs was tijdens die week?
- Hoe groot zij die dalingen gemiddeld?
- Hoeveel winst kun je eruit halen als belegger? Hoe zou je dat al doen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Waarom niet de laatste 40 -> omdat men (verkeerdelijk) denkt dat recentere trends op 1 of andere manier meer relevantie hebben?
Waarom niet de laatste 15 -> omdat dan het aantal patroon-doorbrekingen relatief hoger ligt?
Zoals met alles: door achteraf zorgvuldig de periode te selecteren kun je bijna alles bewijzen. De fondsenindustrie bijvoorbeeld maakt handig gebruik van deze techniek om hun goede resultaten in de verf te zetten.
Een goed moment om Richard Feynman te citeren:Weverke schreef: ↑4 december 2020, 10:08Persoon A zegt: ik zal gooien: KMM KMK KKM MKKYaris schreef: ↑4 december 2020, 09:44 Die 25 keer achtereen is inderdaad verkeerd van mij, maar het is wel zo dat je maar een beperkt aantal keer achtereen hetzelfde resultaat kunt krijgen. Hoe meer keren achtereen hetzelfde resultaat, hoe kleiner de kans daarop. Uiteindelijk wordt die kans zo klein dat je logischerwijze moet aannemen dat er geknoei in het spel is.
I saw a car with the license plate ARW 357. Can you imagine? Of all the millions of license plates in the state, what was the chance that I would see that particular one tonight? Amazing!"
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
@MoreOrLess: ik citeer een stukje uit een bericht om duidelijk te maken op welk deel van dat bericht ik precies reageer. De bedoeling is niet om dingen uit hun context te halen.
Je hebt volledig gelijk met je vragen. Ik heb te vlug gereageerd nadat ik het artikel las van de Investopedia en dan op het Internet die 25 op 29 las. Maar de Investopedia ziet wel een 'tend to decline': een neiging tot dalen.B7H4long schreef: ↑4 december 2020, 11:35 Als ik dit lees stel ik mij direct de volgende vragen:
- Waarom "25 op de 29 laatste"? Wat als men de laatste 40 zou bekijken? of de laatste 15?
- Wat met "normale" weken? Hoeveel keer gebeurt het dat de volgende week er een daling van de beurs was tijdens die week?
- Hoe groot zij die dalingen gemiddeld?
De winst die je eruit kan halen kun je bijv met opties doen: bijv een bear call spread of een bear put spread: beperkt mogelijk rendement maar ook beperkt risico. Welke van de 2 je neemt hangt onder andere af van de impliciete volatiliteit van de index (of het aandeel).
Je kunt ook een index (of aandeel) gewoon shorten: die verkopen om die later terug goedkoper aan te kopen. Maar dat is nog meer voor 'gevorderden'.
En wat dan gezegd van de Euromillion cijfers die vanavond gaan vallen !
Zijdelings gerelateerd artikel uit mijn favoriete roddelgazet: https://www.hln.be/het-leukste-van-het- ... ~a532523e/
Ook hier direct "er word een onderzoek gestart." Alsof deze combinatie op één of amdere manier 'speciaal' zou zijn.
Ook hier direct "er word een onderzoek gestart." Alsof deze combinatie op één of amdere manier 'speciaal' zou zijn.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024