Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Toegevoegd - met aankoop in 2015
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik bezit deze aandelen onrechtstreeks. Recent ben ik ze voor - eerder voor de grap - gaan opvolgen via een portefeuille van Morningstar.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
YTD -9,31%
1y -5,04%
3y +3,43%
5y +37,87%
Dat is de berekening van Bolero, waar de cashdrag meegeteld wordt. Correcte benchmark zou ongeveer een 80/20 zijn. Waarbij de 20 zowel cash als obligaties omvat.
Zelf berekende CAGR sinds start +8,52%
1y -5,04%
3y +3,43%
5y +37,87%
Dat is de berekening van Bolero, waar de cashdrag meegeteld wordt. Correcte benchmark zou ongeveer een 80/20 zijn. Waarbij de 20 zowel cash als obligaties omvat.
Zelf berekende CAGR sinds start +8,52%
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
De eerste twee weken van deze maand is er wel wat gebeurd.
Dit is het gevolg op de verschillende portefueilles
Dit is het gevolg op de verschillende portefueilles
Code: Selecteer alles
1 Week 1 Mnd 3 Mnd 6 Mnd YTD 1 Jr 3 Jr 5 Jr
2,6 1,4 5,7 x 3,3 5,2 9,0 8,8 IWDA – MSCI world – wereld aandelen – ~75% van het geld dat wereldwijd in vrij verhandelbare aandelen belegd is
4,5 4,0 6,6 19,0 -1,1 2,7 6,1 7,9 Mijn groei portefeuille : Wereld aandelen met tilt naar Value en SC
1,4 1,3 5,2 13,4 4,1 6,4 5,1 4,9 Flexer van offensieve actieve fondsen (75/25)
2,7 2,4 4,1 12,3 0,1 2,3 4,3 5,2 Mijn volledige portefeuille: 60 aandelen/30 vastrentend/10 Cash
1,2 0,7 3,5 9,5 3,0 3,7 5,6 5,3 50/50 index portefeuille IWDA/IEAG
1,3 0,9 1,9 6,2 -1,3 -0,4 1,0 1,9 Mixer van aktieve fondsen (50/50)
-0,1 0,1 0,4 2,9 2,6 2,2 2,3 1,6 Mijn stabiele vastrentende portefeuille
-0,3 0,0 1,5 x 3,3 2,8 3,0 2,5 IEAG – Barclays Euro Aggregate bonds
-0,2 0,0 0,2 x 4,3 4,3 + + VAGF – Wereld Aggregate Hedged
-0,2 -0,1 0,0 x 3,3 3,3 + + AGGH – Wereld Aggregate Hedged
-1,7 -3,5 3,7 27,8 40,7 49,5 29,7 25,25 Het A fonds
B7H4long schreef: ↑31 oktober 2020, 20:29 Standen van de beleggingen die ik opvolg:De laatste week ging de aandelenmarkt serieus naar beneden, juist daarvoor benaderde mijn portefeuille het niveau waar ik zou moeten herbalanceren. Dit gebeurde deze zomer al 2x voordien.Code: Selecteer alles
1 Week 1 Mnd 3 Mnd 6 Mnd YTD 1 Jr 3 Jr 5 Jr -3,8 -2,6 1,8 5,9 -4,6 0,2 6,0 7,0 IWDA – MSCI world – wereld aandelen – ~75% van het geld dat wereldwijd in vrij verhandelbare aandelen belegd is -4,3 -1,4 1,4 5,6 -10,1 -4,3 2,6 5,9 Mijn groei portefeuille : Wereld aandelen met tilt naar Value en SC -2,8 -1,3 1,6 6,8 -1,7 2,4 2,9 3,7 Flexer van offensieve actieve fondsen (75/25) -2,5 -0,8 0,7 3,9 -5,4 -2,2 2,2 4,0 Mijn volledige portefeuille: 60 aandelen/30 vastrentend/10 Cash -1,8 -1,0 1,3 4,4 -1,0 0,7 4,2 4,4 50/50 index portefeuille IWDA/IEAG -2,2 -1,5 -1,0 1,5 -5,3 -3,4 -0,5 1,0 Mixer van aktieve fondsen (50/50) 0,1 0,2 -0,3 2,0 2,3 1,3 2,1 1,6 Mijn stabiele vastrentende portefeuille 0,1 0,6 1,0 3,2 3,3 1,9 3,0 2,5 IEAG – Barclays Euro Aggregate bonds 0,1 0,0 -0,4 1,3 4,1 3,2 + + VAGF – Wereld Aggregate Hedged 0,0 0,1 -0,6 1,3 3,1 2,3 + + AGGH – Wereld Aggregate Hedged
In deze thread is het blijkbaar de mode om de een deel van je portefeuille te selecteren en daarvan de resultaten te posten. Hier zijn de resultaten van mijn A-Fonds: de aandelen uit mijn portefeuille die met aan A beginnen.edit: correcties bij 6M rendement van fondsenCode: Selecteer alles
1 Week 1 Mnd 3 Mnd 6 Mnd YTD 1 Jr 3 Jr 5 Jr -3,6 -2,5 3,1 19,6 33,2 46,1 28,0 24,08 Het B7H4Long-A fonds
Nieuwe maand, nieuwe update.
YTD op 1 december: 9,21%, ten opzichte van 0,04% in november.
Morgen beleg ik exact 1 jaar. In dat jaar werd mijn risicoprofiel direct goed getest, en kon ik, door vast te houden aan mijn plan, een mooie 9% rendement halen.
YTD op 1 december: 9,21%, ten opzichte van 0,04% in november.
Morgen beleg ik exact 1 jaar. In dat jaar werd mijn risicoprofiel direct goed getest, en kon ik, door vast te houden aan mijn plan, een mooie 9% rendement halen.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Dikke proficiat, well done
November was een hele mooie maand. Na de dip tijdens de laatste week van October. De algemene aandelenmarkt ging met bijna 10% omhoog. Geen goede maand om "aan de zijlijn te staan". Als je gewoon het hele jaar in de markt bleef sta je mooi op winst.
Ook de obligaties gingen mooi vooruit; de YTD van een breed gespreide obligatieportefueille is tussen 3,6 en 4,7%
Als ik naar mijn eigen portefeuilles kijk, merk ik dat mijn aandelenportefeuille een deel van zijn achterstand goedmaakte.
De laatste maanden deed mijn tilt naar small-cap value het beter dan de globale markt. Maar dit maakt de mindere prestaties van de eerste maanden van het jaar (nog?) niet goed.
De subportfeuille van A-aandelen blijft duidelijk beter doen dan de markt en dan mijn portfeuille.
In het vastrentende deel van mijn portefeuille blijft het niet-obligatiegedeelte ( spaar/tak21/termijnrekeningen) achter op de obligatiefondsen.
Als we een paar alternatieve portefeuilles bekijken zien we dat een 50/50 passieve portefeuille het beter blijft doen dan de gelijkaardige mixer van aktieve fondsen.
Ook de obligaties gingen mooi vooruit; de YTD van een breed gespreide obligatieportefueille is tussen 3,6 en 4,7%
0,2 9,5 5,3 13,15 4,4 5,1 9,3 8,1 IWDA – MSCI world – wereld aandelen – ~75% van het geld dat wereldwijd in vrij verhandelbare aandelen belegd is
-0,2 0,3 1,9 x 3,6 2,8 3,0 2,5 IEAG – Barclays Euro Aggregate bonds
-0,1 0,6 1,0 x 4,7 4,2 + + VAGF – Wereld Aggregate Hedged
0,1 0,6 0,9 x 3,7 3,3 + + AGGH – Wereld Aggregate Hedged
Als ik naar mijn eigen portefeuilles kijk, merk ik dat mijn aandelenportefeuille een deel van zijn achterstand goedmaakte.
De laatste maanden deed mijn tilt naar small-cap value het beter dan de globale markt. Maar dit maakt de mindere prestaties van de eerste maanden van het jaar (nog?) niet goed.
De subportfeuille van A-aandelen blijft duidelijk beter doen dan de markt en dan mijn portfeuille.
In het vastrentende deel van mijn portefeuille blijft het niet-obligatiegedeelte ( spaar/tak21/termijnrekeningen) achter op de obligatiefondsen.
-0,3 13,2 8,7 16,0 1,4 3,7 6,8 7,6 Mijn groei portefeuille : Wereld aandelen met tilt naar Value en SC
-0,2 8,1 5,6 10,4 1,7 2,9 4,7 5,0 Mijn volledige portefeuille: 60 aandelen/30 stabiel/10 Cash
0,0 0,7 1,2 2,5 3,0 2,3 2,3 1,5 Mijn stabiele vastrentende portefeuille
2,1 7,5 -0,1 27,3 43,4 49,6 30,8 24,81 Het A fonds
Als we een paar alternatieve portefeuilles bekijken zien we dat een 50/50 passieve portefeuille het beter blijft doen dan de gelijkaardige mixer van aktieve fondsen.
0,0 4,8 3,4 8,0 3,7 3,6 5,8 5,0 50/50 index portefeuille IWDA/IEAG
0,0 4,8 2,2 5,3 -0,8 -0,1 1,2 1,7 Mixer van aktieve fondsen (50/50)
-
- Full Member
- Contacteer:
Toch niet helemaal eens. Ik weet niet wat je benchmark is, maar bv. de Euro STOXX50 moet nog een kleine 10% stijgen om aan de koers van bij de jaarstart te komen (3500 tot 3800 punten). De AEX staat break even.
Voor mij was november de beste beursmaand ooit, met 20% stijging. Ik sta nu op 0% YTD, waar ik erg tevreden mee ben, want het is beduidend beter dan de (Europese) markt. Bovendien heb ik door het stelselmatig geld bij te sluizen naar mijn portefeuille na de coronaval mijn portefeuille in omvang ongeveer verdubbeld.
Maar volmondig eens dat aan de zijlijn staan nooit een goed idee is. Ik heb vanaf maart zeer stevig bijgekocht. Na 35% negatief te hebben gestaan dit jaar, is het bijna een klein wonder dat de hele tabel weer groen staat. Er is op 2 na geen enkele positie in mijn uitgebreide portefeuille die nog rood kleurt.
Als benchmark neem ik MSCI world dat ~75% van al het geld dat wereldwijd in vrij verhandelbare aandelen belegd is. De resultaten van het populaire IWDA fonds dat deze index volg zijn:kierkegaard schreef: ↑1 december 2020, 18:29Toch niet helemaal eens. Ik weet niet wat je benchmark is, maar bv. de Euro STOXX50 moet nog een kleine 10% stijgen om aan de koers van bij de jaarstart te komen (3500 tot 3800 punten). De AEX staat break even.
0,2 9,5 5,3 13,15 4,4 5,1 9,3 8,1 iShares core MSCI world.
EuroSTOXX50 vind ik een slechte benchmark. Het bevat maar 50 megacap aandelen uit een euromarkt die maar ongeveer 1/8ste van de wereldmarkt uitmaakt. Dus niet gediversifieerd noch naar regio noch naar bedrijfsgrootte. Ook AEX lijdt aan gelijkaardig probleem (maar 1,2% van de wereldmarkt) .
Blijkbaar hebben de EuroStoxx en ook de EAX slechter gepresteerd dan de gehele wereldmarkt.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ja, dat klopt. Als je de volledige wereld als benchmark hanteert, is de balans negatief. Maar ik vind dat weinig representatief voor de overgrote meerderheid van de beleggers hier in België en/of Nederland. Alleen al in grootmacht China was de corona impact louter een kwartaalhikje, en ze zitten alweer op het pre corona groeipad. Maar hoeveel beleggers op dit forum hebben Chinese aandelen?
Enfin, appelen met appelen vergelijken. Wie nu YTD break even staat, heeft het heel goed gedaan.
Enfin, appelen met appelen vergelijken. Wie nu YTD break even staat, heeft het heel goed gedaan.
- China is (maar) iets meer dan 5% van de wereldmarkt in vrij verhandelbare aandelen. Het is vooral de US die doorweegt.kierkegaard schreef: ↑1 december 2020, 19:39 Ja, dat klopt. Als je de volledige wereld als benchmark hanteert, is de balans negatief. Maar ik vind dat weinig representatief voor de overgrote meerderheid van de beleggers hier in België en/of Nederland. Alleen al in grootmacht China was de corona impact louter een kwartaalhikje, en ze zitten alweer op het pre corona groeipad. Maar hoeveel beleggers op dit forum hebben Chinese aandelen?
- Als belegger is het belangrijk om tijdens de stijgende markt ervoor te zorgen dat je de stijgingen van de markt goed volgt, en bij de dalingen ook niet meer dan de markt daalt. Indien je dit niet doet zal je minder dan gemiddeld presteren.
Als Belg heb je de mogelijkheid om in aandelen van heel de wereld te beleggen.
De keuze in welke regio je belegt is een actieve beslissing die de belegger maakt. Dit jaar - zoals vele van de vorig jaren- was de beslissing om in Belgie/Nederland of Europa te beleggen een minder dan gemiddelde beslissing. Als je juist break-even staat heb je maar zo-zo gepresteerd, zeker minder dan het gemiddelde. Dus zeker niet "heel goed".
In mijn lijstje hierboven staan ook de resultaten van wat ik mijn A-fonds noemt (een reeks aandelen die met een A beginnen). De belegger die enkel daarin belegden dit jaar hebben het "heel goed gedaan", meer dan 40% rendement op 11 maanden!
-
- Full Member
- Contacteer:
Bij mij is die keuze in welke regio ik beleg niet zo dynamisch. Ik ben voor 80% in Europa actief, dicht bij huis. Er zijn teveel variabelen om te kunnen beslissen welke beurs wereldwijd het de volgende jaren beter zal doen. Dat is een analyse die ik onmogelijk geargumenteerd kan maken. Een analyse die ik wél kan maken, is een selectie van een aantal bedrijven die ik kén en volg. Dat lukt enkel als je de scope beperkt. Die scope is voor mij voor het merendeel Europa.B7H4long schreef: ↑1 december 2020, 20:15- China is (maar) iets meer dan 5% van de wereldmarkt in vrij verhandelbare aandelen. Het is vooral de US die doorweegt.kierkegaard schreef: ↑1 december 2020, 19:39 Ja, dat klopt. Als je de volledige wereld als benchmark hanteert, is de balans negatief. Maar ik vind dat weinig representatief voor de overgrote meerderheid van de beleggers hier in België en/of Nederland. Alleen al in grootmacht China was de corona impact louter een kwartaalhikje, en ze zitten alweer op het pre corona groeipad. Maar hoeveel beleggers op dit forum hebben Chinese aandelen?
- Als belegger is het belangrijk om tijdens de stijgende markt ervoor te zorgen dat je de stijgingen van de markt goed volgt, en bij de dalingen ook niet meer dan de markt daalt. Indien je dit niet doet zal je minder dan gemiddeld presteren.
Als Belg heb je de mogelijkheid om in aandelen van heel de wereld te beleggen.
De keuze in welke regio je belegt is een actieve beslissing die de belegger maakt. Dit jaar - zoals vele van de vorig jaren- was de beslissing om in Belgie/Nederland of Europa te beleggen een minder dan gemiddelde beslissing. Als je juist break-even staat heb je maar zo-zo gepresteerd, zeker minder dan het gemiddelde. Dus zeker niet "heel goed".
In mijn lijstje hierboven staan ook de resultaten van wat ik mijn A-fonds noemt (een reeks aandelen die met een A beginnen). De belegger die enkel daarin belegden dit jaar hebben het "heel goed gedaan", meer dan 40% rendement op 11 maanden!
En mijn beleggingsstrategie is (evoluerend over vele jaren) iets conservatiever geworden. In het voorbije decennium ben ik er telkens in geslaagd relatief goed mee te stijgen, weliswaar bij sterke stijgingen minder dan de index, maar dalingen in veel grotere mate te beperken. Dat is mede omdat ik value aan een heel lage prijs tracht op te pikken. Ik doe het al 10 jaar zo goed als stelselmatig beter dan de (Europese) markt. Ik voel me dus zeer goed bij mijn strategie. In consequent percentages als 40% halen, zoals je die hier noemt, geloof ik niet.
Stond begin van het jaar op +35% sinds 5j, in maart op -40%. Dan bijgekocht en ondertussen op 0% met veel lagere gemiddelden dan voordien. Dus een stevig verlies YTD. Een oversized aandeel kan me mogelijks tegen februari terug op dat niveau brengen waar ik dan van plan ben het af te bouwen.
Meerendeel van de aandelen staan nog ver onder hun waarde pre-corona.
Dat de "algemene beurs" terug op zijn hoogste niveau staat is relatief.
- Enkele heel goede nieuwe keuzes gemaakt (>50%), natuurlijk zijn dat net die aan beperkte inleg gezien het risico eraan verbonden , ook relatief vroeg terug gedeeltelijk verkocht (ondertussen staan die fictief aan +90%).
-Om wat aan risicomanagement te doen verkoop ik nu sneller (gedeeltelijk) bij winst. Geeft me extra inleg als het terug inzakt, de voorbije 3 jaar al veel jo-jo gezien.
- Spreiding uitgebouwd dit jaar al ben ik er nog niet. Wil het risicoprofiel wat verminderen.
M.a.w. op dit heeft vooral de broker winst aan mij gemaakt. Al heb ik veel opgestoken over bedrijven en een interessante hobby erbij.
Meerendeel van de aandelen staan nog ver onder hun waarde pre-corona.
Dat de "algemene beurs" terug op zijn hoogste niveau staat is relatief.
- Enkele heel goede nieuwe keuzes gemaakt (>50%), natuurlijk zijn dat net die aan beperkte inleg gezien het risico eraan verbonden , ook relatief vroeg terug gedeeltelijk verkocht (ondertussen staan die fictief aan +90%).
-Om wat aan risicomanagement te doen verkoop ik nu sneller (gedeeltelijk) bij winst. Geeft me extra inleg als het terug inzakt, de voorbije 3 jaar al veel jo-jo gezien.
- Spreiding uitgebouwd dit jaar al ben ik er nog niet. Wil het risicoprofiel wat verminderen.
M.a.w. op dit heeft vooral de broker winst aan mij gemaakt. Al heb ik veel opgestoken over bedrijven en een interessante hobby erbij.
Jhn flexer: +24,33%