Corona-virus.
Re: Corona-virus.
Dat is juist het punt dat ik tracht te maken.
We kunnen zagen omdat we niet dronken in de auto mogen stappen, we kunnen zagen omdat we met een mondmasker moeten rondlopen, we kunnen zagen omdat we geen sigaretterook in het gezicht van een andere mogen blazen, we kunnen zagen omdat we aan het rood licht moeten stoppen, we kunnen ... enzovoorts.
Wat we ook kunnen doen is stoppen met zagen met de vraag naar versoepelingen ... de enige echte versoepeling die velen willen is dat de horeca opent en nee dat zit er niet direct in.
Och, voor corona was het ziekenhuis personeel ook al overbelast, meer nog, stel aan eerder welke groep werknemers die vraag en je krijgt hetzelfde antwoord. Neemt niet weg dat ziekenhuizen effectief overbelast zijn door corona en dat wellicht nog altijd zijn. Nu al drastisch versoepelen zou er voor zorgen dat ze over een maand weer tjokvol liggen. Men heeft het virus immers veel te ver laten verspreiden, 2 a 3 weken eerder ingrijpen had een wereld van verschil uitgemaakt.
Vrees dat die derde golf er sowieso zal aankomen, mensen gaan toch samenkomen in de kerstperiode. Door zo lang te wachten duurt het veel te lang om terug beneden een redelijk veilig niveau te komen. De volharding en om regels strikt te volgen verslapt en de weerstand tegen regels groeit. Eigenlijk is zo een langdurend stilleggen van het sociaal leven geen meerdere maanden houdbaar. Sneller, krachtiger maar vooral korter ingrijpen is mentaal en economisch een betere strategie, helaas voorlopig onmogelijk wegens de nog veel te grote verspreiding.
Dat is onzin, de meerderheid wil terug eigen familie en vrienden zien, sluiting van de horeca is de meest aanvaarde maatregel, vrijwel iedereen begrijpt dat cafés een risico zijn.
We weten allemaal dat de horeca openen er niet direct zal inzitten en iedereen weet waarom,
Daarom dat zij beter ondersteund worden met maatregels dan andere sectoren.
Maar sommige mensen willen ook gewoon mogen werken om een inkomen te hebben en financieel voor hun familie te kunnen zorgen.
Corona is een ongekende massahysterie geworden. Zure en pessimistische mensen worden nog zuurder en pessimistischer.
The true terrorists of our world do not meet at the docks at midnight, or scream "Allahu Akbar" before some violent action. The true terrorists of our world wear 5000 dollar suits and work in the highest positions of finance, government and business.
Om een eventueel effect te zien van de heropening van de niet-essentiële winkels is het te vroeg.pukkie007 schreef: ↑6 december 2020, 15:58 Is gewoon het logische gevolg van de heropening van die ' niet-essentiële' winkels. Mensen gaan heus niet alles online kopen en hebben nu 2 à 3 weken om een dikke maand 'in te halen'. December is sowieso een drukke maand, zowel op de weg als in de winkels. Dus nee, het ligt niet aan de thuiswerkers die opeens terug de baan op gaan.
Nochtans lijkt het me het heel eenvoudig :
Start lockdown light (+ verlengde herfstvakantie scholen) : daling cijfers
Opening scholen : nog een anderhalve week daling van de cijfers
Scholen twee weken open : stabilisering van de cijfers
Scholen drie weken open : lichte stijging
Scholen vier weken open : stijging cijfers
Begin kerstvakantie : nog verdere stijging
Einde kerstvakantie : dalende tendens (scholen zijn al twee weken dicht)
Twee weken na kerstvakantie : stabilisering van de cijfers
En daarna : verdere stijging
En echt niemand van die virologen die kan verklaren waarom de cijfers nu plots weer aan het stijgen zijn.
Dat een sluiting van de scholen maatschappelijk gezien geen optie (meer) is, is begrijpelijk maar die zever van dat de cijfers weer stijgen omdat de mensen de maatregelen beu zijn, enzovoorts is quatsch.
De cijfers van het aantal zelfdodingen, familiaal geweld, alcoholisme, bezoeken aan de psycholoog/psychiater, jongeren met leerachterstand, mensen die het financieel moeilijker hebben, toename gebruik antipsychotica dat lijken me wel interessante cijfers om in 2021 eens te publiceren.
The true terrorists of our world do not meet at the docks at midnight, or scream "Allahu Akbar" before some violent action. The true terrorists of our world wear 5000 dollar suits and work in the highest positions of finance, government and business.
Dat ze dan nog durven zeggen dat ze niet weten waar kinderen besmet worden daar zakt mijn broek van af.geebee schreef: ↑7 december 2020, 11:50Om een eventueel effect te zien van de heropening van de niet-essentiële winkels is het te vroeg.pukkie007 schreef: ↑6 december 2020, 15:58 Is gewoon het logische gevolg van de heropening van die ' niet-essentiële' winkels. Mensen gaan heus niet alles online kopen en hebben nu 2 à 3 weken om een dikke maand 'in te halen'. December is sowieso een drukke maand, zowel op de weg als in de winkels. Dus nee, het ligt niet aan de thuiswerkers die opeens terug de baan op gaan.
En echt niemand van die virologen die kan verklaren waarom de cijfers nu plots weer aan het stijgen zijn.
Dat een sluiting van de scholen maatschappelijk gezien geen optie (meer) is, is begrijpelijk maar die zever van dat de cijfers weer stijgen omdat de mensen de maatregelen beu zijn, enzovoorts is quatsch.
Zich in allerlei bochten wringen om toch maar de voor de hand liggende waarheid niet te moeten vertellen is zielig.
"Meer kinderen besmet: oppassen met het samenbrengen van jong en oud
Het is op dit moment niet duidelijk waar kinderen besmet worden. "Dit kan in familieverband of op de school zelf", stelt Van Gucht. Het verleden leert dat kinderen besmettingen vaker oplopen in het huishouden dan in de school, zo legt hij uit.
"Deze stijging van het aantal vastgestelde besmettingen bij kinderen is niet onverwacht", aldus de viroloog. "Het illustreert wel dat we nog steeds voorzichtig moeten zijn bij contacten tussen kinderen en grootouders, zeker met de komende feesten in het vooruitzicht."
"Het toont ook aan om de gepaste voorzorgsmaatregelen te blijven nemen op onze scholen", aldus nog Van Gucht."
Je zou dringend eens moeten gaan kijken en spreken met de mensen die onze hospitalen dagelijks draaiend houden.
Er is nog veel nodig voordat de normale situatie terug is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik heb het hier en elders al tot in den treure geschreven : de scholen (en de horeca : maar die is dicht) zijn de grote verspreiders van het virus - op school zelf is het wellicht relatief veilig gezien alle maatregelen. Andere virale en bacteriële infecties zijn worden ook grotendeels verspreid via de jeugd, waarom zou het hiervoor anders zijn ? En dat is niet eens een verwijt naar de jeugd toe, de merendeel doet ook wat ze moeten maar in kleuter- en lagere scholen plakken ze aan elkaar zonder mondmaskers en verspreiden ze asymptomatisch het beestje naar hun gezinnen die het op hun manier dan verder verspreiden.
Men krijgt volgende boodschap blijkbaar niet gezegd : ja, mensen we weten dat de schoolgaande jeugd de grote oorzaak is van het stijgend cijfer maar we hebben er voor gekozen om de scholen open te houden met alle mogelijke consequenties, probeer intussen zelf alle nodige maatregelen te nemen.
Maar nee men zegt liever : de bevolking zijn de maatregelen beu en gedragen zich niet zoals het hoort. Intussen wordt er in het nieuws gefocust op een paar "lockdown"-"feestjes" (waar dan 5 mensen aanwezig zijn die op een paar meter van elkaar een tas koffie zitten te drinken) en worden die als de grote boosdoeners van het stijgend cijfer aanzien.
En heb je het nu over de COVID afdelingen ? Of ben je ook eens gaan kijken in de psychiatrische afdelingen ? Stilaan begint het psychisch leed ook serieus de pan uit te swingen. Horeca niet open, contactberoepen mogen niet werken, mensen mogen nauwelijks vrienden en familieleden zien, ... je mag alleen gaan winkelen, maar wat is het verschil bij een winkel met 50 personen als het allemaal individuele shoppers zijn, of 25 koppels ? Je hebt met 25 koppels maar half zoveel bubbels op diezelfde oppervlakte.
Ik ben akkoord dat we niet zot mogen doen en ik snap dat het een dunne lijn is, maar na COVID gaan de psychiatrische afdelingen nog veel volk over de vloer krijgen. En dan zwijg ik over de zelfmoorden en zelfmoordpogingen.
Ik ben akkoord dat we niet zot mogen doen en ik snap dat het een dunne lijn is, maar na COVID gaan de psychiatrische afdelingen nog veel volk over de vloer krijgen. En dan zwijg ik over de zelfmoorden en zelfmoordpogingen.
En dat is in de rijke Westerse landen.
In echt arme landen gaan er daarboven miljoenen extra mensen sterven door hongersnood als gevolg van de coronamaatregelen.
https://www.wfp.org/news/wfp-chief-warn ... her-hunger
Mijn post was een reply op die van Brembos. Hij vond het de laatste dagen veel drukker op de baan dan tijdens de maand november. Ik schreef dus niks over de corona-cijfers, geebee.geebee schreef: ↑7 december 2020, 11:50Om een eventueel effect te zien van de heropening van de niet-essentiële winkels is het te vroeg.pukkie007 schreef: ↑6 december 2020, 15:58 Is gewoon het logische gevolg van de heropening van die ' niet-essentiële' winkels. Mensen gaan heus niet alles online kopen en hebben nu 2 à 3 weken om een dikke maand 'in te halen'. December is sowieso een drukke maand, zowel op de weg als in de winkels. Dus nee, het ligt niet aan de thuiswerkers die opeens terug de baan op gaan.
De tijd zal wel uitwijzen dat deze pandemie totaal verkeerd is aangepakt door incompetente politici en virologen. Een virus met amper mortaliteit maar ze smijten de miljarden euros door ramen en deuren. Een schuldenput voor de komende generaties + enorm veel psychisch leed.
Zo wordt mijn tekst uit zijn verband gescheurd...
Gelukkig heeft De Morgen een uitstekende longread over het onderwerp.
Zo ongeveer alle Coronavaccins worden met Belgische expertise of in België gemaakt. Of van Belgische ingrediënten voorzien. Of door Brussels Airport en Luik verstuurd. Of dat allemaal tegelijk.
Boris Johnson moet hemel en aarde bewegen om de Pfizervaccins te verkrijgen. Zelfs de Royal Air Force wordt gestuurd. Maar die premier doet dat dan ook.
De Duitsers hebben hun vaccinatiecentra al bijna klaar.
En ondertussen is de Belgische task force nog aan het overleggen...
Dit land heeft briljante ingenieurs en onderzoekers. Maar met zijn politiekers heeft het het duidelijk minder getroffen.