Integrale in de problemen?
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
Re: Integrale in de problemen?
Is er toch geen groot verschil tussen wat er gebeurt bij vereffening vs bij faillissement ? Is de afhandeling niet total anders ? Of zie ik dat verkeerd ? Volgens mij gaan bij vereffening bepaalde contracten over naar een verzekeraar A en andere contracten naar verzekeraar B , terwijl bij faillissement het garantiefonds tussenkomt .
Ik heb begrepen dat bij Integrale een faillisement niet aan de orde is , maar dat enkel de solvabilitietsratios die vrij hoog liggen , niet worden gehaald.crimi schreef: ↑12 december 2020, 15:46 Is er toch geen groot verschil tussen wat er gebeurt bij vereffening vs bij faillissement ? Is de afhandeling niet total anders ? Of zie ik dat verkeerd ? Volgens mij gaan bij vereffening bepaalde contracten over naar een verzekeraar A en andere contracten naar verzekeraar B , terwijl bij faillissement het garantiefonds tussenkomt .
Weet er iemand hoe het zit mochten ze failliet gaan met de mensen die er een pensioenspaarverzekering hebben ?
Daar kan ik in jullie links precies niets over terugvinden.
Daar kan ik in jullie links precies niets over terugvinden.
Ik dacht dat ik gelezen had: "overdracht naar een andere verzekeraar, en daar instappen aan hun huidige voorwaarden"
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mijn broer zit nog in Certiflex en vroeg me jullie te vragen hoe jullie het risico inschatten dat die polisssen in een land terechtkomen zonder onze staatswaarborg . NB heeft dat wel goedgekeurd bij Ethias First , of was dat anders ?
Dat is de vraag van één miljard € die momenteel nog niet aan de orde is.
Wat er met Ethias First gebeurde is niet te vergelijken met wat er bij integrale gebeurt. Ethias was solvabel maar moest de verzekeringsportefeuille verkopen terwijl intergrale niet solvabel is en een nieuwe meerderheidsaandeelhouder moet zoeken.
D.w.z. dat Nethys probeert haar meerderheidsbelang in integrale te verkopen aan een overnemer en heeft daar nu nog 3 kandidaten voor nadat Ageas zich heeft teruggetrokken. Van een verkoop of overdracht van de verzekeringsportefeuille door integrale is momenteel geen sprake. Integrale blijft bijgevolg een Belgische verzekeringsmaatschappij en aangesloten bij het garantiefonds.
Het verloop is momenteel gelijklopend aan dat van Conservatrix, waarbij de meerderheidsaandeelhouders voor 1€ werden onteigend. Maar nadien toch failliet ging omdat de nieuwe meerderheidsaandeelhouder (overnemer) niet aan zijn herkapitalisatie verplichting heeft voldaan.
De situatie bij integrale is ook vergelijkbaar met die van Apra Leven NV in 2011. Apra Leven voldeed ook niet aan de solvabiliteitseisen, er werd ook een speciale commissaris aangesteld en er werd geen investeerder gevonden om het kapitaal te verhogen. Waarna de licentie door de CBFA werd ingetrokken en Apra Leven niets anders restte dan de vrijwillige ontbinding en vereffening aan te vragen, waarin ze vandaag nog steeds zit. De particulieren met een levensverzekering of een pensioenspaarverzekering weren o.b.v. die beslissing door het bijzonder beschermingsfonds (nu garantiefonds) vergoed voor de afkoopwaarde van hun verzekering: http://apraleven.com/NL/index_nl.php
Morgen komt de raad van bestuur van integrale samen en woensdag is er de algemene vergadering en dan weten we meer.
Wat er met Ethias First gebeurde is niet te vergelijken met wat er bij integrale gebeurt. Ethias was solvabel maar moest de verzekeringsportefeuille verkopen terwijl intergrale niet solvabel is en een nieuwe meerderheidsaandeelhouder moet zoeken.
D.w.z. dat Nethys probeert haar meerderheidsbelang in integrale te verkopen aan een overnemer en heeft daar nu nog 3 kandidaten voor nadat Ageas zich heeft teruggetrokken. Van een verkoop of overdracht van de verzekeringsportefeuille door integrale is momenteel geen sprake. Integrale blijft bijgevolg een Belgische verzekeringsmaatschappij en aangesloten bij het garantiefonds.
Het verloop is momenteel gelijklopend aan dat van Conservatrix, waarbij de meerderheidsaandeelhouders voor 1€ werden onteigend. Maar nadien toch failliet ging omdat de nieuwe meerderheidsaandeelhouder (overnemer) niet aan zijn herkapitalisatie verplichting heeft voldaan.
De situatie bij integrale is ook vergelijkbaar met die van Apra Leven NV in 2011. Apra Leven voldeed ook niet aan de solvabiliteitseisen, er werd ook een speciale commissaris aangesteld en er werd geen investeerder gevonden om het kapitaal te verhogen. Waarna de licentie door de CBFA werd ingetrokken en Apra Leven niets anders restte dan de vrijwillige ontbinding en vereffening aan te vragen, waarin ze vandaag nog steeds zit. De particulieren met een levensverzekering of een pensioenspaarverzekering weren o.b.v. die beslissing door het bijzonder beschermingsfonds (nu garantiefonds) vergoed voor de afkoopwaarde van hun verzekering: http://apraleven.com/NL/index_nl.php
Morgen komt de raad van bestuur van integrale samen en woensdag is er de algemene vergadering en dan weten we meer.
@Tycoon,
Hoe lang na de officiële ontbinding van Apra Leven heeft het geduurd dat de verzekeringnemers hun door de staatswaarborg gedekt kapitaal uitgekeerd kregen? Was dat vrijwel direct of eveneens jarenlang wachten?
Hoe lang na de officiële ontbinding van Apra Leven heeft het geduurd dat de verzekeringnemers hun door de staatswaarborg gedekt kapitaal uitgekeerd kregen? Was dat vrijwel direct of eveneens jarenlang wachten?
@MoreOrLess
Ik was geen betrokken partij maar baseer mij op de officiële informatie van het Garantiefonds en Beschermingsfonds.
De particuliere verzekeringsnemers met een kapitaal tot 100000€ werden binnen de 5 maanden tot 14 maanden na de ontbindingen uitbetaald. Afhankelijk of ze hun aanvraag voor 10/05/2011 of voor 10/08/2011 indienden en deze compleet was.
Apra Leven werd op 16/03/2011 ontbonden en ze hadden oorspronkelijk tijd tot 10/5/2011 om een aanvraag in te dienen dat nadien werd verlengd tot 17/08/2011, zie berichten van 09/3/2011 en 6/5/2011 op http://apraleven.com/NL/index_nl.php. Dus zou de eerste uitbetaling op 10/8/2011 hebben plaatsgevonden en de laatste m.b.t. onvolledige dossier op 17/04/2012 hebben plaatsgevonden.
Ik was geen betrokken partij maar baseer mij op de officiële informatie van het Garantiefonds en Beschermingsfonds.
De particuliere verzekeringsnemers met een kapitaal tot 100000€ werden binnen de 5 maanden tot 14 maanden na de ontbindingen uitbetaald. Afhankelijk of ze hun aanvraag voor 10/05/2011 of voor 10/08/2011 indienden en deze compleet was.
Apra Leven werd op 16/03/2011 ontbonden en ze hadden oorspronkelijk tijd tot 10/5/2011 om een aanvraag in te dienen dat nadien werd verlengd tot 17/08/2011, zie berichten van 09/3/2011 en 6/5/2011 op http://apraleven.com/NL/index_nl.php. Dus zou de eerste uitbetaling op 10/8/2011 hebben plaatsgevonden en de laatste m.b.t. onvolledige dossier op 17/04/2012 hebben plaatsgevonden.
De bescherming van levensverzekeringen
Als uw levensverzekeringsonderneming niet meer in staat is u uit te betalen of failliet is verklaard, zal het Garantiefonds u terugbetalen binnen een termijn van 3 maanden, die 3 keer verlengd kan worden door het Garantiefonds. De tegemoetkoming beperkt zich tot een maximum van 100.000 € per persoon en per instelling.
Wat zijn de omstandigheden waaronder de terugbetalingstermijn kan verlengd worden?
https://garantiefonds.belgium.be/nl/faq ... ngd-worden
Voor levensverzekeringen:
•indien er geen zekerheid bestaat of een uitbetaling aan de persoon in kwestie wettelijk toegestaan is;
•indien de desbetreffende deposito deel uitmaakt van een geschil of opgelegde restrictieve maatregelen;
•indien de klant het rekeningnummer waarop de uitbetaling dient te gebeuren niet heeft medegedeeld of het vereiste fiscaal attest voor de overdracht van de verzekering niet heeft aangeleverd.
We zijn nog niet zover. Ik blijf zitten. De wachttermijn bij een eventuele vereffening vind ik aanvaardbaar.
@Tycoon
Maar is het niet zo dat, zolang Integrale zijn licentie niet kwijtraakt, de verzekerden die daarom vragen voorlopig gewoon kunnen worden uitbetaald, ook al zou morgen blijken dat momenteel met geen van de drie kandidaten-overnemers een overeenkomst kan worden gesloten. Ook al voldoet Integrale niet aan de regels van Solvency II, op het webinar van enige tijd geleden stelden de voorzitter van de raad van bestuur en de CEO zonder enige reserve dat Integrale voorlopig nog al zijn verplichtingen kan nakomen. Dat van winstdeelname in de toekomst geen sprake meer kan zijn, is wel duidelijk.
Maar is het niet zo dat, zolang Integrale zijn licentie niet kwijtraakt, de verzekerden die daarom vragen voorlopig gewoon kunnen worden uitbetaald, ook al zou morgen blijken dat momenteel met geen van de drie kandidaten-overnemers een overeenkomst kan worden gesloten. Ook al voldoet Integrale niet aan de regels van Solvency II, op het webinar van enige tijd geleden stelden de voorzitter van de raad van bestuur en de CEO zonder enige reserve dat Integrale voorlopig nog al zijn verplichtingen kan nakomen. Dat van winstdeelname in de toekomst geen sprake meer kan zijn, is wel duidelijk.
Ja, voorlopig blijft alles nog bij het oude bij integrale en kan je het bedrag of een gedeelte er van opvragen volgens de voorwaarden van je contract. Maar hoe lang blijven ze nog solvabel als de NBB om herkapitalisatie vraagt en Nethys niet bereid is dit te doen. Zoals nu het geval is en zijn aandelen in integrale wil verkopen.
Bij Apra Leven nv hebben ze het zo nog 3 jaar uitgehouden, daar werd de speciale commissaris blijkbaar in 2009 aangesteld, zie http://apraleven.com/NL/index_nl.php. De vraag is hoelang de NBB dit maal geduld heeft voor ze de stekker er uit trekken. Inderdaad, zolang die stekker er niet is uitgetrokken blijft alles bij het oude. Maar de NBB ging niet akkoord met het herziene herstelplan, dus het zou wel eens sneller kunnen zijn. Ik veronderstel dat ze nog de verplichtingen van dit jaar kunnen voldoen en het dus zullen uithouden tot ergens in januari 2021.
Bij Apra Leven nv hebben ze het zo nog 3 jaar uitgehouden, daar werd de speciale commissaris blijkbaar in 2009 aangesteld, zie http://apraleven.com/NL/index_nl.php. De vraag is hoelang de NBB dit maal geduld heeft voor ze de stekker er uit trekken. Inderdaad, zolang die stekker er niet is uitgetrokken blijft alles bij het oude. Maar de NBB ging niet akkoord met het herziene herstelplan, dus het zou wel eens sneller kunnen zijn. Ik veronderstel dat ze nog de verplichtingen van dit jaar kunnen voldoen en het dus zullen uithouden tot ergens in januari 2021.
9 maart 2011
Beste verzekerde,
U of Uw werkgever heeft bij onze verzekeringsmaatschappij een verzekeringspolis gesloten.
In haar hoedanigheid van Belgische verzekeraar is onze vennootschap onderworpen aan het toezicht van de Commissie voor het Bank-, Financi�n- en Assurantiewezen (hierna � CBFA �). Apra Leven N.V. staat, sinds de maand september 2009, onder streng toezicht van de CBFA wegens vastgestelde tekortkomingen qua dekkingswaarden en administratieve en boekhoudkundige organisatie.
Omdat de destijds bestaande raad van bestuur niet in de mogelijkheid geweest is om op bevredigende wijze gevolg te geven aan de verzoeken van de CBFA, heeft deze, in juni 2010, de vervanging gelast van de bestuurders door de ondergetekenden als nieuwe onafhankelijke bestuurders.
De aldus nieuwe samengestelde raad van bestuur heeft, met het akkoord van de CBFA, de nieuwe onafhankelijke bestuurders ondermeer belast met een onderzoek naar de financi�le situatie van Apra Leven N.V. en het zoeken naar oplossingen, in de mate van het mogelijke en binnen de grenzen van hun bevoegdheden.
Klap in...
De nieuwe onafhankelijke bestuurders hebben vastgesteld dat de voorafgaandelijk voorwaarden niet waren vervuld om de door de CBFA vastgestelde tekortkomingen op te lossen, in het bijzonder werd vastgesteld dat de aandeelhouders niet bereid waren om volledig tegemoet te komen aan de nodige herkapitalisatie van Apra Leven N.V.
De CBFA heeft, sinds de toezichtstelling van Apra Leven N.V., verscheidene controlemaatregelen genomen. Zij heeft Apra Leven N.V., bij brief van 4 maart 2011 (ontvangen op maandag 7 maart), uiteindelijk op de hoogte gebracht van haar beslissing om de verzekeringsvergunning van de vennootschap in te trekken.
In toepassing van art. 48/12 van de wet van 9 juli 1975 betreffende de controle der verzekeringsondernemingen, brengt deze beslissing van rechtswege de ontbinding en vereffening van Apra Leven N.V. met zich mee.
De CBFA heeft bovendien beslist om de uitvoering van alle lopende verzekeringscontracten met onmiddellijke ingang te schorsen.
ik heb eea nagelezen over Apra en de toestand is toch heel anders dan bij Integrale . Apra kon niet meer uitbetalen aan de verzekerden . Dat is bij Integrale niet het geval . Of mis ik iets ?
hallo,
mensen die integrale gebruikten voor fiscaal langetermijnsparen (bijvoorbeeld via 786 fiscaal) : naar welke ander product voor fiscaal langetermijnsparen schakelen jullie over voor nieuwe stortingen?
alvast bedankt.
mensen die integrale gebruikten voor fiscaal langetermijnsparen (bijvoorbeeld via 786 fiscaal) : naar welke ander product voor fiscaal langetermijnsparen schakelen jullie over voor nieuwe stortingen?
alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door krommer op 14 december 2020, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Heel goede vraag, maar weet het antwoord er ook niet op.
Kan het fiscale gevolgen hebben het overschakelen ? ( zeker voor mensen die ouder dan 55 jaar zijn, en bv. reeds de aanslag van 10 % hebben moeten betalen ?
Is het AL zeker dat men dat niet verder bij de Integrale kan blijven storten ?
Kan het fiscale gevolgen hebben het overschakelen ? ( zeker voor mensen die ouder dan 55 jaar zijn, en bv. reeds de aanslag van 10 % hebben moeten betalen ?
Is het AL zeker dat men dat niet verder bij de Integrale kan blijven storten ?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
15 december (gisteren) was toch een belangrijke datum ? Weet iemand al iets meer ?