De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Zelfs oktober ?!??!!!
"October. This is one of the peculiarly dangerous months to speculate in stocks. The others are July, January, September, April, November, May, March, June, December, August, and February."
Je ziet in de maanden juli en augustus minder handelsvolumes. Oorzaak: mensen (ook fund managers) zijn op verlof. Moet deze vaststelling jouw belissingen beinvloeden? Ik vind van niet. Doe je eigen ding ipv naar anderen te kijken.
Citaat van Mark Twain
Heeft blijkbaar nu zelfs zijn wikipedia pagina.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Twain_effect
Wanneer zou je dan moeten kopen?MoreOrLess schreef: ↑4 december 2020, 12:49De winst die je eruit kan halen kun je bijv met opties doen: bijv een bear call spread of een bear put spread: beperkt mogelijk rendement maar ook beperkt risico. Welke van de 2 je neemt hangt onder andere af van de impliciete volatiliteit van de index (of het aandeel).
Je kunt ook een index (of aandeel) gewoon shorten: die verkopen om die later terug goedkoper aan te kopen. Maar dat is nog meer voor 'gevorderden'.
En wanneer terug verkopen?
( en wat kost het mij? en hoeveel geld riskeer ik op dat moment)
Dit kan misschien een real-life voorbeeld worden hoe opties echt kunnen gebruikt worden.
Zou je regels voor verkoop en aankoop kunnen beschrijven?
( Van anderen zou ik verwachten dat ze achteraf komen posten dat ze "vorige week" "A" gekocht hebben en "deze week" verkocht en zo een winst van X% gehaald hebben. Achteraf en totaal niet verifieerbaar)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
@B7H4long, ik ben zeker bereid om dat te doen. Maar de vragen die je stelt zijn niet zo eenduidig te beantwoorden - vooral de 2de paragraaf ervan: de regels voor verkoop en aankoop. Er is eerst een pak theoretische kennis voor nodig en dat zou hier te ver gaan. Realiseer je wel dat ik zelf maar een beginner ben, ik krijg er nog volop les over. Maar ik zal mijn best doen.
Ja, maar bij de laatste 3 reshuffles van de S&P500 op 7/10, 9/10 en 12/10 draaide dat toch verkeerd uit. Enkel op 7/10 was er een daling omdat de verwijdering van E*TRADE meer doorwoog dan de opname van Pool. De toevoeging van vontier op 9/10 resulteerde in een stijging evenals de deletion van Noble Energy op 12/10.B7H4long schreef: ↑4 december 2020, 15:16Voor indexfondsen: Tesla gaat erbij komen en zal moeten gekocht worden, ergens in de top 10, nummer 500 zal wegvallen, dat levert al 0,00x% van de Tesla kost op, en voor de rest zullen de indexfondsen ongeveer 1% van elke positie moeten verkopen.Tycoon schreef: ↑4 december 2020, 15:03 Ja maar die week na de quadruple is juist die van 21 december waarbij er anderen gokken op een sterke koersstijging van de S&P500 omdat Tesla er in wordt opgenomen die week. Op 11 december weten we ook wie tesla in de S&P500 gaat vervangen. Tesla gaat ongeveer 1% van de S&P 500 uitmaken en wordt op 21/12 aan zijn gemiddelde beurskapitalisatie opgenomen.
Ik dacht dat hierdoor de meeste beleggers gokken op een daling van de SP500.
Wat Tesla zelf gaat doen is een goede vraag.
Niet vergeten de S&P 500 index zelf is synthetic, een reshuffle resulteert in een herberekening van de openingsindex. De eigenlijke indexwaarde wordt bij de slotkoers bepaald (EOD). Op 21/12 zal de S&P 500 dan ook hoger openen door de opname van tesla of het dan ook een hogere officiële koers (EOD) zal hebben valt nog af te wachten. Ik denk echter van wel, gezien de aankopen testla en de verkopen van de onbekende. Omdat de volledige replication en de gedeeltelijke replication deze keer beiden tesla zullen moeten aankopen.
Maar ze kunnen die aandelen reeds effectief aankopen vanaf 14/12, gezien op S&P global op 11 dec hun de pro-forma files bezorgd. De officiële opname/deletion volgt dan op 21/12. Waardoor de koopdruk en de bijkomende verwachte prijsstijging van tesla over meerdere dagen kan worden gespreid en dit zo mogelijk een lichtere stijging te weeg brengt.
Sources Persberichten van:
1/10: https://www.spglobal.com/spdji/en/docum ... nload=true
5/10: https://www.spglobal.com/spdji/en/docum ... nload=true
https://www.spglobal.com/spdji/en/indic ... -500/#data
Quick Facts
Weighting Method Float-adjusted market cap weighted
Rebalancing Frequency Quarterly in March, June, September, and December
Calculation Frequency EOD
De meest recente aanpassingen zijn in mijn opzicht niet echt te vergelijken met de toevoeging van Tesla. Deze toevoeging is groter met een paar orde-grootten. Men kan eventueel vergelijken met de toevoeging van Berkshire Hathaway in Februari 2010.
Tycoon schreef: ↑4 december 2020, 16:23 Ja, maar bij de laatste 3 reshuffles van de S&P500 op 7/10, 9/10 en 12/10 draaide dat toch verkeerd uit. Enkel op 7/10 was er een daling omdat de verwijdering van E*TRADE meer doorwoog dan de opname van Pool. De toevoeging van vontier op 9/10 resulteerde in een stijging evenals de deletion van Noble Energy op 12/10.
>>> De meest recente aanpassingen zijn in mijn opzicht niet echt te vergelijken met de toevoeging van Tesla. Deze toevoeging is groter met een paar orde-grootten. Men kan eventueel vergelijken met de toevoeging van Berkshire Hathaway in Februari 2010.
Niet vergeten de S&P 500 index zelf is synthetic, een reshuffle resulteert in een herberekening van de openingsindex.
>>> wat bedoel je met synthetic?
De eigenlijke indexwaarde wordt bij de slotkoers bepaald (EOD). Op 21/12 zal de S&P 500 dan ook hoger openen door de opname van tesla of het dan ook een hogere officiële koers (EOD) zal hebben valt nog af te wachten. Ik denk echter van wel, gezien de aankopen testla en de verkopen van de onbekende. Omdat de volledige replication en de gedeeltelijke replication deze keer beiden tesla zullen moeten aankopen.
>>>De herberekening van de index zal ervoor zorgen dat elke positie zo'n 1/100ste minder groot word. bvb als Tesla 1% van de nieuwe berekening uitmaakt dan zal Apple (dat nu 6.4993% van de index uitmaakt) na de herweging maar 6.4254% van de index uitmaken. De fondsen zullen de 1% Tesla kopen en de 0.0649% van Apple verkopen.
Maar ze kunnen die aandelen reeds effectief aankopen vanaf 14/12, gezien op S&P global op 11 dec hun de pro-forma files bezorgd. De officiële opname/deletion volgt dan op 21/12. Waardoor de koopdruk en de bijkomende verwachte prijsstijging van tesla over meerdere dagen kan worden gespreid en dit zo mogelijk een lichtere stijging te weeg brengt.
>>>Heb je hier een referentie van? In mijn begrip moeten de indexfondsen altijd (elke dag) de index volledig volgen (Float-adjusted market cap weighted) en kunnen ze dus niet veel op voorhand beginnen of achteraf kopen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Mystery Surrounds $7 Billion Outflow From Vanguard S&P 500 Fund
December 4, 2020, 3:01 PM GMT+1
VOO ETF posted largest drawdown on record in trading this week
Below-average volumes suggest a deal took place off-exchange
A record outflow from one of Vanguard Group’s biggest exchange-traded funds is stirring speculation over who was behind it and why.
More than $7 billion was pulled from the $172 billion Vanguard S&P 500 ETF (VOO) on a single day this week, according to data compiled by Bloomberg, about 4% of the fund’s assets. But trading volumes were below the one-year average and there were no obvious outsized transactions, while the U.S. equity benchmark rose on the day -- making a mass exodus less appealing.
It’s all leading to a theory that a major holder of the fund executed a large over-the-counter trade.
“We think the redemption didn’t show up because it was an outsized primary market sale,” said Eric Balchunas, a Bloomberg Intelligence ETF analyst. Rather than shopping for a tie at a store, “this is like someone going straight to the tiemaker, and that’s rare since most ETF usage is smaller investors,” he said.
When cash flows into an ETF, a market maker known as an authorized participant gives the issuer more of the fund’s underlying assets in exchange for new shares to meet demand. When money is being taken out, the process works in reverse.
Ordinarily an investor buys or sells their shares on an exchange. But instead of selling on the open market, they could hand them directly to an AP, who can redeem them with the issuer in return for the underlying assets. Those assets can then be sold down by the AP or passed on to the investor to hold or sell.
“Trading activity and flows are not actually systemically tied together,” said Dave Nadig, chief investment officer and director of research at ETF Flows, a research and data provider. Since the huge withdrawal didn’t show up on the tape, it suggests an institution collected a position worth $7 billion but preferred to have the underlying assets, he said.
December 4, 2020, 3:01 PM GMT+1
VOO ETF posted largest drawdown on record in trading this week
Below-average volumes suggest a deal took place off-exchange
A record outflow from one of Vanguard Group’s biggest exchange-traded funds is stirring speculation over who was behind it and why.
More than $7 billion was pulled from the $172 billion Vanguard S&P 500 ETF (VOO) on a single day this week, according to data compiled by Bloomberg, about 4% of the fund’s assets. But trading volumes were below the one-year average and there were no obvious outsized transactions, while the U.S. equity benchmark rose on the day -- making a mass exodus less appealing.
It’s all leading to a theory that a major holder of the fund executed a large over-the-counter trade.
“We think the redemption didn’t show up because it was an outsized primary market sale,” said Eric Balchunas, a Bloomberg Intelligence ETF analyst. Rather than shopping for a tie at a store, “this is like someone going straight to the tiemaker, and that’s rare since most ETF usage is smaller investors,” he said.
When cash flows into an ETF, a market maker known as an authorized participant gives the issuer more of the fund’s underlying assets in exchange for new shares to meet demand. When money is being taken out, the process works in reverse.
Ordinarily an investor buys or sells their shares on an exchange. But instead of selling on the open market, they could hand them directly to an AP, who can redeem them with the issuer in return for the underlying assets. Those assets can then be sold down by the AP or passed on to the investor to hold or sell.
“Trading activity and flows are not actually systemically tied together,” said Dave Nadig, chief investment officer and director of research at ETF Flows, a research and data provider. Since the huge withdrawal didn’t show up on the tape, it suggests an institution collected a position worth $7 billion but preferred to have the underlying assets, he said.
-
- Hero Member
- Contacteer:
MoreOrLess schreef: ↑4 december 2020, 15:51 @B7H4long, ik ben zeker bereid om dat te doen. Maar de vragen die je stelt zijn niet zo eenduidig te beantwoorden - vooral de 2de paragraaf ervan: de regels voor verkoop en aankoop. Er is eerst een pak theoretische kennis voor nodig en dat zou hier te ver gaan. Realiseer je wel dat ik zelf maar een beginner ben, ik krijg er nog volop les over. Maar ik zal mijn best doen.
Volgens mij bent u geen beginner maar een ervaren belegger die weet waarover hij of zij het heeft! Maar goed, then again, who am I!
Een beginner op het gebied van specifiek opties, hé Jozefien.
-
- Newbie
- Contacteer:
Com’on @B7H4long, ben ook wel benieuwd naar de uitleg, ook al is het technisch!!!
B7H4long schreef: ↑4 december 2020, 17:20 De meest recente aanpassingen zijn in mijn opzicht niet echt te vergelijken met de toevoeging van Tesla. Deze toevoeging is groter met een paar orde-grootten. Men kan eventueel vergelijken met de toevoeging van Berkshire Hathaway in Februari 2010.
Tycoon schreef: ↑4 december 2020, 16:23
Niet vergeten de S&P 500 index zelf is synthetic, een reshuffle resulteert in een herberekening van de openingsindex.
>>> wat bedoel je met synthetic?
Dat de S&P 500 index die aandelen zelf niet bezit maar gewoon in haar berekeningsprogramma opneemt voor de waardebepaling. Bij een reshuffle maakt het voor de S&P 500 index (S&P DJI) niet uit of dit nu in een keer gebeurd en hoe groot de transactiekosten zijn. Enkel de indexwaarde voorbeurs (openingskoers) zal veranderen t.o.v. de officiële slotwaarde van de vorige beursdag. De index heeft geen transactiekosten want bezit die onderliggende aandelen niet in tegenstelling tot de indexfondsen met volledige of gedeeltelijke replicatie.
De eigenlijke indexwaarde wordt bij de slotkoers bepaald (EOD). Op 21/12 zal de S&P 500 dan ook hoger openen door de opname van tesla of het dan ook een hogere officiële koers (EOD) zal hebben valt nog af te wachten. Ik denk echter van wel, gezien de aankopen testla en de verkopen van de onbekende. Omdat de volledige replication en de gedeeltelijke replication deze keer beiden tesla zullen moeten aankopen.
>>>De herberekening van de index zal ervoor zorgen dat elke positie zo'n 1/100ste minder groot word. bvb als Tesla 1% van de nieuwe berekening uitmaakt dan zal Apple (dat nu 6.4993% van de index uitmaakt) na de herweging maar 6.4254% van de index uitmaken. De fondsen zullen de 1% Tesla kopen en de 0.0649% van Apple verkopen.
>>>Heb je hier een referentie van? In mijn begrip moeten de indexfondsen altijd (elke dag) de index volledig volgen (Float-adjusted market cap weighted) en kunnen ze dus niet veel op voorhand beginnen of achteraf kopen.
Ik baseer mij op volgende informatie uit S&P Dow Jones Indices S&P 500 (S&P Global) persbericht van 30/11/2020: In its decision, S&P DJI considered thewide range of responses it received, as well as, among other factors,the expected liquidityof Tesla and the market’s ability to accommodate significant trading volumes on thisdate. After the market close on Friday, December 11, pro-forma files will be distributed,and a press release will be published announcing which company Tesla will replace in the S&P 500.
https://www.spglobal.com/spdji/en/docum ... nload=true
Ook op vraag 2 uit de consultatie van 20/11 - persbericht van 16/11:
2. Pro-forma files are normally released after the market close on the second Friday, one week prior to the rebalancing effective date in December. With consideration to the single day implementation proposal in question #1(option A above), is S&P DJI’s standard one-week December pro-forma announcement schedule an adequate amount of time?
https://www.spglobal.com/spdji/en/gover ... nload=true
Die pro-forma files interpreteer ik als de geleidelijke implementatie van de wijzigingen in de week van 14/12 - 18/12 waarbij S&P Dow Jones Indices de fondsenbeheerders voor elke beursdag een bepaald % bepaald in die files laat aan/verkopen. Dat zijn de richtingsportefeuilles; Als hun portfolio gelijk is aan de richtingsportfolio voor die dag zullen ze toch de officiële slotkoers van de index mogen weergegeven. Mogelijk verkrijgen ze dan van S&P DJI automatisch een swap voor die return omdat die natuurlijk de index nog blijft berekenen o.b.v. de oude samenstelling.
Maar dat is mijn interpretatie van de persberichten.
TUP heeft zijn/mijn bonds uiteindelijk terug gekocht aan 102,15 usd.
Bedankt. Wordt een mooi experiment.MoreOrLess schreef: ↑4 december 2020, 15:51 @B7H4long, ik ben zeker bereid om dat te doen. Maar de vragen die je stelt zijn niet zo eenduidig te beantwoorden - vooral de 2de paragraaf ervan: de regels voor verkoop en aankoop. Er is eerst een pak theoretische kennis voor nodig en dat zou hier te ver gaan. Realiseer je wel dat ik zelf maar een beginner ben, ik krijg er nog volop les over. Maar ik zal mijn best doen.
Het lijkt me dat om met deze techniek succesvol te zijn je de juiste momenten moet kunnen kiezen. Niet zo makkelijk. We zullen zien wat het geeft.